Ik denk dat mol Thomas dit keer serieus is gedwarsboomd door kandidate Sanne. Waardoor hij veel te laat aankwam bij de puzzel. Hij was echt verbaasd dat hij het niet juist had de eerste keer dat hij naar Art liep. Daarnaast lijkt mij dat de montage een en ander in perspectief heeft gezet, om ons als kijker de indruk te geven dat het puzzelen spannend was tussen hen. Het zou me niet verbazen dat Sanne al aan puzzel 2 bezig was toen Thomas met de eerste begon. Dan mag je nog zoveel voorkennis hebben, zo'n achterstand haal je maar moeilijk meer in. Het zou ook niet geloofwaardig overkomen om beide puzzels in pakweg 5 min klaar te hebben.
Het is inderdaad montage om het spannend te laten lijken.
Het filmpje van de opdracht:
http://wieisdemol.avrotros.nl/afleveringen/player/video/follow-the-money/Tijdstippen in het filmpje:
9.50 - 9.58 Art geeft goedkeuring aan Thomas dat hij mag gaan puzzelen, waarbij Art 2 puzzelstukjes op zijn rug heeft.
10.45 - 10.55 Art geeft het 'verdubbel' puzzelstukje aan Sanne en heeft er nog 2 op zijn rug.
Kortom, Sanne was al aan puzzel 2 bezig voordat Thomas mocht beginnen. Zij zegt in haar biecht 'Toen dacht ik: O, nu ben ik er bijna, en nu zul je zien dat Thomas mij gaat flankeren, ook gaat puzzelen.'. Dat 'nu ben ik er bijna' betekend dat ze puzzel 1 heeft opgelost, maar nog een 2de moet maken. En 'gaat flankeren, gaat puzzelen' betekend dat Thomas nog niet naast haar staat.
Thomas maakt (mogelijk met voorkennis) supersnel de eerste puzzel, het zijn slechts 4 stukjes, dus als je de eerste 2 toevallig goed legt kun je hem heel snel afhebben, zonder dat het per se ongeloofwaardig is. Om kandidaat te lijken strekt hij zijn armen om te juichen, en reageert opzettelijk teleurgesteld als hij hoort dat er nog een 2de puzzel komt. Om niet ongeloofwaardig te worden, kun je die 2de puzzel natuurlijk niet direct weer binnen een seconde of 20 oplossen, met als gevolg dat Sanne een kans heeft om als kandidaat de puzzel eerder op te lossen dan de mol.