Auteur Topic: [Theorie] Follow the Money  (gelezen 12677 keer)

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
[Theorie] Follow the Money
« Gepost op: 2-02-2017, 21:44:25 »
Ik had ze al op m'n blog geplaatst, maar ik vond het wel zo sympathiek om ze ook hier te plaatsen. De geldtabellen van wie wat wél toevoegt aan de pot. Dat geeft her en der een vertekend beeld - bijvoorbeeld Roos en Jeroen die in twee afleveringen überhaupt geen geld kon verdienen en zo ook onderaan komen te staan. Of Jeroen bij de veiling, die héél veel geld had kunnen besparen, maar van wie je enkel de 100 euro die hij wél gered heeft terugziet in de tabel.

Hoe dan ook, hopelijk bevestigt dit je Thomas-tunnel ;D







...óf niet!

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #1 Gepost op: 2-02-2017, 21:53:36 »
Ik mis nog de 4050 euro die Jeroen de pot heeft gekost door voor de veilingopdracht geen goede verzekering af te sluiten bij Art. Of het nou onkunde of een molactie was, het lijkt mij dat dat bedrag gewoon meegeteld moet worden? Dit geeft nogal een vertekend beeld.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #2 Gepost op: 2-02-2017, 22:08:01 »
Ik mis nog de 4050 euro die Jeroen de pot heeft gekost door voor de veilingopdracht geen goede verzekering af te sluiten bij Art. Of het nou onkunde of een molactie was, het lijkt mij dat dat bedrag gewoon meegeteld moet worden? Dit geeft nogal een vertekend beeld.
Zoals gezegd, het beeld is vertekend. Het uitgangspunt dat ik heb genomen is dat de kandidaten de pot voor 6900 euro hebben geplunderd en dat Jeroen weliswaar zonder voorkennis de kans heeft gekregen om ongeveer de helft hiervan ongedaan te maken. Hij doet dit bij maar 100 euro, en zo krijgt hij +100.

Afhankelijk van hoe je kijkt kun je ook zeggen is dat hij bv. voor de helft verantwoordelijk is voor het verloren bedrag, maar dit is ook nog steeds enorm arbitrair en rekent minder makkelijk 'objectief'. Ik wilde in ieder geval zorgen dat de nettosom 1280 euro zou blijven.
...óf niet!

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #3 Gepost op: 2-02-2017, 22:19:05 »
Met mijn Follow the Money blijf ik veilig weg van de veiling.

Het eerlijkste is volgens mij om iedere verhoging van het bod toe te schrijven aan de kandidaat die het bod maakt. Jochem is niet alleen verantwoordelijk voor het bedrag dat hij biedt en er is ook niet gedeelde verantwoordelijkheid met Thomas omdat hij het voorlaatste bod doet. Heel de sequentie van handen draagt bij tot de einduitkomst en omdat deze info niet volledig is, doe ik niks met deze opdracht en hou ik het bij mijn gevoel dat Thomas de prijs 3 keer heeft opgedreven en waarschijnlijk het slechtst uit de opdracht zou komen. Al zou hij in realiteit niet op -3250 komen voor deze opdracht.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #4 Gepost op: 2-02-2017, 22:29:45 »
:P tabelletje  :P

Thanx for sharing..!

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #5 Gepost op: 2-02-2017, 22:30:36 »
Met mijn Follow the Money blijf ik veilig weg van de veiling.
De reden om het zo te doen is vanuit de (versimpelde) gedachte dat de hoogste bieder zijn bod niet kon doen zonder de één-na-hoogste bieder, maar wel zonder de twee-na-hoogste bieder. Het eindbedrag van een veiling wordt bepaald door wat de één-na-hoogste bieder er voor over heeft plus een beetje. En ja, er komt in werkelijkheid nog een stuk meer psychologie bij kijken, maar dit is schematisch hoe het resultaat uitpakt.
...óf niet!

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #6 Gepost op: 2-02-2017, 22:45:16 »
De reden om het zo te doen is vanuit de (versimpelde) gedachte dat de hoogste bieder zijn bod niet kon doen zonder de één-na-hoogste bieder, maar wel zonder de twee-na-hoogste bieder. Het eindbedrag van een veiling wordt bepaald door wat de één-na-hoogste bieder er voor over heeft plus een beetje. En ja, er komt in werkelijkheid nog een stuk meer psychologie bij kijken, maar dit is schematisch hoe het resultaat uitpakt.

Dat is uiteraard ook een manier om er naar te kijken, maar de vraag die je je kan stellen is: Als Diederik, Sanne, Sigrid en Imanuelle hun handen omlaag houden, lopen de bedragen dan ook zo hoog op?

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #7 Gepost op: 3-02-2017, 00:19:54 »
Ik kan de gedachtegang van Pac volgen en vind het geweldig dat hij dit zo overzichtelijk voor ons heeft neergezet.
In dit geval, de veiling, is het altijd een probleem hoe je de verloren bedragen verwerkt in de tabel en aan wie je ze toeschrijft.
Ik denk dat het zo helder is en begrijpelijk voor iedereen.
Uiteindelijk maakt het niet veel uit om welk bedrag het gaat. We weten allemaal hoe het mingeld tot stand is gekomen. Psychologie komt er zeker aan te pas maar dat begrip is moeilijk te verwerken in een tabel.

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #8 Gepost op: 3-02-2017, 03:41:56 »
Mooi overzicht inderdaad, tnx! Het is aan eenieder om te interpreteren of er een vol aandeel in het geld was of niet. Bijvoorbeeld is het geld op het strand voornamelijk verdiend door Sigrid, eigenlijk niets door Imanuelle.

En Diederik heeft wellicht 1000 euro uit de pot gehouden met zijn leugen?

Offline de therMOLmeter

  • Forumlid
  • altijd zuiver op de graad.
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #9 Gepost op: 3-02-2017, 07:34:26 »
Mooi gedaan Pac!
Zelf doe ik dit ook al 4 afleveringen lang. Hieronder staat mijn overzichtje tot en met aflevering 4.

Het komt zoals je ziet redelijk overeen met die van jou. Verschil: Ik heb hoeveel geld iedereen bij de Koehandel uit de pot heeft gehaald gebaseerd op hoe vaak iedereen bood. Dus dan ligt het eraan hoe je wil rekenen.

Maar dat Thomas de pot zo laag mogelijk wil houden moge duidelijk zijn.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #10 Gepost op: 3-02-2017, 10:42:32 »
Ik begon direct met een kritiekpunt (sorry, Pac), maar wél bedankt voor het overzicht. Want het helpt natuurlijk wel om een beeld te krijgen van de prestaties van de deelnemers. Ik wil wel de aantekening maken (heb dit al eerder ergens gepost) dat ik vind dat veel mensen nu al erg de nadruk leggen op follow-the-money voor het vinden van de mol. In 2012 zeiden de programmamakers daar dit over:

Citaat
Volg het geld!
En die centen zijn ook belangrijke aanwijzingen. 'Volg het geld!', tipt Pieter Jan. "In het begin geven de kandidaten nog niet veel om geld in de pot, maar naarmate het spel vordert, speelt diezelfde pot opeens een heel belangrijke rol.

Daarom is Thomas voor mij (op dit moment) niet de mol. Veel te prominent aanwezig, te initiatiefrijk, te opzichtig opdrachten saboteren. Van de mol verwacht ik de eerste paar afleveringen niet dat hij de pot meteen zo opvallend veel geld kost. Als hij het de volgende afleveringen nog steeds - en nog méér - doet, zal hij pas stijgen op m'n lijstje. Momenteel hecht ik nog niet al teveel waarde aan het follow-the-money-principe.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #11 Gepost op: 3-02-2017, 13:09:56 »
Bedankt Pac en Crosswise! Ik vind het altijd interessant om te delen hoe mensen tellen met follow the money, want, zoals ook blijkt uit bovenstaande, is ook daar discussie over.

Naast het verdiende geld houd ik ook bij hoeveel een kandidaat niet verdiend heeft cq uit de pot heeft gehouden en hoeveel een kandidaat had kunnen verdienen en kijk ik daardoor ook naar de verhouding verdiend geld ten opzichte van geld dat in de pot had kunnen zitten. Meestal is dit het bedrag dat verdiend had kunnen worden gedeeld door het aantal kandidaten dat meedeed aan de opdracht, maar ik neem soms ook de groepjes in acht. Bijvoorbeeld. bij het tekenen op het strand kon er 4000 euro (8 tekeningen van 500 per stuk) verdiend worden. Aangezien ik voor goede tekeningen de helft toedicht aan diegene die het raadt en de helft aan de tekenaar konden Imanuelle en Sigrid elk voor 8*500/2/2=1000 euros zorgen per persoon. Elke tekenaar kan voor 8*500/2/6=333,33 zorgen. Nu blijkt dan in de praktijk dat Sanne over haar te verdienen bedrag heen gaat (2 goede tekeningen = 2*250=500 euro).

Voor het eerst heb ik wel een aparte kolom zonder een opdracht, namelijk de veiling. Het is een beetje een lastig geval hier. Ik wou in eerste instantie iets soortgelijks als Pac doen maar heb uiteindelijk toch ook Imanuelle en Sigrid meer toegedicht. Eerst heb ik bedacht wat ik vond dat ze aan de veiling hadden bijgedragen mbt uitgaves. (Iets minder dat de helft van het geboden bedrag voor de joker voor de hoogste en een-na-hoogste bieder. En ook nog wat aan Sigrid en Imanuelle toebedeeld. En ook Jeroen nog wat toebedeeld). En dan bij de deelnemers de 1300 die ze bespaard hebben vantevoren er bij elke deelnemen het bedrag dat ze voor de jokers over hadden door 6 te delen. (Bv. bij Diederik is dit -1650 + 3500/6)

Ook in mijn tellingen blijkt Thomas het laagst te zijn (zowel met als zonder de veiling) met op korte afstand Jochem. Als we naar de verhoudingen kijken zie ik zelfs dat Thomas het nog net wat slechter doet qua geld verdienen. Hij heeft namelijk meer kans gehad meer geld te verdienen dan Jochem (met name door de lasso-opdracht).

Als ik alleen naar het verdiend geld kijk (ZONDER de veiling)
Thomas –0,05 (€–223,57 / €4252,98)
Jochem  0,01 (€33,57 / €3419,64)
Roos 0,19 (€337,68 / €1770,83)
Jeroen 0,22 (€520 / €2377,98)
Yvonne 0,31 (€475 / €1541,67)
Diederik 0,39 (€1083,33 / €2794,64)
Imanuelle 0,40 (€1653,33 / €4086,31)
Sigrid 0,50  (€2058,57 / €4086,31)
Sanne 0,63 (€2141,90 / €3419,64)


Als ik alleen naar het verdiend geld kijk (MET de veiling)
Thomas –0,58 (€–2483,57 / €4252,98)
Jochem  –0,47 (€–161,43 / €3419,64)
Jeroen 0,05 (€120 / €2377,98)
Diederik 0,15 (€418,33 / €2794,64)
Roos 0,19 (€337,68 / €1770,83)
Imanuelle 0,23 (€953,33 / €4086,31)
Yvonne 0,31 (€475 / €1541,67)
Sanne 0,37 (€1266,90 / €3419,64)
Sigrid 0,44  (€1808,57 / €4086,31)
« Laatst bewerkt op: 3-02-2017, 13:23:31 door Kaaasje »

Offline Grenouille

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Keep Portland Weird
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #12 Gepost op: 3-02-2017, 20:28:57 »
Ik denk inderdaad dat je dat geld van Jeroen eruit moet houden, anders zou hij sowieso de helft van de pot in de min komen staan. Dat was namelijk het meest ideale wat ie kon doen - was ook vertekend geweest.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #13 Gepost op: 3-02-2017, 20:41:27 »
Belangrijkste boodschap is dat je niet puur op de cijfers af moet gaan, maar deze zelf nog wel moet interpreteren. Jeroen had een totaal andere positie bij de veiling. Zijn '+100 euro' heeft een totaal andere betekenis, want het had véél meer kunnen zijn en hij had geen kans peroonlijk om echt geld te 'verliezen', dan de mensen bij de veiling, want die konden juist geen geld verdienen of redden maar de pot enkel roven. Net zoals dat hij niks verdiend bij de vrijstelling/geld-zoekopdracht in aflevering, maar dit onmols is omdat hij geen geld kón verdienen.
...óf niet!

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #14 Gepost op: 4-02-2017, 14:34:29 »
Belangrijkste boodschap is dat je niet puur op de cijfers af moet gaan, maar deze zelf nog wel moet interpreteren.
Mooi gezegd. Follow the Money is mooi, en zeker ook handig in de zoektocht naar de mol, maar enkel naar de droge cijfers kijken geeft een compleet vertekend beeld.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #15 Gepost op: 4-02-2017, 19:42:32 »
Mooi gezegd. Follow the Money is mooi, en zeker ook handig in de zoektocht naar de mol, maar enkel naar de droge cijfers kijken geeft een compleet vertekend beeld.

En juist daarom is het eeuwig zonde dat Heinz met zijn website is opgehouden. Zijn tabellarische overzichten bevatten niet alleen alle FTM-gegevens, maar ook aanvullende en nuancerende opmerkingen die over het algemeen een prima beeld gaven van het gedrag van de afzonderlijke kandidaten.
Woosie down?

Offline Zeeuwse

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Spannend spel!
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #16 Gepost op: 9-02-2017, 00:44:11 »
Mooi gedaan Pac!
Zelf doe ik dit ook al 4 afleveringen lang. Hieronder staat mijn overzichtje tot en met aflevering 4.

Het komt zoals je ziet redelijk overeen met die van jou. Verschil: Ik heb hoeveel geld iedereen bij de Koehandel uit de pot heeft gehaald gebaseerd op hoe vaak iedereen bood. Dus dan ligt het eraan hoe je wil rekenen.

Maar dat Thomas de pot zo laag mogelijk wil houden moge duidelijk zijn.


Bedankt voor de mooie tabellen, jij ook Pac. Leuk die kleine getekende portretjes. Misschien kan je dit wat groter plaatsen?

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #17 Gepost op: 9-02-2017, 08:15:34 »
Hoewel een goede leidraad zijn deze schema's uiteraard het resultaat van interpretatie van wat we zien. Jochem staat in het pretpark op 0. Dat verbloemt dat hij met 750 is afgeknald en bovendien anderen de kans ontnam dat hoge bdrag te pakken. Hoe je dat in cijfers uitdrukt, is altijd een lastige. Zet je hem op 0, -750 of sluit je een compromis op -375?

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #18 Gepost op: 9-02-2017, 08:23:21 »
Hoewel een goede leidraad zijn deze schema's uiteraard het resultaat van interpretatie van wat we zien. Jochem staat in het pretpark op 0. Dat verbloemt dat hij met 750 is afgeknald en bovendien anderen de kans ontnam dat hoge bdrag te pakken. Hoe je dat in cijfers uitdrukt, is altijd een lastige. Zet je hem op 0, -750 of sluit je een compromis op -375?

Jochem werd met 500 afgeknald volgens mij. Sigrid heeft de 750 euro verloren gemaakt.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow the Money
« Reactie #19 Gepost op: 9-02-2017, 08:43:48 »
Ok. Punt blijft hetzelfde. Hoe verreken je zoiets?