Auteur Topic: Dagboek van de Mol  (gelezen 42720 keer)

Offline Sanne97

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • molerige mollooten mollen meer
Re: Dagboek van de Mol
« Reactie #120 Gepost op: 24-02-2018, 22:34:32 »
ik denk dat er gissen bedoeld werd eerlijk gezegd... wat zouden ze moeten grissen? Is een van de finalisten dyslectisch? in WIDM zelf hoor ik Olcay trouwens wel vaker letters in woorden plakken, waardoor dingen die ze zegt niet helemaal kloppen en/of raar overkomen...
"niets is wat het lijkt"

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Dagboek van de Mol
« Reactie #121 Gepost op: 24-02-2018, 22:34:50 »
Jawel hoor, grissen is (weg)graaien  ::jaja::
I know, maar dat bedoelt de schrijver niet volgens mij.

wat sanne zegt dus :)
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Sanne97

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • molerige mollooten mollen meer
Re: Dagboek van de Mol
« Reactie #122 Gepost op: 24-02-2018, 22:37:46 »
I know, maar dat bedoelt de schrijver niet volgens mij.

wat sanne zegt dus :)

hey thanks  ::trots::

Als ik dit dagboek zo lees heb ik echt het idee of Olcay het gewoon aan het voorlezen is tegen me...

dit is trouwens ook mijn gevoel. is ook de reden dat ik Olcay noemde in mijn verhaal over de "typefout"
"niets is wat het lijkt"

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dagboek van de Mol
« Reactie #123 Gepost op: 24-02-2018, 22:38:36 »
I know, maar dat bedoelt de schrijver niet volgens mij.

wat sanne zegt dus :)
Ik zei ook dat je gissen zou verwachten hoor  ;)

Offline Sanne97

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • molerige mollooten mollen meer
Re: Dagboek van de Mol
« Reactie #124 Gepost op: 24-02-2018, 22:53:28 »
Ik zei ook dat je gissen zou verwachten hoor  ;)

maar geef ze eens geen gelijk... WIDM is voornamelijk gissen. en aangezien de kandidaten stekeblind zijn, word dat niet minder
"niets is wat het lijkt"

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dagboek van de Mol
« Reactie #125 Gepost op: 24-02-2018, 22:55:26 »
maar geef ze eens geen gelijk... WIDM is voornamelijk gissen. en aangezien de kandidaten stekeblind zijn, word dat niet minder
Toch staat er grissen  ;)

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Dagboek van de Mol
« Reactie #126 Gepost op: 24-02-2018, 23:28:52 »

Ook Simone is niet de Mol. Dat klopt want de Mol, dat ben ik.


Dit lijkt me duidelijk, Simone komt volgende week niet terug.


We zijn nu nog maar met z’n drieën. Twee finalisten en ik. De Mol.


Ook duidelijk: geen twee mollen, geen nul mollen, maar één mol met twee finalisten.

En daarmee heeft het dagboek voor dit jaar de twee-mollen-theorie ontkrachtigd.


 ::bravo::

Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dagboek van de Mol
« Reactie #127 Gepost op: 24-02-2018, 23:29:58 »
Dit lijkt me duidelijk, Simone komt volgende week niet terug.

Ook duidelijk: geen twee mollen, geen nul mollen, maar één mol met twee finalisten.

En daarmee heeft het dagboek voor dit jaar de twee-mollen-theorie ontkrachtigd.


 ::bravo::



En de zeer recente 0-mollentheorie  ;D

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dagboek van de Mol
« Reactie #128 Gepost op: 25-02-2018, 10:16:52 »
Toch staat er grissen  ;)

Bij grissen moest ik meteen denken aan wat Ruben over Olcay zei:

"Als Olcay ook maar een vleugje geur van geld in haar neus krijgt... rent zij als een gek, dat weten we allemaal.
She loves money!"


Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dagboek van de Mol
« Reactie #129 Gepost op: 25-02-2018, 11:12:06 »
Voor de mensen die ook denken dat de mol de dagboeken grotendeels zelf schrijft, bij wie van de finalisten denken jullie dat ze het best passen?

(Ongeacht wie je op basis van de uitzendingen en mogelijke hints het meest verdenkt)

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: Dagboek van de Mol
« Reactie #130 Gepost op: 25-02-2018, 12:26:29 »
Ik lees de moldagboeken opnieuw en bij een dagboekfragment bij aflevering 3
zie ik toch Jan voor me nu.. Wellicht Molcay, maar zeker niet Ruben..

"Het is een eenzame taak om de Mol te zijn. Dat klopt. Maar het spel geeft me zoveel plezier en inzicht. Ik speel het sociaal maar strategisch. Elke opdracht leert me van wie ik het vertrouwen nog moet winnen. Wie er op een ander spoor zit. Met wie ik beter wel of beter niet een verbond kan sluiten. Het een kwestie van vertrouwen."

Degene die heel sociaal is, graag als kandidaat overkomt, zijn best doet om ánderen verdacht te maken, die bondjes met iedereen loopt (liep) te sluiten, was in de eerste plaats Jan..

"Ik moet een goede kandidaat zijn die z'n best doet. Misschien tóch de kluis, de jokers of zelfs het geld vinden als bewijs van mijn "kandidaatschap". Het is geen sprint, maar een marathon. Ik heb negen afleveringen om de boel te saboteren en net zoveel tijd om heel veel geld uit de pot te halen. Kalm aan."

"Ik wil een Mol zijn die durft. Ik ga het nu doen. Alles op alles zetten."

"Ik leg de lat hoog. Wil me niet inhouden… Het is niet zonder risico. Maar tot nu toe is het telkens succesvol. Ik sta midden in de groep maar zorg ook dat ik buiten beeld blijf."
Ook dit past bij Jan (en Olcay). Veel minder bij de passievere en sociaal minder dynamische Ruben. Dit klinkt gewoon niet als Ruben, deze beschrijvingen.

Als Ruben de mol is, en íedereen schijnt hem te verdenken halverwege het spel, zou hij dan bij aflevering 7 schrijven: "De groep lijkt blind voor wat zich allemaal voor hun ogen voltrekt en tast in het duister over wat er nog op ze af gaat komen"?

Het moet Jan zijn, of Olcay.. Wat een klapper zou dat zijn  ::bravo::


Offline 11elf

  • Forumlid
Re: Dagboek van de Mol
« Reactie #131 Gepost op: 25-02-2018, 12:39:49 »

Zoveel mensen zijn ervan overtuigd dat ze het antwoord op de vraag al weten.
 
Je verwacht een maar, maar de zin wordt gevolgd door een:  En toch.


Is dat niet een bekenning dat de kandidaten goed zitten.


Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Dagboek van de Mol
« Reactie #132 Gepost op: 25-02-2018, 12:50:46 »
Even off-topic:

Drie opdrachten volgende week in de finale  ::bravo:: ::bravo::

Offline EssyS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dagboek van de Mol
« Reactie #133 Gepost op: 25-02-2018, 17:11:08 »
Op Facebook wordt het dagboek aangekondigd met de volgende tekst:

Mijn identiteit staat vast. Dat is zeker. En moeilijk is het niet, om een façade op te houden.

Deze zinnen staan niet in het dagboek zelf. Wijst dit op Ruben, omdat de overige kandidaten op hem zitten?

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dagboek van de Mol
« Reactie #134 Gepost op: 25-02-2018, 17:32:34 »
Op Facebook wordt het dagboek aangekondigd met de volgende tekst:

Mijn identiteit staat vast. Dat is zeker. En moeilijk is het niet, om een façade op te houden.

Deze zinnen staan niet in het dagboek zelf. Wijst dit op Ruben, omdat de overige kandidaten op hem zitten?
Of op Olcay. Die hield in haar jeugd constant een façade op en recent weer (ging niet goed met haar, maar ze hield de schijn op). Bron: interview in Trouw dat ze retweette.

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Dagboek van de Mol
« Reactie #135 Gepost op: 26-02-2018, 14:48:06 »
Zoveel mensen zijn ervan overtuigd dat ze het antwoord op de vraag al weten.
 
Je verwacht een maar, maar de zin wordt gevolgd door een:  En toch.


Is dat niet een bekenning dat de kandidaten goed zitten.



Nee, want en toch geeft net als maar een tegenstelling aan ;)
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: Dagboek van de Mol
« Reactie #136 Gepost op: 28-02-2018, 18:28:55 »
Ik hoor Olcay praten als ik de dagboeken lees. Het lijkt of ze nu meer gecorrigeerd worden dan in de eerste afleveringen, daar voelde ik het nog meer.
Deze teksten lijken mij niets voor Jan. Ruben sluit ik sowieso uit.

Offline Naty

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • "Min geld telt niet."
Re: Dagboek van de Mol
« Reactie #137 Gepost op: 2-03-2018, 11:57:35 »
Ik heb even de dagboeken onder de loep genomen en gekeken of er dingen vóór of tegen de finalisten spreken:

Dagboek aflevering 1:

In het algemeen:
In onze kamer staat de televisie aan met een lokaal programma. Merkwaardig. - Betekent dit dat we toch iets over het hoofd hebben gezien? Bepaald woord/zin of zelfs uitspraak wat wellicht een hint had kunnen zijn?


Niet opvallen. Ik moet een goede kandidaat zijn die z'n best doet. Misschien tóch de kluis, de jokers of zelfs het geld vinden als bewijs van mijn "kandidaatschap". - Dit vind ik op Olcay & Ruben slaan.



Dagboek aflevering 2:

Ik zie kandidaten zichzelf beschermen. Anderen praten elkaar na, en weer anderen kiezen voor kuddevorming. De Mol observeert en wacht rustig af. - Voornamelijk Ruben hoewel Olcay ook redelijk passief is in deze discussie nadat ze geopperd heeft wie er zoveel geld uit de pot had gehaald. Maar om maar een terug te komen op het overzichtje/obeservatie die ik had geplaatst, pagina 2. Tot nu toe klopt die eigenlijk wel :D



Dagboek aflevering 3:

Ruben heeft de auto die €50 kan opleveren, Simone rijdt rond in die van € 200, Emilio en Loes hebben de €250, Bella en Olcay de €750 en Jan en Stine zitten in de X2, oftewel de verdubbelaar. Ik vind voornamelijk het woordje 'kan' heel erg opvallend. De rest van de zinnen met de overige kandidaten zijn namelijk anders geformuleerd. Ik weet niet of dit wat is, maar ik dit was het eerste wat mij opviel in het dagboek.

In de zoektocht naar de Mol zie ik kandidaten soms grote offers brengen. En in die val moet ik niet trappen. Wel als kandidaat. Niet als Mol. Hieruit kan ik alleen maar opmaken dat de Mol niet te veel mingeld uit de pot heeft gehaald. Alle drie hebben overlegd met hun maatje wat ze zouden doen.

Elke opdracht leert me van wie ik het vertrouwen nog moet winnen. Wie er op een ander spoor zit. Met wie ik beter wel of beter niet een verbond kan sluiten. - Emilio die raar doet tegen Ruben: "Emilio, wat moet ik nou met jou?" Stine die Olcay bijna blinderlings vertrouwt? Jan..? Ja, Jan...




Dagboek aflevering 4:

Ik moet er niet aan denken. En toch moet ik het doen. Ik moet het durven. Ik wil een Mol zijn die durft. Ik ga het nu doen - Dit kan eigenlijk weer op de drie finalisten slaan, hoewel ik Olcay minder sterk erbij vind passen. Jan, de ultieme durfval van de groep, maar die op het laatste moment tóch nog even twijfelt. Of slaat het op de doodsbange Ruben die een aantal keren in de biecht roept: "Ik moet dit kunnen.".

Ik durfde wel. - Dit vind ik dan wel alleen maar slaan op Jan & Olcay.



Dagboek aflevering 5:

Wie heeft een verbond met wie? Dit vond ik destijds ook nog een opvallende. Naar mijn mening benadrukte dit het feit dat de Mol zich mengelt in alle bondjes. Ondertussen maakt het niet meer uit natuurlijk, want de drie grootste spelers zitten er nog in.

In de metro. - Dit lijkt mij wel duidelijk.

Ik leg de lat hoog - In de montage zien we Ruben als enige de lat verleggen in het circus.



Dagboek aflevering 6:

Alleen vond ik iets anders dan zij. - Dit kan natuurlijk op de 500 euro slaan die, als we de montage mogen geloven, weggemoffeld was, maar eventueel ook op de jokers van Jan & Ruben (en Simone) of de enveloppen van Ruben. +1 voor Jan & Ruben.

In Sukchai heb ik samen met mijn medekandidaten gesjouwd, gesjord en gepakt. - Vanwege het woord 'gesjord' ( iets met touw stevig vast, dus zeevast, zetten. ) denk ik hierbij eerder aan Ruben & Olcay dan aan Jan. Vooralsnog zou het op elke finalist kunnen slaan.



Dagboek aflevering 7:

Te bepalen met wie ik een verbond wil. Of niet. - Als dit in het dagboek van aflevering 6 had gestaan, had ik zonder twijfel Jan gezegd. Ik vind deze verwijzing nu veel minder sterk omdat het een dagboek te laat is.



Dagboek aflevering 8:

Dat klopt want de Mol, dat ben ik. - Iets wat mij nu pas opvalt; dat ben ik = it's me.

Ik ben benieuwd wie de winnaar zal zijn. Als je ervan uitgaat dat de biechten kloppen, kan dit alleen maar op Ruben & Olcay slaan. Als Jan de Mol is dan zit Olcay fout en Ruben goed. Dus is de winnaar wél duidelijk. Laat mijn mede-finalisten tot die tijd nog maar lekker graven en grissen. - Dit bevestigd het gevoel alleen maar; grissen (snel pakken en naar je toe halen). Dit zou betekenen dat het een spannende test zou worden voor zowel de kandidaten als de Mol; wie het snelst is met het maken van de test, wint.

Kijk maar of het wellicht interessant is (:
Ik vond het zelf in ieder geval wel fijn om alle opvallend zaken op een rijtje te hebben en waarom dan niet delen? (:
« Laatst bewerkt op: 2-03-2018, 12:03:48 door Naty »
Gesneuvelde favoriete halve finalisten: 2008: Patrick | 2009: Dennis | 2012: Tim | 2014: Tycho | 2015: Chris

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Dagboek van de Mol
« Reactie #138 Gepost op: 2-03-2018, 12:45:57 »
Het dagboek spreekt heel vaak over "vertrouwen".
Als er nu 1 is die al vanaf heel vroeg niet of slechts mondjesmaat vertrouwd wordt, is het wel Ruben. Die valt voor mij ook helemaal af.
Dan is er Olcay. Zij is duidelijk iemand die Ruben al vroeg verdacht, en het dagboek spreekt ook van offers die kandidaten soms brengen in hun zoektocht naar de mol. Een mooi voorbeeld daarvan is hoe Olcay eerst bij de dapperen wil, maar ruilt met Loes als zij ziet dat Ruben iets anders doet. Ze ziet blijkbaar meer voordeel in bij hem in de buurt kunnen blijven en brengt daarmee een offer, want ze houdt best wel van kicks, zo is gebleken. Dat Ruben hier al heel erg verdacht wordt blijkt ook uit hoe sommigen afwachten met hun hand opsteken. En ook uit het feit dat hij slechts met 50 euro mocht rondrijden getuigt van het weinige vertrouwen dat de kandidaten in hem hebben.
Omdat Olcay schijnbaar een offer bracht bij haar zoektocht, valt zij ook af.
Blijft over Jan. Het is geen sprint maar een marathon, zo begint het dagboek. Eerst vertrouwen winnen, bondjes smeden, dwaalsporen uitzetten. En dan, als iedereen in alle valkuilen is getrapt, kun je ongezien toeslaan.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: Dagboek van de Mol
« Reactie #139 Gepost op: 3-03-2018, 00:53:04 »
Dagboek aflevering 1:
In onze kamer staat de televisie aan met een lokaal programma. Merkwaardig. - Betekent dit dat we toch iets over het hoofd hebben gezien? Bepaald woord/zin of zelfs uitspraak wat wellicht een hint had kunnen zijn?

Verschillende mensen (ik ben er een van) nemen iets opvallends waar op de kamer van Ruben en Olcay. Als ze binnenkomen, kijkt Ruben naar de TV en zegt: "Kijk". Dat kun je opvatten als: "Let op". Vervolgens kun je in het fragment op de TV een mannenstem horen zeggen: "Zou dit de mol zijn?". Althans, zo klinkt het stukje Kazakhse tekst fonetisch. Een andere stem gaat dan weer door in het Kazakhs.

Opvallend dat Ruben zegt: "Kijk", maar de aanwijzing kan betrekking hebben op Ruben en/of Olcay, die de kamer deelden. Op 2'56 in afl. 1.
« Laatst bewerkt op: 3-03-2018, 00:54:36 door Newbie2 »