Auteur Topic: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Geldstroom  (gelezen 34764 keer)

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Geldstroom
« Reactie #100 Gepost op: 27-02-2018, 11:24:35 »
Aparte post omdat het om iets totaal anders gaat:

Ik ben even gaan kijken naar de uitslagen van het EK Rafting in 2017 in Borjomi en daar namen de volgende landen aan deel:
Georgië
Verenigd Koninkrijk
Denemarken
Letland
Rusland
Tsjechië
Hongarije
Slovakije
Roemenië
Italië
Turkije

Dus Kroatië (de vlag van Ruben) nam niet deel.

Mooi gevonden, was er net naar op zoek.

Offline Orphen89

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Geldstroom
« Reactie #101 Gepost op: 27-02-2018, 12:15:20 »
Aparte post omdat het om iets totaal anders gaat:

Ik ben even gaan kijken naar de uitslagen van het EK Rafting in 2017 in Borjomi en daar namen de volgende landen aan deel:
Georgië
Verenigd Koninkrijk
Denemarken
Letland
Rusland
Tsjechië
Hongarije
Slovakije
Roemenië
Italië
Turkije

Dus Kroatië (de vlag van Ruben) nam niet deel.

Bron: U19 en U23 en Volwassenen
en de pagina van het event

Nog even wat verder gaan graven en er was wel een Jurylid uit Kroatië, Zdeslav Karlovac.
En wat doet deze man volgens zijn LinkedIn in het dagelijks leven? Geometrisch onderzoek en wegenonderhoud, met name TUNNELS!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Geldstroom
« Reactie #102 Gepost op: 27-02-2018, 13:04:49 »
 ::rofl::

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Geldstroom
« Reactie #103 Gepost op: 27-02-2018, 15:56:20 »
 ::rofl::
Maar wel leuk gevonden van die vlaggen!

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Geldstroom
« Reactie #104 Gepost op: 27-02-2018, 16:09:38 »
Er waren ook juryleden uit Bulgarije, Bosnië en Iran dus daarom vind ik het meenemen van dat Kroatische jurylid niet 'passend'.

Ik ben er echt van overtuigd dat die 11 vlaggen al zeker om die reden daar hingen (dus niet omdat Olcay Turkse roots zou hebben). Het doet me denken aan de codes op de boeien in 2016 waar het geboden bedrag in aflevering 3 gevolgd werd door een postcode in Nederland die verband hield met de kandidaat die dat bedrag bood.

Of het een hint is weet ik niet, maar ik hou er van om te proberen achterhalen waarom bepaalde dingen gedaan zijn zoals we ze zien.

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Geldstroom
« Reactie #105 Gepost op: 27-02-2018, 16:25:49 »
Het is wel heel passend dat al die landen meededen en Georgië is natuurlijk waar ze zijn. Ik las geloof ik laatst ergens dat er gedacht werd om zowel naar Kroatië als Georgië te gaan. Wellicht heeft het daar mee te maken? Al lijkt het me sterk dat ze nu nog naar Kroatië gaan aangezien er is nog maar één aflevering over is.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Geldstroom
« Reactie #106 Gepost op: 27-02-2018, 16:30:51 »
Het is wel heel passend dat al die landen meededen en Georgië is natuurlijk waar ze zijn. Ik las geloof ik laatst ergens dat er gedacht werd om zowel naar Kroatië als Georgië te gaan. Wellicht heeft het daar mee te maken? Al lijkt het me sterk dat ze nu nog naar Kroatië gaan aangezien er is nog maar één aflevering over is.

En dan van Kroatië via Istanboel terugvliegen naar Nederland?

*Niuno pakt even de atlas erbij...


Het zou eventueel nog wel een vooraankondiging kunnen zijn voor het land van 2019. Tenslotte wist Patrick ook al dat het jaar erop het in IJsland zou zijn.

Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Geldstroom
« Reactie #107 Gepost op: 27-02-2018, 16:39:36 »
Het is wel heel passend dat al die landen meededen en Georgië is natuurlijk waar ze zijn. Ik las geloof ik laatst ergens dat er gedacht werd om zowel naar Kroatië als Georgië te gaan. Wellicht heeft het daar mee te maken? Al lijkt het me sterk dat ze nu nog naar Kroatië gaan aangezien er is nog maar één aflevering over is.

Georgië was ook een deelnemend land. Het oorspronkelijke plan was inderdaad om half-half Georgië-Kroatië te doen, maar 8-1 wordt wel moeilijk inderdaad.

Mogelijk is het dan toch een soort 'eerbetoon' of was de opdracht al uitgedacht voor de beslissing viel enkel Georgië te doen.

Toch opvallend dat een finalist dan net die vlag had. Al vind ik het net iets te weinig om van een hint te spreken aangezien Roemenië (ook van Ruben) wel mee deed.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Opa F
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Geldstroom
« Reactie #108 Gepost op: 27-02-2018, 18:24:58 »
Fake News: Want mingeld is no go !

Offline Clauzwa

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Geldstroom
« Reactie #109 Gepost op: 27-02-2018, 19:34:02 »
Geldstroom....: boot, waterstroom, Jan, geld in koker -> Jan met geldkoker in het water -> Jan stroomt met het geld -> geldstroom
En het programma "Jan de Belastingman" -> hoe grote bedrijven belasting weten te ontduiken...

Case closed.... ;D

Of is dat te simpel gedacht?  ???
« Laatst bewerkt op: 28-02-2018, 00:57:15 door Claudia/Zwanee »

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Opa F
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Geldstroom
« Reactie #110 Gepost op: 27-02-2018, 20:01:54 »
De oplossing?
Jan roept rechts rechts Olcay ikke ben dat en welk land is dat? Jan is dat niet Rusland. Ruben ja volgens mij wel.
Maar is dat wel de Russische vlag? Wij krijgen het niet te zien. Ik denk dat het de vlag van Slowakije was, bijna hetzelfde met een schild met kruizen erop.
Olcay pakt bij Rusland oranje blauw. moest dan geel zijn bij Slowakije. Er zit uiteindelijk in oranje en blauw van Rusland ook geldbedragen. Eenmaal bij Rusland roept Ruben Rusland. Olcay pakt oranje blauw. (Ruben roept verbaasd heb je oranje? en even later heb je ze allebei?). Verderop bij Slowakije wordt de focus door Jan verlegd naar Italië en meteen daarna door Ruben naar Roemenie. Opvallend dat Ruben steeds heel snel na Jan met een opmerking komt.
Maar er zijn twee bedragen verdubbeld. En dat klopt nog steeds niet. Grrr. help.

Nog een opvallend dingetje: de twee buizen die Olcay inlevert zitten met 1 draad aan elkaar vast!?
« Laatst bewerkt op: 27-02-2018, 22:30:45 door foxhunter »

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Geldstroom
« Reactie #111 Gepost op: 27-02-2018, 23:21:32 »
Geldstroom....: boot, waterstroom, Jan, geld in koker -> Jan met geldkoker in het water -> Jan stroomt met het geld -> geldstroom
En het programma "Jan de Belastingman" -> hoe grote bedrijven belasting weten te ontduiken...

Case closed.... ;D

Of is dat te simpel gedacht?  ???
Ligt er wel te dik bovenop denk ik

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Geldstroom
« Reactie #112 Gepost op: 28-02-2018, 12:13:33 »
Wederom bewust te weinig info aan de kijkers gegeven om t verloop vd opdracht te kunnen reconstrueren.

Dus maar wat aannames. We zien maar 5 kokers geopend worden, dus ik neem dat als waarheid 3 keer min 50 en 2 keer plus 250 waarvan beide keren door juiste persoon gepakt.
Olcay pakt 2 kokers, jan 2 en Simone 1. Die van Simone klopt met de info die we horen . Dus of jan of olcay pakt 2 foute.

 We horen dat olcay geel moet pakken, maar zien haar blauw en oranje pakken. Hieruit leid ik dan af dat jan 1 goed, 1 fout pakt. Blauw oranje Engeland Italië herhaalt hij steeds. Is dat uk blauw en Italië oranje? De snoekduik is blauw uk , dus dan zou hij moeten weten dat hij oranje bij Italië moet pakken.

Is de duik Mols? Uk blauw lijkt correct te zijn, zou dus 500 euro opleveren. Missen idd mogelijk wat lijnen, stel dat ze drie lijnen hierdoor missen , dat zou mogelijk 1500 euro zijn. Die duik houdt dus 1000 euro  uit de pot evenveel als t niks pakken van Ruben . Het nepmollen van olcay was zelfs efficiënter.

Een mooie duik , maar jammer dat we te weinig info hebben om hem echt als molactie te zien. Gezien de beelden ging de boot er recht op af en als iedereen had doorgepeddeld was de duik niet nodig geweest, denk ik

Offline IlonaJessy

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Geldstroom
« Reactie #113 Gepost op: 28-02-2018, 12:17:15 »
Maar er zijn dus 3 min bedragen. Dus Jan of Olcay moet dan 2 foute kokers hebben gepakt. Jan had dat het makkelijkst kunnen doen door de kleuren te verwisselen. Niemand zou dat verdenken als hij continu zegt engeland italie blauw oranje

Offline Beagle

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Geldstroom
« Reactie #114 Gepost op: 28-02-2018, 14:49:24 »
Even een andere insteek op het forum gooien : Wat als de vlaggen info bevatten voor de Mol/kijker?  Uiteindelijk bepaalt de productie wie welke vlag krijgt.

Hints voor de kijker : Jan's Union Jack met het X-kruis dat een J voorstelt in het Georgische alfabet?
Ruben's Kroatie met schaakbordpatroon en koningskroontjes als verwijzing naar naambetekenis "heerser"?
Niets échts gezien voor Olcay (vlag Turkije?) of krijgt zij Rusland als verwijzing naar de "stoorzender"?

Hints voor de mol : Jan : de rode X / + kruisen op blauwe ondergrond betekent blauwe koker = mingeld? En spectaculaire sprong als misleiding? Wat met Art's opmerking over extra natte mingeld?
Rood naast geel in Ruben's Roemenië vlag : pak gele koker niet
Van Olcay zien we in de verte de Tsjechische vlag (blauwe driehoek naar rode streep)
Blauwe koker is mingeld?

Er zitten vele laagjes in Jan's gedrag, waar montage grote nadruk op legt :
Jan maakt een spectaculaire, flowverstorende (onnodige?) duik naar de blauwe (juiste?) koker. Vele laagjes hier.
- Imago van kandidaat die spectaculaire sprong over heeft voor zijn koker.
- die als mol echter voor chaos zorgt en Ruben's Kroatië koker in gevaar brengt
- Jan plakt namen op alle vlaggen ipv te werken met herkenningskleuren.
- Jan zaait verwarring door rare manier van onthouden : kleuren omwisselen + kleur/kleur/land/land vs kleur/land/kleur/land

Is Jan écht aan het mollen, wil hij zich verdacht maken, of wil de productie hem als mol neerzetten?

is het toeval dat de al dan niet authentieke verwikkeling van Olcay's blauwe/oranje linten nét Jan's kokerkleuren hebben zodat er steeds 2 verdachten in het spel zijn? Is dit de echte reden achter Jan's vraag aan Olcay om te mollen? Niet alleen verzekerd min-geld maar ook de Jan molstreek uit de wind gezet?

Of wordt Jan's spectaculaire actie gebruikt om Olcay's al dan niet om de vooraf verwikkeling van linten uit de wind te houden? We krijgen niet genoeg te zien om tot een conclusie te komen.

Wel lijkt Jan hier overdreven in beeld gezet tov Ruben's meer subtiele belichting.
Van Olcay horen/zien we slechts verwarrende flarden met 2 perfecte excuses om eventueel te mollen : Jan's vraag en de in elkaar verstrengelde oranje/blauwe linten.

Tot een rotsvaste conclusie brengt het mij helaas nog steeds niet.









Offline Naty

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • "Min geld telt niet."
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Geldstroom
« Reactie #115 Gepost op: 28-02-2018, 15:46:07 »
Wederom bewust te weinig info aan de kijkers gegeven om t verloop vd opdracht te kunnen reconstrueren.

Dus maar wat aannames. We zien maar 5 kokers geopend worden, dus ik neem dat als waarheid 3 keer min 50 en 2 keer plus 250 waarvan beide keren door juiste persoon gepakt.
Olcay pakt 2 kokers, jan 2 en Simone 1. Die van Simone klopt met de info die we horen . Dus of jan of olcay pakt 2 foute.

 We horen dat olcay geel moet pakken, maar zien haar blauw en oranje pakken. Hieruit leid ik dan af dat jan 1 goed, 1 fout pakt. Blauw oranje Engeland Italië herhaalt hij steeds. Is dat uk blauw en Italië oranje? De snoekduik is blauw uk , dus dan zou hij moeten weten dat hij oranje bij Italië moet pakken.

Is de duik Mols? Uk blauw lijkt correct te zijn, zou dus 500 euro opleveren. Missen idd mogelijk wat lijnen, stel dat ze drie lijnen hierdoor missen , dat zou mogelijk 1500 euro zijn. Die duik houdt dus 1000 euro  uit de pot evenveel als t niks pakken van Ruben . Het nepmollen van olcay was zelfs efficiënter.

Een mooie duik , maar jammer dat we te weinig info hebben om hem echt als molactie te zien. Gezien de beelden ging de boot er recht op af en als iedereen had doorgepeddeld was de duik niet nodig geweest, denk ik
Hoewel de duik inderdaad raar was, hebben ze maximaal 1 keer 500 euro gemist en zelfs dat was niet zeker. Deze 500 euro zou dan van Simone geweest zijn die overigens te druk bezig was met het redden van Jan's leven. Ruben zien we op beeld 2 kokers missen. Jan pakt bij beide vlaggen 2 kokers, Olcay pakt bij 1 vlag 2 kokers en we zien dat ze de koker bij de tweede vlag mist, dit was al bijna aan het einde van de opdracht. Alleen Simone zien we 1 koker pakken bij 1 vlag. We zien niet wat er gebeurd is toen ze haar tweede vlag naderde. Lijkt mij in ieder geval sterk dat haar twee vlaggen net na elkaar hangen.. Misschien heeft de snoekduik ervoor gezorgd dat Ruben zijn koker niet makkelijk kon pakken, maar dan had Olcay of zelfs Jan zelf de koker kunnen pakken omdat die aan hun kant hing. Dat het niet geopperd is, vind ik van alle 4 vreemd.
Gesneuvelde favoriete halve finalisten: 2008: Patrick | 2009: Dennis | 2012: Tim | 2014: Tycho | 2015: Chris

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Opa F
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Geldstroom
« Reactie #116 Gepost op: 28-02-2018, 22:48:27 »
Bij de bespreking van de uitslag moet Olcay zich verantwoorden bij Ruben. Ze moet liegen want ze had de verkeerde kleur. Ze zit zenuwachtig aan haar haar te draaien. Ze liegt. Hetzelfde zie je in de trein in gesprek met Jan. Als hier rood zit dan is het Ruben zijn schuld. 100%. Weer zit ze aan haar haar te draaien. Twee ongemakkelijke momenten voor Olcay. Ik denk dat ze twee keer liegt.

Offline Hazelaar

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Geldstroom
« Reactie #117 Gepost op: 1-03-2018, 00:01:41 »
Volgens mij koppelt Jan ten onrechte oranje aan Italië. Als je terugkijkt, hoor je iemand zeggen "geel" en daar maakt Jan oranje van. Vervolgens moeten ze duiken voor de boom en daarna zegt Jan de hele tijd Italië-oranje. Olcay heeft zeker twee verkeerde kokers en Jan heeft ten onrechte de oranje koker bij Italië gepakt. Grappig genoeg zegt hij tegen iedereen dat ze hun combinatie zelf stil moeten onthouden om de anderen niet in de war te brengen, om zelf de hele tijd blauw-oranje-Engeland-Italië te zeggen, zodat iedereen weet dat hij de "goede" kokers pakt. Met Olcay die door hem is opgezet om te mollen EN de door hem ingeseinde instructie alleen je eigen kokers te pakken, gaat er toch veel mis. Bovendien denk ik dat hij er ook voor heeft gezorgd dat de andere kandidaten niet al teveel gekke bewegingen zouden gaan maken om de koker te pakken: als ik in die boot zou zitten en zou zien dat het Jan al bijna niet lukt om die raft weer in te komen, dan zou ik er daarna niet over peinzen om ook maar een centimeter buiten boord te hellen...  Tijdens dit spel is net 20% van de maximale score gehaald. Niet slecht voor een mol.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Opa F
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Geldstroom
« Reactie #118 Gepost op: 1-03-2018, 07:51:57 »
Op Jans voorstel dat Olcay moet gaan mollen zegt Olcay: Nee, maar dat gaat nooit lukken. Hoezo niet? Later in de voiceover zegt ze ik denk niet dat in in deze groep een hele grote molkandidaat ben. Tegen Jan dan weer: Dan moet ik geen geld verdienen. En ik heb in jou een gelijkwaardige tegenstander.
Jan komt in het mols-water van Olcay en wordt geaccepteerd als hulpmol?
In deze groep is ze geen grote molskandidaat dat klopt, maar als iemand in blinde fanatiekheid aan de mol vraagt om te gaan mollen?
De kleuren en de uitslag kloppen niet. Ik hou het er maar op dat er met de buisjes is gerommeld zoals ik al eerder aangaf dat de buisjes van Olcay aan elkaar vastzitten bij het uit de boot stappen.
@hazelaar
Jan had oranje links en geel kwam rechts. Je uitgangspunten kloppen niet. Jan-tunneltje? De rest is gissen. Al meerdere pogingen gedaan op basis van kleuren en vlaggen wisselen maar dat past nooit in elkaar. Leuke beelden maar het gaat om de randverschijnselen of liever gezegd de hoofdzaak.
« Laatst bewerkt op: 1-03-2018, 07:57:20 door foxhunter »

Offline Hazelaar

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Geldstroom
« Reactie #119 Gepost op: 1-03-2018, 18:36:08 »
@foxhunter Jan zegt, terwijl hij (vanuit zijn positie bezien) naar rechts kijkt en wijst: "jongens, zie je daar links ook een oranje, he. Daar staat mijn naam. Da's zo kort, dat kan niet anders.". Simone zegt dan (terwijl ze vanuit haar positie ook naar rechts kijkt): "Daar komt geel aan." Jan: "ja, oranje... eeh, heads. je head, anders ben je hem zometeen kwijt, da's zonde.".