Vreemd genoeg vind ik dit één van de minst spannende seizoenen ooit, en dat ligt niet aan de mol. Ik vind het een verademing dat de mol een keer onverdacht is onder de kandidaten, ook al ben ik bang geen grote molacties te vinden bij de ontknoping. Ik vind dat de productie zich veel te veel bemoeit met wat we wel en niet te zien krijgen. Ik ben al geen fan van biechten, maar begrijp dat dit voor het casual publiek leuker is. Daarentegen vind ik het ongelooflijk dat als Thomas door oranje rijdt terwijl de auto's bij elkaar moesten blijven NIEMAND er wat over zegt in de biecht, terwijl we wel 3 verschillende biechten horen over hoe mols Diederik wel niet is met zijn verhaal over bevertjes, of hoe elke stommiteit van Jochem uitvergroot wordt. Probeer verdenkingen aub te balanceren, ook al zal nooit iedereen evenveel verdacht worden het is in het belang van de kijker en het programma dat iedereen tot op een redelijk niveau verdacht wordt gemaakt (dmv biechten), nu valt het veel te veel op dat Thomas vrijuit gaat.
Ander kritiekpunt vind ik de kandidaten, zoals ook al eerder gezegd op het forum, ik heb liever allemaal kandidaten die de mol hadden willen zijn dan kandidaten die het spel spelen om geld te verdienen. Dit is niks persoonlijks tegen de kandidaten, maar het maakt het wel heel makkelijk om de mol te vinden (zo jammer dat Vincent er meteen uit lag!). Kijk dus niet alleen naar hoe leuk een groep zal zijn in omgang, het is immers geen vakantie.
Dan over de spellen, ik vind dit seizoen echt het laagste niveau hebben qua spellen. Dit heeft wellicht te maken met de focus op mooie landschappen in tegenstelling tot psychologische spelletjes. Het hele principe van Wie is de Mol is dat er een kink in de kabel zit, maar dan moet je nog wel een cirkel vormen! Splits niet constant de groep, en als je dat doet zorg er dan voor dat beide groepen elkaar nodig hebben. Vaak zijn taken gewoon kip en klaar, letters lezen (maaien)/doorgeven wat op een briefje staat in luchtballon/joker vinden in bos/op doel schieten/geld vinden in hooibaaien/op ballon schieten etc etc etc. Kandidaten hebben elkaar niet nodig om opdrachten tot een goed einde te brengen, waardoor er zo veel geld verdient wordt. Dit kun je de mol niet kwalijk nemen, want die heeft geen invloed op wat de rest doet. Er zijn ZO veel opdrachten waarbij kandidaten gewoon om de beurt iets moeten doen, dat je eigenlijk niet meer kunt verwachten dat de mol de pot laag houdt. Ik was ook geen fan van de veilingopdracht, ik zie dit als een soort rechtzetter voor het feit dat er zo veel geld verdient wordt, wat dus te voorkomen is.
Tot slot, waar blijft de spanning? Opdrachten zijn over het algemeen simpel en naar mijn mening kinderachtig. Ik zie amper psychologische spellen waardoor de groep een keer verdeeld is, het lijkt alsof kandidaten vooral een leuke reis hebben samen en het spel zelf secundair is. Ik zou ook graag zien dat bij het maken van de test ALLE kandidaten vaag blijven over wie ze verdenken, laat ze gewoon zeggen wat ze die aflevering verdacht vonden, wat niet hoeft te betekenen dat dat ook echt hun mol is. Nu is het veel te simpel om te voorspellen wie eruit gaat want dat is meestal de enige die vaag blijft over wie diegene daadwerkelijk verdenkt.