Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Niets is wat het lijkt  (gelezen 78426 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Niets is wat het lijkt
« Reactie #160 Gepost op: 28-01-2018, 12:34:27 »
Ik denk overigens dat een bepaalde weg wel zou zijn geeindigd bij een finale vrijstelling. Waarschijnlijk de nee kant. Ik vond het vreemd dat er gesproken werd over een finale vrijstelling die je uiteindelijk niet kon winnen.
Nou, in feite kon je jezelf een weg naar de finale ''banen''. Als je bij die vragen van Art om je heen had gekeken, en op dat moment een van de andere kandidaten had zien langslopen, EN je koppelde die persoon na de verklaring van Art aan de (identiteit van) de mol, dan had je voor de rest van het spel alleen die persoon in de gaten hoeven te houden. Alles bij elkaar bezorgt dat je min of meer een vrijstelling, of beter gezegd een soort vrijgeleide, naar de finale.


Aan de andere kant: ''langs zien komen'' kan zoals boven gesuggereerd, inderdaad verwijzen naar het ''langs flitsen'' van de naam van de mol.

Dat betekent dat Art ook de waarheid spreekt als hij zegt dat de mol bij allemaal is langsgekomen, dus als naam en niet als persoon. En de vermommingen zoals die hier in het topic voorbij zijn gekomen, zouden dan helemaal geen vermommingen hoeven te zijn. Maar dat laatste staat dan weer haaks op de verklaring van de productie dat ze geen nep-hints in het programma zouden stoppen.

Offline sarafouk1

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Niets is wat het lijkt
« Reactie #161 Gepost op: 28-01-2018, 12:36:27 »
De mol is inderdaad als laatste gegaan, gezien dagboek van de mol. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat de laatste die wij zien de mol is.

Maar kunnen wij iets mee met de opmerking: "Na de laatste kandidaat is het voorbij. Bijna. Want nu moet ik net zo verrast zijn, net zo perplex als de anderen, als Art ons vertelt wat zojuist is gebeurd. “Meen je dat?”. “Echt, de Mol liep gewoon langs ons en niemand heeft dat gezien?” “Zo, die durft”. En dat klopt. Ik durfde wel. Ik moest. Want ik ben de Mol"

1. Wie reageerde primair en wie deed zijn/haar best om verrast te kijken?
2. Wie zei; 'Zo die durft'. Die kunnen wij afstrepen als mol?

En ik vind het wel goed gevonden van dat Art zei: De mol is bij jullie allemaal geweest, terwijl in de dagboek van de mol staat dat alleen bij eenn 'ja' moest gaan lopen. Alleen Stine zei 'nee'. De mol hoefde dus niet te gaan lopen. Ai....Stine dus toch de mol?


---
Citaat van: Bodejos link=topic=62385.msg2091851#msg2091851

Aan de andere kant: ''langs zien komen'' kan zoals boven gesuggereerd, inderdaad verwijzen naar het ''langs flitsen'' van de naam van de mol.


Dus naast het langs lopen van de mol zelf, ook nog een naam laten flitsen bedoel je.
« Laatst bewerkt op: 28-01-2018, 12:39:35 door Lukie4, Reden: 2 berichten samengevoegd en quote gefixt »

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Niets is wat het lijkt
« Reactie #162 Gepost op: 28-01-2018, 12:42:04 »
De aflevering heette "Vooruitzicht". Als de kandidaten voor hun uit hadden gekeken, hadden ze Art in het zicht. Je zou dan bijna denken dat Art de mol is.

 >:D  >:D

Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Niets is wat het lijkt
« Reactie #163 Gepost op: 28-01-2018, 12:43:12 »
Zou het niet kunnen dat de mol gewoon zonder vermomming is langsgelopen? De kandidaten zijn zo gefocussed op de vragen dat de aandacht naar niets anders uit gaat.
Niets is wat het lijkt!

Ken je dit filmpje? Selective attention...

Offline SpacyColours

  • Winnaar De Mol pool 2018, Winnaar Survivor 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Time's Person of the Year 2006
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Niets is wat het lijkt
« Reactie #164 Gepost op: 28-01-2018, 12:50:57 »
Zou het niet kunnen dat de mol gewoon zonder vermomming is langsgelopen? De kandidaten zijn zo gefocussed op de vragen dat de aandacht naar niets anders uit gaat.
Dan zou de kans wel erg groot zijn dat iemand gewoon bij toeval de mol langs ziet lopen. Die zou dan direct herkend worden. Terwijl als de mol vermomd is, kan het nog zijn dat iemand wel naar diegene kijkt maar diegene niet herkent omdat diegene zich daar niet op focust.

Hetzelfde als Horace Cohen in seizoen 11, die keek toevallig de mol in de bus recht aan en dacht zelfs een pruik te herkennen, maar omdat hij gefocust op de opdracht was, herkende hij hem toch niet. Terwijl als de mol geen vermomming had aangehad, was het meteen over en uit geweest.
Sky might be falling but remember you can fly

Offline Chowi

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Mol WIDMO2022
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Niets is wat het lijkt
« Reactie #165 Gepost op: 28-01-2018, 12:59:32 »
Ik heb even een visuele voorstelling gemaakt van de beslisboom en de keuzes van de kandidaten - die we zeker kunnen weten. Misschien kan iemand er iets mee!


https://i.imgur.com/eqUa33h.png

En verder, terwijl Stine aan de tafel staat loopt er iemand langs die ook nog eens zwaait en out of focus is...



Dit is toch gewoon Ruben?!  ::oink::
« Laatst bewerkt op: 28-01-2018, 13:01:12 door Chowi »

Offline AnnaNiem

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Niets is wat het lijkt
« Reactie #166 Gepost op: 28-01-2018, 13:06:03 »
Maar dat kunnen de kandidaten ook concluderen, zeker als het spel bij Art, achter elkaar werd opgenomen. Je moet ze dan allemaal uit elkaar houden zodat de Mol niet gemist wordt in de groep of bij de kamergenoot.

Verder staat in het dagboek dat het een Mol is die wil durven. Maar dat rijmt niet met Stine, ze bleef aan de grond bij het paragliden en ging ook niet aan de rode draad hangen. Niets is wat het lijkt kan dus ook op Simone slaan die liegt bij de vraag of ze de Mol is. Want Simone zie je wat angst overwinnen bij deze activiteiten.

Offline Quuipo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Niets is wat het lijkt
« Reactie #167 Gepost op: 28-01-2018, 13:10:43 »
Ik heb even een visuele voorstelling gemaakt van de beslisboom en de keuzes van de kandidaten - die we zeker kunnen weten. Misschien kan iemand er iets mee!



dank u  chowi!  ::bravo::
« Laatst bewerkt op: 28-01-2018, 13:15:46 door Quuipo »

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Niets is wat het lijkt
« Reactie #168 Gepost op: 28-01-2018, 13:12:28 »
Ik weet niet zeker of de mol als laatste zal gaan, omdat hij/zij daarvoor dus rondloopt in het park. De kandidaten gaan die puzzel dan toch ook maken na uitleg Art? En aan elkaar vragen: hoe laat ging jij? waar was jij tijdens deze opdracht? Etc. Om dit te kunnen laten slagen moeten ze dus allemaal uit elkaar gehaald zijn, voor een even lange tijd. En geen kans hebben gehad elkaar tegen het lijf te lopen.

En dank voor het overzicht Chowi  ::bravo:: Ik heb het hier ook voor me liggen op papier, na het kijken van de opdracht voor de tweede maal. Simone vind ik dus verdacht hierin, als enige de weg langs de vraag met de Mol. Die kan ze later met JA beantwoordt hebben? Kunnen ze trouwens allemaal gedaan heb natuurlijk.....Moeilijk seizoen dit, en oh zo leuk!!
« Laatst bewerkt op: 28-01-2018, 13:14:55 door Juuls247 »
Meer L

Offline hamsterdam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Niets is wat het lijkt
« Reactie #169 Gepost op: 28-01-2018, 13:14:44 »
De beslisboom bij chowi laat volgens mij ook vrij duidelijk zien dat je ook via de weg die Stine neemt (niet willen weten wie de mol is) ook bij de vraag “ben jij de mol?” Uit had kunnen komen:  Wanneer je geen jokers wilt stelen krijg je die vraag (is nu leeg omdat we niemand die keuze hebben zien maken).


Offline SpacyColours

  • Winnaar De Mol pool 2018, Winnaar Survivor 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Time's Person of the Year 2006
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Niets is wat het lijkt
« Reactie #170 Gepost op: 28-01-2018, 13:34:12 »
Dit is toch gewoon Ruben?!  ::oink::
Het is Jan... Kooijman!




Ik had al verwacht dat Stine "Nee" zou zeggen bij de vraag "Wil je nu al weten die de mol is"? Niet omdat ze de mol is, maar omdat zij iemand is die zich niet snel laat verleiden, en nieuwsgierig is naar wat er gebeurt als ze een onconventioneel antwoord geeft.
Sky might be falling but remember you can fly

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Niets is wat het lijkt
« Reactie #171 Gepost op: 28-01-2018, 13:35:07 »
Ik ga ervan uit dat het schema hoe dan ook steeds uitkomt op de vraag "GV of 5.000?", dus ook bij 'geen jokers stelen' en 'ik ben de mol'. Dat maakt het wmb niet een heel spannende opdracht, de spanning zit m uiteraard in het vlakbij langsgaan van de mol  :D

Offline SpacyColours

  • Winnaar De Mol pool 2018, Winnaar Survivor 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Time's Person of the Year 2006
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Niets is wat het lijkt
« Reactie #172 Gepost op: 28-01-2018, 13:37:12 »
Ik ga ervan uit dat het schema hoe dan ook steeds uitkomt op de vraag "GV of 5.000?", dus ook bij 'geen jokers stelen' en 'ik ben de mol'.
Dat moet haast wel inderdaad, aangezien opdracht 3 daar vanaf hangt.
Sky might be falling but remember you can fly

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Niets is wat het lijkt
« Reactie #173 Gepost op: 28-01-2018, 13:46:20 »
Ik had al verwacht dat Stine "Nee" zou zeggen bij de vraag "Wil je nu al weten die de mol is"? Niet omdat ze de mol is, maar omdat zij iemand is die zich niet snel laat verleiden, en nieuwsgierig is naar wat er gebeurt als ze een onconventioneel antwoord geeft.

Dat had ik ook. Ik zie in haar geen mol, maar was niet verrast door haar "Nee". Omdat ze het veel interessanter vindt om met haar enorme vakkennis te proberen de mol te ontmaskeren.

Offline moldraad

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Niets is wat het lijkt
« Reactie #174 Gepost op: 28-01-2018, 14:13:24 »
Wat mij opvalt aan de foto's aan de tafel:
foto's met zon en Art rug naar fontein/vijver : Stine - Jan (en Emilio, maar die is er nu uit) = "zongroep"
foto's met bewolkt/regen en Art met rug naar plantsoen: Ruben - Simone - Loes - Olcay"  =  "regen/bewolktgroep"
Aangezien op de laatste groepsfoto, waarop Art zegt dat de mol is vlak langs gelopen, Stine - Jan - Emilio - Ruben - Simone allen een (regen-)jas aan hebben, doet mij vermoeden dat de "regengroep"het LAATST aan de beurt waren.

Bovenstaande gecombineerd met de verwachting dat de mol als eerste of laatste aan de beurt moet zijn geweest
(ik vermoed als laatste, omdat de "zongroep" n.l. Jan en Stine nu nog maar uit 2 personen bestaat), is vlgs mij de
grootste kans dat de mol in de "regengroep" te vinden is. Is mijn redenatie plausible?

Nog een vraagje : kan iemand inzoomen op het horloge van Art bij de beurten van Ruben, Olcay en Emilio?
Ik denk dat dan de tijden te lezen moeten zijn, zodat we de volgorde beter kunnen bepalen.


Offline kevin174

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Niets is wat het lijkt
« Reactie #175 Gepost op: 28-01-2018, 14:22:44 »


Sorry voor de slechte kwaliteit, maar dit zijn twee plaatjes die wat van elkaar en van Simone weg hebben (de rode paraplu doet ook al wat). Al heb ik ook wat Ruben look-a-likes gezien.

Offline Thingy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Niets is wat het lijkt
« Reactie #176 Gepost op: 28-01-2018, 14:35:36 »
Het is Jan... Kooijman!




Ik had al verwacht dat Stine "Nee" zou zeggen bij de vraag "Wil je nu al weten die de mol is"? Niet omdat ze de mol is, maar omdat zij iemand is die zich niet snel laat verleiden, en nieuwsgierig is naar wat er gebeurt als ze een onconventioneel antwoord geeft.

Of is het iemand vd productie? Omdat ik in andere posts zie dat hij ergens anders ook in beeld was.  Die dan hier voor het idee bij mol Stine langsloopt (misschien was ze zelf benieuwd of ze een voorbijganger op zou merken)
durf niemand meer weg te strepen, dankzij Jan

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Niets is wat het lijkt
« Reactie #177 Gepost op: 28-01-2018, 14:35:46 »
[...]Bovenstaande gecombineerd met de verwachting dat de mol als eerste of laatste aan de beurt moet zijn geweest[...]
Kan iemand me dat uitleggen? Ik zie geen enkele reden waarom de mol per sé als eerste of laatste aan de beurt moet zijn geweest.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Niets is wat het lijkt
« Reactie #178 Gepost op: 28-01-2018, 14:47:22 »
Het is wat makkelijker voor de mol als hij als eerste of als laatste is in het geval dat hij zich moet omkleden. Maar de volgorde kan alsnog in de regie zijn veranderd.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Quuipo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 2: Niets is wat het lijkt
« Reactie #179 Gepost op: 28-01-2018, 15:17:41 »
waarom eigenlijk?

want waarom gaan we ervan uit dat bij de start van deze opdracht iedereen in een groep was oid, dus dan kan zien wie er 1 voor 1 wordt weggeroepen? misschien zat iedereen wel apart ergens en werd om de beurt weggeroepen en weer apart teruggezet?

nb: mss was mol helemaal niet zo erg vermomd (alleen een andere jas ofzo), denk niet dat die verkleedpartij al te ingewikkeld was?