De twee afgelopen jaren is bewezen dat 'n goeie folksong kan scoren op het songfestival. Twee jaar geleden was er het Belgische Urban Trad, in 2004 behaalde Servië-Montenegro 'n 2de plaats. Helaas miste het nummer uit Friesland zowat alles wat deze voorgangers tot 'n succes maakte. Nauwelijks sfeer, weinig pakkende melodie, doodse podiumact...
'n Gemiste kans, maar de heren krijgen een herkansing in de finale, misschien kan er nog één en ander verbeterd worden tegen dan.
In tegenstelling tot wat ik hier las, vind ik dat verschijning Chastity wél 'n aantal songfestival-troeven in huis heeft. Qua stemvastheid kan het idd veel beter, maar 'n catchy melodie wel, herkenbaar & toegankelijk. Daarnaast viel er tenminste wat te beleven on stage (incl. de borsten, geef ik ruiterlijk toe). Maar tussen 41 deelnemers moet je gewoon kunnen & durven opvallen, anders verzuip je in de massa. Het lied deed me sterk denken aan 'n aantal Scandinavische inzendingen van de afgelopen jaren ook, zoals Lena Philipsson die vorig jaar 'n 6de plaats behaalde voor Zweden met een vergelijkbaar nummer. Rot-commercieel & dus net wél geschikt voor het Songfestival. Van de 6 finalisten die tot nu toe bekend zijn, geef ik Chastity de beste kansen om 'n goeie beurt te maken in Kiev. Of we daar gelukkig moeten mee wezen, is weer een andere vraagstelling. Ernstige muziekliefhebbers (zoals ikzelf?) horen misschien niet over het Songfestival te praten, laat staan er naar te kijken & luisteren. Heeft het te maken met nostalgie, traditie, wie zal het zeggen?... Maar 1 keer per jaar veroorloof ik me graag mee te gaan in dit circus van het populaire lied !