Ik heb geprobeerd iets op te maken uit de tekens op de muur. Niet alle tekens zijn even duidelijk, maar ik kom tot het volgende:
Op de muur bij de kandidaten:
Gnh3sGs DE& [zeis] [omgekeerd kruis] H
Op de muur bij de enveloppen:
Gnh3sGs3n
RsGsh8o2n
Het begin van beide reeksen (de eerste 7 karakters) is identiek, dus het leek me iets belangrijks. Als ik sommige karakters nèt iets anders lees:
3 = m (kwartslag gedraaid)
E = M (kwartslag gedraaid)
m of M = mol
s = s of s = is
D = de
lees ik de reeks bij de kandidaten als volgt:
Gnh3sGs DE& [zeis] [omgekeerd kruis] H
G en H mols, G is de mol samen met HDat de H voor Ruben staat, blijkt denk ik genoeg uit de zeis en het omgekeerde kruis: magere Hein. De G kan alleen maar op Gülsen slaan, al heb ik daar geen extra aanwijzing voor gevonden.
Bij de enveloppen kom ik er niet helemaal uit, ook omdat ik sommige karakters op de onderste regel niet helemaal kan thuisbrengen. Maar het zou zoiets kunnen zijn als:
Gnh3sGs3n
RsGsh8o2n
G en H mols, G is mol en R is G’s… waarna de zin eindigt op “tweeën”. Van de R en de G op de onderste regel ben ik niet zeker.
De combinatie
Gnh komt ook op 2 andere plekken terug, meer aan de voorkant (ze staan dan apart), dus in totaal 4x. Een andere karakterreeks geeft mogelijk ook aan dat er 2 mollen zijn. De hele reeks is niet te zien, maar hij eindigt op
2mlss..! Verder is ook
2lm zichtbaar aan de voorkant.
Aan de overkant bij Art is het lettertype van het schrift op de muur duidelijk anders. Het lijkt erop dat daar meer het Georgische schrift is gebruikt. Wat opvalt is dat er 2 letters zijn die apart in
groen op de muur staan. De
G (heel groot in beeld als Loes de overkant haalt) en de
h (achter Art als hij de enveloppen opent). Opnieuw de G en de H dus.
Verder staat er in het shot van Loes linksboven in beeld:
Wish you
11:11
Op 11:11 in de opdracht zien we de groep in beeld op het andere gebouw.
Ruben en Olcay hebben hun zonnebril afgedaan, en in de hand. Aan het begin als Art de opdracht uitlegt, zie je bij beiden datzelfde beeld:
zonnebril af en in de hand. Loes en Stine dragen ook een zonnebril, maar hebben hem op hun hoofd (Stine), of aan hun broek of shirt (Loes).
Over de titel van de opdracht: Olcay hangt als ze naar de overkant gaat aan een rode bevestiging, bij Ruben is dat niet te zien (we zien alleen heel even de lichtgroene gesp). Ruben heeft wel een rood truitje aan in dezelfde kleur. Simone heeft trouwens ook rood. De rest heeft blauw. N.B.: op 11:11 in de aflevering horen we Jan zeggen: “Olcay en Simone”.
Wat me verder opviel bij deze opdracht: envelop 2 steekt vanaf het begin iets boven de lijn uit. Bij Emilio is dat nog steeds het geval. Maar als Olcay aan de beurt is, zien we de envelop net als de rest gewoon bungelen. Heeft ze soms even aan de enveloppen gevoeld? Als zij (een van) de mol(len) is zou dat betekenen dat de mol hier blijkbaar geen voorkennis had over de juiste envelop. Dat zou ook het toneelstukje van Ruben verklaren: ze wisten niet zeker of de juiste envelop al naar de overkant was. De kandidaten konden in elk geval het voorste deel van de enveloppen gewoon zien hangen (op een gegeven moment goed te zien achter Rubens rechter schouder).
Als laatste: Art haalt de 5.000 euro uit een zo te zien ongevouwen envelop. Ook de biljetten zelf lijken ongevouwen. Die komen dus waarschijnlijk
niet uit de envelop van Olcay, die had haar envelop in vieren gevouwen (is ergens te zien als ze aan de overkant staat te kijken hoe de rest het doet). Jan had hem in de lengte gevouwen (idem). Of en hoe Emilio zijn envelop gevouwen heeft, heb ik niet kunnen vinden.