Auteur Topic: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers  (gelezen 45144 keer)

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #160 Gepost op: 9-02-2018, 06:30:03 »
Viel me nu pas op dat Simone aanvankelijk ook niet streept maar woorden aanwijst voor anderen om te strepen. Pas na enkele woorden aangewezen te hebben, gaat ze zelf met een roller aan de slag. Dan doet ze hetzelfde als Stine, ze slaat letters over en treuzelt bij woorden (Is het groepsfoto of groepsfotoS? bv). Als ze de zin zoeken doet ze eigenlijk helemaal niet mee.

Dacht dat ze Tbilisi als woord opwierp maar dat doet ze eigenlijk niet, ze stelt de vraag of het een woord is. Olcay gaat er meteen in mee met 'ja dat is een woord'. Vanuit mijn tunnel denk ik toch dat Simone het zo op een goede manier ingebracht heeft. De kracht van suggestie, ze stelt de vraag bijna als constatering en er is altijd wel iemand die het op zal pakken als 'oh ja, dat is vast een woord'.

Offline Latopa

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #161 Gepost op: 10-02-2018, 07:45:20 »
Simone oppert het woord Tblisi als vraag. Waarom doet ze Dit?
1. Als kandidaat en ze vraagt het zich echt af. Maar waarom zegt ze dan niet meteen dat het maar een vraag was en geen constatering? Pas na enkele minuten als de tijd bijna op is, vraagt ze het nog een keer. Deze mogelijkheid valt voor mij dus af.
2. Als kandidaat om de mol te testen. Olcay reageert en vertraagd hiermee het proces zodanig dat er geen tijd meer is om de puzzel op te lossen. Je zou hieruit kunnen concluderen dat Olcay de mol is. Maar dan zou Simone Olcay ontzettend moeten gaan verdenken. Simone zit ik Jan en Ruben en verdenkt Olcay niet, dit is gek. Deze optie valt voor mij dus ook af.
3. Als mol en het werkt, want Olcy reageert en helpt hiermee Simone met deze mol actie.

Olcay is echter ook niet gek. Waarschijnlijk reageert ze om te testen of Simone dit als kandidaat oppert of als mol. Door heel stellig te zeggen dat Tblisi inderdaad een woord is zonder directe reactie van Simone, Hiermee wordt haar verdenking op Simone versterkt. Door later te zeggen dat ze niet meer weet wie Tbllisi heeft geopperd en dat ze het misschien wel zelf gedaan heeft plaatst ze de verdenking op zich zelf, dit zou een mol natuurlijk nooit doen.

Kortom: Simone is de mol en Olcay verdenkt haar.


Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #162 Gepost op: 10-02-2018, 09:43:23 »
Nog een mogelijke zienswijze op de zin “Streepte de mol de mol weg?”

Stel...Jean-Marc was de mol.
Die taak viel hem zwaar, en daarom koos hij ervoor het spel te verlaten.
Er is vanzelfsprekend een nieuwe mol aangewezen.
Heeft de nieuwe mol het woord “JEANMARC” doorgestreept in de woordzoeker?
Met andere woorden, Streepte de (tweede) mol, de (eerste) mol weg?.
(nu nog achterhalen we JM heeft doorgestreept)

Het zwakke aan deze gedachtenknokel is natuurlijk dat de kans dat JM de mol was, relatief klein is.

Maar...Het sterke aan deze zienswijze vind ik dat het doorstrepen niet eens letterlijk gebeurd hoeft te zijn. Figuurlijk is de zin ook al waar. Vandaar dat het niet zo uitmaakt of je deze vraag nu met ja of nee beantwoord. Het is maar hoe je het bekijkt.

Food for thought ;)

Offline missmolly

  • Forumlid
  • UDIGIT
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #163 Gepost op: 10-02-2018, 11:30:09 »
ik denk dat Jean Marc inderdaad de mol was.

De puzzel binnen de woordzoeker geeft dit als volgt aan.

De letters van STREEPTE DE MOL DE MOL WEG? en de namen van de kandidaten doen niet mee bij de oplossing.
Maar het patroon dat ze samen vormen heb ik diagonaal gespiegeld.

De daarbij zichtbaar geworden letters geven de oplossing:

SCHOKKEND BERICHT
JM EXIT
VACATURE
OPDRACHT BEVAT GEHEIM
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
GG

GG staat voor Good game (Een boodschap die na een potje online gamen wordt achtergelaten, meestal getypt door de winnaar. De verliezers laten vaak de melding bg (bad game) achter.)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #164 Gepost op: 10-02-2018, 11:59:29 »
Dit soort zaken vind ik dus beter passen in dat verborgen hints topic van Blip, want nu lokt het bericht deze off topic reactie uit:

Jean-Marc was niet de Mol, want
1. "Ik weet niet hoe een smartphone werkt" is een lauwe molactie
2. Hij geeft Tbilisi door aan Ruben en Olcay die daarmee het enige verdiende geld binnen brengen
3. Hij wijst op de markt 1 koopvrouw correct aan en doet voor de rest van de opdracht niets.
4. Je hebt in aflevering 10 wel wat uit te leggen als je van je nieuwe Mol geen acties kan tonen uit de eerste 2 afleveringen.
5. Je kan je nieuwe Mol niet briefen over alle opdrachten die nog gaan komen, omdat je midden in het spel zit.

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #165 Gepost op: 10-02-2018, 14:38:22 »
Die letter-theorette hierboven gaat mij ook echt veeeel te ver. (Hopelijk heb jij er zelf wel plezier van Missmolly!  ::hug::)

Maar, ik houd de optie dat JM als mol is afgevallen toch echt nog even open.
Het blijft een mogelijkheid, en nog geen voldongen feit zoals jij het presenteert Hulpmol!

Offline Blinker

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #166 Gepost op: 12-02-2018, 10:28:41 »
"Streepte de mol de molweg?"

Oftewel Tunnelvisie?

En was dat Simone?


Offline missmolly

  • Forumlid
  • UDIGIT
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #167 Gepost op: 12-02-2018, 21:22:28 »
he, dat is een goeie!

ze streepte trouwens verder maar 3 woorden weg trustnobody, test en groepsfotos

Offline kevin174

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #168 Gepost op: 25-02-2018, 21:12:41 »
Nog een mogelijke zienswijze op de zin “Streepte de mol de mol weg?”

Stel...Jean-Marc was de mol.
Die taak viel hem zwaar, en daarom koos hij ervoor het spel te verlaten.
Er is vanzelfsprekend een nieuwe mol aangewezen.
Heeft de nieuwe mol het woord “JEANMARC” doorgestreept in de woordzoeker?
Met andere woorden, Streepte de (tweede) mol, de (eerste) mol weg?.
(nu nog achterhalen we JM heeft doorgestreept)

Het zwakke aan deze gedachtenknokel is natuurlijk dat de kans dat JM de mol was, relatief klein is.

Maar...Het sterke aan deze zienswijze vind ik dat het doorstrepen niet eens letterlijk gebeurd hoeft te zijn. Figuurlijk is de zin ook al waar. Vandaar dat het niet zo uitmaakt of je deze vraag nu met ja of nee beantwoord. Het is maar hoe je het bekijkt.

Food for thought ;)

Nu Simone weg is zullen er vast mensen zijn die geloven dat Jean-Marc de mol was. Het is inderdaad onduidelijk wie er Jean-Marc wegstreepte.
Uiteindelijk was het 'streepte de mol de mol weg', met een vraagteken. Het is een vraag of de mol de mol wegstreept. Mogelijk kan deze vraag niet eenduidig beantwoord worden omdat er na aflevering twee een wisseltruc heeft plaatsgevonden (zoals de titel van de aflevering het zegt) en dat de naam van Jean-Marc en die van de nieuwe mol door verschillende personen zijn weggestreept.

Mocht er inderdaad een wisseltruc hebben plaatsgevonden dan denk ik dat Jan degene is die J(e)an-Marc heeft vervangen. Een verhaal apart (titel aflevering 1) zou dan kunnen slaan op het feit dat de twee mollen apart waren van de rest, en dat de kandidaten in aflevering 1 apart waren van de mol en dus een verhaal apart van degene die zij zoeken beleefden.
Art zei in deze aflevering bij het maken voor de test niet de standaardzin dat de mol nooit naar huis gaat. Ook zei hij niet na het vertrek van JM dat hij niet de mol was (bij Janine zei hij toen wel dat ze niet de mol was).

Maar ik geloof er niet in. Als Jean-Marc de mol is, dan moet iedereen die destijds punten op hem heeft ingezet deze terugkrijgen. Plus dat ik nog steeds denk dat de mol in aflevering 1 op tijd bij de kluis moest zijn om een 'per definitie exit' van zijn reisgenoot te voorkomen.

Het is leuk om erover te speculeren, maar er zijn teveel praktische problemen, er zouden dan op het laatste moment verborgen aanwijzingen bedacht en verwijderd moeten worden. Het zou een nog grotere schok zijn dan de exits van Stine en Simone.
« Laatst bewerkt op: 25-02-2018, 21:15:23 door kevin174 »

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #169 Gepost op: 25-02-2018, 22:09:28 »
Praktische problemen? Een wissel van de mol is niet iets waar je vanaf kunt zien omdat het onpraktisch is. Stuff happens...

Een draaiboek klaar hebben liggen voor zo’n noodgeval, dat is praktisch.
Nah, Hoe zou je dan de punten in de app berekenen in zo’n geval?
Er is wel een nieuwe berekening net “molpunten” aangekondigd dit jaar...

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #170 Gepost op: 25-02-2018, 23:28:26 »
Praktische problemen? Een wissel van de mol is niet iets waar je vanaf kunt zien omdat het onpraktisch is. Stuff happens...

Een draaiboek klaar hebben liggen voor zo’n noodgeval, dat is praktisch.
Nah, Hoe zou je dan de punten in de app berekenen in zo’n geval?
Er is wel een nieuwe berekening net “molpunten” aangekondigd dit jaar...

Kom op zeg..

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #171 Gepost op: 26-02-2018, 20:07:23 »
Blijven we een beetje aardig tegen elkaar? :)

Offline Orphen89

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #172 Gepost op: 2-03-2018, 11:46:52 »
Oke sorry dat ik dit topic weer ophaal, maar ik bedacht me eens dat er wel vaak letter en hoeveelste Mol aanwijzingen zijn te vinden dus pakte ik terug naar deze opdracht om iets te checken.

18e Mol
18e letter van het alfabet is de 'R'
Dit zou naar Ruben verwijzen maar is veel te vaag natuurlijk anders hadden ze niemand met de voorletter 'R' kunnen casten.

Dus ik heb de woordzoeker erbij gepakt, en echt waar (2x nageteld) de 'R' staat er volgens mij 18x in.
18xR... 18e Mol = Ruben?

Natuurlijk deed ook Ron mee dit jaar die ook de voorletter 'R' had, maar we weten nu wel al dat hij het in ieder geval niet is.

Offline missmolly

  • Forumlid
  • UDIGIT
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #173 Gepost op: 10-03-2018, 14:27:38 »
ik heb nog iets gevonden in de woordzoeker..


Als je bij de letters 'STREEPTE DE MOL DE MOL WEG?' de letter links er boven neemt en die letters husselt krijg je:

STREEPTE DE MOL DE MOL WEG OF ONVOLLEDIGE JAN VE STEE  ?

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #174 Gepost op: 10-03-2018, 21:18:25 »
Met een M !!!!!

Dat hadden we gemist volgens mij.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline themollenator

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #175 Gepost op: 11-03-2018, 11:44:13 »
Met een M !!!!!

Dat hadden we gemist volgens mij.
Ja en was in beeld, als iemand die gezien had......
Je ziet duidelijk 3 x een M over Mol staan. arggghhhh

Mooie actie!

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #176 Gepost op: 11-03-2018, 11:51:59 »
Ja en was in beeld, als iemand die gezien had......
Je ziet duidelijk 3 x een M over Mol staan. arggghhhh

Mooie actie!
Ik vraag me af of het in de uitzending vd aflevering ook zo duidelijk in beeld was. Want iedereen hier heeft gezien dat hij "raar" streepte (geen lijn, maar individuele letter wegkalken), maar niejand heeft de M's gezien. En dat vind ik echt niks voor dit forum  ::ohno::

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #177 Gepost op: 11-03-2018, 12:21:58 »
Ik vraag me af of het in de uitzending vd aflevering ook zo duidelijk in beeld was. Want iedereen hier heeft gezien dat hij "raar" streepte (geen lijn, maar individuele letter wegkalken), maar niejand heeft de M's gezien. En dat vind ik echt niks voor dit forum  ::ohno::

Was behoorlijk duidelijk in beeld. Billenkoek voor het hele forum. ::zweep::

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #178 Gepost op: 11-03-2018, 12:23:29 »
Haha best komisch dat we van alles in de moeilijke hint van het schaken zagen en daar meer dan 20 pagina's aan besteden, maar dat we dit over het hoofd zagen  ::rofl::

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #179 Gepost op: 11-03-2018, 12:46:09 »
Wel gezien hoor, maar ik dacht dat het de W van Winnaar was. ::hypocriet::
If I was a haircut would you wear a hat?