Auteur Topic: [terugblik finalisten met screenshots] De Mol...  (gelezen 25489 keer)

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [terugblik finalisten met screenshots] De Mol...
« Reactie #20 Gepost op: 26-02-2018, 00:08:18 »
Goed idee, Joost. Bij mij gaat dat dan zo:

Jan - Olcay - Ruben (punt voor molsheid):

1.1 1-0-0
2.1 2-0-0

Zo, we zien ineens waarom ik niets kan beslissen. :(

Geloof dat Heinz er op den duur zelf mee begon om duidelijkheid te krijgen. En los van wegstrepen voor wie de mol niet is voor de finale vind ik het voor finalisten een goed middel om zo onderling punten toe te kennen.

Grappig wel dat je juist bij zoek Art en de markt Jan verdachter vindt dan Olcay of Ruben. Ik was mijn toelichting vergeten dus dat heb ik later toegevoegd.
Jan kwam niet bij Art aan door die taxichauffeur  ::rofl:: maar das botte pech. Je wilt toch als mol niet dat door jouw toedoen jouw partner eruit ligt als de rest wel bij Art staat?
En idem bij de marktpleinopdracht. In welke acties zie je bij Jan molpotentie? :)
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [terugblik finalisten met screenshots] De Mol...
« Reactie #21 Gepost op: 26-02-2018, 00:19:46 »
Jan kwam niet bij Art aan door die taxichauffeur  ::rofl:: maar das botte pech. Je wilt toch als mol niet dat door jouw toedoen jouw partner eruit ligt als de rest wel bij Art staat?

Hier ga ik voor de harde cash. Ik vind dat belletje van Jan zo dom dat ik er eigenlijk niet naar terug kan kijken. Loes zegt wat Art zegt en Jan zegt (met Tbilisi al gevonden): "Ik ga Art bellen". Dat blijft bij mij echt hangen.

De taxichauffeur is inderdaad brute pech en ik ga voor de hypothese dat de Mol wist dat hij M18 moest zoeken, maar niet wist waar op M18 (en dat was dus bovenop een kerk uit het zicht). Jan zal JM zeker willen helpen hebben, maar het zat op dat vlak niet mee.

En idem bij de marktpleinopdracht. In welke acties zie je bij Jan molpotentie? :)

Jan heeft bij de 3e persoon het idee opgeworpen dat het een man is. Daar is de rest toch 2 minuutjes mee gaan zoeken. Bovendien heeft hij die spijkertjes vast waardoor de anderen er in het begin ook niets mee doen (en de briefjes gaan waaien). En hij is ook met Loes en Simone een drijvende kracht achter de dubbel-leg-tactiek.

Olcay daarentegen vindt na haar mislukte molactie meteen een kandidaat, gaat voor de tientjes, oppert het idee dat ze niet dubbel moeten leggen.
Ruben loopt enigszins verloren in het begin, maar hij vindt de laatste marktkramer als enige (hoeft hij niet te doen) en hij suggereert in mindere mate dat de briefjes niet kloppen door er op te wijzen dat er te weinig briefjes zijn.

Offline Contraspion

  • Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
Re: [terugblik finalisten met screenshots] De Mol...
« Reactie #22 Gepost op: 26-02-2018, 00:55:45 »
Pffff, hoe meer vergelijkingen er komen, hoe minder ik het weet.... :(

Dus toch Simone! ;)

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [terugblik finalisten met screenshots] De Mol...
« Reactie #23 Gepost op: 26-02-2018, 01:03:56 »
Ik vind dat belletje van Jan zo dom dat ik er eigenlijk niet naar terug kan kijken.  Dat blijft bij mij echt hangen.

De taxichauffeur is inderdaad brute pech en ik ga voor de hypothese

Ja oké, maar zo belden Stine/Emilio ook onnodig, Simone/Bella dan weer niet, maar verder iedereen eigenlijk wel. Makkelijke optie om geld uit de pot te houden. Maar dat doet iedereen dus daar verdient Jan wat mij betreft geen pluspunten, terwijl ie wel minpunten verdiend door niet bij Art te staan zoals de rest.

Jan heeft bij de 3e persoon het idee opgeworpen dat het een man is. Bovendien heeft hij die spijkertjes vast waardoor de anderen er in het begin ook niets mee doen (en de briefjes gaan waaien en dubbellegtactiek)

Olcay daarentegen vindt meteen een kandidaat, gaat voor de tientjes, oppert het idee dat ze niet dubbel moeten leggen.
Ruben loopt enigszins verloren in het begin, maar hij vindt de laatste marktkramer als enige en hij suggereert in mindere mate dat de briefjes niet kloppen door er op te wijzen dat er te weinig briefjes zijn.

True, kan een goede vertragingstactiek zijn. En de spijkertjes claimen zodat niks de briefjes tegen houdt van wegwaaien mee eens. Maar opzichtig tijd rekken door een briefje in de enveloppe achter te houden idem. Naja dat maakt het dan 9-9-9 bij mij. Ook goed. Geef ik wel de voorkeur aan Olcay want kom op: het koor zong het al.. Moooooolcay!  ::zingen:: ::fluit:: ::oordoppen::
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [terugblik finalisten met screenshots] De Mol...
« Reactie #24 Gepost op: 26-02-2018, 03:00:08 »
Nog een mooi overzicht, dankje Heinz!

Ik begin trouwens langzaam in de Jan tunnel te vallen geloof ik. Maar goed, dat is ook omdat ik niet wil dat Ruben het is (moet ineens denken aan Klaas en Thomas)

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [terugblik finalisten met screenshots] De Mol...
« Reactie #25 Gepost op: 26-02-2018, 06:55:17 »
Ik heb het hele Jan-topic nu doorgespit (die had ik het minst in het vizier), maar moet de overzichten ( ::ok:: ::ok::) van widmfan6 en Heinz nog bekijken. Toch alvast een kleine bijdrage aan de vergelijking, voor ik het kwijt ben.

Jan gaat voor team-spirit, maar weet vanaf het begin ook heel makkelijk anderen verdacht te maken / de schuld te geven als iets niet lukt. Ruben maakt anderen soms óók verdacht, maar doet dit minder vaak. In het gesprekje met Olcay in afl. 7 bijvoorbeeld probeert hij de aandacht van zichzelf af te leiden door over Jan te beginnen. En Olcay doet hetzelfde al vanaf het begin, door opzichtig te "nepmollen" en voortdurend tegenover iedereeen openlijk haar bedenkingen over Ruben te uiten.

We zitten dus met 3 deelnemers die als het uitkomt graag de verdenking richting iemand anders schuiven. Jan en Olcay doen dat heel sterk (en zijn daarin dus het meest mols), Ruben in mindere mate en selectiever (en is daarin dus het meest kandidaats).

Verder: Jan doet duidelijk niet aan nepmollen (wil in afl 8 dat zelfs door Olcay laten doen), Olcay lijkt dat juist vaak te doen, en Ruben wordt al zo verdacht dat hij het als kandidaat niet eens nodig zou hebben. 

Het maakt de puzzel er niet makkelijker op, denk ik.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [terugblik finalisten met screenshots] De Mol...
« Reactie #26 Gepost op: 26-02-2018, 08:04:46 »
Klopt. Ik zie eigenlijk parallellen met
Spoiler: Plot uit De Mol 5 (Vlaanderen) (klik om te tonen/verbergen)

Dit kan bij Ruben ook zo maar zijn.

Waarschijnlijk krijgen we in aflevering 10 ook nog de Mol te zien die in het hotel geld weggooit, in het sanatorium een lamp en in de trein pakketten. Met die drie acties erbij is er van iedereen wel een leuke Mol te maken, ook van Ruben. Maar het is dan wel zo dat we dat qua molacties bij Ruben pas echt na de ontknoping kunnen weten, en dat is toch gek.
« Laatst bewerkt op: 26-02-2018, 08:06:17 door Heinz »

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [terugblik finalisten met screenshots] De Mol...
« Reactie #27 Gepost op: 26-02-2018, 09:28:09 »
Hahahaha hoe meer ik lees, hoe minder ik weet. Fantastisch toch dit jaar?
Die enige die ik opzichtig vind mollen, en waardoor je het als productie ook nog een beetje kan uitleggen naar publiek straks, is Olcay. Maar Jan heeft ook zeker rare dingen, en altijd die posities waarin hij als eerste begint of meteen de lead neemt met alles.

Heb een paar opdrachten teruggekeken, en daarin zie ik in Ruben geen mol, maar tja dat zegt helemaal niks.....
De opdrachtjes die ik tot nu toe terug heb gekeken, en daarbij heb gelet op deze 3 (hilarisch, ik MOET ook echt het hele seizoen opnieuw kijken om een mol te ontdekken):

Markt: Jan schermt de briefjes en pinnetjes af, oppert dat er twee gelegd moeten worden. Olcay zaait verwarring met man/vrouw, en Olcay laat heel opzichtelijk 500E in de enveloppe zitten

Rode draad: Jan gaat als eerste en boezemt angst in, Ruben durft niet, Olcay gaat meteen heel enthousiast na Emilio toch (die waarschijnlijk het geld heeft meegenomen. Hier vind ik Olcay het meest verdacht.

Woordzoeker: Olcay doet helemaal niks, zaait nog wat verwarring met Tbilisi, Jan gaat meteen fanatiek als eerste aan de slag en kalkt de letters te goed weg. Ruben zie ik hier niks raars doen.

Ladas met Lading: alleen Jan verdacht die zijn auto helemaal volstouwt met troep, en er dus echt geen persoon meer bij kan. Terwijl hij er ook wat uit had kunnen halen en iemand op de bijrijdersstoel had kunnen neerzetten.

Chaos: Ruben is penningmeester en heeft daardoor invloed op het spel. Olcay gaat af met veel geld, dat is verdacht. Jan minder verdacht, die had met geld op zak gewoon als eerste binnen moeten komen, dit vind ik weer onmols.

Tijd is geld: Ruben gaat af met 50E, Olcay met 750E. Beiden verdacht, waarbij Olcay meer geld verspeeld. Jan vind ik echt onverdacht, hij had wel wat kunnen verzinnen ipv duwen toch? Of een gigantisch mislukte opdracht voor de mol. Wel verdacht dat dit de auto met minste benzine was, dat klinkt als hulp van de productie wat dan weer verdacht kan zijn.

Geldstroom: Jan maakt een snoekduik, en verliest daardoor tijd, zeer Mols. Ook dat hardop noemen van kleuren/ landen en dan snel een foutje maken. Olcay pakt er twee, en ook de verkeerde. Beiden weer Mols, en Ruben weinig Mols in mijn optiek.

Tunnelvisie: Olcay rent er meteen vandoor, is heel directief en fanatiek, waardoor er ook tijdsverlies is. Ze rent helemaal naar boven, de verkeerder weg in, dit is Mols. Onmols is dat ze kandidaten wijst op een goede plek voor een hint, bij de ridders en zwaarden. Jan heeft de hele tijd de telefoon in zijn hand, en drukt deze wellicht ook weg wanneer de aanwijzingen binnenkomen? Onmols: dat hij ze op de goede weg wilt wijzen bij de 5e straat links, alhoewel ik dit niet zeker weet.

Deze lijst is lang niet uitputtend, ga vanavond weer verder kijken. Maar ik wilde even alles nogmaals samenvatten voor mezelf, wat ik heb gezien tot nu toe. Mijn conclusie: ze hebben allemaal hun dingetje. Maar ik vind Ruben het minst Mols. Dat gaat mij waarschijnlijk nog duur te komen staan  ::)

Olcay gevoel: zij zorgt ervoor dat de grootste bedragen niet in de pot komen, kan een vernieuwende mol strategie zijn
Jan gevoel: zit vaak op goede posities, neemt lead, en graait hier en daar wat weg waar mogelijk, Ruben zit op hem als mol wat het ook aannemelijker maakt dat hij het nog kan zijn.
« Laatst bewerkt op: 26-02-2018, 09:35:09 door Juuls247 »
Meer L

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [terugblik finalisten met screenshots] De Mol...
« Reactie #28 Gepost op: 26-02-2018, 09:47:34 »
Mooi duidelijk overzicht Heinz  ::bravo::


Klopt. Ik zie eigenlijk parallellen met
Spoiler: Plot uit De Mol 5 (Vlaanderen) (klik om te tonen/verbergen)
Dit kan bij Ruben ook zo maar zijn.

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
  ::rofl::
« Laatst bewerkt op: 26-02-2018, 09:49:55 door m0lmuis »

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [terugblik finalisten met screenshots] De Mol...
« Reactie #29 Gepost op: 26-02-2018, 11:00:51 »
Maar het is dan wel zo dat we dat qua molacties bij Ruben pas echt na de ontknoping kunnen weten, en dat is toch gek.
Is dat GEK ??? ??? ??? ::) ::) ::)

Krijtje gate vergeten :P

We zien het altijd pas na afloop. Ook die gekke acties van Margriet, dat geld uit het raam gooien, maar ook bij Inge... gaat altijd wel zo.

Ik denk dat het alleen bij Klaas vol in beeld kwam maar was dat niet het jaar dat we voor het eerst naar de zaterdagavond gingen? Wilden ze het een beetje makkelijk maken.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [terugblik finalisten met screenshots] De Mol...
« Reactie #30 Gepost op: 26-02-2018, 11:15:20 »
Ik bedoel dat er altijd wel duidelijke en best grote/gedurfde mogelijke molacties zijn die achteraf inderdaad molacties blijken. Thomas die geld verduistert in de duinen, Klaas die verkeerd zout schept en de verkeerde kar brengt, Margriet die per se een euroteken wil maken, Susan die meermaals stilstaat en verkeerde wegen inslaat bij "snake". En ga zo maar door. Bij Ruben zie ik dat niet zo. Wat eruit springt is dat ie op het goede moment penningmeester werd.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [terugblik finalisten met screenshots] De Mol...
« Reactie #31 Gepost op: 26-02-2018, 11:23:15 »
Wat eruit springt is dat ie op het goede moment penningmeester werd.

En dan is het nog maar te zien wat je 'goed' noemt. Penningmeester worden en meteen afgezonderd worden in de chaos-opdracht maakt je verdacht. Bovendien is het nog altijd mijn mening dat Ruben daar echt het minste invloed had op de uitkomst van de opdracht. Die andere 5 kandidaten bepaalden het verloop.

Ik had als Mol die opdracht uitgezeten met Olcay als penningmeester (die als ze niet de Mol is gewoon een fanatieke kandidate is) en afhankelijk van mijn envelopje ging ik dan beter of minder mijn best doen.

Na die opdracht kaart je dan aan dat die penningmeester wel heel veel macht heeft en dat je wil ruilen. Dan heb je die wegstreepopdracht en dan zit er toch zeker een opdracht en executie tussen vooraleer je dan wel in de goede positie zit voor die sleutelpositie opdracht.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [terugblik finalisten met screenshots] De Mol...
« Reactie #32 Gepost op: 26-02-2018, 11:26:20 »
Ja, mee eens. Hij werd er extra verdacht door terwijl hij per saldo 1000 euro binnenhaalde met de opdracht direct na de penningmeesterwissel.

Offline theluckyboatman

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [terugblik finalisten met screenshots] De Mol...
« Reactie #33 Gepost op: 26-02-2018, 12:00:17 »
Bedankt Heinz...wat een geweldig goed overzicht...van stine (en simone) en jouw overzicht kom ik dan toch op Ruben als Mol.
Ananas

Offline Jayq

  • Forumlid
Re: [terugblik finalisten met screenshots] De Mol...
« Reactie #34 Gepost op: 26-02-2018, 13:03:47 »
-knip-
Pacmanauto: 3-4-2, Jan bracht de verdubbelaar over de streep na stil te komen staan, Ruben in de 50 euro auto liet zich pakken? Nee.. dan Olcay in de zicht van de finish ingesloten worden!
Vertrouwen: 3-5-4, een mol geeft graag jokers of zwarte vrijstellingen weg, die heeft er toch niks aan!
-knip-

Zo, per opdracht heb ik respectievelijk Jan-Olcay-Ruben punten toegedeeld.

Waarom schiet Ruben hier van 2 naar 4?
Heeft Ruben hierdoor niet per ongeluk 2 punten teveel gekregen in jouw telling

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [terugblik finalisten met screenshots] De Mol...
« Reactie #35 Gepost op: 26-02-2018, 13:13:01 »
Waarom schiet Ruben hier van 2 naar 4?
Heeft Ruben hierdoor niet per ongeluk 2 punten teveel gekregen in jouw telling

Scherp gezien, was mij nog niet eens opgevallen ::vergroot::

Dan wordt het dus 9-9-7 in totaal.  ;D Jan de sabotageman of Molcay hmm ::bravo::
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline SpacyColours

  • Winnaar De Mol pool 2018, Winnaar Survivor 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Time's Person of the Year 2006
Re: [terugblik finalisten met screenshots] De Mol...
« Reactie #36 Gepost op: 26-02-2018, 13:27:57 »
Ennnnnnn ik ben weer in de war. Dank je wel, Heinz. ;D
Sky might be falling but remember you can fly

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [terugblik finalisten met screenshots] De Mol...
« Reactie #37 Gepost op: 26-02-2018, 13:34:59 »
Nog een keer weer jouw overzicht zitten lezen Heinz, en kom dan echt niet bij Ruben uit.
Fijn ook zo'n visueel overzicht. Conclusie: de mol heeft veel geld verdiend. Mijn subjectieve conclusie: de molstrategie was dit jaar om fanatiek mee te doen en dan bij grotere bedragen/ opdrachten te gaan mollen. Dan kom ik weer bij Jan en Olcay.....
Meer L

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [terugblik finalisten met screenshots] De Mol...
« Reactie #38 Gepost op: 26-02-2018, 15:00:46 »
Ennnnnnn ik ben weer in de war. Dank je wel, Heinz. ;D

Graag gedaan! ;D

Ik heb het overzicht inmiddels aangevuld t/m aflevering 8.

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [terugblik finalisten met screenshots] De Mol...
« Reactie #39 Gepost op: 26-02-2018, 15:14:48 »
Ik heb het overzicht inmiddels aangevuld t/m aflevering 8.
Dank Heinz! Wie is de mol nu volgens jou nadat je dat mooie overzicht zo gemaakt hebt?
Meer L