Er is heel veel verteld & geschreven over het Songfestival dit jaar en in zekere zin is dat positief te noemen, want in 'n bepaalde periode werd er gewoon géén aandacht meer aan besteed, dus...
Feit is dat de situatie tov van 10-20 jaar in die mate veranderd is (door toetreden van talrijke Oosteuropese landen), dat wij - traditionele landen - daar op of één of andere manier ook moeten op anticiperen.
Dus is het gewoon zaak van een artiest en bijhorend lied af te vaardigen dat niet alleen goed in de oren ligt in de buurlanden, maar ook ver daar buiten. België gaf - eerder toevallig - een paar jaar geleden het goede voorbeeld met Urban Trad en 'Sanomi'; een liedje in een denkbeeldige taal voortspruitend uit de folkmuziek. Als je kijkt en luistert naar de inzendingen uit landen als Bosnië, Kroatië en Servië, zul je begrijpen dat dit soort muziek daar beter scoort dan de eerder commerciële dance/pop in het genre Kate Ryan. Ik ken niet meteen een groep of artiest uit Nederland die aan de geschikte voorwaarden zou kunnen voldoen en het vaderland zou kunnen representeren op het Songfestival, maar in het geval van België denk ik al sinds enkele jaren aan het damestrio Laïs.
Dit jaar is nog maar 'ns gebleken dat het heel moeilijk is om bepaalde voorspellingen te doen, maar Bosnië heeft toch maar weer eens bewezen dat een goed gezongen folkloristisch lied niet onopgemerkt blijft bij het festival. Geen idee in welke mate de dames van Laïs interesse hebben in het deelnemen aan dit liedjes-circus
maar naar analogie van wat België op muzikaal vlak te bieden heeft en wat het brede Europese publiek heeft weten te boeien de voorbije jaren, lijkt mij deze keuze naar een volgende editie verreweg de meest ideale.