1. Omdat de volgende mol sowieso een vrouw gaat zijn (na twee mannen gaat de avro het niet aandurven alweer een man te kiezen) graag de vrouwelijke kandidaten extra goed selecteren en testen op hun geschiktheid als (nep)mol. Anders kunnen we na 1e aflevering meteen 7 tot 9 van de 10 deelnemers wegstrepen..
2. Nepmol gedrag stimuleren. Dat kan ook puur door daar de kandidaten op te selecteren.
3. in het geval dat iedereen door mag naar volgende ronde, a.u.b. een elemement toevoegen dat het voor de kijker interessanter maakt. Bijvoorbeeld door de testresultaten van de deelnemers die de test het slechtst maakten aan de kijker te laten zien (inclusief de mol, als die bij de slechste zit - dus van alle deelnemers aan de test). Of omgekeerd - de beste laten zien aan het publiek. Vroeg in het seizoen hoeft dat niet perse veel weg te geven.
4. bijvoorbeeld 12 ipv 10 deelnemers, en een finale tussen 5 ipv 3 zou het spel spannender kunnen maken..
5. ga minder voor een leuke groep, meer voor een explosieve groep met meer botsende karakters en meer getrol en gesabotteer. Dat kan ook leuk zijn zoals cinner hierboven al aangaf, en dan wordt het programma ook spannender..
6. de opdrachten mogen ook ruiger wat mij betreft. Niet gevaarlijker, maar meer inspannend voor de (vakantie vierende) deelnemers, waarvan de meesten hun carriere een boost willen geven. Dan mogen ze daar best wat voor doen, toch?
1. Hoezo gaat de volgende mol sowieso een man zijn? In seizoen 4 was Elise de mol, seizoen 5 Yvon, seizoen 6 Milouska en seizoen 7 Inge. Vier vrouwen na elkaar dus. En anders kan je toch net zo goed 10 vrouwen mee laten doen, als jij er zeker van bent dat de mol een vrouw is? De mol kan het echt allebei zijn volgend jaar.
2. Nepmollen doen de kandidaten zelf, en niet de productie. In seizoen 5 belde de mol wel is kandidaten op om haar te helpen, dat zou eventueel kunnen. Maar ik vind het niet nodig, want er zijn altijd wel nepmollen.
3. Als ze testresultaten laten zien, kan de kijker daar veel uit op maken. Degene die de test als beste heeft gemaakt zit dus op de goede mol, en degene die op de verkeerde zit heeft de test dus slecht gemaakt. Dit lijkt me dus geen goed idee..
4. Een finale met 5 lijkt me ook geen goed idee. Er zijn genoeg mensen die in de finale nog fout zaten. Liesbeth en Anne-Marie werden allebei veel verdacht bijvoorbeeld, en Margriet en Rik ook. 12 deelnemers lijkt me ook een beetje veel, die kan ik niet allemaal onthouden..
5. De groep wordt samengesteld door de productie, als ze naar tv/internet kijken en leuke kandidaten zien. Ze gaan dus niet perse een explosieve groep kiezen. Iedereen heeft een andere karakter, en dat is juist het beste in zo'n progamma. De groep van vorig jaar was bijvoorbeeld heel anders dan de groep van dit jaar, maar ze zijn allebei heel leuk.
6. Opdrachten ruiger.. tja. Er zijn elk jaar wel een paar ruige opdrachten en minder ruige opdrachten. Het is geen Expeditie Robinson he, daar is het vooral ruig. Als WIDM dit ook gaat doen, krijg ik juist het idee dat ik naar Expeditie Robinson kijk. Ik vind juist minder ruige opdrachten zoals het restaurant van vorig jaar leuk.
Dit was mijn kritiekmomentje van de dag weer