Mollenvanger, hoe neem je deze ervaring weer mee naar een nieuw seizoen dat je zelf organiseert? Zijn er dingen waarvan je dacht, had ik dat zelf maar bedacht? Of dingen/inspiratie die je meeneemt?
Leuke vraag Kaaasje.
Ik neem niet zozeer dingen mee naar het nieuwe seizoen, want ik wil niet Dennis zijn werk kopiëren. Maar ik moet zeggen dat ik wel echt een aantal keer al in het topic, maar ook Dennis via app heb gecomplimenteerd om de spellen die hij bedacht heeft.
Naast kandidaat kijk ik ook heel erg als maker van 3 seizoenen (en 4 inclusief dat andere forum) naar hoe iemand anders, Dennis in dit geval, het spel neerzet. Wat ik heel leuk vind om te zien is dat zowel de versie van mij als die van Dennis in stijl verschillen. Bij deze versie heb ik het gevoel alsof alles wat meer gericht is op de spellen zelf. Begrijpelijk voor de spelers, kijkers. Maar ook uiteindelijk voldoende gelaagdheid bevat, wat Wie is de Mol? nodig heeft. Wat ik bovendien erg leuk vind is dat Dennis heel erg werkt met thematiek. De fruitaflevering (3) de koeien aflevering (4) en ook oog houdt voor de cultuur van het land.
Ik vind het vooral voor mijn series erg leuk echt specifiek helemaal te verdiepen in het land en dan rond een bepaalde bijzondere bekende of onbekendere locatie in het land een opdracht te bouwen. Daarmee wil ik niet zeggen dat Dennis dat niet heeft gedaan met India
Daarnaast ook een route te bedenken hoe we door het land of landen van bestemming gaan reizen en de kijkers/spelers ook echt iets te vertellen over waar we zijn. Ik voel me dan ook altijd een beetje Rick Mcoullough als ik research doe naar een land. Daarnaast probeer ik altijd wat meer in te zetten op het rauwere element van (veel?) mindfucks, groepen enorm op scherp te zetten en wat ingewikkeldere opdrachten te bedenken die iets meer dat oude Wie is de mol/De mol sfeertje op te roepen. Maar wat ik dus erg leerzaam vind aan deze versie is dat dat ook op een heel andere manier kan.
Er zijn meerdere opdrachten die ik graag had willen bedenken, maar ook met veel plezier (daar issie weer
) gespeeld heb. De bagageopdracht zat met al zijn deelspellen heel goed in elkaar. Enige dat ik daar iets minder aan vond was dat mijn groep, de proevers op bepaald moment een beetje werkloos waren. Sorry Dennis, dit is de enige lichte kritische noot die ik ga geven in dit bericht. De Escape Room opdracht had ik graag bedacht. Die zat ook heerlijk in elkaar. Je moet niet gek opkijken als er straks op een hele bijzondere locatie toch een escape room in de volgende serie zit hoor
En wat ik geweldig vond was de marktkraampjes opdracht. Ik dacht dat de bingoopdracht in 2018 chaos was, dit was chaos XXXXXL
maar zo'n opdracht zal ik niet zo snel meer erin stoppen.
Zoals ik zei, ik ga geen dingen van Dennis kopiëren, maar wat ik wel echt meeneem uit deze editie is de simpelheid van dingen en dat daar de kracht ook in zit. En simpelheid bedoel ik positief uiteraard. Een voorbeeld van simpel: je neemt een hele zooi kennisvragen, een paar onbekende prijzen, tijdsdruk, slangengif (en dan bedoel een plaatje, maar dit klinkt grappig
) en de twist dat je je prijs nog kwijt kunt raken en de opdracht staat. Of bijvoorbeeld de fruitmand opdracht. Leuk die vruchten vangen, maar ja aan het einde zijn er nog letters verscholen en ga maar puzzelen ermee. En als derde voorbeeld de damopdracht. Ga maar potje dammen... o ja er is ook een mol bij de tegenstander. Begrijpelijk voor de kijker en toch gelaagd (widm waardig niveau) en uitdagend genoeg voor de spelers.
Kortom, het is gewoon erg leuk om te zien dat hetzelfde spel (Wie is de mol) nog steeds even goed werkt met een andere maker en een iets andere stijl. Ook al is het in een ander jasje gestoken, de kracht van het format verliest het zeker niet. En ik heb van Dennis begrepen dat hij alweer inspiratie heeft voor 34 nieuwe opdrachten, dus keep up the good work
Sorry dat ik steeds zulke lange antwoorden typ trouwens
maar ja, je bent niet elke dag te gast in Moltalk (en ik wil ook niet de Inge Ipenburg worden van deze show).
In Dixit is het je in elk geval gelukt om eerste te worden! In de poulefase dan.
Maar die finale rock ik ook gewoon even natuurlijk
(daar is de fanatiekeling in mij weer hoor
)