Auteur Topic: [Aflevering 2] Opdracht 1: Wisselgeld  (gelezen 28914 keer)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1: Wisselgeld
« Reactie #80 Gepost op: 15-01-2018, 17:52:08 »
Dan is degene die op het idee kwam om de vakjes met 2 tientjes te bedekken, flink in de fout gegaan.

Ik heb Art bij het opnieuw bekijken van de opdracht ook niet horen zeggen dat die -20 moest worden gecompenseerd naar nul. En daar is de groep, of in elk geval een aantal van hen, klaarblijkelijk wel vanuit gegaan.

Ja. Zoals ik al zei: zoiets is een ideale kans voor de Mol. (Maar als iemand anders al op dat foute idee komt kan de Mol ook zijn mond houden.)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1: Wisselgeld
« Reactie #81 Gepost op: 15-01-2018, 18:03:05 »
Flauw he van Art, om ze niet mee te helpen........


Overigens bestaat dat wisselkantoor dus weldegelijk.

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1: Wisselgeld
« Reactie #82 Gepost op: 15-01-2018, 18:06:46 »
Ik vind dit trouwens wel een typische opdracht om ook een joker/(zwarte)vrijstelling te vinden.
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1: Wisselgeld
« Reactie #83 Gepost op: 15-01-2018, 18:08:46 »
Als ze 1x €1000 hadden gehad (en dus nog 99 onbedekte vakjes): 1 * €1000 + 99 * €-20 = €-980.
Als ze 2x €500 hadden gehad (en dus nog 98 onbedekte vakjes): 2 * €500 + 98 * €-20 = €-960.
Als ze 4x €250 hadden gehad (en dus nog 96 onbedekte vakjes): 4 * €250 + 96 * €-20 = €-920.
Als ze 10x €100 hadden gehad (en dus nog 90 onbedekte vakjes): 10 * €100 + 90 * €-20 = €-800.
Als ze 20x €50 hadden gehad (en dus nog 80 onbedekte vakjes): 20 * €50 + 80 * €-20 = €-600.
Als ze 50x €20 hadden gehad (en dus nog 50 onbedekte vakjes): 50 * €20 + 50 * €-20 = €0.
Als ze 100x €10 hadden gehad (en dus nog 0 onbedekte vakjes): 100 * €10 + 0 * €-20 = €1000

Oftewel: de laatste stap levert €1000 op. Die is dus cruciaal.

Zo werkte de opdracht. De negatieve bedragen tellen alleen als er niks bovenop ligt. Als er iets bovenop ligt, maakt niet uit wat, telt de -20 niet.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline kameel

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1: Wisselgeld
« Reactie #84 Gepost op: 15-01-2018, 18:10:22 »
Wat Heinz ook al zei; de Mol kan ook zijn mond houden. Vind vaker degene die het balletje opgooit (met name Loes in beeld gebracht in dit geval) minder verdacht dan degene die er stilzwijgend maar wel aardig enthousiast in meegaan (in dit geval Ruben, Simone en Jan die hier het meest aan bijdragen). Maar, wie weet heeft Loes iedereen er in deze opdracht wel gewoon ingetuind.

Offline Wulsie

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1: Wisselgeld
« Reactie #85 Gepost op: 15-01-2018, 18:26:08 »
Ik vond Simone de eerste die de dubbele briefjes opperde, vervolgens werd Loes door de redactie erg geframed dat zij hierin het voortouw nam. Dit soort dingetjes zijn voor mij redenen om te denken dat Simone het is.
Ik had exact hetzelfde gevoel met Kees in de Afrikaanse gedichten-opdracht. Toen werd Tim Haars erg geframed aan het mollen, terwijl Kees de duidelijke voorzet gaf (wat ook Janines conclusie toentertijd was).

Offline kameel

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1: Wisselgeld
« Reactie #86 Gepost op: 15-01-2018, 19:04:33 »
Ik vond Simone de eerste die de dubbele briefjes opperde, vervolgens werd Loes door de redactie erg geframed dat zij hierin het voortouw nam. Dit soort dingetjes zijn voor mij redenen om te denken dat Simone het is.
Ik had exact hetzelfde gevoel met Kees in de Afrikaanse gedichten-opdracht. Toen werd Tim Haars erg geframed aan het mollen, terwijl Kees de duidelijke voorzet gaf (wat ook Janines conclusie toentertijd was).
Ik heb dit hele stuk van briefjes leggen denk ik 4x teruggekeken om te kijken wie er nou kwam met dat idee van '2 per briefje', en gek genoeg is het Jan die begint met zeggen 'per twee, per twee', waarna Simone herhaalt '2 per briefje' en Loes in haar biecht zegt 'het leek mij logisch dat..'.

Na 6x terugkijken denk ik ook ineens waarom gooit Jan het halve potje punaises in zijn hand met de intentie om aan Loes te geven.. en gooit dan vervolgens alle punaises weer terug in het potje en zet het dan voor zich neer zodat niemand erbij kan. Deze hele opdracht is een grote chaos.  ::rofl::

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1: Wisselgeld
« Reactie #87 Gepost op: 15-01-2018, 20:55:21 »
Ik heb de opdracht zo'n beetje uitgeschreven en ook dan valt de rol van Jan opeens op. Omwille van de leesbaarheid alleen dat deel:

14. Besloten wordt via porto de beschrijving door te geven. Dat zal inderdaad sneller gaan, maar dan moet het wel goed gebeuren. Volgens Olcay is het een vrouw die op een man lijkt. Dat is correct. Jan zegt: "Het is een man." Stine neemt dat van Jan over en zegt dat ook door de porto. Nu denkt de hele groep op zoek te zijn naar een man;

15. Olcay: "Dit zijn geen uien, maar tomaten." Jan bevestigt dat op basis van de foto via de porto. De groep met Emilio echter, is even later toch op zoek naar een man die uien verkoopt. Dat is dus volledig in tegenspraak met wat er doorgegeven zou moeten zijn en het is dus maar de vraag... Is deze info wel echt door de porto gecommuniceerd? Ik denk het nu niet;

16. Ook de groep Simone (met Ruben en Loes) wil verzamelen en coördineren. Ook zij zoeken naar een man met uien. Ook zij hebben de correctie naar tomaten niet doorgekregen. Mijn conclusie... Twee van de drie groepen zijn nu op zoek naar een verkeerde persoon. Alleen de groep Stine, Jan en Olcay weet wat correct is;

17. Jean Marc: "Ik denk, dat zij het is." Emilio en Bella: "Het is een man." Jean Marc heeft hier gelijk. Deze verwarring en uiteindelijke vergissing zijn direct veroorzaakt door Jan en gevolgd door Stine. Was de beschrijving van Olcay gevolgd, dan was er geen probleem geweest. Overigens zien we hier inderdaad tomaten en uien. Ik trek daaruit de conclusie, dat door Jan men nu zoekt naar een man in plaats van een vrouw en uien in plaats van tomaten.


Ik moet daarbij wel opmerken, dat Jan de eerste is die zegt dat ze eerst nog twintigjes en dan tientjes nodig hebben.

Offline kameel

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1: Wisselgeld
« Reactie #88 Gepost op: 15-01-2018, 21:37:40 »

Ik moet daarbij wel opmerken, dat Jan de eerste is die zegt dat ze eerst nog twintigjes en dan tientjes nodig hebben.
Ik probeer uit mijn Jan-tunnel te kruipen, maar ik wil er toch nog even in blijven hangen ::rofl::. Ja, Jan is degene die zegt 'eerst twintigjes, dan tientjes' maar zodra Loes zegt dat ze klaar zijn, is hij niet degene die zegt 'we moeten nog tientjes' maar Olcay. Hij draagt bij, maar ook weer helemaal niet voor mijn gevoel (in deze opdracht).

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1: Wisselgeld
« Reactie #89 Gepost op: 16-01-2018, 11:29:17 »
Bij het neerleggen van het geld is het Simone die als eerste roept: "Twee...twee per ding!" op 19:52. Vervolgens leggen de anderen overal twee tientjes op.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline kameel

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1: Wisselgeld
« Reactie #90 Gepost op: 16-01-2018, 12:23:05 »
Bij het neerleggen van het geld is het Simone die als eerste roept: "Twee...twee per ding!" op 19:52. Vervolgens leggen de anderen overal twee tientjes op.
Of ik heb hele slechte oren, maar ik hoor echt voor Simone nog een andere stem zeggen 'per twee' en de enige die dan zijn mond beweegt of te horen is, is Jan.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1: Wisselgeld
« Reactie #91 Gepost op: 16-01-2018, 12:58:50 »
Huh? Waar kun je 1000 euro wisselen in 200 briefjes van 10?
Dat wisselkantoor ga ik ook bezoeken!
Bij Olcay... krijg je 1000 euro voor een briefje van 500 ;D ::rofl::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1: Wisselgeld
« Reactie #92 Gepost op: 16-01-2018, 13:40:03 »
Of ik heb hele slechte oren, maar ik hoor echt voor Simone nog een andere stem zeggen 'per twee' en de enige die dan zijn mond beweegt of te horen is, is Jan.

Je hebt gelijk. Jan roept "Per twee! Per twee!" en daarna volgt de uitspraak van Simone. Loes gaat ook direct enthousiast mee in het dubbel beleggen.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline SpacyColours

  • Winnaar De Mol pool 2018, Winnaar Survivor 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Time's Person of the Year 2006
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1: Wisselgeld
« Reactie #93 Gepost op: 17-01-2018, 22:49:37 »
@Blip: speciaal voor jou!
Sky might be falling but remember you can fly

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1: Wisselgeld
« Reactie #94 Gepost op: 18-01-2018, 00:03:08 »
Ik probeer uit mijn Jan-tunnel te kruipen, maar ik wil er toch nog even in blijven hangen ::rofl::. Ja, Jan is degene die zegt 'eerst twintigjes, dan tientjes' maar zodra Loes zegt dat ze klaar zijn, is hij niet degene die zegt 'we moeten nog tientjes' maar Olcay. Hij draagt bij, maar ook weer helemaal niet voor mijn gevoel (in deze opdracht).
Jan neemt zo vaak als hij kan het voortouw, maar denkt vaak ook niet goed na. Zijn enthousiasme is aanstekelijk maar ik denk niet dat hij deze opdracht goed heeft overdacht. Expres? Of niet?

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1: Wisselgeld
« Reactie #95 Gepost op: 18-01-2018, 10:44:47 »
@Blip: speciaal voor jou!

Dank! ::tandpastasmiley::

Maar voordat iedereen denkt dat ik helemaal in de Simonetunnel zit (en ik weet dat ik die indruk wek): ik hou nog wat slagen om de arm. Ik zie naar vrijwel alle kandidaten mogelijke hints voorbijkomen, en veel daarvan zal uiteindelijk niets blijken te zijn. Maar in mijn top 3 staat Simone momenteel bovenaan, op de voet gevolgd door Emilio. Dat kan na zaterdag zomaar weer anders zijn.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline hrvdg7

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1: Wisselgeld
« Reactie #96 Gepost op: 18-01-2018, 14:59:07 »
Als een kandidaat iets fout zegt of interpreteert is Simone (en ook Jan) degene die dat gelijk overneemt.  Per 2. Ja per 2. Ik verdenk Simone hier meer omdat het zo subtiel gebeurd.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1: Wisselgeld
« Reactie #97 Gepost op: 18-01-2018, 15:18:37 »
Je hebt gelijk. Jan roept "Per twee! Per twee!" en daarna volgt de uitspraak van Simone. Loes gaat ook direct enthousiast mee in het dubbel beleggen.
Klein bier. Gaat om tientjes. Stine poogde op het cruciale moment de hele opdracht te doen mislukken door te roepen dat ze TWINTIGJES nodig hadden en niet de tientjes waar Olcay om vroeg. Ze werd overruled door bossy Olcay maar het was wel HET moment van de opdracht natuurlijk, dat gaat meteen om alle winst zoals hierboven is uitgelegd, en niet om een paar tientjes.

De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1: Wisselgeld
« Reactie #98 Gepost op: 18-01-2018, 15:29:55 »
Of ze alles met twintigjes hadden belegd, of dubbel belegd met tientjes, maakt niet uit. In beide gevallen hadden ze nul euro verdiend. De actie van Stine is objectief bezien niet molleriger dan die van meerdere andere kandidaten (Olcay, Jan, Simone, Loes). Stine is zelfs degene die op het laatst uit alle macht nog probeert om zoveel mogelijk vakjes te bedekken.
Maar ook dat zal vast een geweldige molactie van haar zijn, omdat ze zich daarmee weer minder verdacht maakt... ;)
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1: Wisselgeld
« Reactie #99 Gepost op: 18-01-2018, 15:33:25 »
Klein bier. Gaat om tientjes. Stine poogde op het cruciale moment de hele opdracht te doen mislukken door te roepen dat ze TWINTIGJES nodig hadden en niet de tientjes waar Olcay om vroeg. Ze werd overruled door bossy Olcay maar het was wel HET moment van de opdracht natuurlijk, dat gaat meteen om alle winst zoals hierboven is uitgelegd, en niet om een paar tientjes.


Zou je het erg vinden om niet steeds te zeggen dat Stine zus en zo heeft gedaan en de bevindingen van de anderen afdoen als onzin? Dat begint wat minder leuk te worden... Het gaat hier niet alleen om Stine maar ook om de andere mogelijke mollen.
Ich bin ein Bärliner!