Hoewel ik alle lof voor De Mol in België snap, vind ik dat spel ook zeker zijn negatieve kanten hebben. Je kan er een hard spel van maken, maar het kan ook té hard worden. Hoe moeilijk sommigen het vonden om *afvaller 1, ik geef geen spoilers* te laten gaan. Of Ruth in vorig seizoen. Hoe zij eruit moest, maar vervolgens ook nog een verfbom over haar heen kreeg. Hoe zielig. Dat eerste is al een heel ding, om er als eerste uit te moeten. Ze moeten het niet allemaal zo wreed maken.
De Nederlandse Mol is natuurlijk wel iets soepeler daarin. En misschien juist het simplistische aan dit seizoen is wat het voor mij zo mooi maakt (uitgezonderd de schietopdracht). Aan elke opdracht hebben we én mooie beelden gehad én we konden er iets mee voor de mol - nogmaals, uitgezonderd de schietopdracht. Er zit een hele productie achter en hoewel het misschien gemakkelijk lijkt, is het toch moeilijk om na al die jaren nog nieuwe opdrachten te moeten verzinnen. Een paar simpelere mogen dan echt wel van mij. En liever een paar simpele, dan heel weinig opdrachten.
In enkele recente jaargangen - en dan spreek ik vooral over seizoen 12, 14 en 15 - viel het ontbreken van opdrachten ons erg op. In aflevering 9, seizoen 12 zat maar één opdracht terwijl er gemakkelijk plaats was voor twee. Seizoen 14 kende héél veel extreme tests of extreme executies waardoor er in een stuk of 4 afleveringen maar twee reguliere opdrachten zaten. Seizoen 15 had echt een paar afleveringen met maar twee opdrachten (bijvoorbeeld die aflevering met de opdracht in dat dorp). Dan kan ik een zeikerd zijn, maar ik zie liever drie simpele opdrachten, dan maar twee of één per aflevering.
Veel van mijn vrienden zijn dit jaar echter wel gestopt met kijken. Ze vinden de kandidaten niet kleurrijk, dus erg saai en 'kennen ze niet'. Dat is iets wat ik juist niet heb. Ik wil nieuwe "BN'ers" leren kennen! De kandidaten van dit jaar zijn top, en het is weer een goede mix van zeer bekend en een beetje bekend. En niet alle kandidaten hoeven even gelaagd te zijn, maar ze voegen allemaal wat toe aan de spellen. Waar zij het kandidatenveld van seizoen 16 leuker vonden, vond ik die veel oppervlakkiger en had die voor mij minder leuke kandidaten (Remy, Marjolein, Taeke).
Oh, en die ene jokeropdracht die hierin zat. Moet je daar nu over zeuren? Weten jullie nog in seizoen 14 en 15? TOEN waren er pas veel opdrachten waarin (bijna) geen geld verdiend kon worden, maar (bijna) alleen maar jokers en (zwarte) vrijstellingen.
Dat 'hè, wat gebeurt er nu?' waar hier ook al wel over is gepraat hebben we dit seizoen ook al wel gezien. Kijk vooral naar aflevering 1 en 2. Aflevering 5 was voor mij nu wel meer een aflevering voor de 'doorsnee' kijker - die gewoon zaterdagavond lekker naar Wie is de Mol? zit te kijken. Voor de leuk. Niet zodat hij een hele week lang elk topic op een forum door moet spitten om een opdracht en zijn molacties te snappen. Want die mensen kijken ook. En ik denk dat het goed is voor de makers om daar een balans in te vinden: opdrachten die iedereen snapt, en opdrachten met wat meer gelaagdheid die leuk zijn voor de molloten om te kraken. Maar niet te gelaagd, want dan krijg je een gevalletje seizoen 10, opdracht 1
.
Nou, dat was hem. Tot vanavond