Seizoen 17 heeft wat mij betreft veel
highlights, maar de volgende verbeterpunten wil ik meegeven voor het volgende seizoen.
Verbeterpunten• Volgens mij wordt de
online presence van nog niet aangekondigde kandidaten gemonitord (bij Roos waren in elk geval opeens diverse Twitterberichten verdwenen), maar naar mijn idee gebeurt dit te laat. Mijn suggestie is om direct na de opnames al zorgvuldig te controleren of de kandidaten op social media te vinden zijn en niet pas rond de bekendmaking. Controleer dan niet alleen Twitter, maar ook Instagram en Facebook. Opvallend genoeg maakt de Mol vrij snel na thuiskomst al op Instagram melding van zijn
molavontuur.
• Gebruik droneshots vaker functioneel. Bij opdrachten en totaalshots kunnen drones verhelderend werken, maar een willekeurige
pan over een graanveld hoeft voor mij niet zo.
• Dit jaar viel mij een paar keer op dat er iets te abrupte overgangen in de achtergrondmuziek te horen waren, bijvoorbeeld bij de executies.
• Het lijkt erop dat opdrachten steeds korter gaan duren. Bij veel opdrachten vind ik 20 minuten echt te kort. Een halfuur lijkt me een betere ondergrens. Ter afwisseling zou een lange opdracht ook weleens prettig zijn.
• Bij flink wat opdrachten in dit seizoen hadden overzichtskaartjes niet misstaan.
• Mijn belangrijkste kritiekpunt is dat opdrachten te weinig gelaagd zijn, zoals anderen ook al hebben geopperd. Bij een miljoenenpubliek kun je niet verwachten dat iedereen allerlei twists en diepere bedoelingen bij de opdrachten ziet of waardeert, maar een paar opdrachten kunnen gerust wat diepgaander of ingewikkelder zijn. Bijkomend voordeel van enkele pittige opdrachten is dat kandidaten eerder fouten zullen maken en sneller door het publiek verdacht kunnen worden. Een groter palet aan verdachte kandidaten komt het programma alleen maar ten goede.