Mijns inziens is de enige echte taak/core business van de mol niet ontdekt worden (geen of zo min mogelijk verdenking op zich laden).
Als dat zo is dan bekijken wij het spel echt totaal anders.
De taak van de mol in het spel "wie is de mol" uis het saboteren van de opdrachten.
De taak van de mol in het televisieprogramma dat het spel in beeld brengt, is meehelpen spannende televisie maken, en daarbij is het van belang om niet ontdekt te worden.
Maar om een spannend televisieprogramma te maken, moet eerst het spel kloppen. Dus het spel komt wat mij betreft éérst. Ergo: de mol wil in de
eerste plaats geen geld verdienen (om te zorgen dat het spel werkt), en in de
tweede plaats niet ontdekt worden (om te zorgen dat productie van dit spel een mooi televisieprogramma kan bouwen. Dus als het een strijdig is met het ander, kies je voor het spel. Als je dan ontdekt wordt, kan productie dat nog wel maskeren (zie Anne-Marie).
Simone ging als laatste, dus dat zou ook best mols kunnen zijn.
Goeie. Als je inderdaad zeker bent dat degene die eventueel nog na jou kunnen gaan, echt niet meer gaan (ik weet niet of Stine en Ruben eventueel nog mochten beslissen om tóch te gaan), dan kun je veilig gaan. Als de juiste envelop nog aan deze kant was geweest.
Maar als Simone als laatste was, dan was de juiste envelop dus al aan de overkant.
PS ik ga er altijd van uit dat de mol weet welke envelop de juiste is. Ook als er al een aantal weg zijn.