Auteur Topic: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen  (gelezen 40469 keer)

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #120 Gepost op: 15-01-2019, 14:10:55 »
Maar dan hou je nog de vraag: hebben ze alleen het aantal diploma's moeten invullen of daadwerkelijk welke diploma's? Bij de talenvraag lijkt me ook logisch dat ze eerder vragen naar welke talen je spreekt dan naar hoeveel talen.

Wat ik er eigenlijk mee wil zeggen, en dat geldt ook voor de andere vragen, doordat de vragen multi-interpretabel zijn geeft dit de mol een goede gelegenheid om verwarring te zaaien in de uitleg.
Het zou 'laf' zijn als de mol simpelweg zijn eigen antwoorden foutief doorgeeft, dan zou de opdracht nooit kunnen slagen. Ik ga er eerder vanuit dat de mol met dit soort opdrachten wel eerlijk antwoord geeft en de opdracht middels verwarring of andere acties moet saboteren.

In ieder geval een sterke aanwijzing dat de mol zich dus bij de groep van acht (inmiddels zeven) moet bevinden.

Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #121 Gepost op: 15-01-2019, 14:22:07 »
Ik interpreteerde het ook niet alsof je vond dat ik niet te vertrouwen was hoor. ;) Ik dacht dat je bezig was met alle vragen uit te zoeken en ik wilde je de moeite besparen.

Als ik zo'n overzichten maak, dan heb ik in ieder geval elk kaartje dat in beeld komt letterlijk overgeschreven. ;)
::ok::

Offline klakske

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #122 Gepost op: 15-01-2019, 15:38:55 »
Vond het opvallend hoe de ganse groep in 1 sliert naar de achterste ton liep op zoek naar een "makkelijkere" vraag die uiteindelijk niet makkelijker was.
Dan de ganse sliert terug naar de lichaamslengte.....er hadden makkelijk 2 mensen de andere tonnen kunnen bekijken terwijl er verder werd (mis) gerekend....
tenzij dit niet mocht, maar dat heb ik Rik niet horen zeggen.
Dat ganse groepsgedoe had alvast als gevolg dat Sinan, en ook Evi, de rest van de bende elkaar maar lieten overdonderen.
Als methodische onderzoeksjournalist moet de kandidatenchaos écht een pijnlijk zijn.

Offline Harko

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #123 Gepost op: 15-01-2019, 17:25:09 »
Na het tellen van de eerste 4 schoenmaten (Merel, Evi, Jaimie, Sinan) zit Robert op 158, wat trouwens best weinig is als je bedenkt dat Sinan een schoenmaat van 46 heeft. Merel Evi Jaimie hebben dus samen 112.

 Met Sarah erbij is 196. Dan komt Evelien erbij en wordt het 233. Tot zover lijkt het te kloppen. Dan komt Niels terug met de maten van Rick Paul en Nikki. Dit is samen 88 wat het totaal op 321 brengt. Dan missen nog de maten van Robert en Niels.

Daarna zien we ineens Merel en Sarah tellen met de maten 47 en 42. Dit zouden de maten van respectievelijk Robert en Niels moeten zijn? Tellen we deze getallen er bij op dan komen we op 410. Hier 346 (?) vanaf halen zou 64 als antwoord betekenen, maar geen enkel getal in de buurt van 64 staat op het bord.

Wat wel zou kunnen is dat ze 346 meter achteruit moesten tellen. Acht er uit. Dus niet 346 maar 338, want 8 er uit. Dan zou 72 het antwoord zijn en dit getal staat wel op het bord.  ::vergroot::


Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #124 Gepost op: 15-01-2019, 17:37:12 »
Haha, dat is origineel bedacht. Maar op zo'n manier is een Mol totaal overbodig want dan is het allemaal al lastig genoeg. Kom er maar eens op in die hectiek.

Offline Geel scherm

  • Forumlid
  • Molloot sinds 2008.
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #125 Gepost op: 15-01-2019, 18:07:30 »
"Jullie zijn nog met z'n tienen. Tijd voor een feest."

Dit vind ik zo'n overbodige tekst bij die ene vraag. Bij de andere vragen is er niets overbodigs. Zou er een hint achter zitten?
Misschien de twee hoofdletters J en T als hint naar Jaime Trenité?

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #126 Gepost op: 15-01-2019, 18:38:18 »
"Jullie zijn nog met z'n tienen. Tijd voor een feest."

Dit vind ik zo'n overbodige tekst bij die ene vraag. Bij de andere vragen is er niets overbodigs. Zou er een hint achter zitten?
Misschien de twee hoofdletters J en T als hint naar Jaime Trenité?
Er zit bij bijna elke vraag wel iets overbodigs. Je kan bijv. ook gewoon vragen hoeveel zwemdiploma's ze gezamenlijk hebben, ipv op hoeveel zwemdiploma's ze een beroep kunnen doen als ze in het water terecht komen. Ik zou dus niet verwachten dat er iets achter zit. Behalve dan de vragen meer laten klinken als raadsels die voor meerdere interpretaties vatbaar zijn ;)
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #127 Gepost op: 15-01-2019, 19:24:42 »
Jamie is toch tennisleraar, en geen badmeester?

010 enz. is het telefoonnumer van het Fotomuseum in Rotterdam.

Merel is fotografe.
« Laatst bewerkt op: 15-01-2019, 19:32:05 door molE13 »

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #128 Gepost op: 15-01-2019, 20:37:12 »
Na het tellen van de eerste 4 schoenmaten (Merel, Evi, Jaimie, Sinan) zit Robert op 158, wat trouwens best weinig is als je bedenkt dat Sinan een schoenmaat van 46 heeft. Merel Evi Jaimie hebben dus samen 112.

 Met Sarah erbij is 196. Dan komt Evelien erbij en wordt het 233. Tot zover lijkt het te kloppen. Dan komt Niels terug met de maten van Rick Paul en Nikki. Dit is samen 88 wat het totaal op 321 brengt. Dan missen nog de maten van Robert en Niels.

Daarna zien we ineens Merel en Sarah tellen met de maten 47 en 42. Dit zouden de maten van respectievelijk Robert en Niels moeten zijn? Tellen we deze getallen er bij op dan komen we op 410. Hier 346 (?) vanaf halen zou 64 als antwoord betekenen, maar geen enkel getal in de buurt van 64 staat op het bord.

Wat wel zou kunnen is dat ze 346 meter achteruit moesten tellen. Acht er uit. Dus niet 346 maar 338, want 8 er uit. Dan zou 72 het antwoord zijn en dit getal staat wel op het bord.  ::vergroot::

Die analyse had ik ook al in een andere post gemaakt. Het was sowieso een getal ruim groter dan 42. Met jou info uit de aflevering kan ik wellicht nog iets specifieker schatten, maar veel verschil zal het niet maken. Ze zaten goed fout.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #129 Gepost op: 15-01-2019, 22:52:02 »
De vraag naar een hoedenmaat vind ik vreemd. Wie draagt er tegenwoordig nog een hoed? Dus geen muts, pet of fez, maar een hoed?
Dit kun je nooit goed beantwoorden en geld mee verdienen, tenzij er één man een hoed draagt en zijn maat daarvan weet en toevallig één vrouw idem en dat dat verschil door kan worden geven.
Waarom wordt een vraag als dit gesteld? Is het van één of meerdere kandidaten bekend of hij/zij een hoed draagt? Als er slechts één man is, is de vraag waardeloos, als er slechts één vrouw een hoed draagt is de vraag eveneens waardeloos. Toch word deze vraag meegeteld bij het te verdienen bedrag.
Wie heeft een idee?

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #130 Gepost op: 15-01-2019, 22:53:29 »
het zal gestaan hebben in de vragenlijst vooraf gaand aan widm.
Alle deelnemers en ook de mol vullen die in.
Dus iedereen zal daar wat ingevuld hebben.
Niemand "wist" alleen meer wat ;)
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #131 Gepost op: 15-01-2019, 22:56:23 »
Denk je dat het echt zo simpel is?
Dat er minimaal één man en één vrouw (wel eens) een hoed dragen en dat dan vergeten zijn?

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #132 Gepost op: 15-01-2019, 22:59:59 »
het zal gestaan hebben in de vragenlijst vooraf gaand aan widm

Zou me niet verbazen dat iemand in opdracht van de productie met een centimeter de maten van alle kandidaten heeft opgenomen.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #133 Gepost op: 15-01-2019, 23:02:35 »
Denk je dat het echt zo simpel is?
Dat er minimaal één man en één vrouw (wel eens) een hoed dragen en dat dan vergeten zijn?

De podcast had ook al opgehelderd dat alle antwoorden gevonden konden worden in de kandidaten hun eigen vragenlijst.

Het probleem met die hoedenmaat en je score op gevoel voor humor is dat het op pagina 24 ergens in een hoekje staat en je dat na enkele maanden vergeten bent wat je daar ingevuld hebt.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #134 Gepost op: 15-01-2019, 23:03:40 »
Denk je dat het echt zo simpel is?
Dat er minimaal één man en één vrouw (wel eens) een hoed dragen en dat dan vergeten zijn?
nee ik denk dat iedereen daar een antwoord heeft ingevuld. Zelfs degene die geen hoed dragen. Als je zo'n vragenlijst krijgt vul je die zo volledig mogelijk in denk ik. Ik draag nooit een hoed, maar zou toch op zoek gaan naar mijn hoedmaat. Dat valt vast te googlen, hoe je dat opneemt.
Wie weet moet je dat ook hebben voor een veiligheidshelm o.i.d.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #135 Gepost op: 15-01-2019, 23:09:35 »
Denk je dat het echt zo simpel is?
Dat er minimaal één man en één vrouw (wel eens) een hoed dragen en dat dan vergeten zijn?

Dit vond ik zo een vreemde vraag dat het zelfs verdacht is als een kandidaat dit weet.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #136 Gepost op: 15-01-2019, 23:14:59 »
Zou me niet verbazen dat iemand in opdracht van de productie met een centimeter de maten van alle kandidaten heeft opgenomen.

Hahaha, dat moet het zijn!

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #137 Gepost op: 15-01-2019, 23:36:56 »
nee ik denk dat iedereen daar een antwoord heeft ingevuld. Zelfs degene die geen hoed dragen. Als je zo'n vragenlijst krijgt vul je die zo volledig mogelijk in denk ik. Ik draag nooit een hoed, maar zou toch op zoek gaan naar mijn hoedmaat. Dat valt vast te googlen, hoe je dat opneemt.
Wie weet moet je dat ook hebben voor een veiligheidshelm o.i.d.

Goede opmerking. Ze hebben al een fietshelm opgemoeten. Die komen echt in verschillende maten en zijn alleen veilig als ze optimaal passen. In sommige landen is het ook verplicht.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #138 Gepost op: 15-01-2019, 23:40:54 »
De vraag naar een hoedenmaat vind ik vreemd. Wie draagt er tegenwoordig nog een hoed? Dus geen muts, pet of fez, maar een hoed?
Dit kun je nooit goed beantwoorden en geld mee verdienen, tenzij er één man een hoed draagt en zijn maat daarvan weet en toevallig één vrouw idem en dat dat verschil door kan worden geven.
Waarom wordt een vraag als dit gesteld? Is het van één of meerdere kandidaten bekend of hij/zij een hoed draagt? Als er slechts één man is, is de vraag waardeloos, als er slechts één vrouw een hoed draagt is de vraag eveneens waardeloos. Toch word deze vraag meegeteld bij het te verdienen bedrag.
Wie heeft een idee?
Ze moesten de hoedenmaten van de alle vrouwen aftrekken van de hoedenmaten van alle mannen. Ik heb even gegoogled op hoedmaten. Hier blijkt dat hoedenmaat van een man 1,5 groter is dan die van een vrouw en dan bedoel ik S M L voor een man t.o.v. S M L voor een vrouw. Met 5 mannen en 5 vrouwen zou hier gemiddeld dus 7,5 uit komen. Je zou hier dus kunnen gokken tussen 7 en 8. Een van deze 2 zal wel goed zijn vanwege de wet van de grote aantallen.
Misschien hebben ze wel bij hun hoedenmaat moeten kiezen tussen XS S M L en XL en heeft de redactie hier de getallen bij gezocht. Bij de 10 kandidaten moet je er toevallig één bij hebben die verstand heeft van hoeden (en niet de Mol is).
Een andere mogelijkheid is dat ze de maat moesten aankruisen. Dan zou je al snel geneigd zijn om hier voor de gemiddelde maat te gaan om er maar vanaf te zijn. Onder het motto "who cares"? Dat maakt de kans dat je op een verschil van 7,5 komt alleen maar groter. Dus ik zou gewoon als antwoord 7 nemen.

Dat brengt mij meteen bij de vraag. Waarom hebben ze niet en antwoord gegokt voor de vragen die ze niet hebben uitgerekend? Zo lang duurt het toch niet om die foto te maken?

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #139 Gepost op: 15-01-2019, 23:48:26 »
Op hoeveel diploma's kun je rekenen als je in het water valt? Zou dit geen strikvraag kunnen zijn? Wordt hier eigenlijk gevraagd naar diploma's voor reddingszwemmen?



Lijkt me een typische WIDM-streek.

Had ik niet eens bij stil gestaan en de kandidaten blijkbaar ook niet. Maar zit zeker wel wat in. Als je in het water valt heb je eigenlijk alleen maar iets aan de 2 diplomas van Nikki. Dus zou me niets verbazen als het antwoord hier inderdaad 02 had moeten zijn.

Het is eigenlijk beetje hetzelfde als de huisdieren vraag waarbij je bij het tweede deel van de vraag ook tot de conclusie moet komen dat alleen de honden mee tellen.

Die schoenmaten vraag vond ik zelf verwarrend. Als je 346 meter achteruit loopt loop je toch 346 meter ongeacht wat de lengte van de schoenmaten is?  Maar dat kon niet.

Als je in je favo slaaphouding ligt hoeveel van jullie kunnen er dan lepeltje lepeltje liggen is gewoon alleen de zijslapers tellen volgens mij. Hebben ze hier niet perongeluk duos geteld?
« Laatst bewerkt op: 15-01-2019, 23:59:48 door xania »
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy