Ehm . In het tehuis waar mijn vader zit dragen de bewoners ook geen mondmasker , maar het personeel en het bezoek wel. In mol Was de sint gewoon bezoek, de sint droeg mondmasker, pieten ook. In de kamers van tehuizen ( dus de individuele kamers) is het praktisch onmogelijk om 1,5 meter afstand te houden.
De inschattingsfout in deze ligt geheel in het niet vooraf testen op covid van de hulpsint en het gegeven dat dit “feest” niet in een grote centrale ruimte werd gehouden.
Ik hoop dat er in Nederlandse tehuizen een strikter beleid is in zulke activiteiten , maar gok erop dat dat eigenlijk niet zo is. Bij mijn vader kan in elk geval iedereen zo het tehuis binnen lopen en niemand weigert de toegang, er is enkel advies op mondmasker en ontsmetten handen.
Het grote probleem in de zorg is dat je de mensen zoveel mogelijk wilt beschermen , maar niet hele sociale leven van de bewoners om zeep wil helpen door het afzeggen van activiteiten en het stoppen van bezoek, terwijl dat wel DE maatregelen zijn die het risico op besmetting het kleinst maken.
In maart is het tehuis bij mijn pa maanden dicht geweest zonder dat er besmetting was, als we nu kijken in hoeverre dat onrust, depressie en achteruitgang etc heeft opgeleverd, was dat een onmenselijke restrictie.
Het is een enorm lastige tijd voor activiteitencommissies in onze tehuizen nu.