Auteur Topic: [Theorie] Follow-the-Money  (gelezen 63845 keer)

Online wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
[Theorie] Follow-the-Money
« Gepost op: 8-01-2018, 22:40:13 »
Dit topic heb ik nog niet zien passeren, het follow-the money-principe.

Er was 10.000 euro te verdienen bij deze opdracht. Dit heb ik als volgende herberekend.
(Ron is voorlopig eruit, dus die tel ik pas mee als hij terug is)

Loes: -2000 (kluis niet gevonden) - 1000 (1x gebeld) = -3000
Stine: -2000 (geld niet gevonden) - 1500 (2x gebeld) = -3500
Emilio: -2000 (geld niet gevonden) - 1500 (2x gebeld) = -3500
Jan: -2000 (kluis niet gevonden) - 1000 (1x gebeld) = -3000
Jean-Marc: -2000 (kluis niet gevonden) - 1000 (1x gebeld) = -3000
Bella: -2000 (geld niet gevonden)= -2000
Simone: -2000 (geld niet gevonden) = -2000
Ruben: 2000 euro (geld gevonden) - 1000 euro (1x gebeld)= + 1000 euro
Olcay: 2000 euro (geld gevonden) - 1000 euro (1x gebeld)= + 1000 euro

Conclusie: aangezien er in duo's gewerkt is, is er vaak dezelfde score.
Veel zegt dit nog niet, want de mol doet vaak iets goed in aflevering 1 (Klaas en Kees brachten zelfs geld in de pot)
maar ruben en Olcay scoren als enige positief nu.

Zoals ook opgemerkt is door Nigel (denk ik, anders excuses aan de persoon die het als eerste vond) ontbreekt er 500 euro.
Bella/Simone belden gratis
Stine/Ruben belden 2x = 1500 euro
Jan/ Jean-Marc, Loes/Ron en Olcay/Ruben belden 1x= 3x1000 = 3000 euro.

0+1500+3000= 4500.
« Laatst bewerkt op: 14-01-2018, 15:09:22 door D*N »
klaar voor de strijd

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Follow-the-Money
« Reactie #1 Gepost op: 8-01-2018, 22:48:56 »
Goed dat deze er ook weer is. Dit vind ik altijd een mooie manier om naar de mol te speuren.

Hier met deze opdracht vind ik wel dat je op allerlei plekken onderscheid kan maken wie in een duo iets vindt of doet. Omdat ik het toch moest bepalen voor mijn molpunten, heb ik zelf de volgende gegevens opgemaakt:

Duo JM en Jan: Jan belt Art voor 1000.
Duo Ruben en Olcay: Ruben ziet het geld. Olcay ziet de kluis. Olcay belt Art voor 1000
Duo Ron en Loes: Loes ziet het geld. Ze bellen Art samen (500 voor ieder).
Duo Simone en Bella: Bella ziet de jokers. De kluis zien ze samen.
Duo Stine en Emilio: Emilio ziet de jokers. Emilio ziet de kluis. Stine belt Art voor 1000; de andere 500 zien we niet ==> Emilio 250, Stine 1250.

Als één persoon het geld ziet schrijf ik bij de molpunten het hele bedrag toe aan diegene, maar ik heb aparte items voor de duo's dus dat middelt uit. Voor follow the money is beide van belang. Emilio ziet de kluis, maar ze vinden wel samen de locatie. Dus dan kun je het misschien 75%-25% verdelen. Dat is een beetje schatten.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Meezter

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow-the-Money
« Reactie #2 Gepost op: 8-01-2018, 22:56:53 »
De 500 euro van Stine & Emilio was gebeld door Emilio, ze waren nog aan het discussiëren erover en toen belde Emilio Art maar.
De derde van de WIDM pool '16 en de De Mol pool '17

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Follow-the-Money
« Reactie #3 Gepost op: 9-01-2018, 06:22:58 »
Gezien de wijze waarop een en ander in beeld was, ben ik het niet eens met de wijze waarop de verdeling Olcay - Ruben is gemaakt.

Ruben vond het geld, Olcay hobbelde er achteraan: +2000
Olcay belde, ogenschijnlijk zonder overleg met Ruben: -1000

Ruben +2000, Olcay -1000.

Een duo betekent niet dat alle acties ook daadwerkelijk op het conto van beide geschreven kunnen worden.

Offline Naty

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • "Min geld telt niet."
Re: Follow-the-Money
« Reactie #4 Gepost op: 9-01-2018, 06:42:53 »
Olcay zegt dat ze al in de taxi heeft voorgesteld om Art te bellen, voordat ze het geld gevonden hadden. Persoonlijk vind ik niet dat je Ruben kan loskoppelen van die -1000 omdat we zijn reactie niet hebben gezien.
Hetzelfde geldt voor het duo Emilio en Stine.

Dit kan een gevaltje "de kandidaat doets iets dus de mol profiteert" zijn.
Gesneuvelde favoriete halve finalisten: 2008: Patrick | 2009: Dennis | 2012: Tim | 2014: Tycho | 2015: Chris

Online wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow-the-Money
« Reactie #5 Gepost op: 9-01-2018, 10:14:17 »
Olcay zegt dat ze al in de taxi heeft voorgesteld om Art te bellen, voordat ze het geld gevonden hadden. Persoonlijk vind ik niet dat je Ruben kan loskoppelen van die -1000 omdat we zijn reactie niet hebben gezien.
Hetzelfde geldt voor het duo Emilio en Stine.

Dit kan een gevaltje "de kandidaat doets iets dus de mol profiteert" zijn.

Eens met bovenstaande. Als we de reactie niet zien, wil ik ze niet loskoppelen.
Stel: Stine zegt we bellen Art en Emilio. Emilio protesteert maar Stine belt toch. Dan is het een ander verhaal voor mij.

En over het geld vinden: ik ga ervan uit dat de mol weet op welke plaats wat is.
Dus stel Ruben/Olcay is de mol, dan gaan ze eerst naar de locatie met geld om daarna
minder tijd te hebben om naar jokers/kluis te gaan.
Dan ben je dus mee verantwoordelijk voor het geld om naar die locatie te gaan.
klaar voor de strijd

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Follow-the-Money
« Reactie #6 Gepost op: 9-01-2018, 12:42:08 »
Fijn dat je dit topic hebt gestart. Ik miste het ook al en vind het altijd fijn om mijn eigen gedachtes over wie hoeveel geld verdiend heeft te vergelijken met die van anderen :)

En over het geld vinden: ik ga ervan uit dat de mol weet op welke plaats wat is.
Dus stel Ruben/Olcay is de mol, dan gaan ze eerst naar de locatie met geld om daarna
minder tijd te hebben om naar jokers/kluis te gaan.
Dan ben je dus mee verantwoordelijk voor het geld om naar die locatie te gaan.
Mee eens. Het is niet alleen wie het geld ziet op het moment dat ze er zijn, maar ook dat ze überhaupt naar die locatie gaan. (Het ontcijferen van de hint + de keuze voor deze locatie en niet voor de andere plek.)


Je zou overigens ook nog kunnen zeggen dat Emilio & Stine deels verantwoordelijk zijn dat Ron & Loes voor 1000 euro Art bellen. Immers wilden zij niet doorgeven wat Art gezegd had en zeiden ze dat het plaatsgebonden was. Als ze gewoon hadden gezegd Art zei dat het op M18 lag dan hadden Ron & Loes Art wellicht niet gebeld.

Online wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow-the-Money
« Reactie #7 Gepost op: 9-01-2018, 12:54:32 »
Fijn dat je dit topic hebt gestart. Ik miste het ook al en vind het altijd fijn om mijn eigen gedachtes over wie hoeveel geld verdiend heeft te vergelijken met die van anderen :)
Mee eens. Het is niet alleen wie het geld ziet op het moment dat ze er zijn, maar ook dat ze überhaupt naar die locatie gaan. (Het ontcijferen van de hint + de keuze voor deze locatie en niet voor de andere plek.)


Je zou overigens ook nog kunnen zeggen dat Emilio & Stine deels verantwoordelijk zijn dat Ron & Loes voor 1000 euro Art bellen. Immers wilden zij niet doorgeven wat Art gezegd had en zeiden ze dat het plaatsgebonden was. Als ze gewoon hadden gezegd Art zei dat het op M18 lag dan hadden Ron & Loes Art wellicht niet gebeld.

Ik vind dat zelf ook altijd leuk om die verdelingen te zien.

Ik snap je gedachtegang met je tweede deel, maar dan kan je ook zeggen Emilio/Stine verantwoordelijk zijn voor het bellen van Jan/Jean-Marc, aangezien zij hoorden van Loes/Ron wat Emilio/Stine tegen hen hadden gezegd en dat leidt mij een beetje te ver.

« Laatst bewerkt op: 9-01-2018, 13:11:18 door wouterv »
klaar voor de strijd

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Follow-the-Money
« Reactie #8 Gepost op: 9-01-2018, 13:00:11 »
Ja ik snap dat het een beetje ver gaat en ik heb het zelf ook niet in mijn eigen geld-verdelingen gezet. Als ik dat wel zou doen, zou ik ook zeker niet het hele bedrag aan Emilio/Stine toeschrijven, eerder iets van 250 voor hun samen oid. Ik heb op het moment gewoon 50/50 voor elke duo verdeeld. In andere afleveringen zal dit ongetwijfeld wel anders zijn.

Offline Naty

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • "Min geld telt niet."
Re: Follow-the-Money
« Reactie #9 Gepost op: 9-01-2018, 13:08:22 »
Eens met bovenstaande. Als we de reactie niet zien, wil ik ze niet loskoppelen.
Stel: Stine zegt we bellen Art en Emilio. Emilio protesteert maar Stine belt toch. Dan is het een ander verhaal voor mij.

Dan heb ik dat van Emilio gemist, sorry!
Gesneuvelde favoriete halve finalisten: 2008: Patrick | 2009: Dennis | 2012: Tim | 2014: Tycho | 2015: Chris

Online wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow-the-Money
« Reactie #10 Gepost op: 9-01-2018, 13:12:33 »
Wat bedoel je?
klaar voor de strijd

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: Follow-the-Money
« Reactie #11 Gepost op: 9-01-2018, 13:14:40 »
Zoals ook opgemerkt is door Nigel (denk ik, anders excuses aan de persoon die het als eerste vond) ontbreekt er 500 euro.
Bella/Simone belden gratis
Stine/Ruben belden 2x = 1500 euro
Jan/ Jean-Marc, Loes/Ron en Olcay/Ruben belden 1x= 3x1000 = 3000 euro.

0+1500+3000= 4500.

Ik dacht dat het telefoontje van Simone en Bella ook 500 euro kostte?
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow-the-Money
« Reactie #12 Gepost op: 9-01-2018, 13:30:24 »
Ik dacht dat het telefoontje van Simone en Bella ook 500 euro kostte?

Volgens mij zei voicemail-Art tegen Simone dat het volgende telefoontje 500 euro zou gaan kosten. Lijkt mij dat dat eerste belletje dan gratis was.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: Follow-the-Money
« Reactie #13 Gepost op: 9-01-2018, 13:33:56 »
Ik dacht dat het telefoontje van Simone en Bella ook 500 euro kostte?
Dit is nergens gezegd, en zou me ook oneerlijk lijken.

Het lijkt me dat alle teams wel even Art hebben geprobeerd te bellen toen ze zagen dat dat een optie was, maar dat was blijkbaar niet heel interessant om uit te zenden. Anders hebben Simone & Bella het perfect gecommuniceerd wat er op dat telefoontje stond (ook buiten beeld).
Ik ga uit van een goeie mollenstreek ::jaja:: Dan zouden Emilio en Stine dus niet de Mol zijn aangezien ze het €500-telefoontje al hadden gepleegd.
...óf niet!

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: Follow-the-Money
« Reactie #14 Gepost op: 9-01-2018, 15:12:27 »
Ik ga uit van een goeie mollenstreek ::jaja:: Dan zouden Emilio en Stine dus niet de Mol zijn aangezien ze het €500-telefoontje al hadden gepleegd.

Volgens mij werd het bedrag dat een telefoontje kostte niet per keer bellen verhoogd maar per half uur.

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Follow-the-Money
« Reactie #15 Gepost op: 9-01-2018, 15:26:13 »
Volgens mij werd het bedrag dat een telefoontje kostte niet per keer bellen verhoogd maar per half uur.

Art had het echt over het VOLGENDE telefoontje...    ::jaja::
« Laatst bewerkt op: 9-01-2018, 15:29:49 door Whiskers »

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Follow-the-Money
« Reactie #16 Gepost op: 9-01-2018, 15:39:27 »
Art had het echt over het VOLGENDE telefoontje...   ::jaja::
De voicemail verandert elk half uur, maar de kosten lijken te gaan over het volgende telefoontje.

"Hallo, met Art. Ik kan nu even niet de telefoon opnemen want ik ben bezig met het vergelijken van twee kaarten. Ongeveer ieder half uur spreek ik een nieuwe voicemail in met meer informatie. De kosten voor het volgende telefoontje bedragen 500 euro."

"Hallo, met Art. Ik kan nu even niet de telefoon opnemen want ik ben iets op het spoor. De coördinaten op de stadskaart wijken af van die op een gewone kaart. Ieder half uur spreek ik een nieuwe voicemail in. Bij de volgende boodschap, heb ik de oplossing zeker gevonden. Maar de kosten voor 't volgend telefoontje bedragen maar liefst 1000 euro."
(Hier horen we dus niet dat dit telefoontje 500 euro kostte, maar Emilio & Stine zeggen wel daarna "Nou, 500 euro weggetikt". Dus of Art zei dat nog in dit bericht maar horen we dat niet of ze wisten het van Simone & Bella.)

"Hallo, met Art. Dit telefoontje kost je 1000 euro. Maar ik heb dan ook de oplossing voor je. Je vindt de kluis op M18."
« Laatst bewerkt op: 9-01-2018, 15:41:52 door Kaaasje »

Online wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow-the-Money
« Reactie #17 Gepost op: 9-01-2018, 15:56:48 »
Hoe zou dan de telling gaan?

Telefoon 1: 0
Telefoon 2: 500
Telefoon 3: 1000

klaar voor de strijd

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow-the-Money
« Reactie #18 Gepost op: 9-01-2018, 15:58:52 »
Hoe zou dan de telling gaan?

Telefoon 1: 0
Telefoon 2: 500
Telefoon 3: 1000


Zoals ik het begrepen heb, waren de voicemails tijdsgebonden en werd er ieder halfuur een nieuwe ingesproken:

0:00 - 29:59: 0 euro
30:00 - 59:59: 500 euro
1:00:00 - einde: 1000 euro

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Follow-the-Money
« Reactie #19 Gepost op: 9-01-2018, 16:00:13 »
Ja ik vind het ook een beetje raar, omdat Art na de 500 al zegt dat het volgende telefoontje 1000 is. Maar als het volgende telefoontje van een ander duo ook al meteen 1000 kost (ongeacht of de volgende boodschap er dan al zou zijn), dan zou je nooit op 5000 uit kunnen komen. Tenzij het eerste telefoontje dus ook al 500 euro kostte.

Edit: Hulpmol, dat dacht ik in eerste instantie ook, maar ik begon toch weer te twijfelen door de bewoording van Art. Ik vind het wel het meest logisch, dat niet het volgende telefoontje (wat hij letterlijk zegt) maar de volgende boodschap 1000 euro kost.
« Laatst bewerkt op: 9-01-2018, 16:02:38 door Kaaasje »