Ik vond het een heel geslaagd seizoen
De All Stars-cast was briljant, de opdrachten waren (vaak) ouderwets goed en zoals is gebleken loont het om gewoon weer eens in Europa te filmen
Ik verheug me alweer op Tsjechië
Toch een paar punten die in me opkomen nu:
- De Molacties dit seizoen waren wel heel vaak 'achter je rug' - buiten beeld dus. Maakt de ontknopingsaflevering extra smakelijk, maar het
speuren juist lastiger. En dat is wel de essentie van het programma. Jeroen die geld uit bakjes haalt, Jeroen die ineens Italiaans spreekt, Jeroen die stiekem dingen tegen Michelango zegt, Jeroen die vlak bij de kandidaten toegeeft dat hij de Mol is: stuk voor stuk prachtige acties, maar niets daarvan hadden we kunnen raden
dat het om Jeroen ging. Weten 'dat er gemold is', bijvoorbeeld na de luikenopdracht is leuke televisie, maar het helpt ons niet verder in onze zoektocht.
- Daarop aanhakend: de handschriftenhint was top
Als het niet in aflevering 7 was verklapt, had niemand het opgemerkt. Enige punt: verklap het dan ook niet
Het is al vaker gebeurd dat de Mol ontmaskerd kon worden in de aflevering voor de finale: niet alleen TOLISDEMOL, maar ook het verwisselde bordje van Jan dat te herleid was en de vervormde stem van Rob bijvoorbeeld. Het is zonde, omdat het voor ons molloten alle spanning weghaalt. Een alternatieve oplossing was geweest om in aflevering 7 wel de kandidaten te vertellen over de hint, maar dit voor de kijkers nog mysterieus te houden tot de ontknoping.
- Ik vind het prachtig dat Nikkie het bedrag aan een goed doel heeft geschonken. Eigenlijk zou ik ervoor willen pleiten dat de kandidaten elk voor een goed doel spelen. Zeker omdat het spel nog altijd met BN'ers wordt gespeeld. Niet dat die per definitie rijk zijn, maar het voelt raar dat je toch bij een soort eliteclubje moet horen om deel te nemen en kans te maken op de pot. In andere spelprogramma's spelen BN'ers voor een zelfgekozen goed doel (Pelgrimscode komt nu bij me op, maar ook Weet Ik Veel bijvoorbeeld). Nu is dat misschien raar met een Mol in het spel, maar dat was in principe altijd al zo. Misschien motiveert het de kandidaten juist wel om echt weer hun best te doen voor de pot.