Auteur Topic: [Aflevering 2] - 12 januari: Uitgerekend  (gelezen 16759 keer)

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - 12 januari: Uitgerekend
« Reactie #60 Gepost op: 15-01-2019, 23:26:36 »
Ik weet het niet. Merel is aan het schaken.
Misschien heeft zij al een soort, door haarzelf, onderbouwde verdenking?  Misschien gokt zij? Misschien wil zij expres de aandacht naar zichzelf toetrekken?
Kan haar nog niet voldoende doorgronden.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - 12 januari: Uitgerekend
« Reactie #61 Gepost op: 16-01-2019, 00:38:24 »
Ik kan me voorstellen dat Merel wacht en hoopt de volgende ronde nog een joker te scoren. Dan kan ze de ene met de andere joker vergelijken en zo hopen dat ze de joker met vrijstelling eruit kan halen door te letten op gewicht/grootte/geluid dat het maakt als je het schudt/ertegenaan tikt.
Dat is ook het eerste wat bij mij opkwam. Als je 2 jokers hebt, hoe kun je er dan achter komen dat er in de ene een vrijstelling zit en de andere niet.
Kunnen ze ergens een digitale weegschaal op de kop tikken die gevoelig genoeg is. Ik heb zelf een kleine digitale weegschaal van een online drogist die op 0,01 gram nauwkeurig is voor minder dan een tientje als ik me niet vergis.
De vraag is alleen hoeveel verschillen de 2 jokers en ik kan me voorstellen dat zelfs 2 jokers die geen vrijstelling bevatten niet even zwaar zijn. En wat is het soortelijk gewicht van de vrijstellingen (plastic) t.o.v. dat van de MDF platen of multiplex (?) waaruit de jokers blijkbaar worden gefabriceerd.
Zo te zien in het filmpje paste de vrijstelling vrij nauw in de joker, dus veel lucht zal er niet in zitten.

Zou je iets met water kunnen. Als je beide jokers vooraf weegt en dit nog een keer doet als ze allebei de kans hebben gekregen om water op te nemen. Degene met de minste gewichtstoename zou dan de vrijstelling moeten bevatten, want de vrijstelling neemt geen water op.

Wat jij al noemde, er tegenaan tikken, zou ook een verschil op kunnen leveren?
Ik geloof niet dat de joker er zo los in ligt dat je dit zou kunnen horen door hem te schudden. Wel misschien als je deze eerst flink nat maakt waardoor het hout uitzet. Na droging komt er misschien wat speling in?

En anders misschien de joker nat maken en dan heel voorzichtig openen zonder braaksporen achter te laten en hem hierna weer te laten drogen en dan weer dicht tikken. In de intro van de eerste aflevering kun je zien dat de twee helften alleen met 2 deuvels bij elkaar worden gehouden. Je ziet niet dat er ook lijm wordt gebruikt. Je wil ook niet dat er lijm op de vrijstelling komt. Dus misschien hooguit een drupje houtlijm in het gat waar de deuvel in komt.

Iemand misschien nog een idee?

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - 12 januari: Uitgerekend
« Reactie #62 Gepost op: 16-01-2019, 07:37:05 »
Dat is ook het eerste wat bij mij opkwam. Als je 2 jokers hebt, hoe kun je er dan achter komen dat er in de ene een vrijstelling zit en de andere niet.
Kunnen ze ergens een digitale weegschaal op de kop tikken die gevoelig genoeg is. Ik heb zelf een kleine digitale weegschaal van een online drogist die op 0,01 gram nauwkeurig is voor minder dan een tientje als ik me niet vergis.
De vraag is alleen hoeveel verschillen de 2 jokers en ik kan me voorstellen dat zelfs 2 jokers die geen vrijstelling bevatten niet even zwaar zijn. En wat is het soortelijk gewicht van de vrijstellingen (plastic) t.o.v. dat van de MDF platen of multiplex (?) waaruit de jokers blijkbaar worden gefabriceerd.
Zo te zien in het filmpje paste de vrijstelling vrij nauw in de joker, dus veel lucht zal er niet in zitten.

Zou je iets met water kunnen. Als je beide jokers vooraf weegt en dit nog een keer doet als ze allebei de kans hebben gekregen om water op te nemen. Degene met de minste gewichtstoename zou dan de vrijstelling moeten bevatten, want de vrijstelling neemt geen water op.

Wat jij al noemde, er tegenaan tikken, zou ook een verschil op kunnen leveren?
Ik geloof niet dat de joker er zo los in ligt dat je dit zou kunnen horen door hem te schudden. Wel misschien als je deze eerst flink nat maakt waardoor het hout uitzet. Na droging komt er misschien wat speling in?

En anders misschien de joker nat maken en dan heel voorzichtig openen zonder braaksporen achter te laten en hem hierna weer te laten drogen en dan weer dicht tikken. In de intro van de eerste aflevering kun je zien dat de twee helften alleen met 2 deuvels bij elkaar worden gehouden. Je ziet niet dat er ook lijm wordt gebruikt. Je wil ook niet dat er lijm op de vrijstelling komt. Dus misschien hooguit een drupje houtlijm in het gat waar de deuvel in komt.

Iemand misschien nog een idee?
Zou een joker die een vrijstelling bevat niet water dicht zijn? Zinken doet 'ie gezien het gewicht mogelijk niet, maar luchtbellen?

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - 12 januari: Uitgerekend
« Reactie #63 Gepost op: 16-01-2019, 07:39:36 »
Vertellen, uitgerekend, uitstralen, Wachtkamer?. Woorden die je allemaal wel rond een "zwangerschap"  kan plaatsen. Maar wie en waarvan?
Merel wil al een tijdje een kind. Volgens mij is zij nu echter niet zwanger.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - 12 januari: Uitgerekend
« Reactie #64 Gepost op: 16-01-2019, 12:40:54 »
Zou een joker die een vrijstelling bevat niet water dicht zijn? Zinken doet 'ie gezien het gewicht mogelijk niet, maar luchtbellen?
Dan zouden ze hem moeten lakken want anders neemt hout wel vocht op. Ik weet het niet. Wat mij wel opviel is dat Evi zei dat de joker zo zacht aanvoelde. Als je hout mooi glad schuurt dan voelt het inderdaad zacht aan. Zou mij dus niet verbazen dat de jokers niet waterdicht zijn.
Wat mij later nog te binnen schoot is dat je ook zou kunnen kijken of er verschil is als je 2 jokers laat drijven? Hoever steken ze uit?

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: [Aflevering 2] - 12 januari: Uitgerekend
« Reactie #65 Gepost op: 16-01-2019, 16:04:44 »
We zullen zien, we weten natuurlijk niet hoe los of vast de productie gaat spelen met dit concept. Ik zie ze nog wel zeggen dat ze zelf niet eens weten in welke jokers de vrijstellingen zitten. Dat er een uit gaat is een feit, anders introduceren ze het idee niet.(Tevens kan dit betekenen dat de mol dus expres een joker met vrijstelling krijgt of pakt.)
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline vveerraak

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - 12 januari: Uitgerekend
« Reactie #66 Gepost op: 16-01-2019, 20:54:43 »
Los van ze in het water gooien of andere stunts, zou er iets subtiels aan de buitenkant van de jokers te zien zijn, een merkteken of zoiets? Zodat de mol weet welke joker hij/ zij moet pakken?

Lijkt me dat Merel even keek naar de joker voordat ze hem oppakte.
Tell me what your telescope says

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - 12 januari: Uitgerekend
« Reactie #67 Gepost op: 16-01-2019, 21:01:09 »
Tijdens het maken van de test zegt Merel: "Ik denk dat Evi de mol is." Later noemt ze ook Nikki nog als verdachte.

Dan lijkt het me aannemelijk dat Merel in de volgende aflevering haar joker inzet of openmaakt, aangezien ze er zo gruwelijk naast zat. Eigenlijk vreemd dat ze dat niet meteen gedaan heeft. Als ze de joker straks weer niet inzet, wetende dat ze haar test de vorige keer waarschijnlijk niet al te best gemaakt heeft, zou ik dat erg vreemd vinden voor een kandidaat.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - 12 januari: Uitgerekend
« Reactie #68 Gepost op: 16-01-2019, 21:04:03 »
Los van ze in het water gooien of andere stunts, zou er iets subtiels aan de buitenkant van de jokers te zien zijn, een merkteken of zoiets? Zodat de mol weet welke joker hij/ zij moet pakken?

Lijkt me dat Merel even keek naar de joker voordat ze hem oppakte.
Dat zou zomaar kunnen. Is ook handig dat de regie weet in welke jokers de vrijstelling zit. Je wil toch ook de verhouding tussen de gewone jokers en jokers met vulling weten? Daar hebben we het trouwens nog niet over gehad. Lijkt me ook interessant voor de kandidaten. In de intro van aflevering 1 zagen we een serie van 12 jokers liggen en we zagen 3 jokers gemaakt worden met een vrijstelling. Is de kans op een joker met een vrijstelling dan ongeveer 25%? Lijkt me alleszins redelijk. Met 4 jokers zou je dan gemiddeld 1 vrijstelling hebben. Hé, waar heb ik de vraag 4 jokers of 1 vrijstelling eerder gehoord?

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - 12 januari: Uitgerekend
« Reactie #69 Gepost op: 16-01-2019, 21:43:48 »
Ik heb even een collage gemaakt van de doorsnede van een joker met vrijstelling (links) en een gewone joker (rechts).
Zoek de verschillen.

Offline B&W

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - 12 januari: Uitgerekend
« Reactie #70 Gepost op: 17-01-2019, 08:28:36 »
Dat zijn allemaal laagjes! Robèrt is de mol! ::trots:: ::jaja::

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - 12 januari: Uitgerekend
« Reactie #71 Gepost op: 17-01-2019, 11:53:30 »
Tijdens het maken van de test zegt Merel: "Ik denk dat Evi de mol is." Later noemt ze ook Nikki nog als verdachte.

Dan lijkt het me aannemelijk dat Merel in de volgende aflevering haar joker inzet of openmaakt, aangezien ze er zo gruwelijk naast zat. Eigenlijk vreemd dat ze dat niet meteen gedaan heeft. Als ze de joker straks weer niet inzet, wetende dat ze haar test de vorige keer waarschijnlijk niet al te best gemaakt heeft, zou ik dat erg vreemd vinden voor een kandidaat.

Voor een mol zou het even vreemd zijn haar joker niet zou inzetten. Dat is onnodig verdacht worden bij de kijker. De enige logische reden dat ze hem gehouden heeft, is dat ze wil vergelijken met andere jokers. Een andere kan momenteel ik echt niet vinden.

Offline RazorBlade

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Jongens, Unite, de pot!
Re: [Aflevering 2] - 12 januari: Uitgerekend
« Reactie #72 Gepost op: 18-01-2019, 03:50:30 »
Even over de test. Het is duidelijk dat de kandidaten nog geen flauw idee hebben wie de mol is. Er zijn immers 3 kandidaten die net zo slecht als Jamie de test hebben gemaakt. Als je ook nog bedenkt dat Jamie vol voor de 100% op Evelien zat, en zij dus niet de mol kan zijn, dan kan je dus bedenken dat er nog minstens 2 andere kandidaten vrijwel geen enkele vraag goed hadden. De vraag is dus wie dat mogelijk kunnen zijn. Ik denk dat dit de kandidaten zijn die of op Evelien of op Evi hadden ingezet.

Verder valt op dat er 3 namen niet genoemd worden als verdachte mollen. Dit zijn Sarah, Niels en Merel.

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 2] - 12 januari: Uitgerekend
« Reactie #73 Gepost op: 18-01-2019, 05:48:25 »
Even over de test. Het is duidelijk dat de kandidaten nog geen flauw idee hebben wie de mol is. Er zijn immers 3 kandidaten die net zo slecht als Jamie de test hebben gemaakt. Als je ook nog bedenkt dat Jamie vol voor de 100% op Evelien zat, en zij dus niet de mol kan zijn, dan kan je dus bedenken dat er nog minstens 2 andere kandidaten vrijwel geen enkele vraag goed hadden. De vraag is dus wie dat mogelijk kunnen zijn. Ik denk dat dit de kandidaten zijn die of op Evelien of op Evi hadden ingezet.

Verder valt op dat er 3 namen niet genoemd worden als verdachte mollen. Dit zijn Sarah, Niels en Merel.

🤔⬆️ Waar het hart vol van is? 😜
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - 12 januari: Uitgerekend
« Reactie #74 Gepost op: 18-01-2019, 12:18:05 »
 ::rofl::

Offline RazorBlade

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Jongens, Unite, de pot!
Re: [Aflevering 2] - 12 januari: Uitgerekend
« Reactie #75 Gepost op: 18-01-2019, 12:27:19 »
Ik ben bang dat ik de grap niet door heb. Tenzij het gaat over vol op Evelien zitten.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - 12 januari: Uitgerekend
« Reactie #76 Gepost op: 18-01-2019, 13:38:26 »
Ik merkte alleen maar op dat je in plaats van Jamie waarschijnlijk Evi bedoelde. Voor de rest zie ik de grap ook nog niet.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - 12 januari: Uitgerekend
« Reactie #77 Gepost op: 18-01-2019, 20:32:43 »
Even over de test. Het is duidelijk dat de kandidaten nog geen flauw idee hebben wie de mol is. Er zijn immers 3 kandidaten die net zo slecht als Jamie de test hebben gemaakt. Als je ook nog bedenkt dat Jamie vol voor de 100% op Evelien zat, en zij dus niet de mol kan zijn, dan kan je dus bedenken dat er nog minstens 2 andere kandidaten vrijwel geen enkele vraag goed hadden. De vraag is dus wie dat mogelijk kunnen zijn. Ik denk dat dit de kandidaten zijn die of op Evelien of op Evi hadden ingezet.

Verder valt op dat er 3 namen niet genoemd worden als verdachte mollen. Dit zijn Sarah, Niels en Merel.
Hoezo kan Evelien niet de mol zijn?  ???

Offline mollie85

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - 12 januari: Uitgerekend
« Reactie #78 Gepost op: 19-01-2019, 14:02:12 »
Even iets ‘leuks’. Ons zoontje van 5 kijkt ook naar WIDM en hij zei direct na de test al: Evi gaat eruit, dat weet ik nu al...

Volgens hem zag je dat alle kandidaten met de muis op een antwoord klikte, behalve Evi. Die klikte nergens op, maar bewoog alleen haar muis op en meer.

Kan toeval zijn natuurlijk, maar ik ga er vanavond ff op letten of dat weer zo is

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - 12 januari: Uitgerekend
« Reactie #79 Gepost op: 19-01-2019, 15:18:13 »
Spannende krant, vooral als je hem op de kop leest....
Misschien geënsceneerd  ???