Wat ik zelf altijd doe als ik vind dat voor beide opties (mols/onmols) even veel te zeggen valt, is ze niet allebei aanvinken maar allebei open laten. Dat scheelt weer vinkjes.
Maar: stel je vindt het wel een heel belangrijk punt. En je vindt dat er voor beide opties evenveel te zeggen valt. Is het dan beter om ze toch allebei aan te vinken i.p.v. open te laten, zodat bv. meer radicale stemmen geneutraliseerd worden of het punt zwaarder wordt gewogen? Ik vroeg me af hoe dat doorwerkt in de diagrammen.
Er is geen weegfactor in het aantal stemmen. Als je wil dat een onderdeel zwaarder gewogen wordt, maar het niet uitgesproken mols of onmols vindt, is het beste wat je kan doen er niet op stemmen. Als je op beide stemt, vlakken die de score een beetje uit.
Het gewicht van een actie wordt bepaald door de stemmen met de volgende formule:
score = (M - O) / (M + O)
Daarin is M het aantal stemmen mols en O het aantal onmols.
Stel het staat 8-2 voor mols.
Dan is score = (8 - 2) / (8 + 2) = 6/10 = 0,6.
Je vindt een actie niet per se mols of onmols, en je stemt op allebei. Dan wordt het 9-3 voor mols.
Dan is score = (9 - 3) / (9 + 3) = 6/12 = 0,5
De score gaat dus dichter naar 0. Het item weegt dan dus minder zwaar mee.
De stemmen van anderen
verzwakken, kan dus door beide te stemmen.
De stemmen van anderen
versterken, kan niet.
Ik ben zelf niet 100% tevreden met die formule, omdat ik dus niet handmatig dingen minder zwaar kan laten meetellen als er toch wel consensus is dat het om iets "minder belangrijks" gaat. Ik ga er altijd maar vanuit dat als een actie onbelangrijk wordt gevonden, dat de stemming voor die actie dan ook niet heel uitgesproken uitslaat naar mols of onmols.
Zo is er één item later toegevoegd ("Veel communiceren met de kajuit / groep in het water."); daar is nog niet op gestemd, maar die is wel belangrijk denk ik. Als er maar één persoon stemt voordat de poll voor aflevering 5 beschikbaar komt, dan telt die dus mee voor ofwel 100% ofwel -100%. Dus ik heb voor die laatste nog graag wel een paar stemmen
Hoe dan ook post ik zometeen de uitslag van aflevering 4 op basis van de poll nu. Ik kan alvast verklappen dat er een nieuwe hoofdverdachte is.
Nieuwe stemmen worden nog wel meegeteld, en dus zal in het plaatje van aflevering 5, aflevering 4 er net iets anders kunnen uitzien dan zometeen.