Niels is nu weer sinds een paar weken mijn Mol. Aan het begin was die dat ook al, toen rond aflevering 4 ben ik overgestapt naar Merel, maar sinds de tuktuk-opdracht heb ik die definitief weggestreept, evenals Sinan. Voor mij is het nu nog Niels en dan eventueel Sarah als tweede optie.
Ik heb de laatste paar pagina's van dit topic gelezen, waarin ik vooral hoor zeggen dat Niels te kandidaats doet en dat het stipt voorbeeld hierbij de gestolen joker is. Maar waarom zou een Mol dat niet kunnen doen. Als Niels de Mol is, is het toch juist briljant om zo de verdenking van je af te houden, voor Sarah en RP en voor de kijkers. En Evelien mocht dat wel de bliksemgeleider zijn voor de Mol, Niels werd totaal niet verdacht op dat moment.
Maar dan toch vervolgens een joker aan RP geven in de afgelopen aflevering, dat rijmt dan weer niet met zijn voorgaande fanatisme (iets wat vgm al genoemd is hier).
En dan het tweede frapperende deel dat men Niels doet laat afstrepen is dat hij geen -1.000 heeft gepakt, maar 3 jokers. Niels was duidelijk als eerste aan de beurt, te zien aan het aantal enveloppen (ook als je denkt dat in de montage de volgorde is gehusseld). Stel dat hij simpelweg de enveloppen met -0 heeft gepakt en de rest zo meer kans te geven de -1.000 te pakken. Ik vind het zo simpel om te denken dat de Mol sowieso voor een minbedrag zou gaan. Was hij immers de enige geweest dat wel -1.000 had gepakt, dan wist iedereen meteen dat hij de Mol was. En je kan nu zeggen follow the money, dit, dat, ja, maar het is ook niet zo dat Niels de pot hierdoor spekt.
Ook kan ik iets zeggen over zijn tactiek in de wachtkamer, dat hij daar sowieso een betere invloed in heeft gehad op de keuze van de rest dan Sarah dat had. Die rende immers weg, samen met Jamie. Dat is geen doordachte actie te noemen. En dat is eigenlijk het punt waarop ik wil eindigen.
-Sarah heeft met heel veel opdrachten een ondoordachte mollenstreek, geen indekking of iets dergelijks. Ja, ze is plots dyslectisch wanneer ze op de stijger staat. Waarom laten ze dat zien in de montage? Super verdacht natuurlijk. Onnodig verdacht. En zo heeft ze heel vaak van die half slappe excuses dat ze iets gewoon niet kan.
-Marel heeft echt te veel geld verdient op momenten dat het niet hoefde. De waterval, de tuktuk, de laseropdracht. Je kan dit niet goedpraten als Molzijnde. Ik ben in die tunnel geweest en ben er gelukkig op tijd weer uit gestapt. Merel is niet de Mol.
-Sinan is gewoon niet de Mol, om de simpele reden die iedereen steeds herhaalt. Sinan doet niets. Je kunt niets van Sinan zijn acties laten zien in aflevering 10. Het kan ook geen tactiek zijn. Ze weten dat men de afgelopen jaren zo baalde dat er weinig mollenacties te zien waren op beeld, dan gaan ze niet nu nog een extra luie Mol toevoegen.
-Niels is wat mij betreft de Mol. En ik wil dat ook graag zo zien. Als dat zo is, dan kan ik de een of andere rare actie wel redelijk vertalen naar een mollenactie en dat zijn er best een hoop. Waar het op neer komt is dat Niels van al deze kandidaten de beste geniepigheid en tactiek lijkt te hebben om de Mol te kunnen spelen.
Hetgeen wat mij nog wel doet twijfelen is dat er M-O-L te spellen was met zijn introductiepapiertje. Ik zou toch denken dat de crew wel geleerd zou hebben van dat soort onsubtiele boodschappen. Maar los van dat hoop ik echt dat hij het is. Het zou een hele leuke Mol zijn in mijn optiek.