Als ik het zo lees zie ik niet hoe 1 van de ontvoerden nog de mol kan zijn. Hoe kun je nu mensen manipuleren als je in je uppie bent?!
'Verdeel en heers': ook tevoren te bedenken en te plannen. Dus je hoeft niet per se voortdurend zelf ter plekke te zijn.
Mijn eerste gedachten over dit dagboek:
Een heel andere manier van schrijven dan dagboek 1.
Even nog los van de inhoud denk ik dat meerdere personen aan deze tekst hebben gesleuteld. Deel 1 lijkt bewerkt/geschreven door iemand met weinig ervaring, deel 2 door een meer ervaren reviseur/tekstschrijver, mogelijk dezelfde die het eerste Dagboek heeft geschreven of geredigeerd.
Wat óók kan: de eerste twee alinea's zijn nauwelijks herschreven, de laatste twee wel.
Ik zeg dit, omdat mij opvalt dat in het eerste deel meer taalfouten/kromme zinnetjes staan.
Voorbeelden:
'Oud Mol' (moet zijn 'oud-mol', hoewel dat discutabel is, omdat dit woord als zodanig niet bestaat. In ieder geval moet 'oud' midden in de zin niet met een hoofdletter, dus fout is het zonder meer), 'solliciteren voor' (moet zijn 'solliciteren naar'),
'Vanuit mezelf..' (iets beter zou zijn 'Van mezelf', beide vormen zijn overigens in deze zinsconstructie meer spreek- dan schrijftaal).
Afgezien van de mogelijkheid dat deze taalfouten opzettelijk zijn aangebracht, neig ik ertoe om de eerste twee alinea's aan een jonger iemand toe te schrijven of in elk geval aan iemand die geen ervaring heeft met professioneel schrijven.
Redenen:
'Oud Mol'. Een ervaren schrijver zou deze fout nooit maken.
'Solliciteren voor' is een fout die ik bij mijn leerlingen vaak zie (vmbo'ers...). 'Vanuit mezelf'.. zoals gezegd eigenlijk spreektaal.*
Ik denk bij dit alles: zo schrijft een schrijver niet!
Of liggen manipulatie en falsificatie ten grondslag aan deze gedachte?
Aanvulling: de reeks mogelijke manieren om te manipuleren (in de laatste alinea) komt rechtstreeks van de site "Mens en samenleving".
* Edit: De twee eerste alinea's zijn in hun totaliteit meer spreektaal dan schrijftaal. Wordt er gewezen naar iemand die teksten krijgt aangeleverd en die alleen maar hoeft voor te lezen, of iemand die een script krijgt en zijn/haar rol spreekt en uitbeeldt?