Auteur Topic: Aflevering 9 - Opdracht 2 - De verdubbelaar  (gelezen 35383 keer)

Offline Juulx1

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 9 - Opdracht 2 - De verdubbelaar
« Reactie #60 Gepost op: 5-03-2017, 12:38:37 »
Ik denk dat Sanne hier de Mol te pakken heeft gehad. Thomas heeft enorm zijn best gedaan, misschien zelfs met voorkennis, maar het mocht niet baten, Sanne was te snel.

Offline stofferenblik

• Forumlid
« Reactie #61 Gepost op: 5-03-2017, 13:42:04 »
Sanne staat geen halve meter van hem weg, zij heeft nét duidelijk gehoord dat ze nog niet klaar is, en hij reageert alsof hij binnenkomt op een surpriseparty waarvan hij de uitnodiging per ongeluk een week eerder al had gezien.

Dat kan montage zijn. Sanne krijgt dat extra vierkant, zonder dat je Thomas naast haar ziet. Dus toen Thomas aankwam was Sanne daar misschien al mee bezig. Art zegt ook: "Sanne is al even bezig."

Offline Contraspion

• Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
« Reactie #62 Gepost op: 5-03-2017, 14:44:42 »
Ja, daar dacht ik ook aan. Dat het anders gemonteerd is, om het spannend te maken (zo te laten lijken), maar dat Sanne al bijna klaar was toen Thomas aan kwam. Dat heb ik bij Robinson ook vaak het gevoel.

Offline LdHmolletje

• Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
« Reactie #63 Gepost op: 5-03-2017, 16:42:00 »
In ieder geval een mooie opdracht!
Ich bin ein Bärliner!

Offline D*N

• Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Global Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #64 Gepost op: 5-03-2017, 17:44:16 »
Ik was zo bang dat mol Thomas hier met voorkennis ervoor ging zorgen dat het geld er sowieso niet in zou komen...gelukkig won Sanne ::bravo::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Erik Leppen

• Forumlid
  • Follow the molpunten
« Reactie #65 Gepost op: 5-03-2017, 19:37:25 »
Ik vind het dus eigenlijk helemaal niks.

Zaten we jare nte zeuren over lagere bedragen, en dan doen ze één zo'n opdracht waarmee 12.000 euro gemoeid is. Verdeel dat bedrag dan een beetje onder de rest van de opdrachten.

Wel een mooie opdracht. Maar had beter gewoon 2500 euro kunnen opleveren voor de winnaar.

Voor de rest vind ik dat mol Thomas hier uitzonderlijk gefaald heeft. Vooral bij de puzzel. 1000 euro mollen en 12.000 laten gaan -> 11.000 euro meer in de pot.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Cool Cat_86

• Forumlid
« Reactie #66 Gepost op: 5-03-2017, 19:52:37 »
Ik denk dat mol Thomas dit keer serieus is gedwarsboomd door kandidate Sanne. Waardoor hij veel te laat aankwam bij de puzzel. Hij was echt verbaasd dat hij het niet juist had de eerste keer dat hij naar Art liep. Daarnaast lijkt mij dat de montage een en ander in perspectief heeft gezet, om ons als kijker de indruk te geven dat het puzzelen spannend was tussen hen. Het zou me niet verbazen dat Sanne al aan puzzel 2 bezig was toen Thomas met de eerste begon. Dan mag je nog zoveel voorkennis hebben, zo'n achterstand haal je maar moeilijk meer in. Het zou ook niet geloofwaardig overkomen  om beide puzzels in pakweg 5 min klaar te hebben.

Offline Molbelg

• Forumlid
« Reactie #67 Gepost op: 5-03-2017, 20:09:32 »
Het zou ook gewoon niet eerlijk zijn als Thomas de puzzel vanbuiten wist.
Ik denk trouwens dat hij met Sannes touw toertjes wou doen rond bomen zodat ze de som fout had en dan terug van touw wisselen.
Je ziet ook de frustratie wanneer dit niet lukt  ::jaja::
#teamamaimiljaarde

Offline D*N

• Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Global Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #68 Gepost op: 6-03-2017, 01:00:02 »
En Jochem was ook nog bezig geweest met het touw van Thomas toch?

Volgens mij werd Thomas inderdaad (onbewust) door de twee anderen gedwarsboomd.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Theo Rietje

• Forumlid
« Reactie #69 Gepost op: 6-03-2017, 04:43:03 »
Heel vreemd dit. Voor het eerst een potverdubbelaar. En dat nog wel aan het einde van het seizoen. De mol die staat vervolgens te knoeien bij zijn belangrijkste opdracht. Jochem die denkt dat het handig zou zijn om zijn touw eerst op de grond te gooien voordat hij begint. Vreemde montage. Verdacht. Er is hier wat raars aan de hand: niets is wat het lijkt. Ik heb er een metatheorie/complottheorie over.

We moeten even terug naar aflevering 3. De strand-estafetteopdracht. Sanne en Jochem zitten vanaf dat moment als enigen, vrij zeker op Thomas. Om hun mol veilig te stellen doen ze er daarna beiden alles aan om de anderen zand in de ogen te strooien. Waarom was Sigrid boos op Jochem? Omdat ze er op vertrouwde dat zij samen met Jochem op Diederik zat en haar feitenkennis ter zake beter was. Ze vermoedt vast dat ze genaaid is. Jochem is daar van geschrokken. Voor hem een incentive om dat naar het publiek te verdonkeremanen. Daarna speelt hij Ima echter alsnog op dezelfde manier weg. Jeroen wordt door Sanne geslachtofferd.

Jochem en Sanne hebben beiden elke test op Thomas ingevuld. De productie heeft daarom de mol gemold. Zij vonden het geen leuk idee dat twee kandidaten zowat het hele veld hebben geëlimineerd: dat is immers de taak van de mol. Zij hebben een pact gesloten met Jochem en Sanne. Zij konden beiden de pot winnen, maar daar hoeft het publiek niks van te weten. Dit bracht hen op het idee van de verdubbelaar. Ik vermoed dat de laatste test voorafgaand aan de laatste opdracht is gemaakt en de laatste opdracht is gescript. De winnaar van de test pakt de verdubbelaar en de verliezer krijgt stiekem de helft van de pot. De mol heeft dus het nakijken gehad bij deze opdracht. Jochem kan zich dom voordoen, maar nou ook weer niet zo dom dat we nu nog berichtjes lezen dat hij nog steeds in dat bos staat (wel humor!).

Na afloop zijn de biechten en de beelden en de voice overs van de tests van Sanne en Jochem sedert aflevering drie "lichtjes" aangepast.

Ook Vincent zit misschien in het complot. Was hij niet de eerste afvaller? En had hij niet ook op Thomas als mol ingezet? Ook zijn voice over opnieuw ingesproken vermoed ik. Zal wel geen aandacht krijgen in de terugblik.

Ik geloof stellig in deze (toegegeven enigszins cynische) theorie als straks Thomas als mol uitgeroepen wordt. (P.S. Ik heb het nog nooit goed gehad maar dit jaar zit ik sinds aflevering twee op Thomas... Er is dus nog hoop dat Sanne of Jochem de mol is :p)
« Laatst bewerkt op: 6-03-2017, 04:52:42 door Theo Rietje »

Offline hamsterdam

• Forumlid
« Reactie #70 Gepost op: 6-03-2017, 07:57:58 »
Dit lijkt mij onzin. Als er twee kandidaten vol op de mol zitten dan is dat wat het is. Dan gaat widm heus geen pact met ze sluiten.

Waarom is het zo onmogelijk te geloven dat Thomas voor de kandidaten veel moeilijker te ontmaskeren was dan voor molloten achter een tv-scherm?9

Offline edgomo

• Forumlid
« Reactie #71 Gepost op: 6-03-2017, 09:45:28 »
Heel vreemd dit. Voor het eerst een potverdubbelaar. En dat nog wel aan het einde van het seizoen. De mol die staat vervolgens te knoeien bij zijn belangrijkste opdracht. Jochem die denkt dat het handig zou zijn om zijn touw eerst op de grond te gooien voordat hij begint. Vreemde montage. Verdacht. Er is hier wat raars aan de hand: niets is wat het lijkt. Ik heb er een metatheorie/complottheorie over.

We moeten even terug naar aflevering 3. De strand-estafetteopdracht. Sanne en Jochem zitten vanaf dat moment als enigen, vrij zeker op Thomas. Om hun mol veilig te stellen doen ze er daarna beiden alles aan om de anderen zand in de ogen te strooien. Waarom was Sigrid boos op Jochem? Omdat ze er op vertrouwde dat zij samen met Jochem op Diederik zat en haar feitenkennis ter zake beter was. Ze vermoedt vast dat ze genaaid is. Jochem is daar van geschrokken. Voor hem een incentive om dat naar het publiek te verdonkeremanen. Daarna speelt hij Ima echter alsnog op dezelfde manier weg. Jeroen wordt door Sanne geslachtofferd.

Jochem en Sanne hebben beiden elke test op Thomas ingevuld. De productie heeft daarom de mol gemold. Zij vonden het geen leuk idee dat twee kandidaten zowat het hele veld hebben geëlimineerd: dat is immers de taak van de mol. Zij hebben een pact gesloten met Jochem en Sanne. Zij konden beiden de pot winnen, maar daar hoeft het publiek niks van te weten. Dit bracht hen op het idee van de verdubbelaar. Ik vermoed dat de laatste test voorafgaand aan de laatste opdracht is gemaakt en de laatste opdracht is gescript. De winnaar van de test pakt de verdubbelaar en de verliezer krijgt stiekem de helft van de pot. De mol heeft dus het nakijken gehad bij deze opdracht. Jochem kan zich dom voordoen, maar nou ook weer niet zo dom dat we nu nog berichtjes lezen dat hij nog steeds in dat bos staat (wel humor!).

Na afloop zijn de biechten en de beelden en de voice overs van de tests van Sanne en Jochem sedert aflevering drie "lichtjes" aangepast.

Ook Vincent zit misschien in het complot. Was hij niet de eerste afvaller? En had hij niet ook op Thomas als mol ingezet? Ook zijn voice over opnieuw ingesproken vermoed ik. Zal wel geen aandacht krijgen in de terugblik.

Ik geloof stellig in deze (toegegeven enigszins cynische) theorie als straks Thomas als mol uitgeroepen wordt. (P.S. Ik heb het nog nooit goed gehad maar dit jaar zit ik sinds aflevering twee op Thomas... Er is dus nog hoop dat Sanne of Jochem de mol is :p)
Jij gelooft zeker ook dat JFK is vermoord door Lee Harvey Oswald, of niet?

Natuurlijk wordt er geen pact met twee kandidaten gesloten die relatief vroeg in het spel (aflevering 4) al op de juiste mol zouden zitten.

Offline Jayq

• Forumlid
« Reactie #72 Gepost op: 6-03-2017, 17:13:24 »
Ik denk dat mol Thomas dit keer serieus is gedwarsboomd door kandidate Sanne. Waardoor hij veel te laat aankwam bij de puzzel. Hij was echt verbaasd dat hij het niet juist had de eerste keer dat hij naar Art liep. Daarnaast lijkt mij dat de montage een en ander in perspectief heeft gezet, om ons als kijker de indruk te geven dat het puzzelen spannend was tussen hen. Het zou me niet verbazen dat Sanne al aan puzzel 2 bezig was toen Thomas met de eerste begon. Dan mag je nog zoveel voorkennis hebben, zo'n achterstand haal je maar moeilijk meer in. Het zou ook niet geloofwaardig overkomen  om beide puzzels in pakweg 5 min klaar te hebben.

Het is inderdaad montage om het spannend te laten lijken.
Het filmpje van de opdracht: http://wieisdemol.avrotros.nl/afleveringen/player/video/follow-the-money/

Tijdstippen in het filmpje:
9.50 - 9.58 Art geeft goedkeuring aan Thomas dat hij mag gaan puzzelen, waarbij Art 2 puzzelstukjes op zijn rug heeft.
10.45 - 10.55 Art geeft het 'verdubbel' puzzelstukje aan Sanne en heeft er nog 2 op zijn  rug.

Kortom, Sanne was al aan puzzel 2 bezig voordat Thomas mocht beginnen. Zij zegt in haar biecht 'Toen dacht ik: O, nu ben ik er bijna, en nu zul je zien dat Thomas mij gaat flankeren, ook gaat puzzelen.'. Dat 'nu ben ik er bijna' betekend dat ze puzzel 1 heeft opgelost, maar nog een 2de moet maken. En 'gaat flankeren, gaat puzzelen' betekend dat Thomas nog niet naast haar staat.

Thomas maakt (mogelijk met voorkennis) supersnel de eerste puzzel, het zijn slechts 4 stukjes, dus als je de eerste 2 toevallig goed legt kun je hem heel snel afhebben, zonder dat het per se ongeloofwaardig is. Om kandidaat te lijken strekt hij zijn armen om te juichen, en reageert opzettelijk teleurgesteld als hij hoort dat er nog een 2de puzzel komt. Om niet ongeloofwaardig te worden, kun je die 2de puzzel natuurlijk niet direct weer binnen een seconde of 20 oplossen, met als gevolg dat Sanne een kans heeft om als kandidaat de puzzel eerder op te lossen dan de mol.

Offline FS

• Forumlid
« Reactie #73 Gepost op: 7-03-2017, 00:39:40 »

Sanne was al aan puzzel 2 bezig voordat Thomas mocht beginnen.

Dat is een ding wat voor mij zeker is. Anders klopt zijn overacting reactie niet dat hij zo blij is bij het maken van puzzel nr 1. Hij stond duidelijk nog niet naast Sanne toen zij  te horen kreeg over puzzel nr 2.. Kan niet anders..anders is zijn reactie gewoon heel raar (als mol en als kandidaat)Ze stonden immers maar 1 meter van elkaar af

Dus: Thomas was nog in het bos toen Sanne puzzel nr 1 afkreeg.

Conclusie: Er is wederom creatief gedaan met knippen en plakken op de montage afdeling. Dat overtuigt mij alleen maar meer dat Thomas de mol echt wel MOET zijn.

Offline m0ll0m

• Forumlid
« Reactie #74 Gepost op: 7-03-2017, 13:58:43 »
Het is jammer dat er geen overzicht is met alle opdrachten met bedragen (nee, ik klaag niet, want ik heb er zelf ook geen tijd voor), want ik vraag me af of het zo lastig was om het bedrag bij elkaar te sprokkelen. Het is zeker dat de Mol op de hoogte is van de ins en outs van deze opdracht en dat betekent dat hij of zij in staat zou moeten zijn om het bedrag snel bij elkaar te halen en de puzzel(s) snel op te lossen.

Jochem loopt enorm te kl**en met de touwen. Dat kan je doen als Mol, maar dan moet je daarna wel je voorkennis gebruiken. Dat doet hij niet. Aangezien hij niet kan sturen wie de winnaar wordt, houdt hij hier geen geld uit de pot. Waarmee hij eigenlijk afvalt als Mol.

Als Thomas de Mol is, en er zijn genoeg aanwijzingen, dan doet hij deze opdracht ook heel slecht. Hij heeft het bedrag niet in een keer goed (dat zou een goeie tactiek kunnen zijn, maar niet als er dan al iemand aan het puzzelen is) en verliest zoveel tijd dat hij de puzzels niet op tijd af krijgt.

Eigenlijk is Sanne de enige die zich hier Mols gedraagt. Zij heeft in een keer het bedrag goed (wat ik opvallend vind, want onderweg vind ik haar niet sterk in het hoofdrekenen) en vervolgens kan ze over de puzzel zo lang doen als ze wil, zo lang ze Thomas maar niet laat winnen.

Als we het dan hebben over 'wie heeft de pot het meeste geld gekost'... dan is 12160 euro best een opsteker voor het Molsaldo.

m0ll0m

Offline Blinker

• Forumlid
« Reactie #75 Gepost op: 8-03-2017, 14:18:03 »
Vrijwel iedereen gaat er maar vanuit dat de Mol voorkennis heeft bij dit laatste spel.

De Mol weet wel wat het spel inhoudt en hoe er gespeeld moet worden.
Maar is wellicht niet op de hoogte gebracht over de 'looplijnen' die er moet worden gelopen en hoe de puzzel in elkaar moet worden gezet.

Iedereen in deze laatste opdracht heeft gelijke kansen.
De Mol kan het spel wel beïnvloeden door te gaan klote met de touwen van anderen maar is niet op de hoogte gebracht over de oplossingen van het spel voor de opdracht.

Is toch niet zo'n gekke gedachte lijkt mij?

Online JP1999

• Forumlid
  • Friends?
« Reactie #76 Gepost op: 8-03-2017, 14:24:55 »

Is toch niet zo'n gekke gedachte lijkt mij?

Ik denk precies zo. Als de mol alles al had geweten, dan is er niet echt sprake van een wedstijd kandidaten versus mol maar al een gelopen race. Dan zou de opdracht eigenlijk voor niets zijn aangezien de kandidaten geen kans hadden gehad.

Offline Rock23

• Forumlid
« Reactie #77 Gepost op: 8-03-2017, 15:37:17 »
Ik denk precies zo. Als de mol alles al had geweten, dan is er niet echt sprake van een wedstijd kandidaten versus mol maar al een gelopen race. Dan zou de opdracht eigenlijk voor niets zijn aangezien de kandidaten geen kans hadden gehad.

Geen kans om het spel te winnen, maar tegelijk alle kans om de mol te ontmaskeren.. De mol moet dus een modus vinden om het spel te winnen, zonder dat het lijkt dat hij met voorkennis handelt. Dat is nog best lastig.
Neemt niet weg dat de mol dit spel gewoon had moeten winnen of ervoor had moeten zorgen dat diegene die hem het meest verdenkt (Sanne) sowieso niet zou winnen. Dit laatste was echter onmogelijk met klungel Jochem in het spel  ::rofl::

Offline FS

• Forumlid
« Reactie #78 Gepost op: 8-03-2017, 16:22:42 »
In mijn ogen heeft Jochem zijn geklungel hier helemaal niks mee te maken. Sanne heeft lopen klooien met de touwen van Thomas zodat ze een voorsprong had. Slimme girl

Offline Christie

• Forumlid
« Reactie #79 Gepost op: 8-03-2017, 21:51:35 »
Makkelijker is het om andersom te redeneren dus met de kennis achteraf. Het gaat toch om het resultaat, niet hoe het tot stand is gekomen. Dus met kennis na de test kom ik tot het volgende:

Als Sanne de mol is heeft ze de pot tijdens de opdrachten goed gevuld maar niet gezorgd voor het verdubbelen. Dat pleit nog voor haar als mol.
Als Thomas de mol is is er iets ongelooflijks gebeurd dat ik niet kan rijmen met domme pech of toeval. Zeker niet wanneer hij ook nog voorkennis heeft en de puzzel thuis heeft kunnen oefenen. De pot is gewoon verdubbeld. Dan is het een vreemde laatste opdracht geweest. Uiteindelijk gaat het toch om de acties van de mol. Dit kun je bijna niet uitzenden tijdens de finale: de pot staat op 24.320, de mol heeft voor de laatste 12.160 gezorgd. Sorry, dit gaat er bij mij niet in.
Als Jochem de mol is dan is de pot niet verdubbeld. Heeft hij puur geluk gehad of heeft hij gemold met de touwen van Thomas? We hebben niet alles gezien, net als Margriet die het geld uit het raampje gooide of Klaas die wist dat er nog een sleutel onder de kist lag bij het bergklimmen en zo geld liet verdwijnen?
Er moet iets geweest zijn dat wij niet gezien hebben bij Jochem. Maar wat????