Poll

Beoordeel de acties van aflevering 9.

(maan) Andere kandidaten opdrachten geven is mols
(maan) Andere kandidaten opdrachten geven is onmols
(maan) Een onjuist gebouw vinden is mols
(maan) Een onjuist gebouw vinden is onmols
(maan) Als een van de eersten een telesoop vinden is mols
(maan) Als een van de eersten een telesoop vinden is onmols
(maan) Als een van de eersten de maan in beeld hebben is mols
(maan) Als een van de eersten de maan in beeld hebben is onmols
(auto) Een medefinalist bellen voor overleg/vragen is mols
(auto) Een medefinalist bellen voor overleg/vragen is onmols
(auto) Als een van de eersten in het dorp aankomen is mols
(auto) Als een van de eersten in het dorp aankomen is onmols
(auto) Georgiërs vragen om te helpen vertalen is mols
(auto) Georgiërs vragen om te helpen vertalen is onmols
(auto) In het dorp willen afspreken waar ze elkaar zagen is mols
(auto) In het dorp willen afspreken waar ze elkaar zagen is onmols
(test) Kiezen voor geld is mols
(test) Kiezen voor geld is onmols
(test) Als verdachte genoemd worden is mols
(test) Als verdachte genoemd worden is onmols
Lang over de wandeling doen is mols
Lang over de wandeling doen is onmols
Lang over de test doen is mols
Lang over de test doen is onmols

Auteur Topic: [Theorie] Molpunten 2018 - uitslag bekend  (gelezen 38782 keer)

Offline RICKDEMOL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • -
Re: [Theorie] Molpunten 2018
« Reactie #20 Gepost op: 8-01-2018, 20:37:23 »
Ik heb er nog een toegevoegd over de hints op de achterkant van de kandidaatkaarten. Dat stukje van de puzzel was ik nog vergeten.

Vandaar dat ik me afvroeg waarom ik de enige was die daar een stem uitgebracht heeft.
'Deze mensen zijn echt ROEKOE!'

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Theorie] Molpunten 2018
« Reactie #21 Gepost op: 8-01-2018, 22:07:43 »
Ik dacht dat ik dat al zo had ingesteld... (dat je je stem kon aanpassen).

Ja, het is de bedoeling dat je het gewoon kan aanpassen. Ik ga er gewoon van uit dat iedereen weet dat iedereen er belang bij heeft dat iedereen eerlijk stemt, en dat dus ook iedereen eerlijk stemt ;)

Ondertussen ben ik aan het tellen geweest, maar het nieuw toegevoegde item ben ik helemaal vergeten. Moet ik weer alles terugkijken... :P

Edit: ik kan het toch niet laten om een VOORLOPIG RESULTAAT van aflevering 1 te laten zien.


Meest verdacht:
Stine, daarna een groot gat en daarna Jan en Olcay.
Minst verdacht: Loes en Ruben (bijna exact gelijke score)

Stine is verdacht omdat ze veel belt met Art, geen geld vindt, Emilio jokers laat vinden, geen kluis vindt en weinig deelt met andere duo's.
Loes is onverdacht omdat ze veel informatie deelt met andere duo's en het geld ziet liggen.
Ruben is onverdacht omdat hij het geldt ziet liggen, de staafjespuzzel oplost en niet met Art belt.
« Laatst bewerkt op: 8-01-2018, 22:38:05 door Erik Leppen »
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Molpunten 2018
« Reactie #22 Gepost op: 8-01-2018, 23:22:30 »
Ruben is onverdacht omdat hij het geldt ziet liggen, de staafjespuzzel oplost en niet met Art belt.

Maar Ruben lost de staafjespuzzel toch niet op? Het is Jean-Marc die het hem uitlegt.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Theorie] Molpunten 2018
« Reactie #23 Gepost op: 13-01-2018, 00:50:30 »
De uitslag van aflevering 1:

Meest verdacht: Stine, daarna Simone en Ron
Minst verdacht: Loes, daarna Ruben en Jean-Marc

Het is wat gaan schuiven omdat de achterkanten van de kandidaatkaarten zijn meegenomen. Dit pleit vooral Olcay vrij en verhoogt de verdenkingen van mensen die we daar niet mee bezig zien zijn.

Ik heb ook de landenpuzzel nog herbekeken en kom tot de conclusie dat Ruben wel degelijk zijn bijdrage daar heeft. Hij ontdekt niet de oplossing, maar ontdekt wel enkele onderdelen van de oplossing (bijvoorbeeld hoe je de vijf stukken moet verbinden). Maar ik heb Rubens bijdrage iets verlaagd waardoor hij stijgt, en de bijdrage van Jean-Marc heb ik iets vergroot, waardoor hij iets zakt.

De poll van aflevering 2 komt pas zondag, want ik kan zaterdag niet live kijken. Maar roep vooral suggesties hier in de topic; dan kan ik die meenemen als ik de aflevering heb gezien.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Theorie] Molpunten 2018
« Reactie #24 Gepost op: 14-01-2018, 12:28:38 »
Ok, help me even met acties voor aflevering 2:

Geld-wisselen-opdracht:
- een marktkoopman zien die kan wisselen
- de portofoon vasthouden
- de foto vasthouden
- het geld vasthouden
- voorstellen om bijeen te komen
- de negatieve briefjes afdekken met 2 tientjes per vak

Theater-opdracht
- gaan verzitten terwijl dat volgens de laatste sms niet hoeft
- in de 2e of 3e sms gaan verzitten naar een plek die een eerdere sms tegenspreekt
- naar Ron willen gaan

Graafopdracht
- in een van de grote machines zitten
- in de buurt van de finish graven
- via de portofoon opdrachten geven aan anderen

Mis ik dan nog iets?
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Geel scherm

  • Forumlid
  • Molloot sinds 2008.
Re: [Theorie] Molpunten 2018
« Reactie #25 Gepost op: 14-01-2018, 12:52:10 »
Ok, help me even met acties voor aflevering 2:

Geld-wisselen-opdracht:
- een marktkoopman zien die kan wisselen
- de portofoon vasthouden
- de foto vasthouden
- het geld vasthouden
- voorstellen om bijeen te komen
- de negatieve briefjes afdekken met 2 tientjes per vak

Theater-opdracht
- gaan verzitten terwijl dat volgens de laatste sms niet hoeft
- in de 2e of 3e sms gaan verzitten naar een plek die een eerdere sms tegenspreekt
- naar Ron willen gaan

Graafopdracht
- in een van de grote machines zitten
- in de buurt van de finish graven
- via de portofoon opdrachten geven aan anderen

Mis ik dan nog iets?


Markt:
- het voorstel om de vakjes met twee biljetten te bedekken ongedaan maken (Emilio bijv.)
- dubbele biljetten vastzetten met punaises
- enkele biljetten vastzetten met punaises
- een biljet van 500 vergeten mee te nemen
- het vergeten biljet opmerken
- opmerken dat de 20jes ook nog moesten worden gewisseld tot 10tjes
- zeggen dat ze de 20 biljetten moeten gebruiken ipv nog een laatste wissel doen

Theater:
Ik vind het lastig om hier acties te noemen die (on)mols zijn, want de Mol kon eenvoudig zien dat de anderen het aan het verpesten waren en kon dus zelfs op de goede plek gaan zitten... of niet, maakt niet veel uit denk ik.
"In de 2e of 3e sms gaan verzitten naar een plek die een eerdere sms tegenspreekt" is dus niet mols en ook niet onmols.

Graaf:
- een excuus hebben om even niet te kunnen graven (Olcay plassen, Loes auto die kapot was)
- via de portofoon opdrachten geven aan anderen vind ik dubieus, want Jan deed dat goed, maar Ruben verstoorde op die manier het proces, misschien wil je dat verwoorden naar: "gevraagd leiding nemen" en "ongevraagd leiding nemen".

Succes! Kijk maar of je er iets mee kan! :)
« Laatst bewerkt op: 14-01-2018, 13:09:03 door Geel scherm »

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Theorie] Molpunten 2018
« Reactie #26 Gepost op: 14-01-2018, 22:47:45 »
Aflevering 2 staat klaar!

Wat betreft de reactie hierboven: dank voor alle ideeën! Ik heb het als volgt meegenomen:

Markt:
voorstellen om de vakjes met twee biljetten te bedekken ongedaan maken is het tegengestelde van dubbel afdekken; dus die tel ik daar negatief.
dubbele biljetten vastzetten met punaises / enkele biljetten vastzetten met punaises is te gedetailleerd denk ik
een biljet van 500 vergeten mee te nemen slaat volgens mij maar op 1 kandidaat
het vergeten biljet opmerken is ook te specifiek denk ik
opmerken dat de 20jes ook nog moesten worden gewisseld tot 10tjes is wel een interessante. Meegenomen
zeggen dat ze de 20 biljetten moeten gebruiken ipv nog een laatste wissel doen is het tegengestelde van de vorige; dus kan ik daar negatief tellen.

Theater: klopt, vind ik ook nog steeds een lastige. Maar ik wil de opdracht niet overslaan.

Graaf:
een excuus hebben om even niet te kunnen graven (Olcay plassen, Loes auto die kapot was) vind ik op te weinig kandidaten slaan en erg specifiek
via de portofoon opdrachten geven aan anderen vind ik dubieus, want Jan deed dat goed, maar Ruben verstoorde op die manier het proces, misschien wil je dat verwoorden naar: "gevraagd leiding nemen" en "ongevraagd leiding nemen".Dan wordt het erg specifiek denk ik.

Je kan weer stemmen! Ik hoop dat het lukt om alles te tellen; vooral bij de theateropdracht ga ik wat hulp nodig hebben uit de overzichten in de andere topics denk ik.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Theorie] Molpunten 2018
« Reactie #27 Gepost op: 19-01-2018, 00:01:37 »
Ik heb morgen geen tijd, dus vandaag alvast de uitslag van aflevering 2!

Meest verdacht: Simone, vlak daarna Stine, daarna Bella
Minst verdacht: Loes, met op grote afstand daarna Olcay en Ruben (en Jean-Marc)

Wat ik vooral interessant vind zelf is dat de kandidaten verrassend consequent zijn. Zij die in aflevering 1 mols waren, zijn in aflevering 2 weer mols, en zij die onmols waren, zijn nu weer onmols. Althans, de meeste. Eigenlijk alleen Ruben en Emilio zijn een uitzondering op die regel.

Ook interessant is nieuwe hoofdverdachte Simone. Dat komt vooral doordat ze nergens echt onverdacht is, terwijl ze weinig bijdraagt op de markt en mensen aanspoort de bedragen dubbel af te dekken. (En de kleur van haar jurk lijkt verdacht op naar molpunten-kleur, dat kan geen toeval zijn ::rofl::)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Theorie] Molpunten 2018
« Reactie #28 Gepost op: 20-01-2018, 22:47:36 »
Auto's
- In een auto met een hoog bedrag zitten
- In de "x2" auto zitten
- Alleen in een auto zitten
- Succesvol de finish halen
- Achter het stuur zitten
- In een auto zitten waarvan de motor afslaat

Bakjes
- Plusgeld pakken
- Liegen over waar geld ligt

Paragliden
- In de paraglider-groep terechtkomen

Wie heeft nog iets voor de tweede of derde opdracht?
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Meezter

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Molpunten 2018
« Reactie #29 Gepost op: 20-01-2018, 23:03:09 »
Mingeld pakken
Een (zwarte) vrijstelling pakken

Iets met porto's?
De derde van de WIDM pool '16 en de De Mol pool '17

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Molpunten 2018
« Reactie #30 Gepost op: 20-01-2018, 23:10:11 »
Bakjes
- Plusgeld pakken
- Liegen over waar geld ligt

Advies geven/zwijgen vind ik ook een belangrijke nuance. Dat is ook een pak beter te controleren, want bijvoorbeeld Olcay die heeft -500 voor +500 aanzien. Ze loog dus niet, maar heeft wel een team naar mingeld gebracht.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Theorie] Molpunten 2018
« Reactie #31 Gepost op: 21-01-2018, 15:46:17 »
Bij de bakjes: niks willen zeggen over de inhoud van de bakjes (zoals Emilio deed bijv)
Bij het paragliden: switchen van de ene naar de andere groep
Ich bin ein Bärliner!

Offline B&W

  • Forumlid
Re: [Theorie] Molpunten 2018
« Reactie #32 Gepost op: 22-01-2018, 11:35:52 »
Mag ik mijn complimenten geven voor deze theorie? Ik vind dit eigenlijk wel één van de meest efficiënte manieren om naar de mol te zoeken. ::bravo::

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Theorie] Molpunten 2018
« Reactie #33 Gepost op: 22-01-2018, 16:46:19 »
Mingeld pakken tel ik negatief mee bij "geld pakken".

Een (zwarte) vrijstelling pakken neem ik mee.

Iets met porto's? Bij de auto's zijn dat veelal de mensen niet achter het stuur, en bij het paragliden is het iedereen. Ben dus geneigd die dit keer niet mee te nemen.

Advies geven/zwijgen vind ik ook een belangrijke nuance. en Bij de bakjes: niks willen zeggen: aangezien 2 mensen deze noemen, neem ik hem toch maar mee. Het is weinig extra moeite inderdaad.

Bij het paragliden: switchen van de ene naar de andere groep Volgens mij hangt het af naar welke groep je switcht of dat verdacht is. En om nou twee items mee te nemen die elk voor maar één kandidaat opgaan, vind ik ook wat ver gaan.

Dank Black_and_White :) Daarnaast is het gewoon leuk, en je krijgt er leuke gekleurde grafiekjes uit. :) En wat leuk is, is dat iedereen kan meedoen, door mee te stemmen in de polls :)

Hoe dan ook, aflevering 3 staat klaar :)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline loetjef

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Theorie] Molpunten 2018
« Reactie #34 Gepost op: 23-01-2018, 18:28:02 »
Lastige dit keer! Met name mbt de eerste opdracht. In basis zou ik zeggen hoog bedrag is mols en x2 is mols, maar ja als die x2 binnenkomt is dat weer niet zo mols.  :-\\

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Theorie] Molpunten 2018
« Reactie #35 Gepost op: 26-01-2018, 22:33:01 »
Wat gek is in aflevering 3, is dat er eigenlijk niet zo veel verandert. Niemand heeft echt een uitschieter in aflevering 3 (alle staafjes zijn vrij kort).

Meest verdacht: Simone, daarna Stine, daarna... Jan!
Minst verdacht: Loes, met op grote afstand daarna Olcay en Ruben.

Wat heel raar is in de poll is dat de meerderheid van de stemmers "geld pakken (mingeld telt negatief)" mols heeft benoemd. Wat ik vermoed is dat mijn beschrijving massaal niet begrepen is geweest, want ik zou zeggen: als er íets onmols is, dan is dat geld pakken dat rechtstreeks in de pot gaat. Dus die gaat in de herkansing, om zeker te weten dat het aan mij ligt.

Ik hoop vooral dat Loes niet de mol is. ::rofl::
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Supermol1994

  • Forumlid
Re: [Theorie] Molpunten 2018
« Reactie #36 Gepost op: 26-01-2018, 23:12:02 »
Bedankt voor je werk weer Erik.

Het was inderdaad een beetje vaag beschreven, maar niet zo vaag dat het onbegrijpelijk werd.

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Molpunten 2018
« Reactie #37 Gepost op: 27-01-2018, 10:41:26 »
Hoe bedoelde je die dan? :)

Ik heb dat inderdaad geïnterpreteerd als 'geld of mingeld pakken' en beide opties maar aangevinkt :P (ook omdat de optie 'mingeld pakken' ontbrak).

Zou het voor de stand veel uitmaken als je dat corrigeert?
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Theorie] Molpunten 2018
« Reactie #38 Gepost op: 27-01-2018, 19:44:48 »
Wat ik steeds doe is: ik geef per actie elke kandidaat een "waarde" die aangeeft hoeveel die actie voor hem/haar van toepassing is. Bij "achter het stuur zitten" geef ik mensen achter het stuur 1 en bijrijders 0. Bij "in een dure auto zitten" is de waarde het bedrag van de auto. Bij "geld pakken" neem ik het bedrag dat is gepakt. Pakt iemand 500 (plusgeld dus): 500. Pakt iemand -500 (mingeld dus): -500 (dat bedoel ik met "mingeld telt negatief mee").

Daarna worden de waarden "gewogen" zodat elke actie evenveel meetelt in de eindscore. (Zodat niet die 500 vijfhonderd keer zo zwaar meetelt als die 1 van "achter het stuur zitten").

Daarna worden de waarden vermenigvuldigd met het stemmenverschil "mols - onmols" in de poll, gedeeld door het totaal aantal stemmen ("mols + onmols").

Bijvoorbeeld:
- als er 9 stemmen zijn waar 6 mols en 3 onmols, dan is de vermenigvuldigingsfactor (6 - 3) / (6 + 3) = 0,333.
- als er 9 stemmen zijn waar 3 mols en 6 onmols, dan is de vermenigvuldigingsfactor (3 - 6) / (3 + 6) = -0,333.

"geld pakken" werd 24 x mols en 20 x onmols gekozen, dus de factor is (24 - 20) / (24 + 20) = 0,09.
Dus iemand die positief geld pakt, zeg 500, krijgt er 0,09 x 500 = 45 molpunten bij.
En iemand die negatief geld pakt, zeg -500, krijgt er 0,09 x -500 = -45 molpunten bij (dus er gaan 45 punten af).
Dus iemand die positief geld pakt, wordt verdachter en de mingeld-pakkers worden minder verdacht.
Dat lijkt mij iets anders dan de meeste stemmers bedoeld hadden.

En aangezien niet iedereen evenveel geld pakt, heeft dat effect op de score.
De volgende keer zet ik "geld pakken" en "mingeld pakken" gewoon als twee aparte items. Dat is het duidelijkst voor iedereen :)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Theorie] Molpunten 2018
« Reactie #39 Gepost op: 27-01-2018, 22:49:25 »
Dat geld pakken mol is is inderdaad wel vreemd. Kan haast niet anders dan dat dat verkeerd is begrepen. Ik had overigens wel onmols gekozen :)

Suggesties voor deze aflevering:

Opdracht 1, tunnelvisie
- op zoek gaan naar de plekken op de foto's ipv instructies op te volgen (alleen dan wat helderder verwoord  ::rofl::)
- Zeggen dat een ander het verkeerd doet
- Anderen controleren (Al weet ik niet of hier genoeg informatie voor is in de aflevering)

Opdracht 2
- Kiezen voor de groepsvrijstelling (al zien we helaas niet alle keuzes)
- Van keuze veranderen (omdat Art iets zegt)

Opdracht 3:
- Het eng vinden
- Als eerste gaan