Maar voor jullie heb ik ook nog genoeg te vragen!
Wat vonden jullie van de winstjokers? En de rol van de actieve kijkers?
Ik vond het heel slim van D*N om de waarde van jokers zo hoog te maken, door de schaarste ervan. Uit mijn hoofd had alleen Weer Koeien drie jokers als beloning en kon je ze verder alleen vergaren door inderdaad het meeste geld te verdienen of door als hulpmol te worden uitgeloot.
Mensen onderschatten echt die jokers trouwens. Zeker aan het begin is een joker, temeer je goed spreidt, bijna een vrijstelling. En die hadden zelfs MollenvangR en Michael kunnen helpen aan een groen scherm in plaats van het rood dat ze toen kregen. Ik moet hierbij ook wel vermelden een beetje hypocriet te zijn, want ik heb mijn twee jokers van aflevering 4 ook niet meteen ingezet. Eigenlijk kun je ze beter vroeg inzetten dan laat, want tegen het einde aan weet je wellicht wel wie de Mol is. Als je het nog niet zeker weet, zet die joker in, en als je nog sterk spreidt, zet 'm zeker in.
Tegelijkertijd is een verdenking aan het begin handiger dan een joker. Dus of je die joker aan het begin moet verdienen is een afweging. Ik vond de kans met een grote groep te klein om me daar op te richten. Vooral met Lucy en Michael in het spel. En die ene joker die ik wel heb gewonnen, dat was puur door het geluk dat ik twee keer in het winnende team zat. Hoewel ik in aflevering 7 wel gelijk stond met Robbie en ook gericht was die joker te winnen, maar hij won de loting toen.
Lang verhaal kort, ik vind het een heel goed geďmplementeerd spelelement.
--------------
Die actieve kijkers, dat was ook erg goed bedacht. Ik dacht eigenlijk dat het altijd zo gespeeld werd hier, omdat er zat forummers zijn die mee willen doen, maar dat zal dan niet zo zijn.
Het maakt dat er veel meer mogelijk is voor opdrachten. Die marktkraamopdracht, als kandidaat heb ik er een hekel aan, maar vanuit organisatorisch oogpunt vind ik het briljant. Het voelde als een bom die plots afging. Ik was deze manier van spelen zeker niet gewend. Ook opdrachten als Rijstvelden, Tijdslot, Damn It en Bollywood Dance waren niet mogelijk geweest zonder de kijkers. En los van de mogelijkheden die het creëert, is het voor zo'n kijker ook veel leuker om interactie met het spel te hebben in plaats van passief aan de zijlijn te staan. Bovendien is de eerste afvaller trouwens nog even teruggekomen voor een spelletje, een schrale troost voor Tim.