(Zie quote hierboven)
Maar zoals ik al eerder zei.. alle kandidaten hadden op dat punt waarschijnlijk al een duidelijke hoofdverdachte, dit vragenrondje vond een opdracht voor de laatste test voor de finale plaats. Die gaan dan echt niet zomaar wijzigen van hoofdverdachte omdat Bas een keer een fout antwoord geeft. Dus als je kandidaat bent, ga je hier eerder voor het geld dan dat je deze kans aangrijpt om te nepmollen. Dat geld kun jij immers in de volgende aflevering zelf in de finale winnen. Ook is niet gezegd of Gilles zou vertellen welk antwoord fout zou zijn. Als de overige kandidaten niet weten dat jij degene was waardoor er een fout antwoord is gegeven, is nepmollen al helemaal niet effectief hier. Zou jij hier serieus nepmollen als kandidaat?
Ik zou denken: 5000 euro is een heel mooi bedrag... dat steek ik liever in de finale in mijn zak dan dat ik het weg speel in de hoop dat mensen radicaal van hoofdverdachte wisselen na de laatste opdracht voor de laatste test voor de finale.
(Zie quote hierboven)
Wat boeit het als je je extra verdacht maakt als mol zo vlak voor het einde? De kandidaten zitten op je een opdracht voordat de laatste test voor de finale wordt gemaakt of ze zitten niet op je. Door 2 te zeggen in plaats van 1 gaat dat hoogstwaarschijnlijk niet veranderen en het spel is al bijna gespeeld.. Dus als mol kan je dat prima doen. Al helemaal dus omdat Gilles waarschijnlijk niet eens had verteld welk antwoord fout was geweest als er niet voor het maximale bedrag werd gespeeld.
Verder zie ik dat je beweerde - of dat nog zo is inmiddels weet ik niet - niet te begrijpen waar de overige kandidaten dan benieuwd naar waren toen ze naar Bas keken en waarom. Ik begin me inmiddels af te vragen of het niet je tunnelvisie is die het moeilijk maakt voor je om dit te begrijpen, want voor bijvoorbeeld Molekule is de boodschap wel glashelder... volgens mij heb ik dit heel duidelijk uitgelegd ook.
Wat overigens eigenlijk mijn punt was wat ik maken wilde door aan te geven dat de kandidaten Bas niet verdenken:
Ik denk dat Axel of Bas de mol is omdat die beweren elkaar te verdenken. Elisabet sluit ik uit omdat zij door geen enkele finalist verdacht lijkt te worden. We weten ook niet met zekerheid wie zij nou verdenkt. Dus de verdenking van Elisabet kan waardevol zijn om ons naar de mol te leiden... ook omdat zij vanwege haar voordeel al een iemand heeft kunnen uitsluiten van mol zijn. Als Elisabet de verkeerde had verdacht nu, zie ik ook niet in waarom haar verdenking zo erg verborgen gehouden zou worden.
Dat Elisabet Bas niet lijkt te verdenken, spreekt dus wat mij betreft boekdelen. De verdachten van Elisabet zijn namelijk al het hele seizoen lang vaag gehouden. Ik denk daarom dat degene die zij verdenkt de mol is. Waarom zouden ze verder haar Axel verdenking verbergen indien Bas de mol is?
Door die dan juist te tonen maak je mol Bas alleen maar minder verdacht. Maar nee... Axel krijgt weer een molpuntje erbij omdat Elisabet Bas niet lijkt te verdenken.