Auteur Topic: Tweet van de mol  (gelezen 50139 keer)

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tweet van de mol
« Reactie #60 Gepost op: 13-01-2018, 18:55:03 »
Door Shakespeare, want ik heb altijd geleerd dat hij zei "tu quoque, (Brute) fili mi".

Wat me meer opvalt (ook beetje terugverwijzend naar vorige week) is dat er nu maar 9 letters zijn.

Jean-Marc is negen tekens ::vergroot::

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Tweet van de mol
« Reactie #61 Gepost op: 13-01-2018, 18:55:38 »
Haverkort ook ::vergroot::
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tweet van de mol
« Reactie #62 Gepost op: 13-01-2018, 18:56:52 »
Versteegh niet vergeten.

Ik denk eerder weer in termen van beginletters, maar vorige week was het ook enkel oplosbaar achteraf.

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: Tweet van de mol
« Reactie #63 Gepost op: 13-01-2018, 18:57:59 »
Misschien moeten we dan ook andersom denken  :-\\
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Tweety

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Carpe fucking diem!
Re: Tweet van de mol
« Reactie #64 Gepost op: 13-01-2018, 19:09:08 »
Op Wikipedia:
Citaat
"Et tu, Brute?" (Latijn voor "Ook jij, Brutus?") is een beroemde uitspraak die aan Julius Caesar wordt toegeschreven.

Caesar zou dit al stervend hebben gezegd toen zijn beschermeling Brutus (samen met 22 anderen) hem vermoordde. Het citaat in deze vorm is niet afkomstig van Romeinse schrijvers, maar uit het toneelstuk Julius Caesar van William Shakespeare (derde akte, eerste toneel). Volgens de Romeinse historicus Suetonius hadden anderen overgeleverd dat Caesar tegen Brutus "καὶ σὺ τέκνον;" (Oudgrieks voor "Ook jij, kind") gezegd zou hebben.[1] [2] Traditioneel wordt dit begrepen als de vraag van iemand die ontgoocheld was in het verraad van zijn beschermeling, maar het kan ook een poëtisch memento mori zijn geweest ("Ook jij, kind, [zult ooit sterven]").[3] Overigens dachten Suetonius zelf en andere auteurs dat Caesar niets meer zei na de aanval.

Het zal ongetwijfeld slaan op het toneelstuk dat ze gaan bekijken. En gezien de 'dubbele moord' verwijst het misschien naar de tweede interpretatie: "Ook jij, kind, zult ooit sterven.."

Maar ja, ik denk dat we de echt betekenis inderdaad pas weer ná de afleveringen zullen weten.
Just because you're paranoid, don't mean they're not after you

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: Tweet van de mol
« Reactie #65 Gepost op: 13-01-2018, 19:41:47 »
Zoals Hulpmol aangaf: misschien valt er iets uit de tijdstippen van de tweets te halen.

Eerste tweet: Mak Jaar Bok, om 18:32

Tweede tweet: Et tu, Brute, om 18:39


'18' lijkt me op het jaartal 2018 te slaan.

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tweet van de mol
« Reactie #66 Gepost op: 13-01-2018, 19:45:54 »
lijkt wel slecht frans. Of er moet staan Est tu, Brute? of Et toi, Brute?

Er ontbreekt dus of een S of een I. En in het tweede geval een O teveel.

Simone naar huis?
Latijn, en dat klopt gewoon: https://nl.wikipedia.org/wiki/Et_tu,_Brute%3F
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tweet van de mol
« Reactie #67 Gepost op: 13-01-2018, 19:47:19 »
Zoals Hulpmol aangaf: misschien valt er iets uit de tijdstippen van de tweets te halen.

Eerste tweet: Mak Jaar Bok, om 18:32

Tweede tweet: Et tu, Brute, om 18:39


'18' lijkt me op het jaartal 2018 te slaan.

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Ik probeer alle hints hier altijd kritisch te bekijken, maar ik vind wat in je spoiler staat best wel zinvol. De voorgaande jaren hebben we ook naar tijdstippen gekeken, maar toen was het geen hint. Het kan dus zijn dat het vanaf dit jaar wel een hint bevat.

Wat betreft je opmerking dat je het vanaf aflevering 1 had kunnen weten: Dat is net het leuke aan die tweets. Je puzzelt ermee en momenteel heb jij iets staan wat maar naar 1 kandidaat kan wijzen. En toch ben je zelf niet zeker dat het goed is. Exact wat de makers zo lang mogelijk willen. ;)

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: Tweet van de mol
« Reactie #68 Gepost op: 13-01-2018, 19:47:24 »
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Het kan best zo zijn dat de K en de A op Kazachstan, Almaty slaan dan is het olcay of rubben, dan gaat het vanaaf misschien om de t en de e bij de theater-opdracht?
Anders is het niks  ::rofl::
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: Tweet van de mol
« Reactie #69 Gepost op: 13-01-2018, 19:49:22 »
Eerste tweet: Mak Jaar Bok, om 18:32
Tweede tweet: Et tu, Brute, om 18:39

Dit gaat vooral om letters of om woorden, denk ik. Daar moeten we iets mee. Ook vanwege de titel van aflevering 1 denk ik dat.

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: Tweet van de mol
« Reactie #70 Gepost op: 13-01-2018, 19:52:05 »
Dit gaat vooral om letters of om woorden, denk ik. Daar moeten we iets mee. Ook vanwege de titel van aflevering 1 denk ik dat.

Titel aflevering 1 snap ik niet helemaal?
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Nigel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Realitynet's Song Contest Helsinki 2017
Re: Tweet van de mol
« Reactie #71 Gepost op: 13-01-2018, 20:05:23 »
Lijken mij gewoon allemaal vooruitwijzingen naar de opdrachten van de aflevering.
Mijn Mollen; 2015: Carolina Dijkhuizen, 2016: Taeke Taekema, 2017: Thomas Cammaert, 2018: Simone Weimans

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tweet van de mol
« Reactie #72 Gepost op: 13-01-2018, 20:17:12 »
Op minuut 32 van de eerste aflevering zijn Jean-Marc en Jan in beeld. Uit Jean-Marcs broekzak steekt een papier met het woord 'Mol'. Op minuut 39 zijn het Rode Plein en het rode Staatshistorisch Museum in beeld. Zou een hint naar een afvaller kunnen zijn?


~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tweet van de mol
« Reactie #73 Gepost op: 13-01-2018, 20:18:12 »
Op minuut 32 van de eerste aflevering zijn Jean-Marc en Jan in beeld. Uit Jean-Marcs broekzak steekt een papier met het woord 'Mol'. Op minuut 39 zijn het Rode Plein en het rode Staatshistorisch Museum in beeld. Zou een hint naar een afvaller kunnen zijn?




Maar dan zou de 39 moeten verwijzen naar een beeld uit deze aflevering (die we nog niet gezien hebben).

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tweet van de mol
« Reactie #74 Gepost op: 13-01-2018, 20:19:52 »
Zou ook kunnen. Eerst de aflevering dadelijk maar eens kijken, dan hebben we vast weer nieuwe aanknopingspunten.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tweet van de mol
« Reactie #75 Gepost op: 14-01-2018, 09:28:03 »
Zoals eerder is gemeld, is "Mak Jaar Bok" Armeens voor "Zien".

Vrij snel aan het begin van aflevering 2, tijdens de korte terugblik op episode 1, zien we het volgende:

Bella: "Wie is de M18?"
Simone: "M18, even kijken."

Daarna zien we Simone in de biechtstoel, die zegt: "En daar lag de kluis." M18 = mol. Kijken = zien? En Armenië dus.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline evelienh1986

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tweet van de mol
« Reactie #76 Gepost op: 14-01-2018, 10:02:53 »
Tot nu toe zijn de tweets in een andere taal iig

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Tweet van de mol
« Reactie #77 Gepost op: 14-01-2018, 10:03:05 »
zoals eerder gemeld is dat een hele brakke vertaling.
De uitleg van Mak Jaar Bok door Hulpmol is veel logischer met de beginletters van alle steden en landen. Dit is zo ver gezocht. En stel dan is het zien, dan zijn er wel 100 momenten waar je dat aan kan ophangen.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tweet van de mol
« Reactie #78 Gepost op: 14-01-2018, 11:32:41 »
zoals eerder gemeld is dat een hele brakke vertaling.
De uitleg van Mak Jaar Bok door Hulpmol is veel logischer met de beginletters van alle steden en landen. Dit is zo ver gezocht. En stel dan is het zien, dan zijn er wel 100 momenten waar je dat aan kan ophangen.

Ik heb het opgegeven Lukie. ;D Mijn ervaring na Sri Lanka leert me dat mensen graag hebben dat alles wat ze zien een vertaling is in de lokale taal. ;)

On topic: Ik heb al gedacht aan mogelijkheden hoe de 9 letters naar de 9 kandidaten (dus + Jean-Marc) kunnen wijzen of iets dergelijks, maar zonder resultaat.

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tweet van de mol
« Reactie #79 Gepost op: 14-01-2018, 11:36:50 »
Ik heb het opgegeven Lukie. ;D Mijn ervaring na Sri Lanka leert me dat mensen graag hebben dat alles wat ze zien een vertaling is in de lokale taal. ;)

On topic: Ik heb al gedacht aan mogelijkheden hoe de 9 letters naar de 9 kandidaten (dus + Jean-Marc) kunnen wijzen of iets dergelijks, maar zonder resultaat.
En om dan maar helemaal de stekker eruit te trekken:
Ik heb in een aantal facebookgroepen (alle verschillende landen) eens gevraagd naar de tekst "Mak Jaar Bok". Ze konden er helemaal niets mee
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit