Auteur Topic: Dagboek Mol  (gelezen 86107 keer)

Online Pac

• Actief Lid
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: Dagboek Mol
« Reactie #120 Gepost op: 26-01-2017, 17:57:04 »
Citaat
Radio 2-dj Jeroen Kijk in de Vegte doet een opmerkelijke bekentenis: hij zoog jarenlang de horoscoopteksten voor Teletekst uit zijn duim.
Geweldig verhaal ::bravo::
...óf niet!

Offline Heinz

• Forumlid
  • Proost, Heinz!
« Reactie #121 Gepost op: 26-01-2017, 18:13:38 »
Geweldig verhaal ::bravo::

Horoscoopteksten worden toch altijd uit duimen gezogen? ::helderziend::

Offline Marisa

• Forumlid
« Reactie #122 Gepost op: 28-01-2017, 02:02:11 »
"In mijn gedachte scanderen de Timbers Army There’s No Pity In The Rose City."

Timber's Army is een grote supportersgroep van de "Portland Timbers', een professionele voetbalclub (Major League) uit Portland.
Een beetje voetballiefhebber weet dit natuurlijk... Ik ben zelf niet zo op de hoogte van het reilen en zeilen van clubs in de USA, maar Wikipedia maakte me iets wijzer.

De Timber's Army staat bekend om het scanderen van teksten en het zingen van allerlei liederen, volgens vaste traditie en op vaste tijdstippen, iedere wedstrijd.

Ik heb opgezocht wanneer de wedstrijden van de Portland Timbers in 2016 waren.

"In 2016, the Timbers will have at least 15 matches featured on national television, including four of the team’s first five matches. Along with the nationally televised home opener on March 6, Portland will feature in nationally televised road matches at San Jose (March 13), Orlando City SC (April 3) and the LA Galaxy (April 10). Nine Timbers home games will be broadcast nationally, including matches at Providence Park against New York City FC (May 15), the LA Galaxy (July 23), Sporting Kansas City (Aug. 7) and Cascadia Cup matches against Vancouver (May 22) and Seattle Sounders FC (July 17, Aug. 28).

Wat gebeurde er op 22 mei? Had de groep toen een vrije dag (zodat een voetbalwedstrijd bekijken voor iedereen mogelijk was) of was dit toch de datum van de "gedwongen scheiding/verdeling in twee groepen" van de kandidaten? Dat moet ik nog even terugzoeken.
EDIT: Hulpmol hielp met terugzoeken: op deze datum was de autorit in de stad. Is er misschien daarna nog tijd geweest voor het bekijken van een voetbalwedstrijd? (De wedstrijdtijden staan niet vermeld in het schema van 2016.)

Wie van de deelnemers heeft het scanderen van de Timber's Army gehoord (en gezien)? Op tv, dan...
Wie heeft daarvoor de tijd gehad? En voor wie was dit dermate indringend, dat het is blijven hangen?

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat een van de deelnemers en/of redacteurs  - als voetballiefhebber - , kennis heeft, en al tevoren had, van deze club en zijn gewoontes.

Het woord 'scanderen' intrigeert me (betekenis, voor de duidelijkheid: het opzeggen of uitroepen van teksten met sterke nadruk op afzonderlijke lettergrepen).

Ik kan niet anders dan de betekenis daarvan in verband brengen met iemand die een beroep uitoefent waarbij spreken, voor iedereen duidelijk en met nadruk (galm soms ook...) spreken, heel belangrijk is.

Ik hoop niet dat dit deel van het dagboek misschien toch verwijst naar de volgende afvaller, want dan ligt mijn Mol eruit.

« Laatst bewerkt op: 28-01-2017, 02:25:24 door Marisa »

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #123 Gepost op: 28-01-2017, 02:10:57 »
Wat gebeurde er op 22 mei? Had de groep toen een vrije dag (zodat een voetbalwedstrijd bekijken voor iedereen mogelijk was) of was dit toch de datum van de "gedwongen scheiding/verdeling in twee groepen" van de kandidaten? Dat moet ik nog even terugzoeken.

22 mei was de dag dat ze in de auto's zochten naar de boekenwinkel en dat Roos naar huis moest.

Offline Marisa

• Forumlid
« Reactie #124 Gepost op: 28-01-2017, 02:18:32 »
22 mei was de dag dat ze in de auto's zochten naar de boekenwinkel en dat Roos naar huis moest.

Ah, dank je. Ik was net bezig met terugzoeken! Heb mijn tekst al aangepast.

Waren ze op 15 mei al in de USA? Toen was er ook een wedstrijd van de Portland Timbers op tv.
« Laatst bewerkt op: 28-01-2017, 02:26:28 door Marisa »

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #125 Gepost op: 28-01-2017, 02:33:41 »
Ah, dank je. Ik was net bezig met terugzoeken! Heb mijn tekst al aangepast.

Waren ze op 15 mei al in de USA? Toen was er ook een wedstrijd van de Portland Timbers op tv.

15 mei was de dag van de vlucht Schiphol-Portland.

Zaterdag 21 mei was trouwens een rustdag, maar toen zaten ze nog aan het strand in Manzanita en niet in Portland. 's Avonds keerden ze terug naar Portland volgens Jeroen's dagboek/molboekje.

Offline Marisa

• Forumlid
« Reactie #126 Gepost op: 28-01-2017, 02:39:12 »
15 mei was de dag van de vlucht Schiphol-Portland.

Zaterdag 21 mei was trouwens een rustdag, maar toen zaten ze nog aan het strand in Manzanita en niet in Portland. 's Avonds keerden ze terug naar Portland volgens Jeroen's dagboek/molboekje.

Oké. Zou op de vlucht van Schiphol naar Portland een live-uitzending te zien zijn geweest van de Portland Timbers? Kan dat wel, of worden er in zo'n vliegtuig alleen maar films vertoond? (Ik heb geen ervaring met vliegen.)

Ik lees trouwens net dat Imanuelle Grives in een nieuwe serie speelt: 'Voetbalmeisjes'...

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #127 Gepost op: 28-01-2017, 03:43:33 »
Weet niet meer wie maar een van de kandidaten staat over geschreven dat hij al in Oregon is geweest. En het is natuurlijk uit te zoeken voor de Mol in de voorbereiding.

Offline Marisa

• Forumlid
« Reactie #128 Gepost op: 28-01-2017, 19:18:38 »
Ik kon het niet laten:

Uit het dagboek:

"Timber's Army  - There's No Pity in The Rose City"

Een anagram hiervan (mede gelet op de aan elkaar, als synoniemen, te koppelen afleveringstitels en tweets van de Mol:

Synonymie irriteert Thomas' psyche bitter.

Even als grapje tussendoor, om de spanning vóór de komende aflevering wat te breken.

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #129 Gepost op: 30-01-2017, 10:37:22 »
Go with the flow
Een veiling brengt altijd discussie op gang. Zo zou het de Mol te gemakkelijk gemaakt worden om de pot laag te houden. Is het een vrijbrief voor de Mol om in de afleveringen ervoor geld te verdienen voor de pot waardoor de rol van de Mol op losse schroeven komt te staan en kandidaten wellicht onterecht afvallen. Valt er met zo’n soort opdracht geen geld te verdienen voor de pot. En vragen mensen zich af of de publieke omroep soms aan het bezuinigen is op het te verdienen potgeld.

Mijn gedachten dwalen af naar de veiling in Wie is de Mol? 2007. Het is al weer tien seizoenen geleden dat kandidaten in Chiang Mai met geld uit de pot boden op Wie is de Mol? artikelen. Ze konden elkaar niet zien of horen (want er mocht van Karel met geen woord worden gesproken). En degene met het één na hoogste bod, won het artikel. De eerste aan wie ik denk is Dick Jol. De oud scheidsrechter weigerde te bieden. Hij noemde de veiling een “catastrofe. Walgelijk!”. Hij stoorde zich enorm aan de gulzigheid van de rest. Hij zei zichtbaar geërgerd: “Als niemand z’n vingers opsteekt, gaat het niet do-hooooor.” Maar de vermoedens die Jol vooraf had; “voordat die veiling begon, wist ik al, die pot gaat gewoon leeg”, werden bevestigd. Ieder voor zich, God voor ons allen, moeten de kandidaten gedacht hebben. De pot stond op 12.300 euro, maar werd in een razend tempo leeg gespeeld.

Stel dat ik zeg; 0 euro. Ik geef namelijk niks om jokers en voor niks gaat de zon op. Wat dan? Zou de rest dat ook doen? Zullen ze weten wat komen gaat? En denkt de rest nog wel eens aan de wijze woorden van Jol? Ik hoop het voor ze, maar denk van niet. Al weet je het natuurlijk nooit helemaal zeker. Dus stel, ik noem een bedrag (niet teveel natuurlijk, want nogmaals; voor niets gaat de zon op en het moet mij ook wat opleveren). Dan gaat de veiling sowieso door. En zullen we zien wie zich laat verleiden. Go with the flow.

Arme kandidaten. Jullie staan echt voor schut. En als er ook maar één opdracht is waarbij je je vinger niet op moet steken, is het deze wel. Dat verzeker ik je ook!

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #130 Gepost op: 30-01-2017, 10:41:55 »
- Mooi hoe de productie zich hier indekt tegen de kritiek op de veiling.
- 'Dat verzeker ik je' is zo'n duidelijke verwijzing naar Jeroen dat ik nu zo stilaan wel zeker ben dat hij de finale haalt, maar de Mol niet is.
- En mijn theorie valt nu wel in duigen. Geen duo van Engelse uitdrukkingen. Enkel 'Go with the flow'.

Offline Amethyst

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #131 Gepost op: 30-01-2017, 10:53:38 »
- Mooi hoe de productie zich hier indekt tegen de kritiek op de veiling.

Ik vind het eerder gênant. Als ze net willen doen alsof de mol die dagboek entries schrijft moeten ze vooral niet zo beginnen. De eerste drie leken i.i.g. nog ergens op.

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #132 Gepost op: 30-01-2017, 10:54:53 »
Ik vind het eerder gênant. Als ze net willen doen alsof de mol die dagboek entries schrijft moeten ze vooral niet zo beginnen. De eerste drie leken i.i.g. nog ergens op.

Het was een sarcastische 'mooi'. Geen fan van veilingen en dit hele dagboek is gewoon een groot excuus.

Offline Amethyst

• Forumlid
« Reactie #133 Gepost op: 30-01-2017, 11:05:45 »
Het was een sarcastische 'mooi'. Geen fan van veilingen en dit hele dagboek is gewoon een groot excuus.
Eens.

Aan de andere kant komt het vreemd op mij over dat de publieke omroep op een paar duizend euro meer of minder zou letten bij zo'n succesvol programma dat sowieso klauwen met geld kost. Is denk ik dus vooral om de publieke opinie niet negatief te bëinvloeden bij een "te" hoge pot, én belangrijker: zo'n opdracht aan het grote publiek te verkopen als een geslaagde mol-actie.

(terwijl het 100% een productie dingetje is waar de mol zich ook nog eens nodeloos verdacht bij maakt)

Offline Lumos

• Forumlid
« Reactie #134 Gepost op: 30-01-2017, 11:29:25 »
- En mijn theorie valt nu wel in duigen. Geen duo van Engelse uitdrukkingen. Enkel 'Go with the flow'.

Op zich staat er twee keer Go with the flow in het dagboek. Ik zou kijken of je er nog iets mee kan.

Offline Heinz

• Forumlid
  • Proost, Heinz!
« Reactie #135 Gepost op: 30-01-2017, 12:04:25 »
Haha, wat een idioot begin van het dagboek. :D

De constatering dat de Engelse uitspraken liedjes zijn klopt met "Go with the flow" nog steeds. (En dan verwijs ik niet naar Herman Finkers.) Maar wat dat betekent? De link met Jeroen ligt voor de hand.
« Laatst bewerkt op: 30-01-2017, 12:25:52 door Heinz »

Offline Michmol

• Forumlid
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
« Reactie #136 Gepost op: 30-01-2017, 12:13:38 »
Go with the flow
Een veiling brengt altijd discussie op gang. Zo zou het de Mol te gemakkelijk gemaakt worden om de pot laag te houden. Is het een vrijbrief voor de Mol om in de afleveringen ervoor geld te verdienen voor de pot waardoor de rol van de Mol op losse schroeven komt te staan en kandidaten wellicht onterecht afvallen. Valt er met zo’n soort opdracht geen geld te verdienen voor de pot. En vragen mensen zich af of de publieke omroep soms aan het bezuinigen is op het te verdienen potgeld.

Mijn gedachten dwalen af naar de veiling in Wie is de Mol? 2007. Het is al weer tien seizoenen geleden dat kandidaten in Chiang Mai met geld uit de pot boden op Wie is de Mol? artikelen. Ze konden elkaar niet zien of horen (want er mocht van Karel met geen woord worden gesproken). En degene met het één na hoogste bod, won het artikel. De eerste aan wie ik denk is Dick Jol. De oud scheidsrechter weigerde te bieden. Hij noemde de veiling een “catastrofe. Walgelijk!”. Hij stoorde zich enorm aan de gulzigheid van de rest. Hij zei zichtbaar geërgerd: “Als niemand z’n vingers opsteekt, gaat het niet do-hooooor.” Maar de vermoedens die Jol vooraf had; “voordat die veiling begon, wist ik al, die pot gaat gewoon leeg”, werden bevestigd. Ieder voor zich, God voor ons allen, moeten de kandidaten gedacht hebben. De pot stond op 12.300 euro, maar werd in een razend tempo leeg gespeeld.

Stel dat ik zeg; 0 euro. Ik geef namelijk niks om jokers en voor niks gaat de zon op. Wat dan? Zou de rest dat ook doen? Zullen ze weten wat komen gaat? En denkt de rest nog wel eens aan de wijze woorden van Jol? Ik hoop het voor ze, maar denk van niet. Al weet je het natuurlijk nooit helemaal zeker. Dus stel, ik noem een bedrag (niet teveel natuurlijk, want nogmaals; voor niets gaat de zon op en het moet mij ook wat opleveren). Dan gaat de veiling sowieso door. En zullen we zien wie zich laat verleiden. Go with the flow.

Arme kandidaten. Jullie staan echt voor schut. En als er ook maar één opdracht is waarbij je je vinger niet op moet steken, is het deze wel. Dat verzeker ik je ook!

De weigering van Dick om mee te bieden en zijn 'wijze woorden' kwamen echter (vooral) voort uit het feit dat hij als scheidsrechter ooit beschuldigd is van matchfixing/omkoping. Dat heeft mijnheer Jol - begrijpelijkerwijze - zeer aangegrepen, en die veiling kwam vermoedelijk net iets te dichtbij. Vandaar dus dat "Ik laat me nie kopeuh". Ook zonder dat verleden had hij trouwens groot gelijk.
« Laatst bewerkt op: 30-01-2017, 12:15:36 door Michmol »
Woosie down?

Offline tureluurs

• Forumlid
« Reactie #137 Gepost op: 30-01-2017, 12:22:50 »
Laatste woorden nu : t, h, c en o.
Past nog steeds perfect bij Thomas (Thomas C. Mol?)
Conclusie van het einde verhaal?    ::vergroot::::)

Offline Marisa

• Forumlid
« Reactie #138 Gepost op: 30-01-2017, 12:57:29 »
Als dit een dagboek moet voorstellen, dan is willekeurig welk derderangs krantenartikel dat ook.

Er worden hier trouwens weer andere taalfouten gemaakt, dus weer andere schrijvers, denk ik.

Voorbeelden: Een ';' waar een ':' moet staan; een kleine letter waar echt een hoofdletter moet.

Edit: De eerste zinnen lijken later te zijn toegevoegd, door een lichtelijk geërgerde opper van dienst.
« Laatst bewerkt op: 31-01-2017, 09:27:16 door Marisa »

Offline m0lmuis

• Forumlid
« Reactie #139 Gepost op: 30-01-2017, 13:15:01 »
Mijn gedachten dwalen af naar de veiling in Wie is de Mol? 2007

De mol is dus iemand die óf zijn klassiekers kent, óf hij is een vaste kijker.

Dit zegt Imanuelle in het interview met televizier

Waarom heb je meegedaan?

“Hoewel ik zelf geen WIDM-kijker was, zijn veel vrienden van mij dat wel. Van hen hoorde ik altijd positieve verhalen over het programma. Toen ik bekender werd, zeiden zij tegen me: ‘Zorg dat je mee kan doen, want dat is echt te gek.’ Nadat ik het zelf een paar keer had gezien, was ik overtuigd: als ik er ooit voor word gevraagd, zeg ik meteen ja. Ik houd van spelletjes, avontuur en uitdagingen, dus dit programma is op mijn lijf geschreven.”

En Sanne
“Ik vind WIDM een prachtig gemaakt programma, en ik kijk er heel graag naar.

Diederik
Was het een langgekoesterde wens van je om mee te doen?

“Absoluut! Dit is het veertiende seizoen dat ik ga zien. Het is te gek om mee te mogen doen. In zo’n gestoorde setting terecht-komen waar je de regie totaal uit handen moet geven, dat is heel bijzonder en heel erg leuk. De eerste keer dat we met de groep voor Art stonden, was heel onwerkelijk en precies zoals ik me had voorgesteld. Ineens sta je daar zelf in twee rijtjes van vijf, zoals je al jaren op tv ziet. In mijn hoofd speelde het WIDM-intromuziekje mee.”

Jeroen
Was het een langgekoesterde wens van je om mee te doen?

“Heel eerlijk: nee. Ik ben een grote Mol-fan; heb alle seizoenen gekeken. Maar toen ze me vroegen, leek het me niets voor mij. Ik ben niet eens sportief. Totdat ik me realiseerde dat ik alleen maar smoesjes aan het verzinnen was. Uiteindelijk besloot ik dus toch maar mee te doen.”

Thomas
Waarom heb je meegedaan?

“Omdat ik al jaren fan van het programma ben. Elke keer als ik keek, dacht ik: wat zou het een droom zijn als ik mee zou mogen doen. Dus toen ik werd gevraagd, sprong ik een gat in de lucht.”

Jochem
Waarom heb je meegedaan?

“WIDM is al zeker tien jaar dé televisiehit in huize Van Gelder. Het is het enige programma waarbij wij als gezin samenkomen, de jongens hun andere schermpjes aan de kant gooien en we een uur lang ademloos voor de tv zitten. Mijn drie zoons riepen dan ook altijd: ‘Pap, als je wordt gevraagd móet je meedoen!’ Dat gebeurde vijf jaar geleden, maar toen kon ik niet vanwege opnames. Tsja, dan is het wachten tot je nog een keer wordt gebeld.”

Het lijkt wel of dit dagboek vóór de opnames gemaakt is