Auteur Topic: Dagboek Mol  (gelezen 86091 keer)

Offline AnnaNiem

• Forumlid
Re: Dagboek Mol
« Reactie #180 Gepost op: 6-02-2017, 11:15:59 »
Zelfs een spelprogramma als WIDM wordt nu gepoliticeerd.

Maar zei Sanne niet zoiets in de uitzending; dat ze aan de linkerkant van het spectrum zat (of zoiets). Dus dan zou het dagboek van of over haar kunnen gaan.

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #181 Gepost op: 6-02-2017, 11:17:43 »
"Wat een bijzondere en avontuurlijke tocht dat was."

"Actueel is het nieuws over mensen die op zoek zijn naar een beter bestaan. We weten waar ze vandaan komen. Wat de ontberingen zijn geweest. En bepalen of ze zich mogen settelen of niet."

Wat een gemartelde zinsconstructies en storende fouten. Hebben ze Diederik een stuk Engelse tekst laten vertalen à la Dorpse Weg?

Valt me vaker op dit seizoen. Vermoedelijk zit in de slechte grammatica een woordhint verborgen, maar iemand anders mag die er uit halen. ;D ;)

Offline Blip

• Forumlid
« Reactie #182 Gepost op: 6-02-2017, 11:22:31 »
Nu is het wachten op 'de dag die je wist dat zou komen.'
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Amethyst

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #183 Gepost op: 6-02-2017, 11:27:05 »
Maar zei Sanne niet zoiets in de uitzending; dat ze aan de linkerkant van het spectrum zat (of zoiets). Dus dan zou het dagboek van of over haar kunnen gaan.
Ja, het kan heel goed een nephint zijn geweest. Zelfde als toen met Jochem toen er gelook ik "mijn mollega's" in het dagboek stond, en dat er later een zelfde zinsconstructie als Jeroen werd gebruikt waar het woord "muziekje" in voorkwam.

Offline tureluurs

• Forumlid
« Reactie #184 Gepost op: 6-02-2017, 12:22:12 »
Jammer dat de laatste letters niet meer opgaan.
De makers en de mol willen ons met de afgelopen aflevering eens laten stilstaan bij de toestand in de wereld. Misschien is dat nodig volgens de huidige maatstaven waaronder de publieke omroep nog amusement mag uitzenden.

"Zeker nu". Thomas was onzeker bij de test zei-d-ie. Dat is natuurlijk flauwekul als hij mol is dus in werkelijkheid is hij zeker.
Jochem zei dat hij vrij zeker was.
O ja, en geen Engelse zin dat een liedje is ditmaal.
« Laatst bewerkt op: 6-02-2017, 12:24:33 door tureluurs »

Offline hoelahoep

• Forumlid
« Reactie #185 Gepost op: 6-02-2017, 14:08:21 »
Ben klaar met die dagboeken

Offline Michmol

• Forumlid
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
« Reactie #186 Gepost op: 6-02-2017, 14:14:47 »
Ja, dat valt mij ook echt op. Ik krijg er een beetje een nare smaak van in mijn mond, als ik eerlijk ben. 16 kilometer hobbelen vergelijken met duizenden bootvluchtelingen die de ergste ontberingen moeten doorstaan? Tja, van mij had dat niet gehoeven als ik eerlijk ben.

Terug naar het dagboek: de dagboeken worden duidelijk vele maanden na de opnames geschreven, jammer dat de persoonlijke stijl van de eerste paar dagboeken weer is losgelaten. Ik vond het juist zo fijn om (hoewel natuurlijk zwaar geredigeerd) iets te lezen van de belevenissen van de mol zelf. Nu heeft het dagboek weinig meerwaarde, jammer!

Het is wel grappig om te zien hoe de allengs persoonlijker wordende inbreng van de kandidaten steeds vaker botst met de Forumregels van Realitynet. Politiek is hier - terecht - uit den boze maar het dagboek van de Mol bevat niet mis te verstane gepolitiseerde uitspraken, om nog maar te zwijgen van het Twitterblokje waar kandidaten niet slechts over WIDM berichten, maar ook om de paar haverklappen politieke statements maken. Met name Imanuelle en Sanne laten geen gelegenheid onbenut om hun afkeer van de huidige president van de VS te laten blijken.

Hetzelfde geldt voor het taalgebruik: de modjes zijn hier tamelijk alert op schuttingtaal (zelfs wanneer het soms eerder een tuinhekje dan een schutting betreft) maar ondertussen hoorden we Paulien tot algehele hilariteit luidop aanduiden waar zij de kriebels krijgt als zij van een grote hoogte moet afdalen, laat de montage verder ook alle krachttermen gewoon in het programma en wordt de frustratie over de verplichte exit door de afvaller in een dagboek met vloeken kracht bijgezet. Natuurlijk gaan de kandidaten over hun eigen woorden terwijl de  beheerders hier vooral willen voorkomen dat dit forum een open riool wordt, maar de inhoud van het programma, dagboeken en tweets dreigen op gespannen voet komen te staan met de Mollotenmores.

Ik ben blij dat ik geen moderator ben. De strengheid zou ik wel volhouden, maar over de rechtvaardigheid zou ik toch geregeld 's nachts in mijn bedje liggen woelen.
« Laatst bewerkt op: 6-02-2017, 14:25:00 door Michmol »
Woosie down?

Offline Amethyst

• Forumlid
« Reactie #187 Gepost op: 6-02-2017, 15:10:26 »
Het is wel grappig om te zien hoe de allengs persoonlijker wordende inbreng van de kandidaten steeds vaker botst met de Forumregels van Realitynet. Politiek is hier - terecht - uit den boze maar het dagboek van de Mol bevat niet mis te verstane gepolitiseerde uitspraken, om nog maar te zwijgen van het Twitterblokje waar kandidaten niet slechts over WIDM berichten, maar ook om de paar haverklappen politieke statements maken. Met name Imanuelle en Sanne laten geen gelegenheid onbenut om hun afkeer van de huidige president van de VS te laten blijken.
Niet alleen de kandidaten Imanuelle en Sanne, ook van de (hoofd)presentator van Moltalk, Margriet, heb ik al veel van dat voorbij zien komen in het Twitterblokje.

Maar wat de deelnemers en crew op privétitel doen, zoals in die drie gevallen, daar heb ik dan weer totaal geen moeite mee. Het komt misschien wat vreemd over als je de strenge regels van het forum in acht neemt en je ziet dat Twitterblokje ernaast staan, maar ik kan die keuze begrijpen.

Ook politieke uitspraken van kandidaten in het programma zelf hadden er wat mij betreft niet uit hoeven te worden geknipt. Maar het dagboek van "de mol", op de officiële site, dat zeker de laatste paar keer overduidelijk niet door de mol is geschreven, vind ik dan weer net iets anders. Er zijn al genoeg NPO programma's en sites waar dat besproken kan worden en wordt. Als dit een nephint naar Sanne was hadden ze ook iets anders kunnen gebruiken.

Offline molecula

• Forumlid
  • I'm gonna rope you
« Reactie #188 Gepost op: 6-02-2017, 15:21:27 »
Maar het dagboek van "de mol", op de officiële site, dat zeker de laatste paar keer overduidelijk niet door de mol is geschreven, vind ik dan weer net iets anders. Er zijn al genoeg NPO programma's en sites waar dat besproken kan worden en wordt.

Eerlijk gezegd snap  ik deze discussie niet, voor wat betreft het dagboek dan. Hij schrijft:
Citaat
"Ik trek gelijkenissen met vandaag de dag. Actueel is het nieuws over mensen die op zoek zijn naar een beter bestaan. We weten waar ze vandaan komen. Wat de ontberingen zijn geweest. En bepalen of ze zich mogen settelen of niet…"

Dat is toch geen gepoliticeer, maar slechts een constatering van de situatie in de wereld? Als het in Californië zou afspelen, had hij toch ook wel een opmerking mogen maken over de droogte daar, om maar wat te noemen.
Het zou pas politiek worden als hij er een waardeoordeel over zou uitspreken, maar dat laten ze in het midden.

Offline lilith

• Forumlid
  • all ears
« Reactie #189 Gepost op: 6-02-2017, 16:44:27 »
Ik hoorde heel sterk de stem van Art doorklinken in het dagboek.
Kan de stijl misschien Vlaams of Waals zijn?
"waar rook is wordt een fikkie gestookt"

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #190 Gepost op: 6-02-2017, 16:52:29 »
Ik hoorde heel sterk de stem van Art doorklinken in het dagboek.
Kan de stijl misschien Vlaams of Waals zijn?

De vraag leent zich erg hard tot een mop over Walen, maar na die hele discussie over politiek op dit forum ga ik me inhouden.

In Wallonië spreekt men Frans, dus dat zeker niet. En bij een eerder dagboek werd ook al gezegd dat het mogelijk Vlaamse stijl zou kunnen zijn, maar ik als Vlaming vind het ook rare constructies. Dus daar zit geen hint volgens mij voor Thomas.

Offline Marisa

• Forumlid
« Reactie #191 Gepost op: 6-02-2017, 16:52:52 »
Uit de eerste zin in de  eerste tweet van de Mol was de naam van Imanuelle al te halen (zie topic Tweets van de Mol).

Dagboek 5 heeft als titel

M o  l e     t   r   a  i  l

en als laatste woorden:

Z e k e r   n  u.

I  m  a  n  u  e  l  l  e
  zit daarin. Overgebleven letters: o  Z  r  e  t  k.   Hiervan is nu te maken:

Z o e k t  Imanuelle. Blijft een 'r' over.

Ook mogelijk, en in mijn optiek beter: Zoekt 'r: Imanuelle
Op deze wijze is het anagram sluitend.

Verder vind ik deze (spreektaal!) schrijfwijze mooi passen bij de nogal opvallende manier van spreken van Imanuelle op de huifkar tegen Jochem, wanneer ze zegt: 'Zo rooktie, zo snuiftie'. Of woorden van gelijke strekking; dit zou ik moeten terugzoeken voor de letterlijke tekst.

EDIT1: 'Imanuelle kort ze', of 'Kort ze, Imanuelle!'  kan ook. Kloppend, wat anagram én betekenis betreft.

EDIT2: Wat me ook opviel hierbij (als ik het even over de opvallend vaak voorkomende vijven en "dubbele dingen/spiegelingen" mag hebben):
Het is dagboek 5. En het gaat om de eerste twee en laatste twee woorden van dit dagboek. Tegelijkertijd letterlijke verdubbeling en figuurlijke spiegeling, dus.

Titel dagboek 1: begint met een 'G'
Titel dagboek 2: begint met een 'V'.

De 'overgebleven' 'r' zou evt. ook hierbij een plaatsje kunnen vinden. Dat is wel wat onlogisch, geef ik toe, maar in de dagboeken (bijvoorbeeld) wordt ook behoorlijk gehusseld met woorden en betekenissen! ::tandpastasmiley::

Dan zijn alleen de 'i ', de 'e' en de 's' nog nodig om ook haar achternaam te vormen.

Wat ook nog kan met die 'r': als binnenkort de letters 'a' en 'm' nog in de titel of het laatste woord van het Dagboek voorkomen, kan er iets als Imanuelle (de) Ram komen te staan en waren de sterrenbeelden in het molboekje om deze reden erin gezet.

Een aardige bijkomstigheid tenslotte: Imanuelle is jarig op 1 april. ;D
« Laatst bewerkt op: 8-02-2017, 00:10:39 door Marisa »

Offline Grenouille

• Forumlid
  • Keep Portland Weird
« Reactie #192 Gepost op: 6-02-2017, 17:04:27 »
Ja, dat valt mij ook echt op. Ik krijg er een beetje een nare smaak van in mijn mond, als ik eerlijk ben. 16 kilometer hobbelen vergelijken met duizenden bootvluchtelingen die de ergste ontberingen moeten doorstaan? Tja, van mij had dat niet gehoeven als ik eerlijk ben.

Volgens mij gaat het meer over wat er vroeger op die trail gebeurt is, en dat dat hem/haar doet denken aan de bootvluchtelingen. Zo las ik het gewoon, namelijk.

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #193 Gepost op: 7-02-2017, 04:05:43 »
"Wat een bijzondere en avontuurlijke tocht dat was."

"Actueel is het nieuws over mensen die op zoek zijn naar een beter bestaan. We weten waar ze vandaan komen. Wat de ontberingen zijn geweest. En bepalen of ze zich mogen settelen of niet."

Wat een gemartelde zinsconstructies en storende fouten. Hebben ze Diederik een stuk Engelse tekst laten vertalen à la Dorpse Weg?

Je kan het storend vinden, het is grammaticaal gezien niet fout. Wordt wel gedaan om de dramatiek van een stuk tekst te benadrukken. Diederik is scenario schrijver, wellicht verwijst het daar naar.

Offline Marisa

• Forumlid
« Reactie #194 Gepost op: 7-02-2017, 22:36:53 »
Je kan het storend vinden, het is grammaticaal gezien niet fout. Wordt wel gedaan om de dramatiek van een stuk tekst te benadrukken.

Eens. Mogelijk ook zo gebezigd om lezers te laten denken dat dit geen schrijftaal maar spreektaal is en/of de weergave van snel door elkaar buitelende gedachten.

Offline evelienh1986

• Forumlid
« Reactie #195 Gepost op: 8-02-2017, 08:50:18 »
Het is 'die' tocht en niet 'dat' dus dat is wel fout

Offline molecula

• Forumlid
  • I'm gonna rope you
« Reactie #196 Gepost op: 8-02-2017, 11:46:55 »
Het is 'die' tocht en niet 'dat' dus dat is wel fout
Dat 'dat' slaat terug op "Oregon Trail" uit de zin daarvoor en niet op tocht. Ik ben geen Neerlandicus, maar "...  lees terug over de Oregon Trail. Wat een bijzondere en avontuurlijke tocht die was." komt op mij als verkeerd Nederlands over.

Offline Marisa

• Forumlid
« Reactie #197 Gepost op: 8-02-2017, 12:26:59 »
Dat 'dat' slaat terug op "Oregon Trail" uit de zin daarvoor en niet op tocht. Ik ben geen Neerlandicus, maar "...  lees terug over de Oregon Trail. Wat een bijzondere en avontuurlijke tocht die was." komt op mij als verkeerd Nederlands over.
De zin in het dagboek 'Wat een .. tocht dat was' is zeker niet fraai en rammelt inderdaad, maar kan hier in mijn optiek meer als 'spreektaalzinnetje' of als de weergave van een gedachte gebruikt zijn.

Het lijkt bovendien een letterlijke vertaling uit het Engels, uitgesproken door iemand die door deze taal behoorlijk is beïnvloed.
In (iets) beter Nederlands zou de zin uiteraard moeten luiden: 'Wat een bijzondere tocht was dat'.

'Die was een tocht' is, zoals jij ook al meldt, natuurlijk pertinent onjuist, hoewel 'tocht' niet onzijdig is.

Offline Marimol

• Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
« Reactie #198 Gepost op: 8-02-2017, 14:11:35 »
Ik blader door de aantekeningen die ik heb gemaakt tijdens mijn Mole Trail en lees terug over de Oregon Trail. Wat een bijzondere en avontuurlijke tocht dat was.

Volgens mij is dat gewoon correct Nederlands.

Als je het uitspreekt zeg je: Wat een bijzondere tocht was dat".

Zoals het in het dagboek staat is het een verlengde van wat de mol daarvoor schrijft: .....en lees  terug over wat een bijzondere tocht dat was....

Offline molmark

• Forumlid
  • P.A. van Momfert (de Mol)
« Reactie #199 Gepost op: 8-02-2017, 19:56:59 »
Een mol is blind. Überhaupt al knap dat hij duidelijk kan schrijven.
het leven is als een molshoop: je ziet het liggen maar je tuint er altijd weer in