Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Rode draad  (gelezen 29183 keer)

Offline Lukie4

• winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Rode draad
« Reactie #20 Gepost op: 27-01-2018, 21:42:02 »
yup
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Nijntjelief

• Forumlid
  • We mogen weer!
« Reactie #21 Gepost op: 27-01-2018, 21:53:57 »
was het geld al weg toen de mol bij de enveloppen kwam? Dat zou Jan uitsluiten?

Offline Whiskers

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #22 Gepost op: 27-01-2018, 21:58:40 »
was het geld al weg toen de mol bij de enveloppen kwam? Dat zou Jan uitsluiten?
Waarom zou de mol het geld mee naar de overkant willen nemen?
En als het klopt wat Emilio zei/dacht (dat er inhoud in zijn envelop zat), dan sowieso niet.

Offline Tristan

• Forumlid
  • Niet mokken... of toch wel?
« Reactie #23 Gepost op: 27-01-2018, 22:00:28 »
Waarom zou de mol het geld mee naar de overkant willen nemen?
En als het klopt wat Emilio zei/dacht (dat er inhoud in zijn envelop zat), dan sowieso niet.
Zou in de 'lege' enveloppen niet een kartonnetje o.i.d. zitten, juist om te voorkomen dat een kandidaat een dikke(re) envelop meeneemt?
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Heinz

• Forumlid
  • Proost, Heinz!
« Reactie #24 Gepost op: 27-01-2018, 22:01:55 »
Heerlijk dat er weer eens zo'n enge opdracht gespeeld wordt!

Offline Naty

• Forumlid
  • "Min geld telt niet."
« Reactie #25 Gepost op: 27-01-2018, 22:02:36 »
Zou in de 'lege' enveloppen niet een kartonnetje o.i.d. zitten, juist om te voorkomen dat een kandidaat een dikke(re) envelop meeneemt?
Dat lijkt mij ook. Zo makkelijk geven ze 5000 euro niet weg lijkt me  ::rofl::
Gesneuvelde favoriete halve finalisten: 2008: Patrick | 2009: Dennis | 2012: Tim | 2014: Tycho | 2015: Chris

Offline Whiskers

• Forumlid
« Reactie #26 Gepost op: 27-01-2018, 22:04:18 »
Zou ik als productie wel doen ja. Daarom schreef ik ook Als en Dacht er expliciet bij  ;)
En blijft staan: waarom zou de mol de envelop met het geld willen meenemen? Enige reden die ik kan bedenken is als "wisselgeld" voor komende opdrachten. Maar dan zou wel extreem flauw zijn, zeker met zo'n hoog bedrag..

Offline Daisy

• Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
« Reactie #27 Gepost op: 27-01-2018, 22:11:05 »
Kan me niet voorstellen dat de Mol geld meeneemt, dat zou met 5000 euro idd zeer flauw zijn. Dit sluit eigenlijk alleen Jan uit (die ik toch al niet verdacht), als Jan al met puur geluk de goede envelop kiest.

Lastige opdracht daarom om mols gedrag uit te halen, denk niet dat de Mol hier veel kon, behalve lang wachten en hopen dat de envelop blijft hangen.

Offline littlemindy

• Forumlid
« Reactie #28 Gepost op: 27-01-2018, 22:13:49 »
Lang wachten als Mol en dan uiteindelijk wél gaan om kandidaats over te komen (terwijl alleen de Mol weet dat het dan toch niet meer uitmaakt).

Brengt me weer dichter bij Simone.

Stine zie ik eerder als molgedrag om zichzelf verdacht te maken.

Ruben leek me serieus angstig.

anoniem 24971

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 27-01-2018, 22:14:18 »
Als dat ongelukje van Simone niet bewust was zou ik als crew echt nog eens goed kijken naar de veiligheid tijdens zulke opdrachten. Werkelijk waar levensgevaarlijk en zeg maar gerust dat het programma moet opdoeken als er iemand van die hoogte naar beneden valt.

Offline Erik Leppen

• Forumlid
  • Follow the molpunten
« Reactie #30 Gepost op: 27-01-2018, 22:33:48 »
een mol zou deze opdracht trouwens wel gewoon kunnen doen. Verkeerde envelop kiezen of gewoon omdat die het heel gaaf vindt.
Euh, nee. Het is 5000 euro. Als er één moment in WIDM2018 tot nu toe is geweest waarbij je als mol absoluut géén geld wil verdienen, dan is het hier.

Hoe gaaf het ook is. Jammer dan. De taak van de mol is de pot laaghouden.

Als ik de mol zou zijn, dan ga ik alleen als de juiste envelop buiten mijn controle om al aan de overkant is, om kandidaats over te komen. Dat is namelijk de enige manier waarop je geen positief effect op de pot kan hebben (wat uiteindelijk de enige taak van de mol is).

Als de juiste envelop er nog hangt, en je pakt de verkeerde envelop, dan vergroot je de kans dat degene na jou de juiste envelop pakt. Je werkt op die manier mee aan het verdienen van 5000 euro. Dat wil je als mol niet. Dan zou ik een Ruben'tje doen en proberen te gaan maar uiteindelijk toch niet durven (liefst, uiteraard, met de juiste envelop).

Dus wat mij betreft gaat de mol alleen als de goede envelop al aan de overkant is.

(Daaruit volgt bovendien: Jan is niet de mol.)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Whiskers

• Forumlid
« Reactie #31 Gepost op: 27-01-2018, 22:40:49 »
Euh, nee. Het is 5000 euro. Als er één moment in WIDM2018 tot nu toe is geweest waarbij je als mol absoluut géén geld wil verdienen, dan is het hier.

Hoe gaaf het ook is. Jammer dan. De taak van de mol is de pot laaghouden.

Als ik de mol zou zijn, dan ga ik alleen als de juiste envelop buiten mijn controle om al aan de overkant is, om kandidaats over te komen. Dat is namelijk de enige manier waarop je geen positief effect op de pot kan hebben (wat uiteindelijk de enige taak van de mol is).

Als de juiste envelop er nog hangt, en je pakt de verkeerde envelop, dan vergroot je de kans dat degene na jou de juiste envelop pakt. Je werkt op die manier mee aan het verdienen van 5000 euro. Dat wil je als mol niet. Dan zou ik een Ruben'tje doen en proberen te gaan maar uiteindelijk toch niet durven (liefst, uiteraard, met de juiste envelop).

Dus wat mij betreft gaat de mol alleen als de goede envelop al aan de overkant is.

Mijns inziens is de enige echte taak/core business van de mol niet ontdekt worden (geen of zo min mogelijk verdenking op zich laden).

Offline Lukie4

• winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Als je alles geeft, verlies je niets
« Reactie #32 Gepost op: 27-01-2018, 22:40:51 »
was het niet Kees die wel van die toren ging en daar later over zei: "dat wilde ik sowieso doen" ?
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Luc

• Forumlid
« Reactie #33 Gepost op: 27-01-2018, 22:43:32 »
De mol kan hier niet veel doen. Hij zal wel weten welke enveloppe de juiste is maar kan geen kandidaat beletten die te nemen. Het verstandigste is gewoon naar de overkant gaan als de juiste enveloppe al weg is om zich niet verdacht te maken.

Offline suuuus

• Forumlid
« Reactie #34 Gepost op: 27-01-2018, 22:45:38 »

Simone ging als laatste, dus dat zou ook best mols kunnen zijn. Ik denk dat je Jan zeker kunt afschrijven hierdoor idd. En Emilio was tweede, als hij echt het geld had zou iedereen na hem het nog kunnen zijn

Offline Erik Leppen

• Forumlid
  • Follow the molpunten
« Reactie #35 Gepost op: 27-01-2018, 22:48:10 »
Mijns inziens is de enige echte taak/core business van de mol niet ontdekt worden (geen of zo min mogelijk verdenking op zich laden).
Als dat zo is dan bekijken wij het spel echt totaal anders.

De taak van de mol in het spel "wie is de mol" uis het saboteren van de opdrachten.

De taak van de mol in het televisieprogramma dat het spel in beeld brengt, is meehelpen spannende televisie maken, en daarbij is het van belang om niet ontdekt te worden.

Maar om een spannend televisieprogramma te maken, moet eerst het spel kloppen. Dus het spel komt wat mij betreft éérst. Ergo: de mol wil in de eerste plaats geen geld verdienen (om te zorgen dat het spel werkt), en in de tweede plaats niet ontdekt worden (om te zorgen dat productie van dit spel een mooi televisieprogramma kan bouwen. Dus als het een strijdig is met het ander, kies je voor het spel. Als je dan ontdekt wordt, kan productie dat nog wel maskeren (zie Anne-Marie).

Simone ging als laatste, dus dat zou ook best mols kunnen zijn.
Goeie. Als je inderdaad zeker bent dat degene die eventueel nog na jou kunnen gaan, echt niet meer gaan (ik weet niet of Stine en Ruben eventueel nog mochten beslissen om tóch te gaan), dan kun je veilig gaan. Als de juiste envelop nog aan deze kant was geweest.

Maar als Simone als laatste was, dan was de juiste envelop dus al aan de overkant. :)

PS ik ga er altijd van uit dat de mol weet welke envelop de juiste is. Ook als er al een aantal weg zijn.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Whiskers

• Forumlid
« Reactie #36 Gepost op: 27-01-2018, 22:50:41 »
Als dat zo is dan bekijken wij het spel echt totaal anders.

----- knip-----

PS ik ga er altijd van uit dat de mol weet welke envelop de juiste is. Ook als er al een aantal weg zijn.
Dat klopt dan wel ja, dat wij een andere visie op het spel hebben. Een mol die binnen de kortste keren ontdekt wordt door iedereen zorgt niet voor een leuk spel, noch voor leuke tv.
« Laatst bewerkt op: 27-01-2018, 22:51:49 door Lukie4, Reden: quote ingekort voor leesbaarheid van het forum »

Offline loetjef

• Forumlid
« Reactie #37 Gepost op: 27-01-2018, 22:51:14 »

Hier ben ik het mee eens. Daaruit volgt logischerwijs ook dat de mol zal proberen als een van de laatsten te gaan. Daarbij vind ik het ook een molpuntje minder voor Stine: zij besloot niet te gaan zónder ook maar een blik te hebben geworpen op die enveloppen. Zo weet ze dus niet eens hoe de opdracht ervoor staat.

Edit: woordje "niet"vergeten
« Laatst bewerkt op: 27-01-2018, 22:57:04 door loetjef »

Offline BigBoots

• Forumlid
« Reactie #38 Gepost op: 27-01-2018, 22:52:08 »
De enveloppe dat Ruben pakt, voordat hij besluit toch niet te gaan, wordt niet teruggehangen. Als het een molse actie was, dan had hij eerder de enveloppe met geld van de waslijn kunnen plukken. (Wat wel heel erg verdacht zou zijn als de rest wel ging)
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Whiskers

• Forumlid
« Reactie #39 Gepost op: 27-01-2018, 22:53:55 »
Hier ben ik het mee eens. Daaruit volgt logischerwijs ook dat de mol zal proberen als een van de laatsten te gaan. Daarbij vind ik het ook een molpuntje minder voor Stine: zij besloot te gaan zónder ook maar een blik te hebben geworpen op die enveloppen. Zo weet ze dus niet eens hoe de opdracht ervoor staat.
Ze besloot NIET te gaan bedoel je  ;)