Auteur Topic: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen  (gelezen 50333 keer)

Offline Bob De Mol

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #140 Gepost op: 24-01-2017, 11:20:19 »
De eerste regel van het nepmollen is dat iemand anders dat moet kunnen opmerken. In het geval van Jochem is dat overduidelijk: hij pakt de halve 1000, mist een paaltje en moffelt nog wat tientjes (?) weg.
Thomas' molstreek is veel minder duidelijk voor de medekandidaten, maar niet volledig. Hierdoor zou bijv. Diederik het kunnen weten. Maarja, dan nog, het is niet zo duidelijk. Het is dus vrij onwaarschijnlijk een nepmolstreek.
Maar, laten we alle opties open houden, anders is er ook niets meer aan  ::jaja::

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #141 Gepost op: 24-01-2017, 11:25:04 »

Snap het "onomstotelijke" bewijs niet zo

ik heb nog nergens gelezen dat er onomstotelijk bewijs zou zijn , maar wel sterke verdenkingen bij bepaalde mensen voor bepaalde verdachten. het leuke is dat de sterke verdenkingen bij bepaalde mensen bij verdachte 1 liggen en bij een andere molloot bij verdachte 2 en dat is wel eens anders geweest helaas..


Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #142 Gepost op: 24-01-2017, 11:36:11 »
Heeft iemand gezien wat voor bedrag het biljet met de gele markering waard was? Van de biljetten die ik gezien heb hadden de volgende bedragen de volgende markeringen:

Paars: 20 (drie biljetten gezien in Art zijn handen, allemaal paars)
Blauw: 250 (2 keer gezien: 1x regiebeeld closeup op een paaltje, 1x in Art zijn handen)
Mintgroen: 10 (1x gezien in Art zijn handen)

Als we ervan uitgaan dat ieder bedrag zijn eigen kleurmarkering heeft, waar is dan het biljet met gele markering van Jeroen gebleven? Sanne had een biljet met gele markering in haar handen, maar het bedrag was helaas niet te zien. Daarna heb ik het niet meer in beeld gezien. In de handen van Art heb ik ook geen biljetten met gele markering gezien, maar het tellen werd dan ook niet altijd even duidelijk in beeld gebracht. En als ieder bedrag een vaste kleur heeft, waarom zijn er dan biljetten van 10 met mintgroene en met gele markering (Jeroen zei immers dat hij twee biljetten van 10 pakte)?

Of is het anderen wellicht opgevallen dat een bepaald bedrag meerdere kleurmarkeringen had? In dat geval is mijn kleurentheorie namelijk van nul en generlei waarde. ::rofl::
« Laatst bewerkt op: 24-01-2017, 11:39:25 door Blip »
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #143 Gepost op: 24-01-2017, 11:48:24 »
Het eerste biljet dat Jeroen pakt aan de voorkant en achterkant (of andersom)





Het bedrag kan ik niet duidelijk krijgen, lijkt op 50.


Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #144 Gepost op: 24-01-2017, 11:54:43 »
Heeft iemand gezien wat voor bedrag het biljet met de gele markering waard was? Van de biljetten die ik gezien heb hadden de volgende bedragen de volgende markeringen:

Paars: 20 (drie biljetten gezien in Art zijn handen, allemaal paars)
Blauw: 250 (2 keer gezien: 1x regiebeeld closeup op een paaltje, 1x in Art zijn handen)
Mintgroen: 10 (1x gezien in Art zijn handen)

Als we ervan uitgaan dat ieder bedrag zijn eigen kleurmarkering heeft, waar is dan het biljet met gele markering van Jeroen gebleven? Sanne had een biljet met gele markering in haar handen, maar het bedrag was helaas niet te zien. Daarna heb ik het niet meer in beeld gezien. In de handen van Art heb ik ook geen biljetten met gele markering gezien, maar het tellen werd dan ook niet altijd even duidelijk in beeld gebracht. En als ieder bedrag een vaste kleur heeft, waarom zijn er dan biljetten van 10 met mintgroene en met gele markering (Jeroen zei immers dat hij twee biljetten van 10 pakte)?

Of is het anderen wellicht opgevallen dat een bepaald bedrag meerdere kleurmarkeringen had? In dat geval is mijn kleurentheorie namelijk van nul en generlei waarde. ::rofl::

EDIT: Het lijkt erop dat de gele markering voor een bedrag van 500 staat. Sigrid geeft 1 biljet met gele markering aan Sanne. Sanne rent naar het punt met de laatste halve 500 en heeft daarna een stapeltje met twee biljetten met gele markering, waarvan eentje bovenop haar stapel. Het bedrag dat op die briefjes staat is wederom niet te zien.

Tijdens de uitleg heeft Art niets gezegd over de kleurmarkeringen, maar het zou een hulpmiddel kunnen zijn voor de kandidaten om de halve biljetten op basis van kleur makkelijk te kunnen matchen, zodat de kans kleiner is dat ze zich vergissen en met halve biljetten over de finish komen. Als de kleurmarkering consistent is, waarom pakte Jeroen dan een biljet van (naar eigen zeggen) 10 met een gele kleurmarkering? Tenzij dat een biljet van 500 was? Of daadwerkelijk een van 10, maar met gele i.p.v. mintgroene markering, om de kandidaten in de war te brengen? De groeiende stapel biljetten wordt immers steeds tijdrovender om te checken, ik kan me voorstellen dat je dan op de kleur van de markering afgaat.

EDIT 2: Maar ja, het ging om een half biljetje van € 1.000,-. Dan ga je toch al snel Thomas verdenken, die we niet meer naar een rood paaltje zien rennen en daardoor toch tijd genoeg had om alles nog eens te checken. En toch lijkt het verhaal van Jeroen ook niet te kloppen.
« Laatst bewerkt op: 24-01-2017, 12:08:00 door Blip »
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #145 Gepost op: 24-01-2017, 12:08:33 »
500 is oranje, zie o.a. in het boek

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #146 Gepost op: 24-01-2017, 12:25:11 »
In dat geval staat de gele markering voor € 50,- (zie ook deze reactie van m0lmuis).



Hoe komt Jeroen er dan bij dat hij twee briefjes van € 10,- pakte? En hoe komt het totaalbedrag uit als we twee keer € 10,- vervangen door € 50,- en een half duizendje, dat uiteindelijk van de winst werd afgetrokken? In eerdere reacties las ik namelijk dat het totaalbedrag niet klopte. Ben benieuwd wat de uitkomst is als je dit toepast

EDIT: Dat halve duizendje kwam doordat Diederik Jochem naar het rode paaltje manoeuvreerde, terwijl ze de andere helft niet hadden. Daardoor werd het een minbedrag. Dus Jeroen noemt andere bedragen dan hij gepakt heeft, Diederik stuurt Jochem de verkeerde kant uit en Jochem/Thomas checken niet of alle biljetten wel compleet zijn. Pfff, verdachten te over.
« Laatst bewerkt op: 24-01-2017, 13:49:56 door Blip »
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #147 Gepost op: 24-01-2017, 13:38:52 »
Zit net te kijken op internet met pauze beeldjes, en ik moet bekennen dat ik hier Diederik het meest verdacht vind...

Hij zegt tegen Jochem: We hebben nog genoeg tijd, pak maar een zijpad. Het eerste zijpad dat Jochem tegenkomt is de -1000 (de enige 1/2e 1000).

In eerste instantie vond ik Jochem verdacht, maar het lijkt erop dat Diederik hem stiekem die kant op gemanipuleerd heeft.

Hmmm. Net nog eens gekeken en vlak voordat Jeroen van start gaat zegt Diederik door de portofoon: "Als je half geld hebt, alleen DAN moet je het doorgeven. De rest maakt niet uit."

Vervolgens zien we hoe Jeroen wel degelijk zijn HELE biljetten (overigens geen biljetten van 10, zoals hij zelf zegt. In elk geval één biljet is € 50,-) aan Roos doorgeeft. Jeroen negeert dus wat Diederik zegt; aan het einde van de uitzending zegt hij ook dat hij denkt dat Diederik de mol is.

Tijdens de run van Roos corrigeert Jochem Diederik: "ALLE biljetten moeten worden doorgegeven hè, voor de duidelijkheid." Diederik reageert met: "ALLE biljetten moeten worden doorgegeven aan de volgende, straks." Waarom zegt hij dat pas als iemand anders ermee komt?

Diederik, bij de overgang van Roos naar Sigrid: "Jullie hebben alle tijd, rustig." Dat lijkt me toch niet. Rennen in het zand is hartstikke zwaar.

Vervolgens: "Je gaat goed, Sigrid, je kunt ook na afloop zeggen wat het was, als dat lastig is anders." Het lijkt me beter om elkaar op de hoogte te houden van de gevonden bedragen. Vreemd advies van Diederik.

Sanne: "Mag ik een vraag stellen?" Diederik: "Ja, zo kort mogelijk." Waarom zo kort mogelijk? Omdat het afleidt, of omdat hij liever zo weinig mogelijk uitleg verschaft?
Sanne vervolgt: "Moet je het blauwe klepje...mag je dat open maken voor je gaat rennen, of moet je dat pas open maken als je een omweg hebt gemaakt?" Diederik: "Nee, je mag niks doen totdat je het stokkie hebt." Dat klopt wel, dat ze nog niets mag doen, maar het is geen volledig antwoord op haar vraag.

Daarna wil Diederik dat Sanne de halve briefjes gaat matchen als ze bij Ima is aangekomen. Dat kan toch ook aan het eind nog wel? Lijkt me tijdverspilling. Daarna wijst Sigrid Sanne erop dat ze de kartonnetjes niet mee moet nemen. Diederik zegt daar helemaal niets over. Sanne volgt de aanwijzing van Diederik niet op: ze geeft het geld aan Ima en die rent meteen verder.

Bij Ima roept Diederik: "We hebben nog tijd genoeg. voor twee mensen hebben we nu nog 7,5 minuut."

Bij Jochem: "Pak gewoon een zijpad, je hebt nog tijd genoeg." Jochem slaat de eerste blauwe paal over, waarop Ima tegen Diederik zegt: "Diederik, moet hij de blauwe overslaan?" Diederik: "Niet de blauwe overslaan, gewoon alles pakken wat je pakken kan." Zowel Ima als Sigrid proberen vervolgens nogmaals duidelijk te maken dat de kartonnetjes niet gepakt hoeven te worden. Jochem doet dat toch. Waarom zegt Diederik hier geen enkele keer wat over? Bovendien heeft hij Jochem nu naar de halve duizend gestuurd, terwijl ze er daar nog geen een van hebben. Denkt Jochem dat dat wel zo is, omdat Diederik hem erheen stuurt?

Diederik: "Uiteindelijk kun je die halfjes toch samenvoegen tot een heeltje, hoop ik?" Bedoelt hij de halve kartonnetjes? Hij lijkt hier Jochem opzettelijk in verwarring te willen brengen. Sigrid wijst Diederik er dan ook meteen op dat er een verschil is tussen het karton en het geld, wat ze overigens al eerder gedaan heeft. Jochem pakt vervolgens voor de zekerheid toch maar het karton.

En dan heeft Diederik ineens haast, terwijl ze volgens hem eerst "alle tijd" konden nemen: "Als je nog een halfje nodig hebt: ren naar een rooie. Zo niet, dan niet, dan ren je meteen door naar de finish." Als coach moet hij de regels toch kennen en correct doorgeven aan de anderen? En hij moet toch bijhouden of ze complete biljetten kunnen maken, omdat anders een minbedrag ontstaat? Dus waarom zou hij Sigrid adviseren om niet te zeggen welk bedrag ze heeft gevonden?

Tot nu toe vond ik Diederik niet echt verdacht, maar zijn coaching was toch wel hemeltergend slecht. Ik ga nog eens even wat zaken van hem checken.
« Laatst bewerkt op: 24-01-2017, 13:42:17 door Blip »
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Enermol

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #148 Gepost op: 24-01-2017, 15:31:54 »
Diederik stuurt Jochem een zijpad in, niet perse het zijpad van de 1/2 €1000, Jochem had ook nog het zijpad van de €250. Ook weten de kandidaten vgs mij niet van te voren waar welk geldbedrag ligt.

Offline littlemindy

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #149 Gepost op: 24-01-2017, 19:38:59 »
Hmmm. Net nog eens gekeken en vlak voordat Jeroen van start gaat zegt Diederik door de portofoon: "Als je half geld hebt, alleen DAN moet je het doorgeven. De rest maakt niet uit."

In mijn beleving bedoelde hij hiermee dat als je half geld pakt, dat je dit dan moet melden via de portofoon. Dus mondeling doorgeven..

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #150 Gepost op: 24-01-2017, 20:49:05 »
we noemen hier al wel heel specifiek de wegstop actie van thomas, maar ook jeroen en roos stoppen in beeld het geld in hun zak. ik neem dsu aan dat dit de gevolgde theorie is van de groep om niks onbedoeld kwijt te raken ...

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #151 Gepost op: 24-01-2017, 21:49:41 »
Zou kunnen, maar al snel is de stapel met geld en kartonnetjes zo groot dat dat niet meer werkt. Ik vraag me dus af of dat is afgesproken.

Aan het eind van de rit is Thomas toch degene die in de beste positie was om te mollen. Maar ben ik dan echt de enige die het vreemd vindt dat de voice-over van Jeroen meldt dat hij twee keer € 10,- pakt, terwijl het eerste biljet er bij nadere inspectie een van € 50,- blijkt te zijn? Of denken anderen dat dit een productiefout is? Verkeerd ingesproken door Jeroen en niet opgemerkt door de producers?
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Bob De Mol

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #152 Gepost op: 24-01-2017, 22:43:26 »
Eventjes ter administratie. Dit zijn de molbiljetten, zo goed als ik ze kan krijgen. De achterkant komt maar niet duidelijk in beeld.










Offline FaelanYazz

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #153 Gepost op: 24-01-2017, 22:45:39 »
Maar ben ik dan echt de enige die het vreemd vindt dat de voice-over van Jeroen meldt dat hij twee keer € 10,- pakt, terwijl het eerste biljet er bij nadere inspectie een van € 50,- blijkt te zijn? Of denken anderen dat dit een productiefout is? Verkeerd ingesproken door Jeroen en niet opgemerkt door de producers?

Ik vind het niet opvallend, omdat ik niet echt zie wat het toevoegt aan deze opdracht of bij het vinden van de mol. Een kandidaat/mol die minder doorgeeft dan hij heeft gepakt is wellicht onlogisch, maar meer ook niet.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #154 Gepost op: 24-01-2017, 22:52:19 »
Feit blijft dat Jeroen twee blauwe klepjes opent en evt een zijpad neemt. Daarin kan nooit 600 euro niet binnen gehaald worden. Waarom zou hij dan liegen over t geld, om verdacht te willen worden?.  Er is geen vd andere kandidaten die visueel kan checken of hij liegt. Onnodige actie.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #155 Gepost op: 24-01-2017, 23:26:03 »
Ik vind deze opdracht super. Niet eens om wat wij op de TV hebben gezien, dat was ook geweldig, maar vooral om wat er hier over wordt gepost.
Een hele verademing dit jaar, na het KLAASMOljaar, dat er nu nog zoveel discussie is over wie er gemold of genepmold heeft. En dat er nog zoveel opties open zijn.
Heerlijk!
Ben al zo benieuwd naar de laatste aflevering met de uitleg!!

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #156 Gepost op: 24-01-2017, 23:42:45 »
Ik heb de tijd eens genomen om deze opdracht in detail te bekijken en ik ben onderweg uiteraard niets nieuws tegen gekomen wat al niet opgemerkt was. Dus heb ik de wiskundige in mij los gelaten om eens na te gaan hoe de briefjes verdeeld zouden kunnen zijn.

Wanneer Art de briefjes telt, kan ik opmaken dat er zeker 2 briefjes van 50 opgehaald zijn, 3 briefjes van 20 en 1 briefje van 10. Aangezien dit de minima zijn, kan je enkel de volgende verdelingen hebben van 500 euro over 18 paaltjes:
Indien iemand bewijs heeft dat die ondergrenzen hoger zijn dan 2,3 en 1, laat maar weten

5 x 50 euro + 12 x 20 euro + 1 x 10 euro
6 x 50 euro + 8 x 20 euro + 4 x 10 euro
7 x 50 euro + 4 x 20 euro + 7 x 10 euro

Aangezien dit de enige mogelijke verdelingen zijn, ben ik eens gaan kijken naar hoe de briefjes opgehaald konden zijn waardoor we op 1130-750 = 380 euro komen.
Ik ben tot de ontdekking gekomen dat in elk scenario minstens 3 blauwe paaltjes moeten overgeslagen zijn. We zien dat van Jochem in beeld, maar er zijn dus nog zeker 2 andere blauwe paaltjes waar het geld niet genomen is.

Zoals al eerder gezegd: Als iemand meer info kan geven over het opgehaalde geld dan mijn 2x50,3x20 en 1x10, dat kan altijd helpen om de exacte verdeling nauwkeuriger te bepalen en dus ook het aantal overgeslagen paaltjes.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #157 Gepost op: 25-01-2017, 08:45:28 »
Ik vind het niet opvallend, omdat ik niet echt zie wat het toevoegt aan deze opdracht of bij het vinden van de mol. Een kandidaat/mol die minder doorgeeft dan hij heeft gepakt is wellicht onlogisch, maar meer ook niet.

Eens, ware het niet dat Jeroen dit alleen middels voice-over aan de kijker meedeelt. We weten niet wat hij tegen zijn medekandidaten heeft gezegd. Maar je hebt gelijk dat 10 zeggen waar je 50 pakt nou niet bepaald een criminele vergissing is. Blijft staan dat als het een oprechte verspreking is, ik het wel slordig vind van het productieteam dat ze dit gemist hebben. Volgens mij weten ze donders goed dat ieder beeldje nageplozen wordt. Het bedrag mag dan niet duidelijk in beeld komen, maar de gele markering wel. Ik blijf het vreemd vinden.

Feit blijft dat Jeroen twee blauwe klepjes opent en evt een zijpad neemt. Daarin kan nooit 600 euro niet binnen gehaald worden. Waarom zou hij dan liegen over t geld, om verdacht te willen worden?.  Er is geen vd andere kandidaten die visueel kan checken of hij liegt. Onnodige actie.

Jeroen kan er wel degelijk voor gezorgd hebben dat er minder geld is binnengehaald. Hij nam immers geen zijpad, terwijl hij de eerste loper was. Lijkt mij dat je pas aan het eind zijpaden gaat overslaan als je in tijdnood komt. Hierdoor nam Roos het eerste zijpad naar de halve € 500,- en voelde ze zich genoodzaakt om de tweede, die naar de halve € 1000,- leidde, over te slaan om niet te laat bij Sigrid te komen. Alleen de mol had vooraf kunnen weten dat dat tweede zijpad naar een hoog bedrag zou leiden.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat Jeroen de mol is, maar wel dat hij hier wel degelijk op een subtiele manier geld uit de pot had kunnen houden.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #158 Gepost op: 25-01-2017, 08:50:33 »

Jeroen kan er wel degelijk voor gezorgd hebben dat er minder geld is binnengehaald. Hij nam immers geen zijpad, terwijl hij de eerste loper was. Lijkt mij dat je pas aan het eind zijpaden gaat overslaan als je in tijdnood komt. Hierdoor nam Roos het eerste zijpad naar de halve € 500,- en voelde ze zich genoodzaakt om de tweede, die naar de halve € 1000,- leidde, over te slaan om niet te laat bij Sigrid te komen. Alleen de mol had vooraf kunnen weten dat dat tweede zijpad naar een hoog bedrag zou leiden.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat Jeroen de mol is, maar wel dat hij hier wel degelijk op een subtiele manier geld uit de pot had kunnen houden.

ehmm ik bedoel dus dat jeroen nooit effectief geld dat opgehaald was , achter kan hebben gehouden. dat hij bepaalde bedragen bewust niet is gaan pakken,prima. hij zegt in zijn voice over dat zijn stukje peanuts was, zonder zijpaden. waarna we diederik horen zeggen dat roos het pad moet geodmaken wat jeroen niet gepakt heeft. dit spreekt elkaar dus gewoon tegen

Nogmaals super leuke opdracht waar veel in weg gemonteerd is en dus voor ons molloten super

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #159 Gepost op: 25-01-2017, 08:51:17 »
Wie is begonnen met het pakken van die bruine enveloppen? Dit kan ook een subtiele molactie zijn. Doordat je als die bruine kartonnen hebt, is het makkelijker om geld te verduisteren of onopgemerkt een half briefje toe te voegen. Briljant bedacht. Ga het nog eens terugkijken.
Meer L