Vooraleerst: WIDM is fantastisch, WIDM2019 een prachtig seizoen, en ik geniet elk jaar weer 10 weken van de grote puzzel. Heerlijk. En ik vond de kandidaten heel leuk, zoals elk jaar. Nikkie, Robèrt, Evi, Sinan vind ik verrassend en leuk. Rik is een hele fijne presentator.
Maar.
Het formatEr zit wat mij betreft een probleem in het
format. Het geld is niet belangrijk genoeg. Jezelf verdacht maken is een enorm effectieve strategie. Geld verdienen is zeggen "ik ben niet de mol". Dat is gewoon nadelig voor je winkansen. Een goed incentive voor het geld ontbreekt. De pot spekken is niet interessant als de
kans dat je die wint, er alleen maar mee afneemt. Dus hier moet je iets mee. Kandidaten die veel geld verdienen, belonen? Met jokers? Met
kennis over de mol?
Het programmaIk zie de focus van het tv-programma afdrijven. Er is steeds meer
sfeer, ten koste van spel. Alsof sfeer en spel 2 dingen zijn die moeten worden afgewisseld. Terwijl ik vind dat
de sfeer in het spel moet. Wil je de prachtige bossen laten zien? Doe daar een grote opdracht. Dan heb je daar 1 opdracht lang de focus op, en hoef je niet 10 afleveringen lang droneshots van bossen te doen. Druk verkeer in Medellín? Doe een opdracht waarbij ze door de stad de weg moeten vinden. Zo trek je het decor mee in het spel. Er zijn zeker goede voorbeelden (bananen, vlag uithangen, waterval, links/rechts, stamhoofd), maar er is zo veel meer mogelijk.
Hand in hand hiermee gaat de shift naar
meer luxe. Dit zet
kandidaten steeds verder weg van de inwoners van zo'n land. We zien zo weinig van de cultuur van een land, omdat de kandidaten steeds op luxe-hotels ver daarvandaan zitten. Daardoor gaan ook de series steeds meer op elkaar lijken. Doe een opdracht waarin kandidaten met wat lokaal geld een overnachting moeten regelen, en je kunt het alledaagse leven laten zien
van dat specifieke land tijdens die opdracht. Die opdracht is elk jaar uniek, ook al is die elk jaar hetzelfde. Kijkers krijgen dan tijdens het spel veel meer mee over het leven in zo'n land, zonder dat je er apart tijd voor hoeft in te ruimen. Ik vind het nu te veel 2 programma's in 1, met constant afwisseling. Maak het weer één eenheid. Volgens mij is dat ook veel rustiger.
Ik denk zelfs dat het toerisme-effect van WIDM zal afnemen als kijkers zien dat zo'n land ook bar en boos kan zijn.
Ik mis het afzien, het zwoegen, fietstochten de berg op, opdrachten van 3 uur, de opdrachten 's nachts, het wakker moeten blijven om een opdracht te doen, de barre nachten, de vieze opdrachten, het zoeken naar hotelkamertjes, het beslissen wie als enige de luxe kamer mag, het slapen in het bos, ... allemaal dingen waarmee je de sfeer van een land kan weergeven, en
tegelijkertijd een opdracht kan doen.
Volgens mij was er niet één opdracht met een tijdslimiet langer dan een uur. Het is me net allemaal te gezellig. Het hoeft geen ruzie te worden, maar er mag best een keer een kandidaat in een hotel zitten terwijl 3 anderen in de auto moeten slapen.
De opdrachtenDe geldbedragen zijn echt laag. De jarenlange dalende trend vond ik nu echt opvallend. Ook zijn er best forse minbedragen. Dit verklaart ook dat kandidaten minder voor geld gaan. In kom zelf op een maximale pot van € 43.500, en op max € -14.900 mingeld. Het gemiddelde is € 14.300. Dat zou zomaar een
all-time low kunnen zijn.
Verder, is ook eerder genoemd: er zijn erg veel opdrachten waarbij iedereen bij elkaar is. Ik zie liever ook meer opdrachten met groepjes die op afsatnd moeten communiceren.
Dit jaar waren er volgens mij opvallend weinig opdrachten die draaiden om vertrouwen in elkaars eerlijkheid. Opdrachten waarbij je kandidaten dilemma's geeft waarbij ze een ander kunnen benadelen. Dat zat er volgens mij niet in. Zelfs in Wachtkamer wordt alleen de pot benadeeld, wat veel te anoniem is. Waarom niet "Als je de joker pakt, dan moet een willekeurige kandidaat in de bus slapen"?
Ook zijn opdrachten vaak ingewikkeld (min of meer, motoren), chaotisch (fietsen, bananen, serenade), onhaalbaar (vuurproef), oneerlijk (roulette), geldloos (ten val brengen) of missen we overzicht (fietsen, lasers). Waar zijn de
overzichtskaartjes van weleer? We hebben er één gezien - bij de bananen - maar er werd niks mee gedaan. Laat zien waar kandidaten zijn, waar de treintjes zijn, waar de trossen zijn. Vroeger lukte dat prima. Als oefening volgend jaar bij elke opdracht een bovenaanzichtje maken en daarmee af en toe de actuele situatie in beeld brengen. Kost misschien 20 seconden zendtijd per opdracht.
Later meer