Auteur Topic: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen  (gelezen 42176 keer)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #120 Gepost op: 5-03-2018, 16:46:25 »
Ik heb ook eens gekeken naar de demografie van de regio waar ze zijn en meer dan de helft is etnisch Armeniër. Dat verklaart mogelijk ook waarom de tekst in het Armeens is en de bevolking het ook gewoon begrijpt.

Van de week heb ik namelijk ook een filmpje gezien als aparte opdracht, die in de hele aflevering anders was. Ik weet niet meer welke, want heb zo ongeveer het hele seizoen bekeken, en hechtte er op dat moment minder waarde aan. Zal er a-synchroniteit inzitten tussen de twee versies, en dus een 'apart verhaal' zijn? Dus als kijker hebben we wellicht 2 molversies die we kunnen bekijken? We hadden ook al twee leaders namelijk. Zal dat de rode draad zijn dit seizoen?

Misschien loopt de Mol in het filmpje van 4.2 gewoon voorbij, zwaaiend naar de camera. ;D
« Laatst bewerkt op: 5-03-2018, 16:48:44 door Hulpmol »

Offline FENERIST

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #121 Gepost op: 5-03-2018, 17:40:33 »
Ik heb volgens mij de Mol betrapt in deze opdracht. Ik ben vrij zeker omdat het gaat om een actie die niet vol in beeld gekomen is, maar die enkel te verklaren is voor een Mol. Daarom kies ik er dus voor om hem in spoiler te zetten omdat ik toch vrij grote waarde hecht hieraan.

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Klasse speurwerk Sherlock  ::ok::  Uhh ik bedoel Hulpmol  ::tandpastasmiley::

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #122 Gepost op: 5-03-2018, 18:06:34 »
If someone...........translate this tekst for you for the right.............your checkpoint for the tip you'll get the enveloppe can be found moliti's greenhouse side by side on the Crossroads ( of church)

Ik heb nog even de tekst uit het gepuzzel van Hulpmol achter elkaar gezet.
De stippen zijn de onbekende antwoorden van Ruben en Olcay.
Het rode zijn de antwoorden van Jan die niet aangekomen zijn.
De vertaling is via Google translate vanuit het Armeens naar het Engels dus sowieso een "kromme" zin vermoed ik. @ hulpmol: ik vroeg me al af waarom Armeens maar jouw speurwerk verklaart weer alles ::bravo::
De finalisten moesten vertaalhulp krijgen....

Ik denk dat Rubens antwoord over de alarmlichten fout was en dat het antwoord dus Church zou moeten zijn.
Side by side is wellicht  de (broei)kas naast de kerk.
Ik vraag me af wat Checkpoint dan zou betekenen. Aanwijzing? Is er nog een aanwijzing naar de enveloppe te vinden in de kas naast de kerk?

Met hulp van de dorpsbewoner komen ze tot de volgende vertaling:
What do you want to find, do you find Moliti village?         
This is four kilometer later
And this means, a road, crossroad
Het is a crossroad in Molliti

Ruben concludeert: "We moeten naar een kruispunt in Moliti"
Omdat de info over de broeikas ontbreekt komen ze hier vooralsnog niet verder mee.

Op de officiele site bij de opdracht  zie ik wel de antwoorden bij de ontbrekende antwoorden van ruben of olcay. Kan iemand hier nog mee puzzelen ( in HD kwaliteit)of is dit toch te onduidelijk?
« Laatst bewerkt op: 5-03-2018, 18:09:57 door Moedermol »

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #123 Gepost op: 5-03-2018, 18:13:35 »
Maar het is al vertaald toch? Door Hulpmol. En de Armeense vriendin van Kaaasje heeft het gecontroleerd. Dus waarom nog eens door Translate gooien?
En volgens mij was er ook al geconstateerd dat het foute puzzelstukje van Jan geen invloed had op de hint vd Armeense tekst.

Ik snap de opwinding dan persoonlijk ook niet zo goed. Ja, het is opmerkelijk dat er twee varianten gefilmd en gepubliceerd zijn, maar het heeft hoe dan ook geen invloed op de (oplossing van) de opdracht.

Niet onaardig bedoeld naar wie dan ook, maar ik snap het gewoon niet  ::ohno::
« Laatst bewerkt op: 5-03-2018, 18:43:13 door Whiskers »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #124 Gepost op: 5-03-2018, 18:38:37 »
Prima als je niet overtuigd bent natuurlijk. Maar dat een verkeerd puzzelstukje expres wordt gepakt en dat dit niet heel duidelijk getoond wordt in de aflevering vind ik zelf wel overtuigend op een molactie wijzen, ook al is het geen effectieve. Andere optie is een nepmolactie maar dat vind ik onwaarschijnlijk omdat een nepmolactie alleen zin heeft als je jezelf er bij je medekandidaten verdacht mee kunt maken. Dat is hier niet het geval.

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #125 Gepost op: 5-03-2018, 18:50:50 »
Maar Heinz, de mol zou toch moeten weten dat juist dat puzzelstukje omwisselen geen enkele invloed heeft op de oplossing/vertaling? De mol kent de opdracht toch van binnen en van buiten? Al kan de mol, tijdens niet-individuele opdrachten, uiteraard verrast worden door een of meerdere van de kandidaten (hier niet ad orde overigens).

Op zich vind ik het gewelding gevonden van Hulpmol. Dat je opdrachten zo uitpluist, chapeau en een dikke pluim!  ::bravo::
Ook heel opmerkzaam van Benti, die 2 verschillende versies  ::ok::

Maar als dan uiteindelijk blijkt dat dat verkeerd gepakte puzzelstukje geen enkele invloed heeft, tsja... Dan vind ik persoonlijk dat Jan voorstelt om af te spreken waar ze de instructie van Art hebben gehad (waar niemand is om het Armeens te vertalen) een betere poging tot mollen..
« Laatst bewerkt op: 5-03-2018, 18:57:41 door Whiskers »

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #126 Gepost op: 5-03-2018, 18:54:32 »
Interpretatie: Met iets meer tijd had de opdracht kunnen slagen, want Olcay en Ruben stonden op het punt naar dat kruispunt in Moliti te gaan. Anderzijds, als Jan de Mol is, had hij de gelegenheid om in Moliti de envelop al te gaan halen en te verbergen.

Jan was degene die nog ver in de bergen zat, terwijl de rest al in het dorpje was.  ::jaja::

Heel goed gevonden van Hulpmol en ook heel goed gevonden van Benti dat de aparte opdrachtsvideo verschilt in dit moment van Jan en het puzzelstukje van de hele afleveringsvideo!  ::ok:: Ik denk ook dat het een hint voor de molloten was, een echte speurdersbroodkorrel naar ons toegegooid nu we vlakbij de finale zitten. En vaag genoeg hoe en waarom precies om alle andere tunnels ook open te houden.

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #127 Gepost op: 5-03-2018, 18:57:46 »
Jan was degene die nog ver in de bergen zat, terwijl de rest al in het dorpje was.  ::jaja::
Maar Jan was dus dichterbij Moliti en dat is dan weer minder mols vind ik. En ja, ik denk dat wat hulpmol heeft gevonden echt bedoeld is voor de speurders onder ons. Hulpmol: ik vind jou echt de top speurder dit seizoen  ::bravo::
Meer L

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #128 Gepost op: 5-03-2018, 19:01:09 »
Maar Jan was dus dichterbij Moliti en dat is dan weer minder mols vind ik. En ja, ik denk dat wat hulpmol heeft gevonden echt bedoeld is voor de speurders onder ons. Hulpmol: ik vind jou echt de top speurder dit seizoen  ::bravo::

Hulde voor Hulpmol!

Klopt maar de andere twee wisten niet waar Jan precies zat, niemand van hen kon hem in de gaten houden. Zou me niets verbazen als hij het op een George-loopje had gezet, mochten ze nog even tijd hebben gehad om de opdracht toch te laten slagen. Rondjes rennen in het gras ofzo. Bovendien, als hij het dichtst bij Molito was van de drie, kan dat óók weer een hint zijn...

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #129 Gepost op: 5-03-2018, 19:07:27 »
Het puzzelstukje omwisselen had in dit geval inderdaad weinig nut. Maar zal de mol weten wat er precies op al zijn/haar stukjes staat? Het zijn er toch 8 en allemaal in een onbekende taal in een ander schrift.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #130 Gepost op: 5-03-2018, 19:14:39 »
Ja, natuurlijk weet de mol dat. Die kent elke opdracht van buiten. Hij/zij heeft alleen geen invloed op het gedrag van kandidaten bij een groepsopdracht. Het eerste deel van deze opdracht (puzzelstukken verzamelen) was echter individueel en buiten het zicht van de anderen. .

Offline molecula

  • Forumlid
  • I'm gonna rope you
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #131 Gepost op: 5-03-2018, 19:17:07 »
Maar Jan was dus dichterbij Moliti en dat is dan weer minder mols vind ik. En ja, ik denk dat wat hulpmol heeft gevonden echt bedoeld is voor de speurders onder ons. Hulpmol: ik vind jou echt de top speurder dit seizoen  ::bravo::

Niet alleen van dit seizoen, vorig jaar was Hulpmol ook al zo goed bezig!  ::ok::

PS volgens mij weet niemand toch precies waar Jan in de bergen was. Wij ook niet, of heb ik wat gemist? Ze reden volgens mij ergens rond in het Ktsia-Tabatskuri Managed Reserve, maar dat kan toch evengoed verder van of dichterbij Moliti zijn dan de rest?
http://goo.gl/maps/wrkH6WqXTdE2

Offline kevin174

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #132 Gepost op: 5-03-2018, 19:20:02 »
Dit soort opdrachten mislukken bijna altijd, omdat het onmogelijk is om elkaar te controleren. De mol weet de oplossing en weet dus precies wat hij moet doen om de opdracht te doen mislukken.

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #133 Gepost op: 5-03-2018, 19:23:16 »
Nou, dat lag iig niet aan Jan als gevolg vh verwisselde puzzelstukje. Want dat had geen invloed op de oplossing.  ;)

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #134 Gepost op: 5-03-2018, 19:36:43 »
De mol weet echt niet alles. Thomas wist vorig jaar ook niet hoe de puzzel in elkaar moest.
En mollen zijn ook maar mensen, dus zelfs als ze iets is verteld, kunnen ze sommige dingen alsnog vergeten.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #135 Gepost op: 5-03-2018, 19:43:57 »
Maar het is al vertaald toch? Door Hulpmol. En de Armeense vriendin van Kaaasje heeft het gecontroleerd. Dus waarom nog eens door Translate gooien?
En volgens mij was er ook al geconstateerd dat het foute puzzelstukje van Jan geen invloed had op de hint vd Armeense tekst.

Ik snap de opwinding dan persoonlijk ook niet zo goed. Ja, het is opmerkelijk dat er twee varianten gefilmd en gepubliceerd zijn, maar het heeft hoe dan ook geen invloed op de (oplossing van) de opdracht.

Niet onaardig bedoeld naar wie dan ook, maar ik snap het gewoon niet  ::ohno::

Ik heb het niet door google translate gegooid hoor...... ik heb alle gevonden vertalingen overgenomen van Hulpmol en alleen  alles in de juiste volgorde achter elkaar gezet...... ;) overigens ook in de volgorde die Hulpmol aangaf in zijn oplossing van de puzzelstukjes.

Edit:


Het gaat niet om het ene verwisselde puzzelstukje maar om alle puzzelstukjes van Jan, we hebben er geeneen gezien. Met de puzzelstukken die Olcay en Ruben wel hadden kwamen ze iig alleen tot de conclusie dat ze naar een kruispunt in Moliti moesten. Ik vroeg mij af  of er uit de complete zin andere informatie te halen was. Daarbij zou dan ook gekeken moeten worden naar de twee bordjes waar we nog een vertaling van missen.
Afijn het belangrijkste was denk ik dat Jan verwarring zaaide  naar welke bestemming ze zouden gaan en het feit dat hij te laat aan kwam.

Uit het gepuzzel valt verder op te maken dat Ruben mogelijk een verdachte fout heeft gemaakt ( verwisseling kruispunt/kerk) en dat Ruben maar drie puzzelstukjes had, hier missen we dus ook een tekst.
« Laatst bewerkt op: 5-03-2018, 20:08:33 door Moedermol »

Offline MitchK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Big Brother US 2022!
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #136 Gepost op: 5-03-2018, 19:46:16 »
Ik ben niet heel actief qua typen. Lees wel altijd alles haha. Vind het soms wel jammer dat mensen negatief over elkaars hint moeten blijven doen.

Het is zeker raar dat Jan het verkeerde bordje pakt, aan de andere kant is het een bordje die niet heel belangrijk is. ???

Iedereen mag toch invullen wat hij/zij daarvan vindt?
Hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel en dit niet teveel off-topic is ::hypocriet::

Offline Benti

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #137 Gepost op: 5-03-2018, 19:59:57 »
Maar dat een verkeerd puzzelstukje expres wordt gepakt en dat dit niet heel duidelijk getoond wordt in de aflevering vind ik zelf wel overtuigend op een molactie wijzen, ook al is het geen effectieve. Andere optie is een nepmolactie maar dat vind ik onwaarschijnlijk omdat een nepmolactie alleen zin heeft als je jezelf er bij je medekandidaten verdacht mee kunt maken.

Eens, ik kan me toch niet voorstellen dat je dit als kandidaat doet. Alhoewel ineffectief, lijkt het me toch mollengedrag.

Ook heel opmerkzaam van Benti, die 2 verschillende versies  ::ok::

Na weken meelezen, toch mijn eerste post op dit forum. Nu ben ik officieel een molloot, hoera!

Offline MMarMOL

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #138 Gepost op: 5-03-2018, 20:12:17 »
24:35 --> eerste paaltje voor olcay.
28:46 --> Olcay belt Jan. Olcay heeft hier twee puzzelstukjes in haar handen terwijl we maar nog 1  paaltje bij haar hebben gezien en dus maar 1 bordje heeft gepakt.
29:46 --> Tweede paaltje voor Olcay. Hier pakt ze een puzzelstukje.
31:45 --> derde paaltje voor Olcay. Het paaltje heeft ze omver gereden. We krijgen niet te zien of ze hier een puzzelstukje pakt of niet. Maar als je ervan uitgaat dat ze hier ook een puzzelstukje pakt dan heeft ze dus vier puzzelstukjes.
35:59 --> zien we dat Olcay drie puzzelstukjes op de moterkap legt.

Conclusie:
- Productie heeft fout gemaakt in de montage
of
- Olcay heeft bij het derde paaltje (wat dan eigenlijk het vierde paaltje zou zijn) niet haar puzzelstukje meegenomen. Dan komt ze alsnog op drie puzzelstukjes uit.
of
- Olcay heeft bij het derde paaltje wel een puzzelstukje gepakt en heeft dus vier puzzelstukjes, maar heeft er 1 weggegooid.
of
- Olcay heeft bij het eerste paaltje beide bordjes meegenomen


https://imgur.com/a/eYlLy
« Laatst bewerkt op: 5-03-2018, 20:27:56 door MMarMOL »

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #139 Gepost op: 5-03-2018, 20:30:54 »
Conclusie:
- Productie heeft fout gemaakt in de montage
of
- Olcay heeft bij het derde paaltje (wat dan eigenlijk het vierde paaltje zou zijn) niet haar puzzelstukje meegenomen. Dan komt ze alsnog op drie puzzelstukjes uit.
of
- Olcay heeft bij het derde paaltje wel een puzzelstukje gepakt en heeft dus vier puzzelstukjes, maar heeft er 1 weggegooid.
of
- Olcay heeft bij het eerste paaltje beide bordjes meegenomen


https://imgur.com/a/eYlLy

Interessant!  ::ok::
Als je dat goed gezien hebt zijn er al minimaal 2 met puzzelstukjes ah rotzooien geweest  ::rofl::
Nu Ruben nog..  :P

Of het nu zin heeft of niet, Jan wisselt 100% van puzzelstuk. Alle credits naar de speurneuzen natuurlijk. Ik heb het alleen even samengevat in 1 knip-plak-plaatje.
Niemand betwist dat  ;)
En ik al zeker niet  ::ohno::
« Laatst bewerkt op: 5-03-2018, 20:38:02 door Whiskers »