Goed dat dit topic er weer is.
Eén dingetje dat me wel opviel was dit:
In de eerste opdracht was 2500 euro te verdienen door voor het geld te stemmen. Iedereen had de mogelijkheid om voor het geld te stemmen, dus verdeel ik de 2500 euro over alle 10 de kandidaten.
Ik dacht meteen: maar sommige kandidaten
hébben gestemd voor het geld. Zou het niet-verdiende geld niet eigenlijk (vooral) voor de rekening van de vrijstelling-stemmers moeten komen? Immers, de geldstemmers hebben binnen het groepsproces van "we doen het met een stemming" eigenlijk "gedaan wat ze konden" om het geld binnen te proberen te brengen. Dat dat niet verdiend is, komt door de vrijstelling-stemmers.
Dus ik zou dat anders verdelen. Vooral omdat iedereen hetzelfde bedrag geven ons sowieso niet dichter bij de mol gaat brengen.
Misschien niet
volledig voor de rekening van de vrijstelling-stemmers, maar ik zou ze wel meer aandeel geven. (Bij de "van-stem-veranderaars" zou je nog nuance kunnen aanbrengen door ergens daartussenin te gaan zitten, maar dat gaat misschien te ver.)
Verder zou je voor de fiets-opdracht nog kunnen betogen dat het niet-verdienen van de eerste envelop misschien iets meer voor de rekening komt van degene die daar aanwezig
had moeten zijn, maar niet was. Maar ook daar zitten weer mitsen en maren aan vast, dus ik snap dat je dat hier niet hebt gedaan.