- Deel 1 -
Met de kennis van nu ben ik deze opdracht opnieuw gaan bekijken. We weten nu immers zeker door dat interview in Humo dat er echt 3 kandidaten waren die een 'misschien' scherm kregen en dat de mol hieruit op basis van diens reacties bij dit vragenrondje unaniem is gekozen door de makers. De mol heeft ook meteen toegehapt volgens dat interview, dus de persoon waar unaniem voor is gekozen is ook de mol geworden. Interessant is ook dat de makers blijkbaar voor de vragenronde een andere favoriet hadden, maar dat een van de 2 andere potentieeltjes beter loog tijdens de vragenronde en diegene daardoor de mol werd.
Ik denk dat Ingrid, Martijn, Liesbeth, Elisabet, Bruno en Bas sowieso niet op hun scherm gezien hebben dat ze de mol misschien zijn.
Ingrid krijgt nauwelijks vragen van Gilles die haar testen ('geloof je Martijn?', 'je beroep kan van pas komen als mol', 'zou je meer stress hebben als mol of als kandidaat?') en ze komt vrij ontspannen over. Gilles besteedt nauwelijks aandacht aan haar. Aangezien we weten dat ze niet de mol is en ze voor de rest juist vaak erg als een stresskip overkwam naar mijn mening denk ik niet dat zij een misschien scherm heeft gekregen.
Van Elisabet weten we inmiddels zo goed als zeker dat ze de mol niet is omdat ze in aflevering 3 en 4 te veel goed doet tijdens opdrachten, maar ik heb haar eigenlijk nooit verdacht omdat ze hier zo enorm ontspannen erbij zit naar mijn mening en naar mijn mening lijkt zij ook teleurgesteld te reageren bij het zien van haar scherm. Ze zegt ook dat ze haar scherm wel verwacht had (en dat lijkt me eerder iets wat je zou zeggen wanneer je te zien krijgt dat je geen potentiële mol bent.. ik verwacht niet dat ze zo arrogant is dat ze verwacht had dat ze een potentieeltje is). Ook besteedt Gilles relatief weinig aandacht aan haar.
Ik vind dat hetzelfde voor Liesbeth geldt, zij lijkt teleurgesteld te zijn bij het zien van haar scherm, ze zegt over haar scherm teleurgesteld 'het gaat' in het Frans wanneer Gilles vraagt wat ze ervan vindt en Gilles besteedt ook nauwelijks aandacht aan haar (het lijkt mij niet dat Gilles dat zou doen als ze een potentieeltje zou zijn).
Bruno reageert heel vreemd op de vraag of hij tevreden is met zijn scherm, vind ik. Nadat Gilles opmerkt dat hij de ideale mol zou zijn omdat wijsheid met de leeftijd zou komen, reageert hij ontspannen met 'zeker en vast' en glimlacht hij terwijl hij spontaan zijn tanden laat zien. Wanneer Gilles hem hierna echter vraagt of hij tevreden is met zijn scherm, zegt hij niets, en knikt hij slechts ja met zijn hoofd. Ook glimlacht hij nu niet meer. Dit komt op mij over alsof hij niet echt tevreden is met zijn scherm en hij nu zijn teleurstelling probeert te verbergen.. en aangezien hij nog zo breed lachte toen Gilles zei dat hij de ideale mol zou zijn, vermoed ik dat hij dus niet te zien heeft gekregen dat hij misschien de mol is. Ook verwacht ik niet dat hij een potentieeltje is nadat hij zo doorzichtig gelogen heeft bij de eerste opdracht over het jongleren. Hoe dan ook lijkt hij mij niet de mol omdat hij hetzelfde reageert op de vraag of hij net als de negen andere een gewone kandidaat is, terwijl ja antwoorden op die vraag sowieso al een onjuist antwoord is (want als er een mol is en hij die zelf niet is, kunnen er naast hemzelf geen 9 kandidaten zijn). Er wordt weliswaar hier veel aandacht aan hem besteed, maar hij reageert niet goed op de vragen en hij lijkt teleurgesteld te zijn.
Martijn lijkt ook teleurgesteld te zijn als reactie op zijn scherm. Ook antwoordt hij dat hij liever de winnaar wil zijn dan de mol. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat hij een misschien scherm zag en hij toch liever niet de mol wilde zijn, maar hij leek toen hij gebeld werd en er gezegd werd dat hij niet de mol was dit toch wel echt jammer te vinden. Dus ik denk dat hij gewoon geen misschien scherm te zien heeft gekregen en dat hij dus hier niet blij was met zijn 'jij bent de mol niet' scherm.
Bas krijgt eigenlijk ook nauwelijks aandacht van Gilles.. hij krijgt de vraag of hij zichzelf zou headhunten als mol, de vraag of zijn ja antwoord daarop misschien gesterkt is door het scherm dat hij net gezien heeft en de vraag of hij verrast was door zijn scherm (waarop hij herhaaldelijk 'nee' antwoordt.. wat ik toch wederom eerder zou interpreteren als 'ik had wel verwacht dat ik geen potentieeltje zou zijn' dan als 'ik vind mezelf zo capabel dat ik een misschien scherm wel zag aankomen'). Gilles zet hem niet voor het blok, er wordt nauwelijks aandacht aan hem besteed... ik denk niet dat hij een misschien scherm heeft gekregen. Hij bleef weliswaar onbewogen, maar ik denk toch echt dat de potentieeltjes meer getest zouden worden op hun vermogen om het hoofd koel te houden onder druk en dat zie ik bij hem niet gebeuren (en daar zijn de vragen die Gilles hem stelt in mijn ogen ook niet geschikt voor).