Ik lig strak Katrien bidt elke avond dat de groep het de volgende dag verpest, dat is haar molstrategie. Of doet ze aan voodoo?
Het zou me helemaal niet verbazen wanneer Katrien over voodoo- (of vergelijkbare) krachten beschikt. Bij uitstek geschikt voor sabotage in de zin van uitschakelen van de tegenstander; zie het onderstaande.
Was Katrien trouwens echt de eerste die bij Gilles kwam? Zo herinner ik mij dit niet. Ik ga de aflevering eens herbekijken. De montage bepaalt overigens de volgorde die wij zien, maar dat is een open deur...
Verder heb ik de definitie en omschrijving van sabotage even opgezocht.
Sabotage is volgens Van Dale: 1. Het moedwillig beschadigen van materieel als strijdmiddel 2. Een handeling die opzettelijk iets in de war stuurt.
Sabotage is volgens Wikipedia: Een opzettelijke actie met als doel de positie van een 'vijand' (de aanhalingstekens zijn van mij. M.) te verzwakken. Door middel van belemmering, verstoring en/of vernietiging wordt getracht schade toe te brengen.
1.Dan denk ik aan (bijvoorbeeld (let wel,
bijvoorbeeld)): moedwillig de fiets van Steve zo afstellen, dat hij veel zwaarder moet trappen.
Dit is niet in beeld gebracht en hoeft ook niet te zijn gebeurd, maar het was wel opvallend dat Steve ineens veel minder goed kon fietsen dan Katrien. Het zou (omdat de andere kandidaten, evenals de kijkers dit niet hebben kunnen zien) dus wel een extra streek zijn van de makers (én van de mol). Het zou wél kunnen en zou m.i. ook sabotage zijn in de eerste betekenis.
2. De tweede vorm van sabotage is een (direct of indirect) zichtbare dan wel verborgen opzettelijke handeling die ervoor zorgt dat de door anderen gewenste gang van zaken wordt verstoord of belemmerd. Deze vorm van sabotage kan ook met behulp van of door middel van manipulatie tot stand komen en is, zelfs als ze in beeld wordt gebracht op enig moment, naar mijn mening een veel subtielere vorm dan de eerstgenoemde. Ik verdenk Katrien meer dan de andere deelnemers van deze manier van saboteren.
Nee. Ik wil je op voorhand al voor je fout behoeden.
Bedoel je mijn wellicht nu ontstane denkfout dat ik het eventueel bij het verkeerde eind zou hebben? Of bedoel je dat ik een fout zou maken wanneer ik je op mijn blote knietjes in een voorkomend geval kom bedanken?