Ja, ik kom er ook niet uit, om dezelfde reden.
Het enige wat ik kan bedenken is dat Rik in het begin extra info heeft gegeven, die wij als kijker nooit te horen hebben gekregen.
Bv: Bij een lege halte hoeft er niet gewisseld te worden.
Dat zou de eerste stop bij Halte 3 van Buddy en Rob kunnen verklaren (uitstappen en weer samen instappen). En dat zou ook het probleem van de laatste ronde van hovercraft 3 oplossen.
Maar, dan hadden ze dus, als iedereen eenmaal goed zat, gewoon rondjes kunnen varen? En Claes was ook erg verontwaardigd dat hij een keer bij een lege halte aankwam.
Dus deze regel zal denk ik niet genoemd zijn door Rik.
Een andere optie is: In de laatste rondes van de hovercrafts hoeft er niet meer gewisseld worden en kan iedereen gewoon instappen.
Dat zou ook het probleem van de laatste ronde van hovercraft 3 oplossen.
Maar; waarom doet Claes dan zo moeilijk dat hij uit de hovercraft moet als hij en Nathan bij Leonie aankomen? Als Leonie gewoon in had kunnen stappen bij hun? Later trekken ze de conclusie zelf wel al, dat ze allebei in die hovercraft hadden moeten zitten.
Nog een optie: De hovercrafts hoeven niet al hun rondes af te maken. Als (je denkt dat) de samenstelling van een hovercraft goed is, kun je aangeven dat hij naar de haven moet varen.
Dat zou óók het probleem van de laatste ronde oplossen. Maar het verklaart nog steeds niet waarom Claes denkt dat hij uit de hovercraft moet.
Ik denk dat we echt ergens een stukje info missen, maar wat.