Tot nu toe heb ik in alle stilte genoten van ons favoriete programma, wat is het toch zalig om De Mol terug te hebben op zijn vertrouwde stek, zondag moldag. Wil al een hele tijd iets posten hier maar het is er niet meer van gekomen. Ik merk dat ik minder en minder tijd heb om echt actief te speuren. Ik doe het nog wel maar op de klassieke manier, met pen en papier. Mis het wel enorm.
Ik wilde jullie even laten weten wie mijn mol is vanaf het begin en dat is ... Pieter!
Vanaf het moment dat ze de tiende kandidaat onthulden zei mijn buikgevoel dat het Pieter was. De enigen die echt verwarring zaaiden waren voor mij Jeffrey (de sympathieke losbol die iedereen graag heeft) en Katrien (met haar mysterieuze blik, daar leek wel meer achter te zitten). Toen zij vlak na elkaar eruit vlogen was het voor mij klaar, ook al deden Lloyd, Pascale en Joke aardig hun best om mijn hoofd in de war te sturen, toch ben ik Pieter nooit uit het oog verloren. Eigenlijk zag ik het al duidelijk bij de homerun in afl. 2 (Mol is held) maar toen had ik in de app al een van de twee anderen aangeduid, na het tweede reclameblok gebeuren blijkbaar de raarste dingen. Ook het feit dat Pieter in het begin zo hoog in de poll stond heeft hem voor een week of twee weer wat krediet gegeven. Maar hij doet te veel mis, en vrij subtiel,iedereen vergeeft het hem makkelijk, zelfs de kijkers. Het verbaasde me iedere keer weer dat hij altijd zo laag stond op het verdachtenlijstje.
De sleutelmomenten van Pieter Mol waren voor mij de onthulling als laatste kandidaat (het idee van een priester als mol was al een trigger), het feit dat hij eerst het hoogst in de poll staat, daarna heel de serie het laagst, de homerun, 1000 euro uit zijn koffer halen, bijna de lift missen, achterblijven in de drive-in bioscoop terwijl ze niet echt filmkenners zijn, eerst voor pasvragen gaan ... later dan toch niet meer voor pasvragen gaan, de boel zo manipuleren dat ze hem niet afschieten bij de Mexican standoff, het feit dat hij door de deelopdrachten de meeste geiten verdiende en zo de vrijstelling won (de twee vorige mollen stonden ook paraat voor die vrijstelling). Maar de laatste aflevering viel me nog iets anders op. Opeens begon hij daar te bokken in de auto omdat Pascale haar verworven info niet wilde delen. Voor iemand die opgeeft als sterkte zijn 'relativeringsvermogen' strookt dit niet met zijn eerder gedrag. Hij gebruikte zijn kwaliteiten als priester om de kandidaten te mennen, plant zaadjes in hun hoofd ... maar bleef zowel letter als figuurlijk zo goed als altijd buiten schot. De Mexican standoff is het ideale vb. daarvan. Hij heeft dezelfde kwaliteit als Jeffrey, ligt goed in de groep, wekt instant vertrouwen, maar toch ook vaak een leider ... kortom ideaal om De Mol te zijn.
Straks weten we het. Zelf ga ik de ontknoping weer live meemaken. Dit seizoen ben ik een van de gelukkigen die werd uitgenodigd om plaats te nemen in een van de drie zalen. Gelukkig voor mij in de Pieter-zaal. De enige juiste natuurlijk!
Wel plezant om hier elke keer weer bevestiging te zien in deze poll. Dat versterkt mijn vertrouwen in Pieter Mol. Wat wordt het weer zenuwslopend spannend ...
Veel plezier met de finale vanavond!