Auteur Topic: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen  (gelezen 40495 keer)

Offline margrietisdemol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • dit wordt het jaar...
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #100 Gepost op: 14-01-2019, 18:45:38 »
Toch grappig hoe verschillend hersens van mens tot mens verschillen. Zijn genoeg dingen die ik moeilijk vind, maar deze cijfers zie ik zonder moeite.

Het groene blok ligt een beetje scheef. Als het een klein beetje naar rechts zou liggen, dan ligt het op de 11. Worden de cijfers zichtbaarder in de onderstaande afbeelding?

ook wel raar dat er misschien een 3 teveel is in de bovenste rij... loopt van 01 tot 06, daarna van 20 tot 26. daarin is er een 3 teveel. zou dit ook een hint kunnen zijn? ???
Ja toch?!

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #101 Gepost op: 14-01-2019, 19:31:08 »
De combinatie 33 t/m 49 kan, uitgezonderd 41 en 42, niet gemaakt worden?

14 t/m 19 ontbreekt. Maar, die kunnen wél gemaakt worden.

Dat de 2 (22 / 23) en 1 (11 / 12) dubbel worden gebruikt vind ik ook verdacht.

Geen van de kandidaten is geboren op 1 februari 1976/1977 dan wel 2 januari 1976/1977.

De getallen 33 t/m 49 opgeteld (zonder 41 en 42) = 614.
Mét 41 en 42 = 697.

Uit de getallen 33 t/m 49 vallen meerdere combinaties te maken om op 82 te komen. Het enige getal wat niet gebruikt kan worden is 41. Er is ook niemand geboren op 4 januari 1982 of 1 april 1982.

Offline vickypollard

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #102 Gepost op: 14-01-2019, 20:08:58 »
Ik zou eigenlijk helemaal niks in die getallenreeks zoeken...

Offline Mollende_Moller

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #103 Gepost op: 14-01-2019, 20:21:58 »
Ik denk niet dat de productie al in aflevering 2 een hint in een opdracht verstopt, omdat de productie niet wil dat de kijkers al met alle zekerheid weten wie de mol is.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #104 Gepost op: 14-01-2019, 22:11:51 »
Ik heb me maar gestort op de huisdierenvraag, omdat die het meest eenduidig is. De telling van zes honden is goed te volgen en zijn wel te herleiden naar de personen, ook al zitten er onregelmatigheden in de antwoorden en is er aan het eind zeker verkeerd gerekend. Dat betekent dat de uitkomst in de tafel van 6 moet zitten en alles onder de 5x6 niet relevant is. Met 6 honden zijn de enige opties:

36, 42, 48, 54, 60, 66, 72, 78, 84, 90, 96

Ik zie dat bord zo slecht maar doe een poging. 42 en 72 kan ik vinden. De rest niet. Dat verschil is wel heel groot. Dan moeten er vijf dieren in totaal te weinig geteld zijn. Er zijn zes honden geteld en een totaal aantal dieren van zeven. Dat is de kat van Robèrt? Dat maakt inderdaad 7. Evelien stak echter twee vingers op (zou 9 maken). 42 kan de uitkomst niet zijn. Of het totaal klopt niet of het totaal aantal honden klopt niet.

Niels
Evelien: "Jij hebt ook één toch."
N: "(Nee.) Ik heb één hond."

Later...

Sarah: "Hoeveel hebben daarvan een hond."
Niels steekt twee vingers op.

Verdacht

Robèrt
R: "Ik heb twee katten."
N: "Dus hoeveel huisdieren..."
R: "Eén."

Rick Paul
"Nul"

Jamie
"Nul"

Evi
Steekt één vinger op bij de vraag wie een hond heeft.

Afvaller

Merel
"Eén."
Staat later toch met twee vingers in de lucht.
Sarah: "Jij hebt twee honden?"
Merel: "Nee, natuurlijk niet."

Verdacht

Evelien
Ik hoor het niet, maar ze staat met twee vingers in de lucht.

Nikki
"Twee."
"Twee honden."

Sinan en Jamie blijven afzijdig, handen in de zakken, als Sarah gaat tellen. Zij lijkt zichzelf niet mee te tellen. Ik kom zo tot zes honden bij de laatste telling door Sarah:

Nikki: 2 (ze is daar consequent in)
Niels: 2 (die eerder letterlijk zei één hond te hebben, maar hier twee vingers opsteekt)
Evi: 1
Merel: 1 (nadat ze eerst twee vingers opstak)

Maar... Er zijn meer dieren genoemd dan nu door de groep geteld. Het zijn er minstens negen of tien (de zes honden, plus de twee van Evelien en de een van Robert). Als iedereen eerlijk is tenminste. Wie maakt de fout. De telling verloopt chaotisch. Ik was geneigd Niels (niet consequent), Robèrt (niet consequent) of Evelien (waarom haar dieren niet meegeteld) dat aan te rekenen. Ik vraag me echter ook af of Sarah niet bewust het een en ander overslaat.

Er moet meer dan een fout zijn gemaakt. Bijvoorbeeld... Niels een hond te veel en de dieren van Evelien niet meetellen zou op 5 x 8 = 40 uitkomen. Het is maar een voorbeeld. De fout van Robèrt kan niet beslissend zijn als het aantal honden klopt. Met nog een extra kat voor Robèrt en de twee van Evelien kom ik dan op tien in totaal, maakt 10 x 6 = 60 en dat staat er niet op.

Niels verdacht, Merel verdacht, Sarah verdacht omdat zij Evelien overslaat, maar zeker ook Evelien zelf. Als ze daadwerkelijk twee dieren heeft en geen honden moet ze weten dat (als het aantal honden zes is) het totaal minstens acht moet zijn.

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #105 Gepost op: 14-01-2019, 22:20:04 »
Ik heb me maar gestort op de huisdierenvraag, omdat die het meest eenduidig is. 

<knip>


Wel of niet uitlaten is de vraag.
« Laatst bewerkt op: 14-01-2019, 23:02:29 door Daisy, Reden: Citaat ingekort tbv leesbaarheid forum »

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #106 Gepost op: 14-01-2019, 22:26:43 »
Weet ik. Ze hebben dat opgevat als honden, dus alleen daarmee kan ik ook rekenen. En daar klopt al iets niet. Wat ik hiermee wil zeggen, is dat volgens mijn waarneming hun uitkomst niet overeenkomt met wat ze daadwerkelijk zeggen. Of het antwoord goed of fout is, doet daar niets aan af.

Nog even de zwemdiploma's gekeken...

Evelien
ABC (3)

Sarah
ABC (3)

Merel
AB (2)

Robèrt
AB (2)

Nikki
ABC12R (6)

Jamie
Drie vingers (3)

Evi
Uiteindelijk 0?

Rick Paul
AB (2)

Sinan
Hoor ik niet, steekt later, ik denk, een vinger op (1)

Niels
Over Nikki en RP: 8. En met mij erbij 9 (1)

Uitkomst 23. Staat op het bord. Goed rekenen dan maar?

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #107 Gepost op: 14-01-2019, 22:36:56 »
Evelien stak echter twee vingers op (zou 9 maken). 42 kan de uitkomst niet zijn. Of het totaal klopt niet of het totaal aantal honden klopt niet.

Die 2 vingers van Evelien zijn al bij de 6 honden gerekend.

Niels steekt twee vingers op.

Verdacht

Niels steekt met zijn ene hand 1 vinger op om zijn hond aan te duiden en met de andere hand 2 vingers om Nikkie's honden aan te geven.

Robèrt
R: "Ik heb twee katten."
N: "Dus hoeveel huisdieren..."
R: "Eén."

Dat was inderdaad vreemd, maar 2 katten had 48 = 8 x 6 als antwoord gegeven en dat is geen mogelijk antwoord. Robèrt moet zich dus gecorrigeerd hebben.

Evi
Steekt één vinger op bij de vraag wie een hond heeft.

Heb je daar een screenshot van? Dat heb ik namelijk bij het terugkijken nooit gezien.

Merel
"Eén."
Staat later toch met twee vingers in de lucht.
Sarah: "Jij hebt twee honden?"
Merel: "Nee, natuurlijk niet."

Verdacht

Verdacht, maar goed gecorrigeerd door Sarah. Ook hier zal 1 hond dus het juiste antwoord geweest zijn.

Nikki: 2 (ze is daar consequent in)
Niels: 2 (die eerder letterlijk zei één hond te hebben, maar hier twee vingers opsteekt)
Evi: 1
Merel: 1 (nadat ze eerst twee vingers opstak)

Ik heb 2 honden voor Nikkie, 1 hond voor Niels (en Niels houdt 3 vingers in totaal op voor die honden), 2 dieren voor Evelien, 1 hond voor Merel en 1 kat voor Robèrt. Dat maakt 7 x 6 en geeft dus een correct resultaat van 42.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #108 Gepost op: 14-01-2019, 22:51:12 »
Dan moet ik het helemaal verkeerd geïnterpreteerd hebben.  :-X

Dan rest mij nog slechts dit:

Citaat
In Nederland worden er op dit moment ongeveer 2,2 miljoen honden en 3,7 miljoen katten gehouden.

Meer dan 1,5 keer zoveel katten als honden in dit land en in deze groep zijn er zes keer zoveel honden. Ik zal niet weer in kansrekening vervallen, maar ik vind het een onwaarschijnlijke uitkomst.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #109 Gepost op: 14-01-2019, 22:53:05 »
Meer dan 1,5 keer zoveel katten als honden in dit land en in deze groep zijn er zes keer zoveel honden. Ik zal niet weer in kansrekening vervallen, maar ik vind het een onwaarschijnlijke uitkomst.

Haha, laat er ons inderdaad geen kansberekening tegen aan gooien. ::rofl:: BN'ers zijn misschien meer hondenmensen als kattenmensen. ;)

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #110 Gepost op: 14-01-2019, 23:14:38 »
Ik denk niet dat de mol gelogen heeft bij vragen als
huisdieren (te makkelijk om te controleren voor de omgeving van de mol)
talen (naaste omgeving en collega's weten dit waarschijnlijk wel)
maar natuurlijk kan er hier misgeteld worden.

Als mol kan er gemakkelijker gelogen worden over zwemdiploma's en schoenmaten. Dus ik denk dat deze eerder fout zijn.

(ik laat de lengtevraag er even uit, want die is toch niet opgelost geraakt)
klaar voor de strijd

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #111 Gepost op: 15-01-2019, 11:44:59 »
Cijfers van 1 naar 13 en 20 naar 31. De 1 van 11 en 12 is weggelaten, alsmede de 2 bij 22 en 23.
Is 14 tot en met 19 met reden weggelaten?
14 t/m 19 kun je wel maken door de rechterkant van een 0 te gebruiken. 01 t/m 09 zijn er wel.
- dat lepeltje-lepeltje was ook super onduidelijk. Als er bijvoorbeeld 8 kandidaten op hun rechter zij liggen, dan kunnen op 28 manieren twee kandidaten lepeltje-lepeltje liggen, maar slechts 4 tweetallen tegelijk. Maar "hoeveel van jullie" is dan gewoon 8, en niet 28 en ook niet 4.
Dat zijn er dan 4.
Goh ja, het zou natuurlijk kunnen dat de Mol hier dus toch gebruik van heeft gemaakt. Eens kijken wie met de (mogelijk) verkeerde interpretatie kwam.

Edit: Merel leest de vraag en neemt eerst de leiding door er "hoeveel talen spreek je" van te maken. Het is Sarah die de knoop doorhakt met antwoord "7". We horen niemand de vraag opwerpen hoe de vraag geïnterpreteerd moet worden. Het zou een molactie van Merel kunnen zijn.
Dat is het ook. Ze zaait verwarring met vingers, lokt mensen weg bij vragen, acteert als ze langs Nikkie & Rick Paul rent.
Als je vraagt: in hoeveel talen kunnen jullie je gezamenlijk verstaanbaar maken, dan vraag je toch gewoon: hoeveel verschillende talen spreken jullie? Zo zou ik in ieder geval de vraag opvatten. Het maakt dus lijkt mij niet uit dat iedereen Nederlands spreekt en Engels. Die tellen in mijn optiek gewoon als 1 taal.
Nee, omdat gebarentaal officieel wel spreken is (met de handen), maar dit waarschijnlijk niet zo geïnterpreteerd zal worden. (Zoals nu ook het geval leek te zijn. Goed gestuurd ... eh gemold ... Mereltje!)
« Laatst bewerkt op: 15-01-2019, 11:55:53 door molE13 »

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #112 Gepost op: 15-01-2019, 11:52:10 »
Toch blijft mijn gevoel dat deze opdracht ons iets wil vertellen  ;D

Opvallend:
- Het bord met de getallen, en het 'vergrootglas' erover
- De soort vragen (huisdieren, schoenmaten, lepeltje lepeltje)
- Uitkijktoren en grond
- Kleuren van de tonnen waar de vragen op liggen

Ben nog op zoek naar de rode draad, maar wellicht dat dit alles het verhaal van de mol vertelt?

Wat ook nog door mijn hoofd spookt: de titel heet uitgerekend, en dan krijgen we zo'n bord met allemaal getallen. Ik snap dat je de algemene titel ook kan linken aan de wachtkamer en uitstralen, maar ik krijg het idee dat hier nog iets uit te rekenen is. Ik puzzel weer verder....
Meer L

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #113 Gepost op: 15-01-2019, 12:02:21 »
Toch nog maar even 3 foto's. Van de overige vragen geen beeld. (Excuus voor de beeldkwaliteit.)


Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #114 Gepost op: 15-01-2019, 12:08:31 »
Ik had de vragen al gevonden op pagina 2 van dit topic. ;)

Offline lunatic1985

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #115 Gepost op: 15-01-2019, 12:22:11 »
Waar iedereen hier aan voor bij gaat:
Een van de vragen is: Hoeveel er van de huisdieren uitgelaten moeten worden, niet hoeveel er van een hond zijn!

Ik ken bijvoorbeeld mensen die hun konijn uitlaten met een riempje en er zijn vast ook mensen die met hun kat, leguaan of papegaai gaan wandelen (vermoedelijk niemand van de deelnemers, maar toch). Daarnaast vraag ik me af of bijvoorbeeld een chihuahua uitgelaten moet worden of dat deze alleen buiten komt in een handtas (sorry, ik heb geen verstand van honden) of bijvoorbeeld iemand die bij invullen vragenlijst net 1 dag een puppy en deze nog niet heeft uitgelaten en daarom op de vragenlijst deze als antwoord niet heeft meegerekend.

Waarom heeft de productie gekozen voor deze vraagstelling, en niet gewoon het aantal honden? Daarnaast vond ik het opvallend dat iemand (Wie?) meteen riep na het stellen van de vraag: "Oh, dat zijn dus het aantal honden". Zo is nooit de correcte vraag bij Nikkie en Rick Paul gekomen. Bewuste sluwe molactie van iemand met voorkennis, of te ver gezocht van mij?

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #116 Gepost op: 15-01-2019, 12:23:45 »
Ik had de vragen al gevonden op pagina 2 van dit topic. ;)
Foto's van de kaarten is denk ik goed voor de controle. Waarmee ik niet bedoel dat je niet te vertrouwen bent. Als je hints zoekt is het goed om uit te gaan van beelden uit de aflevering. (Vind ik althans.)
Waar iedereen hier aan voor bij gaat:
Een van de vragen is: Hoeveel er van de huisdieren uitgelaten moeten worden, niet hoeveel er van een hond zijn!

Ik ken bijvoorbeeld mensen die hun konijn uitlaten met een riempje en er zijn vast ook mensen die met hun kat, leguaan of papegaai gaan wandelen (vermoedelijk niemand van de deelnemers, maar toch). Daarnaast vraag ik me af of bijvoorbeeld een chihuahua uitgelaten moet worden of dat deze alleen buiten komt in een handtas (sorry, ik heb geen verstand van honden) of bijvoorbeeld iemand die bij invullen vragenlijst net 1 dag een puppy en deze nog niet heeft uitgelaten en daarom op de vragenlijst deze als antwoord niet heeft meegerekend.

Waarom heeft de productie gekozen voor deze vraagstelling, en niet gewoon het aantal honden? Daarnaast vond ik het opvallend dat iemand (Wie?) meteen riep na het stellen van de vraag: "Oh, dat zijn dus het aantal honden". Zo is nooit de correcte vraag bij Nikkie en Rick Paul gekomen. Bewuste sluwe molactie van iemand met voorkennis, of te ver gezocht van mij?
ja, er zijn Chihuahua's die niet buiten komen. Die gebruiken een bak als toilet.
« Laatst bewerkt op: 15-01-2019, 12:25:18 door molE13 »

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #117 Gepost op: 15-01-2019, 13:40:13 »
Foto's van de kaarten is denk ik goed voor de controle. Waarmee ik niet bedoel dat je niet te vertrouwen bent. Als je hints zoekt is het goed om uit te gaan van beelden uit de aflevering. (Vind ik althans.)

Ik interpreteerde het ook niet alsof je vond dat ik niet te vertrouwen was hoor. ;) Ik dacht dat je bezig was met alle vragen uit te zoeken en ik wilde je de moeite besparen.

Als ik zo'n overzichten maak, dan heb ik in ieder geval elk kaartje dat in beeld komt letterlijk overgeschreven. ;)

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #118 Gepost op: 15-01-2019, 13:51:11 »
Toch nog maar even 3 foto's. Van de overige vragen geen beeld. (Excuus voor de beeldkwaliteit.)

Middelste plaatje


Op hoeveel diploma's kun je rekenen als je in het water valt? Zou dit geen strikvraag kunnen zijn? Wordt hier eigenlijk gevraagd naar diploma's voor reddingszwemmen?

Lijkt me een typische WIDM-streek.

Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Ver tellen
« Reactie #119 Gepost op: 15-01-2019, 14:04:31 »
Op hoeveel diploma's kun je rekenen als je in het water valt? Zou dit geen strikvraag kunnen zijn? Wordt hier eigenlijk gevraagd naar diploma's voor reddingszwemmen?

Lijkt me een typische WIDM-streek.

Ik denk dat deze vraag wel duidelijk afgebakend is omdat ze rechtstreeks betrekking zal hebben op de vragenlijst. Dat aantal is dus datgene wat je hebt opgegeven.

Het is anders dan de slaaphouding en de huisdieren waar je niet je letterlijke antwoord van de vragenlijst moet geven, maar wel een interpretatie van je antwoord.