Ik heb mijn avondje maar besteed aan deze opdracht uitpluizen, en volgens mij is het me gelukt het hele opdrachtsverloop min of meer te reconstrueren.
Aan het begin en einde zijn er hele duidelijke beelden die veel info weggeven, daartussen wordt vluchtig gemonteerd met een hoop aparte shots van kandidaten op een halte / kandidaten in een hovercraft / kandidaten die een hovercraft uit stappen.
Allereerst is belangrijk om te weten dat elke hovercraft drie keer langs elke halte is geweest, waarbij kandidaten hadden kunnen instappen. Dat betekent dat lijn 1 (die als eerst richting halte 1 gaat met Mil en Buddy) als laatste halte 3 aandoet voordat die naar de haven gaat. Voor lijn 2 en 3 geldt echter dat de eerste halte die ze aandoen halte 2 is, wat betekent dat de laatste halte voor de haven halte 1 is voor deze lijnen.
Dmv alle beelden heb ik het bijgevoegde overzicht kunnen maken. Elk shot in de opdracht zou gemaakt kunnen zijn met de 'planning' van dit overzicht en voor zover ik weet is dit dan ook de enige mogelijkheid.
Dikgedrukte namen zijn nagenoeg zeker, niet-dikgedrukte/normale namen zijn beredeneerd.
Wat leren we hier uit?
Moeilijk te zeggen, omdat de regel: 'er moet altijd minimaal 1 wissel plaatsvinden' de opdracht erg lastig realiseerbaar maakt en vraagt om ingenieus vooruitdenkwerk (wat dus ook niet gebeurd is). De regel is hoe dan ook een paar keer geschonden door Buddy. In het begin samen met Rob op lijn 1, later in zijn eentje op lijn 3 en op het einde nogmaals in lijn 3.
De fout van Claes en Leonie, die duidelijk naar voren kwam in de aflevering is inderdaad fout. Waren zij blijven zitten ipv uitgestapt, dan had lijn 2 correct geweest. Probleem is wel dat er dan niet gewisseld was. Als Mol kan je zo dus een garantie hebben op het niet slagen van de opdracht. Dit was voor Leonie niet persé relevant geweest als ze de Mol was; uit het overzicht wordt duidelijk dat zij de halte daarvoor Mil al in de foute lijn had zien stappen richting de haven. Claes was hiervan niet op de hoogte.
Al met al lastig om iets over deze opdracht te zeggen, los van het feit dat hij heel lastig leek, toen toch heel makkelijk bleek, maar door een regeltje in de praktische uitvoering in feite bijna onhaalbaar is.