Ja, ik weet dat er ook risicogroepen zijn die nog steeds denken dat het maar een griepje is, niet willen accepteren dat ze risicogroepen zijn, of een houding hebben van "als ik dood ga dan ga ik maar dood". Moeten de rest van de risicogroepen daarom maar in zelf-isolatie omdat een klein deel van de risicogroepen zich ook niet aan de regels houdt? En daarnaast gaat het niet alleen om jou. Leuk als jij bereid bent om je leven op te offeren, maar misschien steek je wel mensen aan die graag nog wel wat langer wilden leven.
Klein deel? Misschien ligt het aan de plek waar ik woon (Twente), maar van degenen die ik ken die in een risico-groep zitten, probeert het merendeel een 'normaal' leven te leiden. Ja, ik ken er ook een paar die in zelf-isolatie zitten, maar het merendeel niet. En ja: ook mensen die corona hebben gehad en op de IC hebben gelegen... En ja, men weet ook wel dat het ietsje meer dan een griepje is...
Mijn leven offeren? Waar slaat dat in hemelsnaam op? Waarom zou ik in hemelsnaam thuis moeten blijven als ik me goed voel? Waarom zou ik in hemelsnaam thuis moeten blijven als ik weet wat ik heb en waar het door komt?
Ook het beleid van mondkapjes had veel strenger aangepakt moeten worden. Niet bij de winkelier neerleggen. Die is geen politie-agent. Stel ze gewoon verplicht, boete er op voor niet dragen, stel meer mensen in voor controle daarop en ga vol gas door.
Zolang de mensen niet de borden lezen die bij binnenkomst in winkels staan wordt het gewoon lastig. Officieel geldt nog steeds een mandjes/wagentjesplicht, maar ook daar houdt nauwelijks iemand zich aan. Je wil niet weten hoe vaak ik dingen hoor als "Goh, dat had ik niet gelezen" (terwijl je het bord met onze regels bij binnenkomst haast omver loopt) of zelfs "Ik lees die borden nooit" of "Dat wist ik niet dat mandjes overal verplicht waren" (Tja...). Ook leuk: "Waar staan de mandjes?" (je moet wel stekeblind zijn wil je ze niet zien direct naast de deur). En zolang er geen 'echte' regels zijn, en het dus op de winkels zelf aan gaat komen, vrees ik dat hier gewoon exact hetzelfde gaat gebeuren met de mondkapjes...
Dat desinfecteren van karretjes heb ik eerlijk gezegd nooit gesnapt. Wat ik dan wel goed vindt is dat iedereen weer alleen moet gaan, karretje heeft en er dus al iets meer afstand daardoor is.
Tja, officieel moet iedereen een eigen karretje hebben. Maar ja, als je familie van elkaar bent hoeft dat toch niet? Vindt althans het merendeel van de klanten. En alleen gaan? Daar is niet op te letten weet ik uit ervaring...
Ben ook heel benieuwd of het beleid in ziekenhuizen nu aangepast gaat worden. Tot nu toe loopt er amper iemand met mondkapje rond. Ook personeel niet. Heb morgen weer afspraken staan dus nog even op de site gekeken, maar daar is niets op aangepast.
Ik was gisteren in het AMC, en daar moest je wel een mondkapje voor (wat niet op de site stond). En er werd opgelet dat er maar 1 begeleider mee naar binnen ging. Overigens was dat in het ziekenhuis geen pretje, die mondkap... Zo warm als het daar was... Ik zag niks meer door mijn bril, en kreeg het benauwd door de hitte daar...