Auteur Topic: Dagboek Mol  (gelezen 86034 keer)

Offline Shenzi26

• Forumlid
Re: Dagboek Mol
« Reactie #220 Gepost op: 13-02-2017, 14:14:53 »
Edward Thomas(Tom)Hardy is al zo'n jaartje een van de gegadigden om de nieuwe James Bond te gaan worden...

Offline Marisa

• Forumlid
« Reactie #221 Gepost op: 13-02-2017, 19:09:15 »
Het dagboek lijkt op iedereen behalve Thomas te wijzen... zoek de kandidaat en vind de Mol...
::rofl::

Ik hoor in dit dagboek i.i.g. enkele Jochem-achtige uitdrukkingen, zoals:

"Of ze me nou wel of niet op de korrel hebben."

Deze uitdrukking bestaat niet. Is wsl. een contaminatie van
1. 'In het vizier hebben', betekenis: binnen het gezichtsveld hebben, of eenvoudigweg: zien.
2. 'Op de korrel nemen', betekenis: je kritisch over iemand uitlaten, spotten met iemand.

De 'korrel' is een richtmiddel op een vuurwapen. Als je iemand óp de korrel zou hebben, zou deze óp jouw vizier zitten, op jouw richtpunt en je daarmee behoorlijk in de weg zitten.
Dan zou de betekenis dus kunnen zijn: ik zit (als 'would be' Mol) ... in het gezichtsveld van de anderen; zit de rest in de weg. N. B.: De woorden 'wel of niet' zitten MIJ dan weer hierbij in de weg. ::tandpastasmiley::

De contaminatie kan opzettelijk zijn gebruikt. Dat maakt de laatstgenoemde betekenis iets waarschijnlijker en dan zou dit alles op Jochem als afvaller kunnen slaan, zoals voorgaande dagboeken (in elk geval deels) op eerdere afvallers sloegen. En stoere Jochem maakt het natuurlijk niets uit of ie 'wel of niet' iemand in de weg staat. ;D

Wanneer de contaminatie NIET opzettelijk is gebruikt, en dat kan zeker ook het geval zijn, dan is het de vraag of betekenis '1' (zien) of betekenis '2' (bespotten) bedoeld wordt.

Betekenis 1 'Of ze me nou wel of niet zien' is het meest neutraal en zou het best passen bij een goede mol, vind ik. Hierbij denk ik dan - dus - NIET aan Jochem.
Betekenis 2 'Of ze me nou wel of niet bespotten' doet wat zielig aan, zou het best passen bij een persoon die wat buiten de groep valt, niet steeds even lekker mee kan met de rest.. Hierbij heb ik dan Jochem en Diederik in gedachten.

In mijn ogen hebben Sanne, Thomas en Ima, ondanks hun grote onderlinge verschillen, enkele karaktereigenschappen gemeen: ze zijn standvastig, laten zich niet makkelijk uit het lood laten slaan. Zijn als bonus ook nog, ieder op eigen wijze, humoristisch en spits.

Jochem LIJKT die eigenschappen ook te hebben (of wil ze hebben). Maar van binnen zit er een klein jochie, dat wat fotootjes moet maken van de vuile was, bang dat ie anders niet onthoudt welke was van wie was. En humoristisch, nou, nee, niet echt,
- behalve in de eerste afleveringen hier en daar - tenzij je zijn opmerkingen over dames en buttons grappig vindt.
En Diederik heeft behoorlijk wat maskers laten vallen, in aflevering 6. Hopelijk voor hem was dat een tijdelijke inzinking (griepje?), hoewel ik toch een dalende lijn meen te constateren bij hem.
Zijn oorspronkelijke humor, met vaak originele woordgrapjes en doordenkertjes, en zijn al dan niet aangeleerde vastberadenheid komen hopelijk weer naar boven, en mocht dat niet zo zijn, dan is ie de volgende keer het haasje, in plaats van Jochem.

« Laatst bewerkt op: 14-02-2017, 18:55:05 door Marisa »

Offline annebeestje

• Forumlid
« Reactie #222 Gepost op: 13-02-2017, 21:09:30 »
En weer een verwijzing naar een kandidaat in het dagboek?
Sanne zegt ik het extra filmpje http://wieisdemol.avrotros.nl/afleveringen/player/video/samenwonen/ dat ze ervan geniet mensen "voor haar te laten lopen".
Dat advies kreeg de mol ook van de oud mol in dagboek 2.... "Je laat mensen voor je lopen. En dat gaat ver. En dat is eng. Want dat lukt. En dat is bizar. Maar voel je daarover niet rot. Zelfs niet als het verslavend werkt."
« Laatst bewerkt op: 13-02-2017, 21:15:05 door annebeestje »

Offline Marisa

• Forumlid
« Reactie #223 Gepost op: 14-02-2017, 19:27:46 »
Met de zin 'Voor mij als mol geen slechte uitslag' is het volgende anagram te maken:

Schatje Imanuelle Grives, mol, loog (st!)

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #224 Gepost op: 15-02-2017, 05:56:18 »
Met de zin 'Voor mij als mol geen slechte uitslag' is het volgende anagram te maken:

Schatje Imanuelle Grives, mol, loog (st!)

Vind hem schitterend gevonden alleen zit er geen 'j' van 'schatJe' in de zin "Voor mij als mol geen slechte uitslag'

Offline peterterh

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #225 Gepost op: 15-02-2017, 09:38:32 »
Voor miJ als ...

Offline Marisa

• Forumlid
« Reactie #226 Gepost op: 15-02-2017, 10:17:45 »
Voor miJ als ...

Dus. 

Merci, Peter, zo hoef ik het zelf niet aan te tonen.  ;D
« Laatst bewerkt op: 15-02-2017, 10:19:38 door Marisa »

Offline Molvarp

• Forumlid
« Reactie #227 Gepost op: 15-02-2017, 12:17:53 »
De testuitslag van de Mol maakt niks uit. Die mag iedere test verpesten. Sowieso de slechtste zijn. En alsnog groen krijgen. Soms zijn dingen super duidelijk.

Heeft Thomas expres zijn test het slechtst gemaakt zodat zeker niemand een rood scherm kreeg ongeacht wie Ima verder nog ging kiezen, want dit kon de mol immers nog niet weten

Offline mastermol

• Forumlid
« Reactie #228 Gepost op: 15-02-2017, 21:26:05 »

"Maak het niet te bont, girl" --> bondgirl?
Is een kandidaat te linken aan een James Bond film misschien?

Offline Blip

• Forumlid
« Reactie #229 Gepost op: 15-02-2017, 22:31:24 »

Imanuelle speelde tijdens een fotoshoot scènes uit James Bondfilms na.

~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #230 Gepost op: 16-02-2017, 04:35:32 »
Dus. 

Merci, Peter, zo hoef ik het zelf niet aan te tonen.  ;D

Och, ik schaam mij zeer diep  :-X In dat geval, heel erg mooi gevonden!!

Imanuelle heeft een fotoshoot gedaan als bondgirl. Diederik heeft in zijn profiel staan dat hij Golden Eye meer dan vijf keer heeft gekeken.
« Laatst bewerkt op: 16-02-2017, 04:37:27 door cinner »

Offline joligmolletje

• Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #231 Gepost op: 20-02-2017, 11:11:42 »
Het nieuwe dagboek staat online.

Citaat
Etherdiscipline!
Wie herinnert zich niet dat hilarische moment dat Ellie Lust na een mislukte opdracht aan de groep uitlegde hoe je met de portofoon om moet gaan? “ Maar waar het om gaat, is dat er etherdiscipline is. En dat betekont, Etherdiscipline!” Het leek erop alsof Ellie met haar strenge blikken (“alle mimiek uitgeschakeld” , aldus Tim Hofman) en gewapend met een vork in haar hand, hiermee voorgoed korte metten zou maken met dat er in de regel geen geld in de pot komt wanneer er portofoons in het spel zijn. Niets is minder waar. Je kunt gerust stellen dat ‘onze etherdiscipline’ ook is mislukt. In plaats van 2500 euro, 800 euro in de pot. En dat is toch jammer. Hoe kunnen we nou zo stom zijn geweest?

Ik ben wel vaker verontwaardigd in het openbaar, maar natuurlijk weet ik precies hoe het zit. Ik ben menselijk, sociaal. En bezwijk alleen op de juiste momenten voor de verleidingen. Die er voor mij natuurlijk anders uitzien dan voor de rest. Cowboytje spelen? Spannend, maar ik doe het. En verlies me volledig in het spel. Volgens de normen en waarden van een Mol gerechtvaardigd. Het doel is toch dat niemand me verdenkt.

De slordige schrijfstijl valt mij weer op. Naast een typefout 'betekont' in plaats van betekent, staan er weer lange slechtlopende zinnen in, zoals 'hiermee voorgoed korte metten zou maken met dat er in de regel ....' De tweede alinea lijkt echt geschreven te zijn op het lijf van Thomas, die in de groep bekend staat als menselijk en sociaal (in tegenstelling tot bijvoorbeeld Diederik en Sanne). Daarnaast leek hij zich in de eerste ronde van het cowboy spelen ook echt te verliezen in het paardrijden (gunstig als mol, omdat je dan zo min mogelijk tijd hebt in de tweede ronde).

Offline Merlijne

• Forumlid
« Reactie #232 Gepost op: 20-02-2017, 11:16:40 »
Ik denk dat "betekont" geen typefout is, maar zo geschreven is omdat Ellie het woord "betekent" zo uitspreekt.

Offline Blip

• Forumlid
« Reactie #233 Gepost op: 20-02-2017, 11:41:12 »

De slordige schrijfstijl valt mij weer op. Naast een typefout 'betekont' in plaats van betekent, staan er weer lange slechtlopende zinnen in, zoals 'hiermee voorgoed korte metten zou maken met dat er in de regel ....' De tweede alinea lijkt echt geschreven te zijn op het lijf van Thomas, die in de groep bekend staat als menselijk en sociaal (in tegenstelling tot bijvoorbeeld Diederik en Sanne). Daarnaast leek hij zich in de eerste ronde van het cowboy spelen ook echt te verliezen in het paardrijden (gunstig als mol, omdat je dan zo min mogelijk tijd hebt in de tweede ronde).

Verder zou 'verleidingen' kunnen wijzen naar de vraag over Thomas zijn 'guilty pleasure', tijdens de rondvraagopdracht.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline San-ne97

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • altijd een bijzonder figuur
Re:
« Reactie #234 Gepost op: 20-02-2017, 12:25:27 »
over molboekjes gesproken... waarom kon thomas niets vinden in t boekje van jochem? te zien was, dat er heel veel in het boekje stond. was dit alleen maar onzin? want stel dat thomas de mol was, dan zou hij er sws niets aan hebben in molboekjes van anderen te kijken en zou hij wss iets anders voorgesteld hebben toch?
zo fanatiek molloot, dat we alles (ja echt alles) koppelen aan WIDM

Offline Molest

• Forumlid
« Reactie #235 Gepost op: 20-02-2017, 12:38:44 »
De tweede alinea lijkt echt geschreven te zijn op het lijf van Thomas, die in de groep bekend staat als menselijk en sociaal (in tegenstelling tot bijvoorbeeld Diederik en Sanne). Daarnaast leek hij zich in de eerste ronde van het cowboy spelen ook echt te verliezen in het paardrijden (gunstig als mol, omdat je dan zo min mogelijk tijd hebt in de tweede ronde).

Ik heb juist voor het eerst het gevoel dat ik Sanne hoor. "Ik ben wel vaker verontwaardigd in het openbaar, maar natuurlijk weet ik precies hoe het zit". Sanne's ergernissen. "Cowboytje spelen? Spannend, maar ik doe het". Sanne's angsten. Maar goed, eerder dacht ik Jeroen te horen in de dagboeken, dus het zegt waarschijnlijk niets. Er is geloof ik al eens geopperd dat het erop lijkt alsof de dagboeken expres zo geschreven zijn dat ze uit de pen van een kandidaat lijken te komen, en niet van de mol zelf zijn.

Offline Jayq

• Forumlid
Re:
« Reactie #236 Gepost op: 20-02-2017, 13:26:03 »
over molboekjes gesproken... waarom kon thomas niets vinden in t boekje van jochem? te zien was, dat er heel veel in het boekje stond. was dit alleen maar onzin? want stel dat thomas de mol was, dan zou hij er sws niets aan hebben in molboekjes van anderen te kijken en zou hij wss iets anders voorgesteld hebben toch?

Jochem gebruikt niet de echte namen van de kandidaten in zijn molboekje, dus Thomas kan er niets mee.

Voor een kandidaat is het best een goede deal, om in ruil voor een joker, 2 minuten in een molboekje te bladeren. Of ja, eigenlijk zou een kandidaat nooit een joker kwijt willen, of je moet er een vrijstelling voor kunnen krijgen.

De mol kan sowieso niets zinnigs van een kandidaat krijgen, hij kan dus alleen een 'kandidaten-voorstel' doen.

Of moet Thomas (als mol) gaan vragen of Jochem misschien 500 euro uit de pot wil verduisteren in ruil voor zijn joker?

« Laatst bewerkt op: 20-02-2017, 13:31:08 door Jayq »

Offline Niuno

• Forumlid
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re:
« Reactie #237 Gepost op: 20-02-2017, 13:33:18 »

Of moet Thomas (als mol) gaan vragen of Jochem misschien 500 euro uit de pot wil verduisteren in ruil voor zijn joker?

::rofl::  ::rofl::

Dan moet je als mol wel echt hondsbrutaal zijn.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Marisa

• Forumlid
« Reactie #238 Gepost op: 20-02-2017, 15:42:38 »
Ik heb juist voor het eerst het gevoel dat ik Sanne hoor. "Ik ben wel vaker verontwaardigd in het openbaar, maar natuurlijk weet ik precies hoe het zit". Sanne's ergernissen. "Cowboytje spelen? Spannend, maar ik doe het". Sanne's angsten. Maar goed, eerder dacht ik Jeroen te horen in de dagboeken, dus het zegt waarschijnlijk niets. Er is geloof ik al eens geopperd dat het erop lijkt alsof de dagboeken expres zo geschreven zijn dat ze uit de pen van een kandidaat lijken te komen, en niet van de mol zelf zijn.

Juist. Is al eerder (en vaker) geopperd, en ik denk dat dit ook echt zo is. Een leuk extraatje van de redactie.

Offline Marimol

• Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
« Reactie #239 Gepost op: 27-02-2017, 12:29:06 »
Wie is mijn Mol?

Het spel loopt ten einde. En niet alleen in Nederland, zelfs in Oregon wordt nog geswitcht van Mol. Wat natuurlijk niet zo vreemd is, want er gebeuren ook rare dingen. Zeker op het einde. Maar laat ik bij het begin beginnen, een abc’tje. Iets dat voor zich spreekt, de letters van het alfabet ophangen in de leesrichting, van a tot z, gaat in de painted hills volledig andersom. Zet de Mol zichzelf hiermee in het middelpunt? Het doet in ieder geval een hoop stof opwaaien.
Even later die verdwenen foto in de vintage store. Niet echt een onderwerp van gesprek. Ik denk nog eens na. Wie is mijn Mol? En van wie ben ik de Mol? Moet ik mijn best doen om als eerste bij de paal met de vrijstelling te komen of niet? Is het nodig om nog meer verwarring te scheppen in de chaos die er al heerst of niet? Straks ben ik nog het haasje.
Even later stel ik me verdekt op tussen de struiken bij Fort Rock en ben ik nerveus voor de ratelslangen die er leven. Die eerste finalist, dat ben ik sowieso. Dat staat vast. Al vanaf dag één. Wat doe ik hier? Afwachten? Niets voor mij. Ik val liever op. Het zal nog twee dagen duren voordat ik uit de kast mag komen. Ik kan niet wachten. Ze zullen verteld staan. En natuurlijk heb ik wel een kleine voorkeur voor wie er straks naast mij tegenover Art in de finale staat. Dus vanaf nu ben ik de fanatieke kandidaat. Dat komt mij heel goed uit als Mol.