Auteur Topic: [Aflevering 2] Opdracht 1: Wisselgeld  (gelezen 28931 keer)

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1: Wisselgeld
« Reactie #60 Gepost op: 15-01-2018, 11:34:30 »
Op het moment dat ze briefjes dubbel plaatsen en ze er achter komen dat de briefje op zijn, zijn er ongeveer 50 vakjes bedekt. Als er op dat moment inderdaad overal twee briefjes op liggen, zijn er dan nog geen briefjes weg.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1: Wisselgeld
« Reactie #61 Gepost op: 15-01-2018, 11:44:10 »
Ik denk dat we in aflevering 10 gaan zien dat de Mol een biljet (of meer) verduistert van de tafel ;).
Dit kan echter iedereen hebben gedaan. De mensen die niet voor aan de tafel staan komen soms namelijk wel met hun armen even naar voren om wat biljetten te verplaatsen.

Art: "We gaan kijken naar de volgende Molactie"
Biecht van Mol: "En toen grabbelde ik daar 20 euro van tafel"

Het risico weegt hier niet op tegen de buit vind ik. ;)

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1: Wisselgeld
« Reactie #62 Gepost op: 15-01-2018, 12:34:39 »
Op het moment dat ze briefjes dubbel plaatsen en ze er achter komen dat de briefje op zijn, zijn er ongeveer 50 vakjes bedekt. Als er op dat moment inderdaad overal twee briefjes op liggen, zijn er dan nog geen briefjes weg.
Mochten er briefjes zijn verdwenen, zou het mij het meest logisch lijken dat dat gebeurd zou zijn in de korte tocht in de richting van de tafel. Geen idee overigens of er briefjes zijn verdwenen.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1: Wisselgeld
« Reactie #63 Gepost op: 15-01-2018, 16:35:09 »
Daar wordt op de markt in Tbilisi nog steeds mee betaald.....ik had het er al eerder over. En die marktkooplui zich maar afvragen wat voor valuta ze nu in handen hebben gekregen.


Ik begrijp nog steeds niet waarom er tot 10 euro gewisseld moest worden, en niet tot 20 euro. Op het bord staan toch ook rode -20's ?

Heeft misschien met de gegeven tijd voor de opdracht te maken.

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1: Wisselgeld
« Reactie #64 Gepost op: 15-01-2018, 16:41:36 »
Daar wordt op de markt in Tbilisi nog steeds mee betaald.....ik had het er al eerder over. En die marktkooplui zich maar afvragen wat voor valuta ze nu in handen hebben gekregen.


Ik begrijp nog steeds niet waarom er tot 10 euro gewisseld moest worden, en niet tot 20 euro. Op het bord staan toch ook rode -20's ?

Heeft misschien met de gegeven tijd voor de opdracht te maken.


De opdracht was om de vakjes te belegen met geld er is nooit gezegd hoeveel, zolang er een positief bedrag bovenop de - bedragen ligt wordt het - bedrag uit het spel verwerpt
Dus stel ze hadden maar tot 250 gewisseld en daarna belegd dan hadden er 96 briefjes van -20 onbelegd gebleven.

De uiteindelijke maximale schade die ze met deze opdracht hadden kunnen oplopen was dan ook -1000
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1: Wisselgeld
« Reactie #65 Gepost op: 15-01-2018, 16:49:27 »
Dat begrijp ik. Ik denk dat ze aan de hand van  het aantal foto's wel konden beredeneren wanneer ze genoeg briefjes hadden, want ik neem aan dat ze bij de laatste keer wisselen geen nieuwe foto meer kregen.

Nu maakt wisselen van 20 naar 10 zo op het oog niet zoveel uit, maar ze zullen wel weer de hele markt over moeten om die tientjes te krijgen.

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1: Wisselgeld
« Reactie #66 Gepost op: 15-01-2018, 17:01:48 »
Dat begrijp ik. Ik denk dat ze aan de hand van  het aantal foto's wel konden beredeneren wanneer ze genoeg briefjes hadden, want ik neem aan dat ze bij de laatste keer wisselen geen nieuwe foto meer kregen.

Nu maakt wisselen van 20 naar 10 zo op het oog niet zoveel uit, maar ze zullen wel weer de hele markt over moeten om die tientjes te krijgen.
Die laatste wissel bepaalt of ze een positief bedrag halen.
Stoppen ze bij de 20 euro, dan kunnen ze maximaal 0 euro verdienen. 50 vakjes met 20 euro (=1000) minus 50 vakjes met -20 euro (=-1000)
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline kameel

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1: Wisselgeld
« Reactie #67 Gepost op: 15-01-2018, 17:03:14 »
Wat mij opviel na het terugkijken van deze opdracht (mollige acties of niet):
- Jan komt met het idee om te spreiden
- Jan, Stine en Olcay vinden, volgens de regie, vrij snel de eerste vrouw
- Om man 2 te vinden stelt Jan via de porto voor dat Ruben en groepje geld komen halen (snap dit zelf nog niet zo)
- Jan, Olcay en Stine hebben vervolgens enorme schijt aan Simone, en zoeken rustig door naar de slager-meneer
- Negeren daarbij Simone die wilt dat iedereen terugkomt naar Art
- Tot zover zijn het voornamelijk Olcay, Stine en Jan die mensen vinden, Simone, Ruben en Loes zijn vooral door de porto aan het roepen en Emilio, Jean-Marc en Bella worden bijna buitenspel gezet in deze chaos
- Simone blijft roepen dat iedereen terug moet komen naar Art nadat de slager man (4 briefjes van 250) gevonden is
- Jan veranderd vervolgens het geslacht van de volgende persoon van vrouw naar man (dit veroorzaakt enorm veel chaos)
- Jean-Marc ziet de juiste persoon maar Emilio en Bella denken nog dat ze een man zoeken dus lopen er voorbij
- Nadat (eindelijk voor Simone) iedereen terug is bij Art, de eerste die zegt 'nee dat is een vrouw' is Emilio waarna Bella toevoegt dat het inderdaad een vrouw is
- Enige die wat tegen Jan zegt is Olcay, in de vorm van 'ik zei het toch!' waarna Jan steun krijgt van Loes dat Olcay rustig aan moet doen - niemand lijkt het Jan kwalijk te nemen dat hij hiermee aardig wat tijd verspild heeft
- Nadat deze vrouw gevonden is vinden Simone, Loes en Ruben de enalaatste persoon, maar Jan, Olcay en Stine hebben ineens het geld en er wordt weer ontzettend veel tijd verspilt aan elkaar vinden, Simone, Loes en Ruben lopen naar Art en worden dan teruggeroepen naar de walnoten man.
- Loes let erg op de tijd (Art zei dat we minder dan 10 minuten hadden), maar denkt wel dat de enalaatste de laatste is
- Onderschept door Olcay die heel stellig roept dat er 10tjes nodig zijn
- Ruben vindt de laatste persoon
- Als ze bij het bord staan, Jan staat in het midden, doet niks om briefjes te verspreiden en eigent zich de pot punaises toe
- Simone probeert wat briefjes te verspreiden zodat meer mensen kunnen helpen
- Loes zegt '2 per briefje' waar iedereen vrolijk in meegaat
- Wanneer de 2 per briefje opgeprikt worden doen Stine, Emilio, Jean en Bella het minst
- Jan en Ruben roepen nog 'huh waar zijn de andere briefjes, ik snap er niks van'
- Emilio zegt 'nee het moet 1 per briefje afgedekt', waarna hij zelf ook meehelpt om dit te verbeteren
- Ruben lijkt nog het hardst te werken om overal 1 briefje van te maken, waar Stine bij helpt en Simone ook

Mijn eigen conclusie uit dit hele verhaal:
- Jan doet aan tijdrekken
- Simone is vooral door de porto aan het roepen dat iedereen terug naar Art moet
- Emilio is spuit 11
- Jean-Marc en Bella dragen bizar weinig bij aan deze hele opdracht

- En Olcay heeft gekke molacties die vrij duidelijk zijn ::rofl::
« Laatst bewerkt op: 15-01-2018, 17:14:34 door kameel »

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1: Wisselgeld
« Reactie #68 Gepost op: 15-01-2018, 17:11:03 »
Wat mij opviel na het terugkijken van deze opdracht (mollige acties of niet):
- Jan komt met het idee om te spreiden
- Jan, Stine en Olcay vinden, volgens de regie, vrij snel de eerste vrouw
- Om man 2 te vinden stelt Jan via de porto voor dat Ruben en groepje geld komen halen (snap dit zelf nog niet zo)
- Jan, Olcay en Stine hebben vervolgens enorme schijt aan Simone die wilt dat iedereen naar Art komt, en zoeken rustig door naar de slager-meneer
- Negeren daarbij Simone die wilt dat iedereen terugkomt naar Art
- Tot zover zijn het voornamelijk Olcay, Stine en Jan die mensen vinden, Simone, Ruben en Loes zijn vooral door de porto aan het roepen en Emilio, Jean-Marc en Bella worden bijna buitenspel gezet in deze chaos
- Simone blijft roepen dat iedereen terug moet komen naar Art nadat de slager man (4 briefjes van 250) gevonden is
- Jan veranderd vervolgens het geslacht van de volgende persoon van vrouw naar man (dit veroorzaakt enorm veel chaos)
- Jean-Marc ziet de juiste persoon maar Emilio en Bella denken nog dat ze een man zoeken dus lopen er voorbij
- Nadat (eindelijk voor Simone) iedereen terug is bij Art, de eerste die zegt 'nee dat is een vrouw' is Emilio waarna Bella toevoegt dat het inderdaad een vrouw is
- Enige die wat tegen Jan zegt is Olcay, in de vorm van 'ik zei het toch!' waarna Jan steun krijgt van Loes dat Olcay rustig aan moet doen - niemand lijkt het Jan kwalijk te nemen dat hij hiermee aardig wat tijd verspild heeft
- Nadat deze vrouw gevonden is vinden Simone, Loes en Ruben de enalaatste persoon, maar Jan, Olcay en Stine hebben ineens het geld en er wordt weer ontzettend veel tijd verspilt aan elkaar vinden, Simone, Loes en Ruben lopen naar Art en worden dan teruggeroepen naar de walnoten man.
- Loes let erg op de tijd (Art zei dat we minder dan 10 minuten hadden), maar denkt wel dat de enalaatste de laatste is
- Onderschept door Olcay die heel stellig roept dat er 10tjes nodig zijn
- Ruben vindt de laatste persoon
- Als ze bij het bord staan, Jan staat in het midden, doet niks om briefjes te verspreiden
- Simone probeert wat briefjes te verspreiden zodat meer mensen kunnen helpen
- Loes zegt '2 per briefje' waar iedereen vrolijk in meegaat
- Wanneer de 2 per briefje opgeprikt worden doen Stine, Emilio, Jean en Bella het minst
- Jan en Ruben roepen nog 'huh waar zijn de andere briefjes, ik snap er niks van'
- Emilio zegt 'nee het moet 1 per briefje afgedekt', waarna hij zelf ook meehelpt om dit te verbeteren
- Ruben lijkt nog het hardst te werken om overal 1 briefje van te maken, waar Stine bij helpt en Simone ook

Mijn eigen conclusie uit dit hele verhaal:
- Jan doet aan tijdrekken
- Simone is vooral door de porto aan het roepen dat iedereen terug naar Art moet
- Emilio is spuit 11
- Jean-Marc en Bella dragen bizar weinig bij aan deze hele opdracht

- En Olcay heeft gekke molacties die vrij duidelijk zijn ::rofl::
Daar wil ik nog aan toevoegen dat bij het neerleggen van de briefjes Jan direct de pot met punaises toe eigent. Daardoor gebruiken de andere kandidaten (in het begin) geen punaises.
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline kameel

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1: Wisselgeld
« Reactie #69 Gepost op: 15-01-2018, 17:13:45 »
Daar wil ik nog aan toevoegen dat bij het neerleggen van de briefjes Jan direct de pot met punaises toe eigent. Daardoor gebruiken de andere kandidaten (in het begin) geen punaises.
Klopt inderdaad ook ja! Ik zet het er nog even bij.  ::tandpastasmiley::

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1: Wisselgeld
« Reactie #70 Gepost op: 15-01-2018, 17:20:01 »
Die laatste wissel bepaalt of ze een positief bedrag halen.
Stoppen ze bij de 20 euro, dan kunnen ze maximaal 0 euro verdienen. 50 vakjes met 20 euro (=1000) minus 50 vakjes met -20 euro (=-1000)

Reken ik dan verkeerd? Ze moesten 100 vakjes bedekken, en ze hebben 200 tientjes. Je kan alle vakjes zowel met 100 twintigjes als met 200 tientjes bedekken.


Laat maar. Ze krijgen pas bij de laatste wissel die 200 tientjes. Dan zouden ze dus eerst 50 twintigjes hebben gehad. En daar zit ook de wisseltruc.
« Laatst bewerkt op: 15-01-2018, 17:25:45 door Bodejos »

Offline Jayq

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1: Wisselgeld
« Reactie #71 Gepost op: 15-01-2018, 17:26:35 »
Reken ik dan verkeerd? Ze moesten 100 vakjes bedekken, en ze hebben 200 tientjes. Je kan alle vakjes zowel met 100 twintigjes als met 200 tientjes bedekken.


Laat maar. Ze krijgen pas bij de laatste wissen die 200 tientjes. Dan zouden ze dus eerst 50 twintigjes hebben gehad.

Huh? Waar kun je 1000 euro wisselen in 200 briefjes van 10?
Dat wisselkantoor ga ik ook bezoeken!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1: Wisselgeld
« Reactie #72 Gepost op: 15-01-2018, 17:30:06 »
Het zijn 100 vakjes. Die worden in de opdracht allemaal, nou ja, behalve de vakjes die ze niet hebben gehaald, bedekt met 2 briefjes van 10.

100 maal 2 is 200. Maal 10 is 2000.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1: Wisselgeld
« Reactie #73 Gepost op: 15-01-2018, 17:31:12 »
Reken ik dan verkeerd? Ze moesten 100 vakjes bedekken, en ze hebben 200 tientjes. Je kan alle vakjes zowel met 100 twintigjes als met 200 tientjes bedekken.


Laat maar. Ze krijgen pas bij de laatste wissel die 200 tientjes. Dan zouden ze dus eerst 50 twintigjes hebben gehad. En daar zit ook de wisseltruc.
Ze hadden aan het begin 1000 Euro, dus dan hadden ze volgens mij 50 briefjes van 20 (=1000 Euro) en daarna 100 van 10 (=1000 Euro).
Ich bin ein Bärliner!

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1: Wisselgeld
« Reactie #74 Gepost op: 15-01-2018, 17:33:49 »
Huh? Waar kun je 1000 euro wisselen in 200 briefjes van 10?
Dat wisselkantoor ga ik ook bezoeken!

 ::rofl::

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1: Wisselgeld
« Reactie #75 Gepost op: 15-01-2018, 17:35:09 »
Waar komt het dan vandaan dat ze alle vakjes gaan bedekken met twee briefjes van 10?


Er zijn toch 100 vakjes met -20, als je die bedekt met 100 tientjes, dan zit je nog steeds op -1000.



Offline kameel

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1: Wisselgeld
« Reactie #76 Gepost op: 15-01-2018, 17:46:28 »
Het maximale bedrag wat ze kunnen verdienen deze opdracht is 1000 euro.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1: Wisselgeld
« Reactie #77 Gepost op: 15-01-2018, 17:48:58 »
Het maximale bedrag wat ze kunnen verdienen deze opdracht is 1000 euro.

Precies. De uitleg op de officiële site:

Citaat van: wieisdemol.nl
Er zijn honderd vakjes met daarin min 20 euro biljetten. De bedoeling is dat de kandidaten al de vakjes gaan bedekken met plus bedragen. Als ze het gekregen 1000 euro biljet van Art maar vaak genoeg wisselen hebben ze voldoende plusbiljetten om het mingeld te bedekken en verdienen de kandidaten 1000 euro voor de pot. Om de kandidaten op weg te helpen krijgen ze een foto van één marktkoopvrouw.

Je moet niet de (logische) fout maken dat je -20 pas geneutraliseerd hebt met twee briefjes van 10 euro of een briefje van 20 euro. Natuurlijk is dit een ideale vooraf ingebakken mogelijkheid voor de Mol om te saboteren.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1: Wisselgeld
« Reactie #78 Gepost op: 15-01-2018, 17:50:04 »
Waar komt het dan vandaan dat ze alle vakjes gaan bedekken met twee briefjes van 10?


Er zijn toch 100 vakjes met -20, als je die bedekt met 100 tientjes, dan zit je nog steeds op -1000.



Als je -€20 bedekt met een briefje van €10 is de -€20 niet meer zichtbaar en dus niet meer relevant. Het bedekken met twee briefjes hebben ze zelf bedacht.

Je moet niet de (logische) fout maken dat je -20 pas geneutraliseerd hebt met twee briefjes van 10 euro of een briefje van 20 euro. Natuurlijk is dit een ideale vooraf ingebakken mogelijkheid voor de Mol om te saboteren.
Het rare van deze 'neutralisatie'-gedachte is dat als je er 2x €10 op legt je op €0 uitkomt en dus alsnog niks zou binnenhalen voor de pot.
« Laatst bewerkt op: 15-01-2018, 17:52:44 door Rat »

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1: Wisselgeld
« Reactie #79 Gepost op: 15-01-2018, 17:50:37 »
Dan is degene die op het idee kwam om de vakjes met 2 tientjes te bedekken, flink in de fout gegaan.

Ik heb Art bij het opnieuw bekijken van de opdracht ook niet horen zeggen dat die -20 moest worden gecompenseerd naar nul. En daar is de groep, of in elk geval een aantal van hen, klaarblijkelijk wel vanuit gegaan.