Voor de bandjes van de vier deelnemers zijn, zoals niemand kan zijn ontgaan (
) de primaire kleuren rood, blauw en geel in deze opdracht gebruikt, met daarnaast groen als secundaire kleur.
Rood is uiteraard een opvallende kleur (hoewel in deze opdracht alle vier de kleuren niet bepaald pastelkleuren zijn!), maar:
"Geel bevat het meeste licht van alle kleuren. Het is een
opvallende kleur die om deze reden vaak gebruikt wordt in reclames. Ook als signaal in het verkeer en de techniek kom je regelmatig de kleur geel tegen. Het schijnt dat gele auto's minder vaak bij verkeersongelukken betrokken zijn. Dit omdat ze meer
opvallen." Bron: Mens en samenleving.
Dat laatste is wel achterhaald inmiddels, want nieuwere onderzoeken laten (onder meer) zien dat zilvergrijze auto's het meest verkeersveilig zijn, maar daar gaat het mij niet om. Wel om dit citaat, juist van deze site, in combinatie met de kleur geel.
De site van Mens en samenleving is in dagboek 2 van de Mol letterlijk geciteerd bij de opsomming van mogelijke manipulatietechnieken.
In het laatste dagboek van de Mol staat dat hij liever wil opvallen.
Misschien heeft de Mol zelf voor de kleur geel gekozen, omdat hij op deze manier niet uitstraalt 'Stop (gevaar)', zoals bij de kleur rood onder meer bij verkeerslichten het geval is, maar:
"Ik val op/ik wil opvallen".
Mooi vind ik ook de mogelijke symboliek: drie primaire kleuren, kleuren van het eerste plan dus: de drie finalisten. En één secundaire kleur, kleur van het tweede plan, de afvaller?