Mijn bericht bevat spoilers over de Mol Vier 2019Wat ik me afvraag: kijken de makers van de Nederlandse versie ook naar de Vlaamse serie? En zo ja, hoe komt het dan dat ze geen inspiratie opdoen?
Ik denk dat het heeft te maken met de kandidaten. Ik denk eigenlijk oprecht dat je met BN'ers minder kan qua opdrachten.
Ik kan me een getal van 10.000 aanmeldingen herinneren voor de Vlaamse mol. Dan heb je echt
heel ruimschoots de keus om echt 10 kandidaten te kiezen die exact passen bij het soort spel dat je voor ogen hebt. Je kan 10 mensen kiezen die goed kunnen liegen, die fysiek sterk genoeg zijn om zo'n vechtsport-opdracht of zo'n wandeling te doen, die niet kapot gaan als ze op de grond moeten slapen, die het er voor over hebben om voor 500 euro samen met een spin of een slang in de kamer te liggen, of die al weken voor vertrek zonder het zelf door te hebben al onderdeel zijn van het spel en speelbal zijn van de productie.
BN'ers met hun volle agenda's ga je echt niet zo ver krijgen. Die hebben helemaal geen zin om te oefenen met jongleren, of een konijntjesfobie bij mekaar te verzinnen. Althans, niet alle 10. Die zijn vooral bezig met de rest van Nederland vooral niet te laten doorhebben dat ze gekozen zijn om mee te doen. Die staan veel te veel in de spotlights om dit te doen.
Ik
meende (maar weet het niet zeker) dat het in de Trust Nobody-podcast was dat ik het volgende hoorde. Iemand zei over de molselectie in aflevering 1 (vrij vertaald): kandidaten die een vreugdedansje doen als ze te horen krijgen dat ze misschien de mol zijn, die zijn niet geschikt als mol. Want "de mol zijn" is niet het doel. Het doel is "een
goede mol zijn" en dat kun je pas bereiken aan het eind van het spel. Einde citaat. Ik denk dat de NLse kandidaten het
meedoen met WIDM te veel als doel (zijn gaan) zien. Terwijl het
winnen van WIDM het doel is (of het succesvol saboteren van de opdrachten). Als je al uitzinnig bent met
deelname, waarom zou je dan nog voor de
winst gaan - je doel is toch al bereikt vanaf dat je wordt gevraagd mee te doen? En hoeveel BN'ers willen er wel niet
meedoen met WIDM?
Een ander ding wat ik verkeerd vind bij de NLse mol is de kandidatenselectie er vooral mee bezig lijkt om een
leuke groep te smeden. In België kiezen ze gewoon 10
geschikte kandidaten. En stiekem denk ik dat als 10 kandidaten samen zo'n spel in gaan, dat die vanzelf een interessante groep vormen. Niet per se
leuk.
Interessant. Dus het zou voor het spel volgens mij beter zijn om kandidaten te hebben die gewoon goed in het spel zijn, in plaats van kandidaten mee te nemen omdat ze zo'n leuke aanvulling zijn op het palet aan karakters...
Dus ja. Als ik er zo over nadenk, dan kom ik toch tot de conclusie dat de keuze voor BN'ers het
spel schaadt. Niet omdat BN'ers geen leuke mensen zouden zijn ofzo, maar dus om meer indirecte redenen: er zijn er te weinig om
echt geschikte kandidaten te kiezen (ja, ik wil die woorden echt alle drie afzonderlijk benadrukken), en ze zitten veel te veel in de spotlights waardoor je ze niet kunt strikken voor geheime afspraakjes die nodig zijn voor de voorbereiding van het spel.
Voor de kijkcijfers is het goud. Maar het
spel lijdt er onder. En tja,
it's very hard to get someone to understand something if his salary depends on his not understanding it. Dus dat gaat waarschijnlijk niet veranderen.
Wat ik helaas ook mis in de NLse nu ik de Vlaamse versie er direct achterna kijk:
doorlopende plotlijnen. Ik heb het idee dat Rick McCullough het helemaal verkeerd aanpakt met z'n post-it briefjes voor de opdrachten. In de Vlaamse mol zijn de opdrachten geen losstaande briefjes die je naar believen kunt indelen en verwisselen. Ze hebben verband met elkaar, ze vloeien in elkaar over, ze vormen een geheel en er komen elementen terug uit eerdere afleveringen. Er wordt in week 1 een zaadje geplant en in week 4 worden de vruchten geplukt. Er zijn geen losse briefjes, er zijn allerlei
verbindingen tussen al die opdrachten. In de NLse mol voelt het als los zand: er wordt een verhaaltje geopend en 20 minuten later weer afgesloten en dat was dan dat. Daardoor heeft het de spanningsboog van een kinderboek met korte verhaaltjes-voor-het-slapen-gaan, en niet die van een detective. De NLse afleveringen kun je evengoed achterstevoren kijken. De Belgische niet.
Zelfde geldt voor de omgeving/cultuur/sfeer/beelden. In NL zijn er mooie plaatjes, en daarnaast wordt er een spel gespeeld. In BE is er een spel waar de mooie plaatjes
in verwerkt zijn. Voorbeeld: ziplinen kun je denk ik ook in de Ardennen. Vietnamese krijgskunst of bamboedansen ga je niet zo gauw tegenkomen.