Ik doe dit keer niet aan een schot-voor-de-boeg-mol en kies er pas een na aflevering 1 op basis van mogelijke molacties. De pool heb ik blind ingevuld. Puur om niet al aflevering 1 met een beginnende tunnelvisie te kijken.
Maar ze kiezen de Mol natuurlijk niet blind..! Ik vind juist deze fase van het spel, nog voor je bevooroordeeld bent door de opdrachten gezien te hebben, de kandidaten te toetsen op hun Molpotentie. Zodra de afleveringen beginnen gooi je al je voorbereiding meteen in de prullenbak, maar juist omdat je zo weinig informatie hebt over het spel zelf kun je best een leuke voorspelling doen.
Ik heb drie theorieën waarmee ik de kandidaten dit seizoen waarschijnlijker en minder waarschijnlijk als Mol vind.
1) 10.000 kandidaten. In tegenstelling tot de Nederlandse Mol hebben de Vlamingen een veel grotere poel aan mogelijke kandidaten. Bij WIDM kiezen ze de Mol pas nádat ze groep bij elkaar gevonden hebben, terwijl in België ze in die duizenden aanmeldingen al heel gericht op zoek kunnen naar de persoon met de beste Molkwaliteiten.
Voor de rest van de kandidaten gelden andere criteria: zij moeten vooral interessante spelers en 'spraakmakend' zijn. Daarom verwacht ik dat ze een priester (Pieter) en een marineofficier (Pascale) sowieso graag in de serie hebben. Ook Jeffrey komt op mij over als iemand met een 'uitvergroot' karakter en dus interessant om als kandidaat erbij te hebben, maar niet per se als Mol.
2) Het profiel van de Mol. Ook zonder de kandidaten te kennen kun je een gokje wagen wat voor Mol de makers dit jaar zouden kiezen. Na Gilles en Eline, ligt het voor de hand om voor een wat oudere kandidaat te kiezen, in ieder geval ouder dan 30. Lloyd (21), Channy (26) en Bahador (27) passen niet in dat profiel. Ook Pieter (31) en Joke (32) zijn relatief jong, maar dat kan nog wel. Joke vind ik dan wel weer teveel op Eline lijken, maar dat is waarschijnlijk vooral gebaseerd op uiterlijk en accent tot nu toe.
Katrien zou ik in dit perspectief het meest een 'Molkarakter' vinden hebben, die als een soort mater familias het vertrouwen van de groep zou kunnen winnen. (Hoewel ik Gilles en Eline niet per se uitgesproken (Mol)karakters vond hebben.)
3) De stem van Gilles in Café De Mol. Gaan we er van uit dat Gilles De Coster inderdaad op de juiste persoon heeft meegestemd als één van de grofweg vijftig cafégasten, dan geven de percentages iets van de kans weg op wie hij heeft gestemd. De percentages nog een keer:
Joke: 5%
Lloyd: 7%
Kelly: 24%
Channy: 15%
Steve: 10%
Jeffrey: 5%
Pieter: 7%
Pascale: 10%
Katrien: 5%
Bahador: 12%
Hoofdverdachten wat dit betreft zijn met goede voorsprong Kelly, gevolgd door Channy en Bahador. Joke, Jeffrey, Pieter, Katrien en Lloyd hebben waarschijnlijk maar 2-3 stemmen gehad, dus de kleinste kans dat de stem van Gilles daar tussenzit. (Samen hebben ze 29% van de stemmen, dus de kans dat Gilles op één van hen stemde natuurlijk wel nog altijd best groot. Maar individueel zijn de kansen het kleinst dus de slechtste gok als je er maar één mag kiezen.)
Dat maakt wat mij betreft het volgende rijtje:
(Licht) verdacht: Bahador, Kelly, Steve, Katrien
(Licht) onverdacht: Pascale, Pieter, Jeffrey, Joke, Lloyd, Channy, Katrien