Auteur Topic: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Parkeergeld  (gelezen 24845 keer)

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Parkeergeld
« Reactie #100 Gepost op: 3-02-2019, 20:39:02 »
Eens. Bijna niet te doen. Eerst twee, later drie mensen op de steiger zien het meteen. Een andere kandidaat weet dat je op zijn/haar plaats staan. Dan loop je meteen bij vier mensen in de gaten.

Het woord moest leesbaar zijn volgens de uitleg. Met een per ongeluk op de kop geplaatste klinker zouden er ook fouten ontstaan en tijd verloren zijn gegaan. Dat heb ik niet zien gebeuren. Maar goed... Montage...
« Laatst bewerkt op: 3-02-2019, 20:40:46 door Tarballs »

Offline Bob De Mol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Parkeergeld
« Reactie #101 Gepost op: 3-02-2019, 20:47:50 »
7 letter mogelijkheden:
1) GSTRT:
    AA
    - traagst
    AE
    - geratst
    - gestart
    - getrast
    AI
    geen 7 letter woorden
    AO
    geen 7 letter woorden
    AU
    geen 7 letter woorden
    EE
    - getrest
    EI
    - geritst
    - getrist
    EO
    - gestort
    - getorst
    - getrost
    EU
    geen 7 letter woorden
    II
    geen 7 letter woorden
    IO
    geen 7 letter woorden
    IU
    geen 7 letter woorden
    OO
    - grootst
    OU
    - grutto's
    UU
    geen 7 letter woorden

Zo veel logische 7 lettermogelijkheden waren er dus niet voor de eerste set medeklinkers: alleen grootst en traagst vind ik logisch.
Ik heb nu ff geen tijd om de andere sets medeklinkers te bekijken.
Wil je zelf wat spelen? Er zijn mooie anagramgenerators op internet beschikbaar waarmee je zoiets als dit gemakkelijk kunt doen.
Ik heb deze gebruikt: https://www.mijnwoordenboek.nl/anagrammen


Voorlopige conclusie: Twee AA's was eigenlijk best een goede keuze, want hiermee kun je 1 van de 2 gemakkelijke 7-letter woorden maken. (ja, ik weet het, er zijn twee andere mogelijkheden met AE, maar kom daar maar eens op) Merel:onmols.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Parkeergeld
« Reactie #102 Gepost op: 3-02-2019, 20:58:29 »
Gestart komt aanrijden. Er moeten NIEUWE woorden gemaakt, dus die mag niet. Klinkers verwisselen. Verwisselen vind ik iets anders dan omruilen voor andere klinkers. Ik krijg de indruk dat husselen wel mocht, als er maar niet weer gestart uit kwam.

Sarah: "We kunnen nu al twee woorden maken."
Merel: "Maar er moeten nog klinkers uit"
Sarah: "Straat kunnen we maken."
Merel: "Straat, goeie, straat."

Punt is... Dat kan niet met maar één A.

Ze komen ook op start. Wat wel kon met deze letters.

Merel: "Maar de klinkers moeten er nog uit."

Toch gebeurt dat niet. Want er komt toch weer een A terug. En zelfs een extra.

Merel: "Top, ok"

Straat 100
Staart 100

Sarah: "Traag"

Dat beginnen ze te spellen en dan rijden de kandidaten weg. Waarom? Moest dat? Heeft iemand ze gestuurd?

De keuze voor twee A's is niet gelukkig. Heinz merkte al op, dat gestort dan beter was.

Sarah wil voor de krullers gaan. Merel niet, omdat er een R te weinig is. Krullers is sowieso 8 letters.

Sarah wil struik, maar er is geen T, zegt Merel.

Robert gaat voor geldla. Merel gaat er meteen in mee. Waar ze bij krullers meteen de ontbrekende R spotte, mist ze nu de ontbrekende L.

Daarna gaat het beter, ik vermoed om Robèrt erbij is.

Merel maakt weinig fouten. Corrigeert wat dingetjes, maar gaat vaker mee in fouten van de naar eigen zeggen dyslectische Sarah.

De actie van Jamie (geen vijfletterwoorden meer) kost tijd, maar zou wel meer geld op kunnen leveren. Twijfelgeval.

Sarah: "Vanaf nu luisteren we alleen nog naar de vrouwen"

Offline Rex

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Parkeergeld
« Reactie #103 Gepost op: 3-02-2019, 21:00:35 »
Ik heb al deze combi’s geprobeerd en de lijst al eerder gepost  ;)

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Parkeergeld
« Reactie #104 Gepost op: 3-02-2019, 21:11:29 »
7 letter mogelijkheden:
1) GSTRT:
    AA
    - traagst
    AE
    - geratst
    - gestart
    - getrast
    AI
    geen 7 letter woorden
    AO
    geen 7 letter woorden
    AU
    geen 7 letter woorden
    EE
    - getrest
    EI
    - geritst
    - getrist
    EO
    - gestort
    - getorst
    - getrost
    EU
    geen 7 letter woorden
    II
    geen 7 letter woorden
    IO
    geen 7 letter woorden
    IU
    geen 7 letter woorden
    OO
    - grootst
    OU
    - grutto's
    UU
    geen 7 letter woorden

Zo veel logische 7 lettermogelijkheden waren er dus niet voor de eerste set medeklinkers: alleen grootst en traagst vind ik logisch.
Ik heb nu ff geen tijd om de andere sets medeklinkers te bekijken.
Wil je zelf wat spelen? Er zijn mooie anagramgenerators op internet beschikbaar waarmee je zoiets als dit gemakkelijk kunt doen.
Ik heb deze gebruikt: https://www.mijnwoordenboek.nl/anagrammen


Voorlopige conclusie: Twee AA's was eigenlijk best een goede keuze, want hiermee kun je 1 van de 2 gemakkelijke 7-letter woorden maken. (ja, ik weet het, er zijn twee andere mogelijkheden met AE, maar kom daar maar eens op) Merel:onmols.
Maar daarna heeft zes letters de voorkeur en dan ben je ook beter uit met een O ipv een A erbij: getost, gerost.
« Laatst bewerkt op: 3-02-2019, 21:14:20 door Run »

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Parkeergeld
« Reactie #105 Gepost op: 3-02-2019, 21:17:30 »
Ergens wel grappig dat we 24 uren na die opdracht gaan bekijken welke beslissing er op 2 à 3 minuten rap rap gemaakt moest worden. ;D

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Parkeergeld
« Reactie #106 Gepost op: 3-02-2019, 21:18:04 »
7 letter mogelijkheden:
    EE
    - getrest
    Merel:onmols.
Het woord bij de combinatie EE bestaat niet.

Offline Rex

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Parkeergeld
« Reactie #107 Gepost op: 3-02-2019, 21:20:59 »
Ik vermoed dat je in zo’n situatie al heel blij bent als je een 7 letterwoord vindt en niet verder nadenkt of je dan genoeg kan combineren met de gekozen klinkers.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Parkeergeld
« Reactie #108 Gepost op: 3-02-2019, 21:21:21 »
Ergens wel grappig dat we 24 uren na die opdracht gaan bekijken welke beslissing er op 2 à 3 minuten rap rap gemaakt moest worden. ;D
Ik had meteen het idee dat een A erbij niet slim was, ik verwacht dat dit in de eindbespreking aan de orde komt als een mollenstreek.  ::vergroot::

Offline Bob De Mol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Parkeergeld
« Reactie #109 Gepost op: 3-02-2019, 21:26:02 »
Ik vermoed dat je in zo’n situatie al heel blij bent als je een 7 letterwoord vindt en niet verder nadenkt of je dan genoeg kan combineren met de gekozen klinkers.
Ah, sorry. Het was mij niet duidelijk dat je het systematisch had gedaan. Ik dacht dat je het uit je hoofd deed. Ik was al onder de indruk.

Het woord bij de combinatie EE bestaat niet.
Het wordt gegeven door mijnwoordenboek.nl. Ik vind het ook raar.

Maar daarna heeft zes letters de voorkeur en dan ben je ook beter uit met een O ipv een A erbij: getost, gerost.
Als mol was ik voor UU gegaan: “stuurt”. That’s it

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Parkeergeld
« Reactie #110 Gepost op: 3-02-2019, 21:28:50 »
Ik had meteen het idee dat een A erbij niet slim was, ik verwacht dat dit in de eindbespreking aan de orde komt als een mollenstreek.  ::vergroot::

Maar jij bent niet Merel of Sarah. We denken (gelukkig) niet allemaal gelijk.

Je voelt de prestatiedruk, want jij bent daar nu even verantwoordelijk voor het binnen brengen van veel geld. De productie wekt de suggestie van een E en een A al en dan is het eerste woord dat je te binnen schiet ook waar je voor gaat. Dat je daarna geen andere 7-letterwoorden meer vindt, is dan bijzaak.

Niet dat ik het uitdenken van alle ideale combinaties niet apprecieer he, maar ik hoop niet dat mensen nu gaan zeggen dat Merel of Sarah molt omdat we tegen woensdag vinden dat ze voor die of die groep medeklinkers beter een ander paar klinkers had gekozen. ;)

Als mol was ik voor UU gegaan: “stuurt”. That’s it

Dan vind ik dat je all the way moet gaan en ineens "MOL" op je voorhoofd moet schrijven. ::rofl::

Het 'niet ontdekt' worden speelt ook nog een rol he. Als je dan geen E en geen A kiest, dan moet je al veel geld binnen harken om geen verdenking te krijgen.

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Parkeergeld
« Reactie #111 Gepost op: 3-02-2019, 21:42:27 »
Overigens zorgde ook Jamie bij deze opdracht veel voor verwarring. Haalde dingen door elkaar, reed fout enzo. Kan ook zomaar zijn dat daar veel tijd verloren aan is gegaan. Vind het een lastige opdracht om goed wat uit te halen omdat we niet alles zien. We missen woorden en we missen enorm veel tijd ergens en het lijkt pas in de laatste 15 min wat soepeler te lopen, maar waar dat door is gekomen? Misschien is Jamie wel echt gaan staken.  ;)
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Parkeergeld
« Reactie #112 Gepost op: 3-02-2019, 21:43:30 »
Niet dat ik het uitdenken van alle ideale combinaties niet apprecieer he, maar ik hoop niet dat mensen nu gaan zeggen dat Merel of Sarah molt omdat we tegen woensdag vinden dat ze voor die of die groep medeklinkers beter een ander paar klinkers had gekozen. ;)

Zo gaat het toch altijd dat wij een hele week bezig zijn met schema's en weet ik wat niet al om erachter proberen te komen wat een ideale speel- en moltactiek is? Uiteraard moeten we daarbij niet vergeten dat de kandidaten die luxe niet hebben. Maar de Mol heeft voorkennis en kan natuurlijk wél voorkomen dat ie meteen met de beste letters begint. ::rofl::

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Parkeergeld
« Reactie #113 Gepost op: 3-02-2019, 21:45:48 »
Zo gaat het toch altijd dat wij een hele week bezig zijn met schema's en weet ik wat niet al om erachter proberen te komen wat een ideale speel- en moltactiek is? Uiteraard moeten we daarbij niet vergeten dat de kandidaten die luxe niet hebben. Maar de Mol heeft voorkennis en kan natuurlijk wél voorkomen dat ie meteen met de beste letters begint. ::rofl::

Akkoord, maar de situatie voelt hier anders dan bij bijvoorbeeld de Serenade opdracht. De Serenade opdracht heeft 1 pad naar winst en daar keken we naar hoe de kandidaten dat pad bewandelden. Hier zijn er verschillende paden naar winst en mag het volgens mij niet uitdraaien op: "Met dit pad kon er 100 euro meer in de pot komen".

Offline Bob De Mol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Parkeergeld
« Reactie #114 Gepost op: 3-02-2019, 21:47:53 »

Dan vind ik dat je all the way moet gaan en ineens "MOL" op je voorhoofd moet schrijven. ::rofl::
Zo? :D


Citaat
Het 'niet ontdekt' worden speelt ook nog een rol he. Als je dan geen E en geen A kiest, dan moet je al veel geld binnen harken om geen verdenking te krijgen.
Als mol (als Merel) kun je de suggestie maken en kijken of Sarah toehapt.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Parkeergeld
« Reactie #115 Gepost op: 3-02-2019, 21:50:01 »
Als mol (als Merel) kun je de suggestie maken en kijken of Sarah toehapt.

Maar dan heeft Sarah je toch gewoon door? Als Mol zou ik niet voor dubbel U gaan. Ik zou wel een 6-letterwoord opperen en daarvoor 2 klinkers laten aanrukken die geen kans geven op een 7-letterwoord.

Maar dus niet dubbel U. ;D
« Laatst bewerkt op: 3-02-2019, 21:52:29 door Hulpmol »

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Parkeergeld
« Reactie #116 Gepost op: 3-02-2019, 21:50:31 »
Citaat
Hier zijn er verschillende paden naar winst en mag het volgens mij niet uitdraaien op: "Met dit pad kon er 100 euro meer in de pot komen"

Eens met Hulpmol, maar ik kijk ook naar wat er niet gebeurde om de pot laag te houden vanuit een aantal posities. Of beter... Wat ze ons niet hebben laten zien.

Verkeerd rijdende auto's
Verkeerd opgeplakte klinkers
Verkeerde klinkers
Een afgeslagen auto
Verstoord portverkeer

Dat maakt het toch wel enigszins logisch om te denken dat er of niet gemold is of dat de Mol op de steiger stond? Zeker omdat het beter leek te gaan toen Robèrt zich daar meldde.

Citaat
Maar dan heeft Sarah je toch gewoon door?

Kan. Maar de dyslectische Sarah (laten we dat dan maar geloven) maakt de fouten. De talige Merel vindt het bijna allemaal prima. Grijpt nu en dan in, maar vaker niet. Sarah lijkt verdacht, maar heeft een geldig excuus. Wat is dat van Merel?
« Laatst bewerkt op: 3-02-2019, 21:52:33 door Tarballs »

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Parkeergeld
« Reactie #117 Gepost op: 3-02-2019, 21:55:29 »
Kan. Maar de dyslectische Sarah (laten we dat dan maar geloven) maakt de fouten. De talige Merel vindt het bijna allemaal prima. Grijpt nu en dan in, maar vaker niet. Sarah lijkt verdacht, maar heeft een geldig excuus. Wat is dat van Merel?

Maar laat ons nu ook niet doen alsof mensen met 'superdyslexie' absoluut ongeschikt zijn om iets met taal te doen. Het zal voor haar moeilijker zijn en trager gaan, maar ook zij weet dat de woorden met dubbel U niet voor het grijpen liggen in de Nederlandse taal en dat je met een E en A meer mogelijkheden hebt.

Moest Merel dus 2 U's voorstellen, dan zou Sarah dat zeker verdacht vinden als blijkt dat er maar 1 woord mee gemaakt kan worden.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Parkeergeld
« Reactie #118 Gepost op: 3-02-2019, 21:58:36 »
Citaat
Moest Merel dus 2 U's voorstellen, dan zou Sarah dat zeker verdacht vinden als blijkt dat er maar 1 woord mee gemaakt kan worden.

Dat kan. Vast staat ook, dat ze komt met voorstellen die helemaal niet kunnen. Dat zou Merel dan weer moeten opvallen en die corrigeert ze niet consequent. Soms wel, soms niet.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Parkeergeld
« Reactie #119 Gepost op: 3-02-2019, 22:00:13 »
Dat kan. Vast staat ook, dat ze komt met voorstellen die helemaal niet kunnen. Dat zou Merel dan weer moeten opvallen en die corrigeert ze niet consequent. Soms wel, soms niet.

Maar dat is een ander verhaal. Ik reageerde op een specifieke (hypothetische) moltactiek die ik niet zou toepassen wegens te riskant.

Ik ben hier niet aan het beweren dat Merel of Sarah de Mol niet zijn op basis van deze opdracht he. ;)