Ik zie dat je heel veel dingen al zelf hebt benoemd die ik me had bedacht in de vorm van feedback. Ik weet niet wat er in de vorige edities al als standaard is ingevoerd, dus vergeef me als ik iets noem dat al jaren terug is besproken.
Tops-Een schema, helemaal prima. Ik heb me nooit opgejaagd gevoeld door tijddruk. Er was ook zat tijd om die test in te vullen. Weliswaar was volgens mij altijd de laatste.
-Genoeg hints, goed verwerkt.
-De ontknoping als een aflevering organiseren. Al die insides zijn geweldig om te lezen. En zo'n aftiteling werkt ook goed mee aan het groepsgevoel.
-SpacyColours mag nooit meer meedoen als kandidaat, maar moet voor altijd MolTalk blijven organiseren.
Tips-Een paar dingen die me niet lekker zaten waren die openbare polls. Misschien dat dat elders gedaan kan worden. Het kan namelijk sterk helpen, al denk ik niet dat dat is voorgevallen, dat een kandidaat in het spel hierdoor bij de juiste Mol terecht komt. Maar als het wordt gedaan, zorg dan ook dat het bijblijft en niet dat we hierom moeten vragen. Ik leg hier dan ook de schuld bij Meezter. Maar er waren zat mensen die die polls konden bijwerken.
-Ook die afvallerspm. Ik weet niet of dat zo'n strak plan is. Nou heeft geen van de afvallers iets losgelaten, wat dat betreft is iedereen hier gelukkig professioneel genoeg, maar het maakt wel dat de Mol voor hen geen verrassing meer was na ronde 6 ongeveer. Ik snap dat de afvallers zich op een of andere manier nog wel betrokken willen voelen bij het spel, maar misschien dat ze hiervoor extra kunnen biechten of dat er een kandidatenbegeleider is die niet weet wie de Mol is en individueel met ze kan klankborden.
-Ja, de moeilijkheidsgraad. Ikzelf ben wel echt van de moeilijke testvragen (vraag maar aan Lodewijk en Brent), maar ik snap dat dat niveau te frustrerend kan zijn. Toch denk ik dat het wel een niveautje hoger kan. Iets minder voorspelbaar, gezien elke test een vraag had over de stoelindeling bijvoorbeeld. De vragen hoeven niet per se moeilijker, maar hoeven ook niet zo voor de hand te liggen. En dit zeg ik ook vooral omdat ik heel erg was geanticipeerd op moeilijkere vragen.
-De locaties zijn benoemd en daarmee vind ik dat de reis in zijn geheel is geslaagd. Omdat WidM niet alleen amusement maar ook educatief kan zijn. De locatie kan daarin dan iets meer verbeeld worden.
-De kamerindeling kwam pas laat naar voren. Wellicht daar een apart topic van maken. Er bestaat natuurlijk een algemeen spamtopic voor deelnemers en kijkers, maar misschien een speciaal 'hoteltopic' voor de deelnemers, die bijvoorbeeld opengaat als er geen opdrachten te spelen zijn.
En dan wat kleine ideetjes uit mijn editie. -Het is heel licht aangeraakt, maar afvallersquotes zijn altijd wel een leuk aandenken. Sommige kandidaten doen er meer moeite voor om leuk over te komen dan anderen, maar uiteindelijk ziet iedereen zichzelf als de hoofdpersoon in het spel. Hier een voorbeeldje:
-Het idee van een globaal verdict is erg leuk, zoals in WidM 2006 en 2007 werd gedaan. Zelf zou ik dan gaan voor de complete negatieve kijk en inderdaad drie grote molacties noemen, want iedereen doet in een spel wel eens iets raars.
-Een hint die leidt tot de ontknoping. Dit moet eigenlijk niet in ieder seizoen voorkomen, maar als de toekomstige organisatoren het origineel kunnen houden is het prima. Het is gewoon zo dat hints (in mijn beleving) niet snel worden gezien. Dus eigenlijk kan je van alles bedenken, de kandidaten gaan het niet vinden. In dit geval vond ik bijvoorbeeld de 'Robindtc - 4' hint erg sterk. Zo heb je dus een ontknoping die zichzelf eigenlijk al aankondigt.
En deze komt van Brent's editie:-In die finale hadden de afvallers wat input middels verhaaltjes. In deze editie waren dat hun citaten, maar dat wel indirecte input. Ik denk hierbij dus eigenlijk aan iets als flessenpost uit 2007. Een privéberichtje naar ieder van de drie finalisten en die kunnen dus gaan over succeswensen. Dat gaat uiteraard via de organisator, dus extra hulp van de afvallers is dan niet mogelijk.